2018-07-29, 15:35
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Förra gången Du försökte förklara utmattningsdepressionen hon hade har jag för mig att Du skrev "otrogen man"...

Det var någon annan som sade att hon led av depression på grund av otrogen man inte jag.
Men det finns i nuläget inga belägg för att hon kände till sin mans otrohet så långt bak i tiden. Var ens SD otrogen för 12 år sedan när den yngsta dottern föddes? Åtminstine tror jag att det yngsta barnet är 12 år men jag kanske misstar mig.
Senast redigerad av Rosamund 2018-07-29 kl. 15:37.
Citera
2018-07-29, 15:35
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Bra att du erkänner nu att LW var efterhängsen och ville ha sex. Svar på fråga: Det skulle nog inte många män göra,nej. Och det har inte hänt här heller. Löjligt.
För bara ett tag sen så var det ju SD som var efterhängsen och ville ha sex enl. dej. Du får nog samla dej och tänka över saker INNAN du postar. (Jag antar att dum menar att SD mördat LW utifrån detta motiv.)

Nej jag jag har inte menat att LW var efterhängsen? Hur kan du tolka det så?
Och sedan kan du länka till ett inlägg där jag har skrivit att SD var efterhängsen och ville ha sex.
Påstå inte att jag har skrivit något som jag inte gjort.
Om du tar på dig humorglasögonen för en gångs skull så kan du tolka mitt svar på Draifos kommentar som att det var ett litet skämt.
Män brukar mer uppskatta kvinnor som vill ha sex.
Förstår du nu?
Citera
2018-07-29, 15:40
Bannlyst
Undrar om SD och HD missat vad eldningsförbudet och grillförbudet omfattar.

http://forumbilder.se/H7HAJ/67015925-d617-4725-9d3d-60aedeb1a52c
Citera
2018-07-29, 15:47
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det skall nog tolkas strikt juridiskt då det är vad TR gör.

Vi är många här som förklarat den innebörden. Sök här i forumet.

Om alla utgår från samma lagstiftning upphör de problemen.

Du har hängt i många kriminaltrådar liksom jag har, du vet lika väl som jag att det är förbannat ovanligt att en TR går emot en åklagare som begär sannolika skäl, TR har gjort det två gånger i det här fallet så det manar till en viss försiktighet i sina analyser av bevisläget.

Får åklagaren upp det till sannolika skäl vid nästa försök (jag tar för givet att det kommer att försökas) så har vi ett stabilare fall, händer inget ja då finns det stora problem.

Enligt min åsikt så har de inte mycket på MGM i nuläget, det kan ändras men fram tills dess så tycker ju jag att man ska vara lite försiktig med sina omdömen.
Citera
2018-07-29, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Du har hängt i många kriminaltrådar liksom jag har, du vet lika väl som jag att det är förbannat ovanligt att en TR går emot en åklagare som begär sannolika skäl, TR har gjort det två gånger i det här fallet så det manar till en viss försiktighet i sina analyser av bevisläget.

Får åklagaren upp det till sannolika skäl vid nästa försök (jag tar för givet att det kommer att försökas) så har vi ett stabilare fall, händer inget ja då finns det stora problem.

Enligt min åsikt så har de inte mycket på MGM i nuläget, det kan ändras men fram tills dess så tycker ju jag att man ska vara lite försiktig med sina omdömen.

Jo, det är ovanligt men jag recenserar vare sig Åklagaren eller TR. Jag förhåller mig till vad som föreligger vad gäller misstankegraden.

Mycket kan hända under förundersökningens gång, åt ena eller andra hållet.

Det återstår att se.
Citera
2018-07-29, 16:06
Medlem
Rosamunds avatar
Vad kan vara anledningen till denna totala förundersökningssekretess?
Nu har jag visserligen bara följt svenska mordfall under endast 2 år men det har läckt information i de fallen trots att de också haft förundersökningssekretess.
Varför gör det inte det denna gång?
Citera
2018-07-29, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Då min tilltro till rättsväsendet är min utgångspunkt så kan jag inte hålla med dig. Jag ser i nuläget ingen poäng i att ”släppa loss lite”. Jag är övertygad om att utredningen har arbetat brett och fortsätter lyfta på alla stenar.
Än så länge finns inget som tyder på en annan gärningsman. SD är inte avskriven som misstänkt.
Att granska någon utan att det framkommit misstanke mot denne någon ser jag ingen mening med.

Johanna Möllers exmake Aki å hans "drunkningsolycka", där påstod man
att man "vänt på alla stenar".

Bara ett exempel på uruselt polisarbete, vi får hoppas att dom
inte är lika dåliga här.

I det här fallet siktade man in sig på SD så gott som omedelbart, å
därmed så blev det nog inte så brett, det är i alla fall vad jag tror.

Att dom står i media å säger att dom "söker brett" är bara polisjargong, precis
som när dom tvingas släppa någon så brukar det heta "men misstankarna kvarstår".
Citera
2018-07-29, 16:13
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Till viss del håller jag med då jag inte noterar ngn förändring trots upplysning om lagens innebörd.

Å andra sidan anser jag, även nytillkomna i tråden, bör få vetskap om vad som gäller juridiskt.

Kan du kanske utveckla "vad du menar" med lagens innebörd?

Nu tar vi detta grundligt så vi slipper åter vilseledas om hur det förhåller sig i praktiken och förhoppningsvis (?) vidare missförstånd.

Det är inte svårt att upplysa om torr juridik men det behövs av nöd också upplysas om bakgrunden till uppgifterna i Wikipedia, som flera av oss tidigt I tråden postat, är hämtade från Simon Anderssons doktorsavhandling
"vars ändamål var att definiera rubriceringen skäligen misstänkt för att "magkänsla" styr." Avhandlingen är märk väl "publicerad" hösten 2016.

" - Men vad är skäligt misstanke? Det finns inte någon definition på detta varken i lag eller praxis. "Frågar man praktiker hänvisa de ofta till en magkänsla". Men "det är kanske inte så bra att grundlagsskyddet vilar på magkänsla" säger Simon Andersson."
http://www.dagensjuridik.se/2016/10/ny-avhandling-reder-ut-begreppet-skalig-misstanke

Wikipedia.
För att skälig misstanke ska anses vara uppnått krävs:[2]
Sannolikhetsövervikt: Det är mer troligt att den misstänkte är skyldig än oskyldig. Gärningshypotesen är mer trolig än alla andra möjliga hypoteser tillsammans.
Individualiserade bevis: Enbart grupptillhörighet är inte tillräckligt.
Robusta bevis: Det ska finnas goda grunder för slutsatsen. Det är främst en fråga om hur noggrant situationen har utretts och om mängden bevis. Detta krav är initialt lågt och ökar sedan under förundersökningens gång.

Källor Referenser. (Notera datumen)
^ Simon Anderssons doktorsavhandling Skälig misstanke citerad av Sargon De Basso, "Studio De Basso: Lektor Simon Andersson om skälig misstanke", De Basso TV på YouTube, 7 juni 2018. Åtkomst den 8 juni 2018.
^ [a b c] Simon Andersson. "Skälig misstanke" (doktorsavhandling), diva-portal.org, 29 augusti 2016. Åtkomst den 8 juni 2018.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Misstankegrad

Det är både okunnigt och brist på insikt i rättssystemet och dess inbyggda tröghet om man förleds tro att Simon Andersons nya tillämpningar får genomslag på "kolossen rättstillämplingen" på knappa 2 år, eller om det alls kommer tillämpas med det ökända förändringsmotstånd som finns i det inre av våra rättsvårdande myndigheter.

Skulle Simons Andersons strängare stipuleringar fått genomslag hos TR I SD s häktingsförhandling "hade med största sannolikhet SD inte heller blivit skäligen misstänkt ty magkänsla hade då inte räckt som grund."
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-07-29 kl. 16:21.
Citera
2018-07-29, 16:16
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Du kanske är rädd att din uppfattning om SD som GM inte håller för en kritisk granskning?:
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Och var finner du denna så kallade granskning? Mig veterligen har du fortfarande inte framställt några argument som visar på SDs oskuld? Frågan har du däremot duckat för otaliga gånger.

Misstänker starkt att du även denna gång kommer att svara med en motfråga, din vana trogen.
Citera
2018-07-29, 16:28
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Johanna Möllers exmake Aki å hans "drunkningsolycka", där påstod man
att man "vänt på alla stenar".

Bara ett exempel på uruselt polisarbete, vi får hoppas att dom
inte är lika dåliga här.

I det här fallet siktade man in sig på SD så gott som omedelbart, å
därmed så blev det nog inte så brett, det är i alla fall vad jag tror.

Att dom står i media å säger att dom "söker brett" är bara polisjargong, precis
som när dom tvingas släppa någon så brukar det heta "men misstankarna kvarstår".

Skillnaden med Aki Paasila är dock att hans död först avskrevs som en drunkningsolycka. Då förundersökning om mord inleddes hade mer än ett år gått och mycket bevisning var förlorad (vattenprover vid aktuell tidpunkt, mobiler etc). Jag vågar påstå att mordet på Möllers pappa och mordförsöket på hennes mamma hade förhindrats om polisen uppfattat den så kallade drunkningen som ett mord från början. Så där är jag enig med dig, uselt polisarbete.
Förstår dock inte din koppling mellan det fallet och mordet på Lena?
Citera
2018-07-29, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Vad kan vara anledningen till denna totala förundersökningssekretess?
Nu har jag visserligen bara följt svenska mordfall under endast 2 år men det har läckt information i de fallen trots att de också haft förundersökningssekretess.
Varför gör det inte det denna gång?

Man har sedan ett antal år tillbaka börjat tillämpa en mycket strikt förundersökningssekretess, vilket jag själv tycker leder till effektivare och bättre genomarbetade FUPar.

En konsekvens är bl.a. att "läckor" nästan försvunnit.
Citera
2018-07-29, 16:45
Medlem
Citat:
Då min tilltro till rättsväsendet är min utgångspunkt så kan jag inte hålla med dig. Jag ser i nuläget ingen poäng i att ”släppa loss lite”. Jag är övertygad om att utredningen har arbetat brett och fortsätter lyfta på alla stenar.
Än så länge finns inget som tyder på en annan gärningsman. SD är inte avskriven som misstänkt.
Att granska någon utan att det framkommit misstanke mot denne någon ser jag ingen mening med.

Citat:
Skillnaden med Aki Paasila är dock att hans död först avskrevs som en drunkningsolycka. Då förundersökning om mord inleddes hade mer än ett år gått och mycket bevisning var förlorad (vattenprover vid aktuell tidpunkt, mobiler etc). Jag vågar påstå att mordet på Möllers pappa och mordförsöket på hennes mamma hade förhindrats om polisen uppfattat den så kallade drunkningen som ett mord från början. Så där är jag enig med dig, uselt polisarbete.
Förstår dock inte din koppling mellan det fallet och mordet på Lena?

Det är ditt förtroende för rättsväsendet som jag inte delar fullt ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in