2018-07-29, 00:42
Medlem
Kom upp en ganska (o)roande frågeställning i en facebook-grupp jag är med i för ett tag sedan. Frågan var om det var värt att utvidga bolånet för att bygga pool.
Väldigt många tyckte att det var en vettig grej att göra "för värdet på huset går upp minst lika mycket som det kostar". Att låna så mycket det bara går på sin bostad verkar vara många, framförallt ungas, melodi. Dom har inte sett annat än uppgång.
Folk verkar inte haja att värdet på ett boende är lite mer luddigt än lånet på denna. Inget nytt iofs, men att folk fortfarande tänker så är lite oroande trots alla artiklar om hur högt belånade vi är. Hur ska folk förstå?
2018-07-29, 01:15
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Nix, men ändå betalar jag inte alls så mycket som 2%. Min låneränta är på ungefär 1.3%.

Det SHB menar med 7% är att de vill att låntagaren ska klara den räntan. inte vad det kostar.

Citat:
Ursprungligen postat av constant
Mitt lån är ganska nyligen bundet till tre år. Vill man ha lånet bundet till tio år kostar det strax över tre procent. Då börjar man närma sig vad en skaplig trea kostar i min ort.

Det är realräntan och inte den nominella räntan som är kostnaden så med tanke på att inflationen är ca 2% har du en negativ räntekostnad om ca -0,7%. Låter rätt behagligt.
2018-07-29, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Jag delar din "helgarderingsteori" om vad som händer från och med nu. Jag vet inte heller. Min fasta övertygelse är ändå att bostadspriserna ska ner rejält, kanske så långt som 50%.
KOMMER. IN. TE. ATT. HÄN. DA. (Med be to ning på var je sta vel se)

Jag kan garantera dig att Ingves kommer att lasta gratis 10000kr sedlar med Diktator Stefans porträtt på i bagaget på din Volvo V90 som du köpt med gratis kamratlån och Sverige kommer att garantera Venzuelas statsskuld innan du ser fastighetspriser falla med 50%. Sker så är det slut med ekonomin och vårt samhälle.

Man kommer garanterat att inflatera bort kronans värde så att de nominellta priserna hålls uppe hellre än att se massiva skuldavskrivningar (det konkreta resultater av att så mycket skuld uppenbart aldrig går att driva in).

Kom också ihåg att MASSIV inflation RUINERAR spararna så att de tvingas fortsätta arbeta och aldrig kan gå i pension, detta spär på BNP och är något som ingen politiker kan bortse från med den demografi vi har. Antalet arbetstagare riskerar sjunka enormt om 60-talisterna går i pension och invandrarna fortsatt inte kommer i arbete.
2018-07-29, 08:32
Medlem
Mess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
KOMMER. IN. TE. ATT. HÄN. DA. (Med be to ning på var je sta vel se)

Jag kan garantera dig att Ingves kommer att lasta gratis 10000kr sedlar med Diktator Stefans porträtt på i bagaget på din Volvo V90 som du köpt med gratis kamratlån och Sverige kommer att garantera Venzuelas statsskuld innan du ser fastighetspriser falla med 50%. Sker så är det slut med ekonomin och vårt samhälle.

Man kommer garanterat att inflatera bort kronans värde så att de nominellta priserna hålls uppe hellre än att se massiva skuldavskrivningar (det konkreta resultater av att så mycket skuld uppenbart aldrig går att driva in).

Kom också ihåg att MASSIV inflation RUINERAR spararna så att de tvingas fortsätta arbeta och aldrig kan gå i pension, detta spär på BNP och är något som ingen politiker kan bortse från med den demografi vi har. Antalet arbetstagare riskerar sjunka enormt om 60-talisterna går i pension och invandrarna fortsatt inte kommer i arbete.

Håller egentligen med er båda två, har alltid sagt att kronan är den som får ta smällen men det kommer inte räcka utan det kommer bli en glidande skala där också fastighetspriserna kommer dala.
(Inte kanske med 50% men förmodligen inte långt ifrån).

Problemet med scenariot du tror kommer ske är att du kanske tror staten har viljan och de muskler som krävs för att rida ut stormen som kommer vilket de inte kommer kunna göra under annat än kortare tid.

Problemet med inflation är att det aldrig sker på ett sätt som folket vinner på oavsett om du ligger på stora lån så kommer det i praktiken innebära att du inte kan betala dina lån om det inträffar hyperinflation. En nog stor procent kommer mista sina jobb så enkelt är det och utan kreditvärdiga köpare så kollapsar marknaden.

Hamnar vi i ett sådant läge så har vi också massarbetslöshet och alla vet att vid arbetslöshet så har vi inte pengar att konsumera i samma utsträckning vilket kör igång den nedåtgående spiralen.

Det vi såg under 90-talskrisen var också att oattraktiva boenden blir osålda OAVSETT vilket pris som sätts på objekten. När det går nog dåligt så uteblir en allt större del av de potentiella köparna då "stämningen" är att det är olönsamt investera i en sviktande marknad.

Massinvandringen och polariseringen kommer vara ännu större problem för Sverige all överskådlig framtid och vi kommer mycket snart få en ökad del svart arbetsmarknad som ett resultat av pågående missnöje, lägg till det till en allt mer minskad andel riktiga producernade arbeten i Sverige så inser vem som helst att vi nu är på väg utförs och det snarast endast är psykologi som håller ihop det rämnande samhällsbygget/gemenskapen.

Det kommer gå utförs inom ALLA fronter, vissa kommer få ta större smällar varav SEK kommer vara en av dem.
2018-07-29, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
KOMMER. IN. TE. ATT. HÄN. DA..... Sker så är det slut med ekonomin och vårt samhälle.
Jag antar på goda grunder att du verkligen är bestämd i din åsikt om hyperinflation som "den slutliga lösningen". Även om jag också är en dystopisk själ så tror jag ändå inte att politiker och centralbankirer vill ha en sådan situation för att avveckla bobubblan.

Anledningen är att det precis på samma sätt - om inte ännu mer - är game over för samhället och ekonomin med hyperinflation. Alla produktiva företag kommer att gå i putten i ett sådant scenario. Möjligen finns det jordbruk och försäljning av råvaror som skog och malm kvar. Tror inte Svenne Sexpack har någon glädje av att bo arbetslös i sin skokartong i city bara för att lånet har betalats av med en nylonbag fylld med nytryckta sedlar.

Även vägen dit är fylld med plågsamma konvulsioner, inte minst för politikerna. Antar att de grå pantrarnas armé kommer att fylla gatorna och kräva deras huvud på ett fat för att pensionerna bara räcker till en torr gammal limpa. Om det nu finns någon limpa kvar i bröddisken.

När jag säger att bopriserna ska ner 50% så menar jag värderingen gentemot något mer fast mått som t ex medianlön e dyl. Jag tror definitivt att Ingves och politkerna kommer fortsätta att smyga igenom negativa realräntor, men personligen tror jag att det är en kamp som de kommer att förlora. Deflationskrafterna är för stora helt enkelt.
2018-07-29, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mes
Det kommer gå utförs inom ALLA fronter, vissa kommer få ta större smällar varav SEK kommer vara en av dem.
Såg att du svarade samtidigt som jag. Ja, jag delar din uppfattning om "death by a thousand cuts". Vi kommer att få se kostnadsinflation och kostnadsdeflation samtidigt på olika ställen i ekonomin.

Vissa kommer fortfarande att ha det bra, andra krisar. Kronan kommer att sjunka med följd att KPI och marknadsräntor går upp. Arbetslösheten ökar, bostadsbyggandet tvärnitar. Bra områden kommer att fortsätta att värderas upp, medan andra kaserner kommer att fyllas med kaosorcher och dra ner värderingarna i grannskapet.

Det kommer att gå riktigt jävla illa och det gäller att befinna sig riktigt nära Sveriges nödutgång.
2018-07-29, 09:53
Medlem
Om det nu var så att de långa räntorna var bankens prognos för framtiden, så måste man komma ihåg att 10-årsräntan skulle beskriva bankens prognos för genomsnittsräntan under kommande 10-årsperiod. Vilket är något helt annat än ”den rörliga räntan om 10 år”. Vi utgår ju från ett extremt lågt ränteläge idag, som drar ner snittet för hela perioden.

Så om den rörliga räntan är 1% i dagsläget, och 10-åringen är 3%, så antyder det (mkt förenklat) att den rörliga räntan bör närma sig 5% någon gång inom 10 år.
2018-07-29, 09:55
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Om det nu var så att de långa räntorna var bankens prognos för framtiden...
Det ingår en stor andel försäkring där.
2018-07-29, 10:01
Medlem
biljons avatar
Citat:
Om det nu var så att de långa räntorna var bankens prognos för framtiden, så måste man komma ihåg att 10-årsräntan skulle beskriva bankens prognos för genomsnittsräntan under kommande 10-årsperiod. Vilket är något helt annat än ”den rörliga räntan om 10 år”. Vi utgår ju från ett extremt lågt ränteläge idag, som drar ner snittet för hela perioden.

Så om den rörliga räntan är 1% i dagsläget, och 10-åringen är 3%, så antyder det (mkt förenklat) att den rörliga räntan bör närma sig 5% någon gång inom 10 år.

Den som prognostiserar sin världsbild efter räntor gör ett allvarligt misstag.
Räntor är planekonomi, denna typ av ekonomi fallerar alltid.
Bygg världsbilden på faktorer som råvaror, produktion, skuldsättning och sparande.
2018-07-29, 15:10
Medlem
Citat:

Bolån som täcknas med 10 års räntebindning växlar väl banken mot motsvarande löptid på obligationer till största del? Dvs det behövs inte ngn egentlig prognos utan dagspriset på 10åriga obligationer sätter räntan.
2018-07-29, 15:34
Medlem
Här i Sverige klagar vi på att ungdomar inte har någonstans att bo och att det är brist på studentlägenheter. Samtidigt hävdar man att vi inte använder våra bostadsytor fullt ut. I Finland kan studenter numera få bostadsstöd som andra och det har satt fart på efterfrågan på ettor och antar att det även resulterat i att fler lägenheter söker sig till marknaden i Helsingfors. I Finland får man hyra ut sin bostad och många privata agerar som hyresvärdar med sina bostäder.

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/07/27/ettorna-gar-at-som-smor-i-solen-fa-studerande-vill-bo-i-cellbostader-nog-finns?utm_source=twitter-sh are&utm_medium=social
2018-07-29, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Bolån som täcknas med 10 års räntebindning växlar väl banken mot motsvarande löptid på obligationer till största del? Dvs det behövs inte ngn egentlig prognos utan dagspriset på 10åriga obligationer sätter räntan.
Jag har ingen uppfattning om det, men antar att det är ganska komplext att sätta bolåneräntan.

Jag menade bara att om den fasta räntan var en prognos från bankens sida, avseende den rörliga räntan, så borde den fasta räntan motsvara ett medelvärde av den rörliga räntan över låneperioden. Rent matematiskt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in