2018-07-28, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Komplicerat är det inte. Men jävligt störande om det är som bara rullar på sakta. Ska du svänga vänster i en sådan situation är du liksom sist ut det måste vara fritt från bägge håll och sedan kommer en djävul i motsvarande rakt emot körfält och sniglar på som antingen ska rakt fram eller till höger. Det är liksom i sådana situationer som man skriker rakt men fan fan gasa på då så jag inte behöver stå och vänta här i fem minuter till.

Du låter som en relativt nervig bilförare.
Citera
2018-07-28, 22:27
Medlem
maxatdunders avatar
Vad betyder de där "pilar/markering" på marken bakom övergångsstället?
Citera
2018-07-28, 22:30
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janeryyy
Du låter som en relativt nervig bilförare.

Haft körkort i ca 20 år. Kört både lastbil som personbil. Bil åtminstone närmast varje dag = har aldrig varit med om en olycka. Så nervigt bra skulle jag säga Är hela tiden på G vad dumheter andra kan göra i trafiken. Men det är sant det är helspänn ibland så nervig helt sant men tror inte det är en dålig sak i trafiken. Jag gasar på när det behövs och önskar andra i situationer som detta mer skulle göra detsamma. De är liksom de mer nerviga som kryper på och gör att vi andra upprör oss, men kör på din djävul det är fritt fram!
Senast redigerad av Zaedrews 2018-07-28 kl. 22:32.
Citera
2018-07-28, 22:38
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiceQk
Men när jag svänger vänster är jag ute på en huvudled och då är det ju ingen högerregel?

Känns lite som att det är någon annan regel än högerregeln som säger att han ska köra först.

Nej, det funkar inte så.

Notera huvudledsskylten på den första lyktstolpen precis innan grinden till första huset på Ärtholmsvägen efter du har svängt. Det är först då du som svängande är ute på huvudled, det är därför skylten finns där och då är du förbi mötande trafik, vilken du ska ta hänsyn till via högerregeln.

Vad tror du annars den skylten finns där för?
Citera
2018-07-28, 22:48
Medlem
Citat:
Men när jag svänger vänster är jag ute på en huvudled och då är det ju ingen högerregel?

Känns lite som att det är någon annan regel än högerregeln som säger att han ska köra först.

Svängningsregeln kanske det heter då ,man får inte hindra trafik i samband med att man svänger vänster. Du skulle till och med kunnat haft grönt ljus i det läget och varit tvungen att lämna företräde.

(dock inte om trafikljuset haft en grön pil åt vänster då kommer det ingen annan trafik)
Citera
2018-07-28, 22:52
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Svängningsregeln kanske det heter då ,man får inte hindra trafik i samband med att man svänger vänster. Du skulle till och med kunnat haft grönt ljus i det läget och varit tvungen att lämna företräde.

(dock inte om trafikljuset haft en grön pil åt vänster då kommer det ingen annan trafik)

Gäller den regeln alla vänstersvängar? Antar att den används mest vid korsningar?
Citera
2018-07-28, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Gäller den regeln alla vänstersvängar? Antar att den används mest vid korsningar?
Ja i olika typer av korsningar sen betyder väl även de trekantiga vita vägmarkeringarna väjningsplikt för TS.

Edit: om TS hade kommit på en huvudled som svängde åt vänster så hade han inte behövt lämna företräde åt någon.
Senast redigerad av Xuno 2018-07-28 kl. 23:09.
Citera
2018-07-28, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Nej, det funkar inte så.

Notera huvudledsskylten på den första lyktstolpen precis innan grinden till första huset på Ärtholmsvägen efter du har svängt. Det är först då du som svängande är ute på huvudled, det är därför skylten finns där och då är du förbi mötande trafik, vilken du ska ta hänsyn till via högerregeln.

Vad tror du annars den skylten finns där för?
Fast huvudleden börjar ju inte i den korsningen. Det finns fler huvudledsskyltar längre ner till höger på gatan. Huvudledsskylten sitter väl där för att bilister som kommer från höger ska veta att dom är på en huvudled och alltså inte tillämpa högerregeln.

Svängningsregeln låter väl rimligare så fall. Att man inte får hindra annan trafik i samband med sväng.
Citera
2018-07-28, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Ja i olika typer av korsningar sen betyder väl även de trekantiga vita vägmarkeringarna väjningsplikt för TS.

Edit: om TS hade kommit på en huvudled som svängde åt vänster så hade han inte behövt lämna företräde åt någon.
Dessa vägmarkeringar finns även på vägen gubben kom ifrån.
Citera
2018-07-28, 23:26
Medlem
https://imageshack.com/a/img923/1866/R9SB2E.jpg

Ännu ett frågetecken. Här brände jag förbi en person som kom från höger. I samma stund som jag gjorde det undrade jag: är det högerregel här? Jag tittade på personen som satt i bilen men denne sökte ingen ögonkontakt. Vägen från höger är en avfart från en 60-väg som sedan blir 50-väg precis innan man kommer upp till vägen jag körde på. Ingen hastighetsskylt på vägen jag körde på så långt ögat kunde nå, men antar att där är femtio då? Men så vad gäller här? Högerregel? Hade känts märkligt att stanna och lämna företräde där, och eftersom personen inte sökte ögonkontakt så är det kanske för att denne var van vid att folk skiter i högerregeln där?
Citera
2018-07-28, 23:31
Medlem
Citat:
Dessa vägmarkeringar finns även på vägen gubben kom ifrån.
Ja han kommer inte heller på någon huvudled utan måste också lämna företräde för trafiken.
Sen får ju inte gubben köra ut precis framför dig lite sammarbete måste man ju kunna visa. Men stod han redan och väntade vid korsningen när du började svänga så ska du lämna företräde.
Citera
2018-07-28, 23:41
Medlem
rippedaparts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det funkar klockrent tills någon kör in i din högersida och du blir vållande eftersom du skulle ha väjt först.

Haha menar inte att jag kör direkt. Menade att jag kör händelseförloppet i huvudet och således ser klart ifall jag ska köra först eller ej
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in