• 1
  • 2
2018-07-29, 21:02
Medlem
Det är så att jag har tittat runt lite på olika bilar ett tag nu men kan inte bestämma mig. Att äga en Porsche är ju något unikt, extrem sportkänsla. Men Mercedes är mer lyx, och även lite sportkänsla...
Min budget är 700 000 så det blir ju ingen Sport-Mercedes iallafall.
Vad hade ni valt? Vilken bil är bäst?
Om jag väljer en Porsche så kan jag inte välja lika mycket utrustning som om jag väljer en Mercedes.
Jag har även aldrig kört en Cayman förut. Hur är komforten i en sådan bil?
Senast redigerad av TheAwesomeChris 2018-07-29 kl. 21:19.
Citera
2018-07-29, 21:14
Medlem
Gresks avatar
Båda två är fantastiska bilar.
Porschen är som du säger mer sportig, och cayman är väldigt trevlig att köra!
Liten, lätt och mittmotor gör bilen otroligt rolig att köra.
Se dock till att köpa en Cayman S med sportavgassystem, du kommer inte ångra dig.

Mercedesen har jag personligen aldrig kört men har dock åkt i en och den är som du säger lyxigare, drar dock inte till sig lika mycket blickar som Porschen.
Citera
2018-07-29, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gresk
Båda två är fantastiska bilar.
Porschen är som du säger mer sportig, och cayman är väldigt trevlig att köra!
Liten, lätt och mittmotor gör bilen otroligt rolig att köra.
Se dock till att köpa en Cayman S med sportavgassystem, du kommer inte ångra dig.

Mercedesen har jag personligen aldrig kört men har dock åkt i en och den är som du säger lyxigare, drar dock inte till sig lika mycket blickar som Porschen.

Cayman S med sportavgassystem kan jag tänka mig är jävligt trevlig. Men lite utanför min budget haha.
Som du säger så är inte Mercedesen lika exotisk. Det är väl ett minus på tanke på att den är ungefär lika dyr som Porschen. Jag vill helst ha en bil som inte är så vanlig på vägarna. Kanske låter töntigt men är ganska härligt att få blickar när man åker runt i sin bil haha.
Men skulle själv säga att mercan är lite mer bil för pengarna då man kan välja betydligt mycket mer utrusning som led-belysning i kupen, luftfjädring, massagestolar, ventilerade säten, två stora displayer osv
Senast redigerad av TheAwesomeChris 2018-07-29 kl. 21:28.
Citera
2018-07-29, 21:24
Medlem
Gresks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAwesomeChris
Cayman S med sportavgassystem kan jag tänka mig är jävligt trevlig. Men lite utanför min budget haha

Förstår.
Måste det vara en 2018 då? Går ju att gå ner någon årsmodell och ändå få den nya karossen.
Finns många fina på blocket och då slipper du betala nybilspris.
Citera
2018-07-29, 21:24
Medlem
cyber_zekes avatar
Inköp är en sak, driftskostnad är en annan.
Om jag hade din budget för inköp, och valt mellan två likvärdiga bilar, hade jag kollat drifts och servicekostnader. Det kan skilja tusentals kronor mellan båda bilarna. Det är kostnader som är löpande, inköpet är en engångskostnad.
Citera
2018-07-29, 21:25
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Det är så att jag har tittat runt lite på olika bilar ett tag nu men kan inte bestämma mig. Att äga en Porsche är ju något unikt, extrem sportkänsla. Men Mercedes är mer lyx, och även lite sportkänsla...
Om jag väljer en Porsche så kan jag inte välja lika mycket utrustning som om jag väljer en Mercedes.

Ska bilen hållas rullande för den budgeten också?
Citera
2018-07-29, 21:27
Medlem
Gresks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyber_zeke
Om jag hade din budget för inköp, och valt mellan två likvärdiga bilar, hade jag kollat drifts och servicekostnader. Det kan skilja tusentals kronor mellan båda bilarna. Det är kostnader som är löpande, inköpet är en engångskostnad.
Vid köp av nyare bilar brukar service osv ingå X antal år, annars brukar man kunna förhandla till sig det av säljaren.
Försäkring och skatt är en annan femma men borde inte vara överdrivet stor skillnad på dessa två bilar.
Kan självklart ha fel.
Citera
2018-07-29, 21:31
Medlem
Citat:
Vid köp av nyare bilar brukar service osv ingå X antal år, annars brukar man kunna förhandla till sig det av säljaren.
Försäkring och skatt är en annan femma men borde inte vara överdrivet stor skillnad på dessa två bilar.
Kan självklart ha fel.

Precis! Försäkringen och skatten är faktiskt inte så pass dyr som man kan tro. Inte så mycket dyrare än en vanlig svenssonbil.
Citera
2018-07-29, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyber_zeke

Självklart kostar det att äga en bil. Det gör det även om du köper en bil för 5000 kr eller 500 000 kr.
Självklart måste man räkna med det. Men jag har kollat upp vad skatten och försäkringen på en Porsche skulle kosta, och det är inte så mycket dyrare än att äga t.ex en BMW som man ser överallt på vägarna.
Vet dock inte hur mycket Porsche tar i servicekostnader.
Senast redigerad av TheAwesomeChris 2018-07-29 kl. 21:40.
Citera
2018-07-29, 21:36
Medlem
Gresks avatar
Citat:
Precis! Försäkringen och skatten är faktiskt inte så pass dyr som man kan tro. Inte så mycket dyrare än en vanlig svenssonbil.
Du kommer dock stå och svära vid tankstationen om du väljer Caymanen
Man blir lätt lite tung i högerfoten när man kör den och då blir den törstig.
Citera
2018-07-29, 21:43
Medlem
Citat:
Du kommer dock stå och svära vid tankstationen om du väljer Caymanen
Man blir lätt lite tung i högerfoten när man kör den och då blir den törstig.

Man får passa sig .
Det roliga är dock att Mercedesen drar mer i blandad körning med mindre kraft. 245 hk och drar ca 7.9L/100km och Cayman har 300 hk men drar bara 6,9/100km
Senast redigerad av TheAwesomeChris 2018-07-29 kl. 21:49.
Citera
2018-07-29, 21:48
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:

Jösses!
Snacka om att välja mellan huggorm och päron. LER!
Mercedesen är ju en Glidarkärra.

Cayman, det bör absolut vara en Cayman S med Sport-chrono och PDK för att du inte skall bli "missnöjd" senare.
Komforten är helt ok. Sportavgassystem brölar duktigt och "silent choice" är att rekommendera.
Bilen är en djävla dröm att köra och PDK:n är ju snudd på intuitiv.
Den växlat exakt rätt för min körning.
Du måste ha lite tillval för att den skall bli bäst.
Sport och sport+-knapparna måste finnas.
Balansen är makalös i bilen och man kan aldrig få nog av att köra bilen.
Den är som du vet 2-sitsig och inte en "lastbärare" direkt.

Skall du glida är Mercan valet.
Skall du köra så blir det en Cayman S med Sport-chrono.

Lycka till i ett kul val!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in