Citat:
Ursprungligen postat av
dePaul
Mycket vacker! Grattis. Påminner lite grovt om Fällkniven GP.
Och som sagt, 12C27 är tillräckligt bra för de flesta fällknivar och köksknivar

. Min
Florinox Akma stoltserar också med ett 12C27-blad

.
~Paul~
Modellen är traditionellt fransk, om du googlar på Veritable Pradel ser du några äldre renoverade varianter. Jag har letat efter sådana på franska eBay. Men ja, påminner lite om Fällkniven GP men till en femtedel av priset. GP är väldigt läcker i linjerna och jag har hållit den i handen och varit grymt frestad. Rent hypotetiskt hade jag nog kunna betala 3000 för en perfekt fällkniv. Men GP kommer i en idiotisk trälåda som jag inte har en tanke på att betala för, och om det behöver stå "Gentleman's pocket knife" på bladet är den inte för gentlemän.
Skulle jag ramla över en begagnad GP för säg under 2', utan den jävla lådan, så hade jag nog kunnat slå till...
Sedan är ju problemet att om en kniv är fem gånger så dyr som en standardkniv behöver den vara avsevärt bättre i allt. En enda minimal detalj där kvalitet eller design brister kommer att uppmärksammas direkt och för alltid påverka upplevelsen, och jag skulle uppmärksamma sådana brister på en så dyr kniv som jag aldrig hade reagerat på annars. Passningen mellan trä och metall skulle behöva vara Holland & Holland nivå annars hade jag varit besviken. Så man är nästan dömd att vara lite besviken på ett sådant köp om kniven inte är helt perfekt i allt och håller skärpan etc bättre än någon av ens andra knivar. Och jag har ett gäng att jämföra med.
Nå, kanske i någon mån OT men gäller givetvis köksknivar som allt annat.