2018-07-29, 13:40
Medlem
Qusimotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-mail
Det du skriver är extremt provocerande. Det händer att 10 åringar gör sådant. Hon ska ha pengarna tillbaka.
Provocerande? så du menar att det inte är mammans fel? typiskt oansvariga föräldrar som skyller på andra när dom gör misstag. En förälder som har vett i skallen har lösenord så ens barn ej ska kunna köpa en massa skit.
Citera
2018-07-29, 13:44
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
Är Google play ansvariga eller har mamman brustit i tillsyn?

Mamman har definitivt brustit i uppsyn.
Själv hann jag fylla åtminstone 16 innan jag ens fick möjligheten (av mina föräldrar) att handla med kort.

Att ge en 10-åring sådan access (via plattan dessutom) är... STUPID!

Själv har jag sedan ungarna var 8 präntat in filosofin "Never pay for mobile games!", vilket har gett resultat.
Senast redigerad av Trolltestet 2018-07-29 kl. 13:52.
Citera
2018-07-29, 13:48
Medlem
Larasofts avatar
En del webbspelplattformar kräver att man registrerar sitt konto(kort) redan vid första köpet. Det krävs ett letande i googleappen för att avregistrera efter ett köp.
Citera
2018-07-29, 13:56
Medlem
Literallys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
En del webbspelplattformar kräver att man registrerar sitt konto(kort) redan vid första köpet. Det krävs ett letande i googleappen för att avregistrera efter ett köp.

Det spelar eg ingen roll om man har ett kort reggat, så länge man har en hjärna och aktiverar lösenord vid köp.

Så jävla korkad kärring.
Citera
2018-07-29, 14:06
Medlem
Trollfeeders avatar
För det första, är det verkligen Google hon ska anmäla? Det är väl appen i sig som sonen har handlat i?

För det andra, så är det väl ändå så att man får ta ansvar för vad ens barn gör? En tioåring ska inte ha tillgång till att kunna göra sådant.
Citera
2018-07-29, 14:08
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-mail
Det du skriver är extremt provocerande. Det händer att 10 åringar gör sådant. Hon ska ha pengarna tillbaka.

Då har man som förälder misslyckats med uppfostran och med sig själv och sin internetsäkerhet. kontentan är då att man som förälder är ett spån och skall se det som läropengar för sin egen dumhet.
Citera
2018-07-29, 14:13
Medlem
Klart föräldrarna har ansvar. Men det är ju även riggat så att det är väldigt lätt och lockande att göra köp i apparna.

Jag tror inte för ett ögonblick att ungen satt med det fysiska plastkortet och knappade in några siffror. Kortet var redan reggat när mamman blev medlem. Så 1-2 knapptryck bara för att handla.

Det är ett problem att barn kan göra köp och ingå avtal fastän de inte får. Och att reklam riktas till barn fastän de inte kan värja sig. Ni behöver inte gasta er hesa över white-trash för det, problemet är större än så.

Självklart kommer Google betala tillbaka för att undvika badwill, de tjänar 18 000 i sekunden och behöver inte den här familjens pengar.
Citera
2018-07-29, 14:14
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Hon kontaktade även Google play för att kräva återbetalning, men svaret hon fick från it-jätten var att det tyvärr inte ingår i deras policy.

Det verkar som de har en policy. Ta ansvar.
Citera
2018-07-29, 14:15
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Literally
Det spelar eg ingen roll om man har ett kort reggat, så länge man har en hjärna och aktiverar lösenord vid köp.

Så jävla korkad kärring.

Ofta loggar man inte ut från google eller har ett förinställt login. Men ja, det var korkat. Sonen var dock driftig, närapå i flashbacks anda.
Citera
2018-07-29, 14:18
Medlem
Märkligt att hon behöver vända sig till ARN? Apple brukar ha som policy att alltid betala tillbaka i sådana här fall och jag hade trott att Google skulle göra samma sak.

Inte alla föräldrar är teknikkunniga och därför kan sådana här missöden ske eftersom de digitala butikerna för smartphones, tablets och moderna spelkonsoler oftast kräver att man har ett reggat betalkort. Kan exempelvis handla om att man ej förstår att kortinformationen sparas på kontot, hur man ställer in lösenord för köp, att även om man har lösenordetskravet för köp inaktiveras det en liten tid efter ett köp för att kunna göra fler köp, förstår ej att köp kan göras inne i appar och inte bara i app-butiken etc.
Citera
2018-07-29, 14:19
Medlem
Hon köpte själv surfplattan och lade in sitt kreditkort, jag tycker det kan få vara läropengar för morsan.
Citera
2018-07-29, 14:23
Bannlyst
Visst var morsan dels ansvarig, men pojken måste vara bra jävla dum. Fan, som 10-åring borde man ha nog mycket hjärnceller för att inte köpa spel för 20 lax. Sonen är väl av samma virke som mor sin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in