2018-07-29, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
För det första, är det verkligen Google hon ska anmäla? Det är väl appen i sig som sonen har handlat i?

För det andra, så är det väl ändå så att man får ta ansvar för vad ens barn gör? En tioåring ska inte ha tillgång till att kunna göra sådant.

In-app-purchases brukar i regel hanteras av Google, inte av apputvecklarna. Sedan får utvecklaren regelbundna utbetalningar från Google med Googles provision (30%) avdragen. Vill man ha tillbaka pengarna behöver man alltså vända sig till Google, inte den enskilda apputvecklaren.

Problemet med dessa appar är att de väldigt lätt ger barn tillgång till att göra dessa köp utan att föräldrarna förstår det. Det är ju inte så att mamman har gett ungen hennes betalkort.
Citera
2018-07-29, 14:29
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kustartilleriet
In-app-purchases brukar i regel hanteras av Google, inte av apputvecklarna. Sedan får utvecklaren regelbundna utbetalningar från Google med Googles provision (30%) avdragen. Vill man ha tillbaka pengarna behöver man alltså vända sig till Google, inte den enskilda apputvecklaren.

Problemet med dessa appar är att de väldigt lätt ger barn tillgång till att göra dessa köp utan att föräldrarna förstår det. Det är ju inte så att mamman har gett ungen hennes betalkort.

För att kunna göra köp i appar så måste man regga ett betalkort, så jo, det är precis vad hon har gjort.
Citera
2018-07-29, 14:35
Medlem
poxers avatar
Är ungen efterbliven? Vid tio års ålder borde man förstå värdet av 18k.
Citera
2018-07-29, 14:38
Medlem
Citat:
För att kunna göra köp i appar så måste man regga ett betalkort, så jo, det är precis vad hon har gjort.

Nej, det är inte precis vad hon har gjort. Betalkortet är fortfarande i hennes plånbok. Problemet är att Google sparar kortuppgifterna och sedan gör det väldigt enkelt att genomföra köp inuti appar som är riktade till barn, utan att man behöver till exempel CVC-kod eller bank-ID.

Google kan ju inte klandra en förälder för att den låter barnet använda smartphonen/tableten när de erbjuder appar just för den målgruppen.
Citera
2018-07-29, 14:43
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Nej, det är inte precis vad hon har gjort. Betalkortet är fortfarande i hennes plånbok. Problemet är att Google sparar kortuppgifterna och sedan gör det väldigt enkelt att genomföra köp inuti appar som är riktade till barn, utan att man behöver till exempel CVC-kod eller bank-ID.

Google kan ju inte klandra en förälder för att den låter barnet använda smartphonen/tableten när de erbjuder appar just för den målgruppen.

Om man sparar sina kontokortsuppgifter i Google Play, så är kortet där också. Det är inte platskortet man betalar med, det är informationen. Att ge sin unge en telefon där man har sina kortuppgifter sparade så att dom kan användas utan lösenord är värre än att ge ungen själva kortet.
Citera
2018-07-29, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poxer
Är ungen efterbliven? Vid tio års ålder borde man förstå värdet av 18k.

Inte säkert att ungen förstod att det var riktiga köp. Normalt sett när man köper något på internet kommer man till en checkout med tydligt angivet vad priset blir, och man måste ange säkerhetsinfo som cvc-kod och bank-id. Medan i detta fall räcker det med att klicka på en knapp i ett spel för att det ska dras riktiga pengar.

När jag var tio år gammal spelade jag spel som Zelda: Ocarina of Time. I spelet kunde man gå in i butiker och köpa kläder, pilar till pilbågen, påfyllning av ens hälsa och annat användbart. Jag hade ju blivit ganska chockad om det senare kom fram att dessa pengar jag använde i spelet på riktigt drogs från mina föräldrars kort.
Citera
2018-07-29, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krusensnorre
Google har inte gjort nått fel alls. Tycker hon kan få tillbaka pengarna men att skylla på google istället för hennes retarderade son är ganska osmakligt. Och vadå "fatta att nått är fel"? Tror hon på allvar att de sitter folk och kollar var alla betalningar kommer ifrån? Plus att det knappast är ovanligt att folk köper för tusentals kronor, vet en snubbe som köpte för 20k på några sekunder.
Håller helt med.
Citera
2018-07-29, 14:48
Medlem
Sonofdevilss avatar
Vilken brutal jävla jubelidiot.

Visst att hon borde få pengarna tillbaka, men att stämma dem? Om hon bara ringer till supporten och är trevlig tror jag hon har pengarna på kontot inom 5 min. 18 000 för google är småslantar
Citera
2018-07-29, 14:49
Medlem
Citat:
Om man sparar sina kontokortsuppgifter i Google Play, så är kortet där också. Det är inte platskortet man betalar med, det är informationen. Att ge sin unge en telefon där man har sina kortuppgifter sparade så att dom kan användas utan lösenord är värre än att ge ungen själva kortet.

Och det missar Google att förmedla. De marknadsför appen som ett roligt spel för barn när det egentligen är ett betalningsmedel där det till skillnad från andra butiker ej krävs cvc-kod eller bank-id och där stora summor väldigt snabbt kan försvinna. Att säkerhetskrav inte alltid automatiskt är på för att kunna genomföra köp är enbart fult. Handlar jag på en webshop (typ cdon.com) väntar jag mig inte att kortuppgifterna ska sparas och det ska vara helt möjligt att genomföra fler köp utan en endaste kontrolluppgift eller säkerhetsrutin.
Citera
2018-07-29, 14:50
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Inte säkert att ungen förstod att det var riktiga köp. Normalt sett när man köper något på internet kommer man till en checkout med tydligt angivet vad priset blir, och man måste ange säkerhetsinfo som cvc-kod och bank-id. Medan i detta fall räcker det med att klicka på en knapp i ett spel för att det ska dras riktiga pengar.

När jag var tio år gammal spelade jag spel som Zelda: Ocarina of Time. I spelet kunde man gå in i butiker och köpa kläder, pilar till pilbågen, påfyllning av ens hälsa och annat användbart. Jag hade ju blivit ganska chockad om det senare kom fram att dessa pengar jag använde i spelet på riktigt drogs från mina föräldrars kort.

Just det är något som Google inte borde godta, det kan jag hålla med om. Däremot är det fortfarande oansvarigt som förälder att sätta en mobil eller platta i händerna på sin unge, där alla kortuppgifter finns lagrade och är tillgängliga att använda utan kod.
Citera
2018-07-29, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonofdevils
Vilken brutal jävla jubelidiot.

Visst att hon borde få pengarna tillbaka, men att stämma dem? Om hon bara ringer till supporten och är trevlig tror jag hon har pengarna på kontot inom 5 min. 18 000 för google är småslantar

Att gå till ARN är inte att stämma företaget. Hon hade redan kontaktat supporten men fått nej. Då är nästa steg ARN.
Citera
2018-07-29, 14:54
Medlem
Citat:
Just det är något som Google inte borde godta, det kan jag hålla med om. Däremot är det fortfarande oansvarigt som förälder att sätta en mobil eller platta i händerna på sin unge, där alla kortuppgifter finns lagrade och är tillgängliga att använda utan kod.

Inte alla föräldrar förstår detta och det är inget Google skyltar med. Tvärtom marknadsför man att apparna ska användas av barn istället för att marknadsföra att plattan nu är ett betalningsmedel där man kan köpa helt utan kod för stora summor pengar och därför ej bör användas av minderåriga. Varför ska just appindustrin komma undan med detta? Alla andra butiker online har ju säkerhetsrutiner när man handlar så att sådana här saker ej kan ske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in