2018-07-28, 06:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
oki, så det finns inga vetenskapliga o exprimenter som visar att en platt jord kan kasta en rund skugga på månen?
Hur ska du då kunna övertyga människor du har rätt? Det var övertygande för mig.
Men det finns ju för tusan inga vetenskapliga experiment överhuvudtaget på att atmosfären INTE är med i spelet när det kommer till skuggor.

Att påstå att skuggan blir av en rund jord HAR INTE VETESKAPLIGT BELÄGG bakom sig, för det finns inga tester på det.
Du debunkade just globejord modellen utan att inse det.
Citera
2018-07-28, 06:21
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungadolf
Men det finns ju för tusan inga vetenskapliga experiment överhuvudtaget på att atmosfären INTE är med i spelet när det kommer till skuggor.

Att påstå att skuggan blir av en rund jord HAR INTE VETESKAPLIGT BELÄGG bakom sig, för det finns inga tester på det.
Men kära människa, har du sovit dåligt?

Jag frågade bara dig av intresse. men tydligt tog jag dig på en öm tå.

Vad jag vet så är det konsensus att jorden är rund som en apelsin. Så det behövs knappast vetenskapliga studier i det, eftersom det är allmänt erkänt. Vad jag vet i fysik, så blir en rund apelsin en rund skugga på ett annat föremål. En platt jord hade knappast gjort det.. vilket du har inga vetenskapliga experiment för eller annat.
Citera
2018-07-28, 06:54
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Är du helt borta?
För det första, slå upp vad vetenskap är, inte ens det fattar du.
För det andra, jag har nyligen sagt varför det är pseudo-vetenskap med ditt apelsin exempel.

Du fattar ju inte ens vad jag pratar om, ändå rabblar du så vansinnigt. Inte förvånad dock. Lev du i din jävla matrix, jag skiter it.

Nej då jag har sovit gott och fått mitt kaffe, så jag är klar vaken. Jag vet vad vetenskap är eftersom jag sysslar med det, fast helt annan inriktning än detta, så det är irrelevant.

Nej, finns en orsak jag går in på min apelsin. Tydligen vet du om vad jag ska gå in på, men vill kring gå det. Varför tro du det är pseudo-vetenskap? för du vill inte jämnföra olika former med varandra? Vi måste börja någonstans ju. Jag vet att jord o apelsin är inte samma sak, varken storlek o avstånd. Men formerna anser jag är grunden det samma. Därför kan vi utgå mitt experiment från detta.
Citera
2018-07-28, 07:30
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
"vågat svara mig", du är tvungen och håna plattjordare för att vara rädda alltså? Du går den vägen nu?
Men likt förbannat så gör du som varenda annan globeperson och inte visar experimenten eller testerna, inte ens illustrationer får man.
Det är pseudo-vetenskap. Fattar ni inte ens det så är det 100% lönlöst och fortsätta ett ord till med diskussionen.
Jadu, någon större hycklare har jag sällan sett. Kräva observartioner, demonstrationer och vetenskap på att jorden är rund när du själv inte har kommit med några observationer eller demonstrationer på motsatsen själv. Det är lätt att kräva av andra och lätt att bara snacka bort motsvarande krav från debattmotståndarna.

Sluta svamla nu och bevisa vetenskapligt att jorden är platt eller håll käft.
Citera
2018-07-28, 07:30
Medlem
Citat:
Ingen demonstration. Du är snack men ingen versktad som vanligt.
Om du hade läst mitt inlägg så hade du förstått att någon sådan "demonstration" inte behövs. Förutsatt att du begriper vanlig svenska.

Jag har förklarat att traditionell astronomisk vetenskap kan förutsäga fenomen som månförmörkelse, solförmörkelser och venuspassager fullt ut. Jordens atmosfär är inte inblandad i detta, förutom att månen inte är helsvart utan röd vid totala månförmörkelser. Det är den effekten refraktionen har.

I stället för att skriva fler dumheter: Förklara utifrån plattjordsmodellen hur solförmörkelser, månförmörkelser och Venuspassager kan förutsägas åratal i förväg och det in i minsta detalj.
Citera
2018-07-28, 07:32
Medlem
Citat:
Du har hjärndöd eller något. Atmosfären kan påverka skuggor men ni hjärndöda människor ignonerar sådant. Kalla globe jorden vetenskapsbaserat är ett hån mot mänskligheten.

Eller visst, vill du ge ett respond visa mig vetenskapliga tester och experiment på atmosfären. Hur refraktionen osv blir, samtidigt hur två ingredienser eller mer blandas och på så sätt också ger refraktion.

Om du inte kan det, är det bäst att du inte ger något respond.

Visa en demonstration där atmosfären kan påverka skuggor så att vi får och kan förutsäga månförmörkelse, solförmörkelse och Venuspassage om jorden är platt.

Om du bara kan visa upp hjärndöda klipp från youtube så är det lika bra att du inte svarar. Då vet vi att du är helt ute och cyklar.
Senast redigerad av pewana 2018-07-28 kl. 07:35.
Citera
2018-07-28, 09:05
Medlem
madtops avatar
Citat:
Du har hjärndöd eller något. Atmosfären kan påverka skuggor men ni hjärndöda människor ignonerar sådant. Kalla globe jorden vetenskapsbaserat är ett hån mot mänskligheten.

Eller visst, vill du ge ett respond visa mig vetenskapliga tester och experiment på atmosfären. Hur refraktionen osv blir, samtidigt hur två ingredienser eller mer blandas och på så sätt också ger refraktion.

Om du inte kan det, är det bäst att du inte ger något respond.

Jag har tidigare visat dig "experiment" där man mäter refraktionen i atmosfären, bla de här
http://adsabs.harvard.edu/full/1996PASP..108.1051S
https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1029/JZ066i012p04171
https://www.metabunk.org/standard-atmospheric-refraction-empirical-evidence-and-derivation.t8703/

Dessutom har vi väldigt bra koll på att refraktionen är försumbar genom alla radiosändare som är uppsatta. Vi kan genom allt från vanlig parabol-TV till radiolänk inom telekom konstatera att refraktionen är väldigt liten.
Citera
2018-07-28, 10:23
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Varför ska jag bevisa något när det är globe-modellen(personer) som påstår något så kraftigt som att skuggan motbevisar plattjord?

Påstår man något sådant då ska man REDOVISA/DEMONSTRERA/BEVISA påståendet att skuggan gör just det och för att påståendet ska ha något värde måste man kunna utesluta ATT ATMOSFÄREN INTE PÅVERKAR SKUGGAN!

Detta är a och o. Grund sak! Så ska man responda till mig, ge mig något och bita i för guds skull och inte samma gamla smörja som man alltid får.
Okej. Det är uteslutet att atmosfären skulle få en platt jords skugga att bli rund istället för oval. Hur tänker du dig att detta skulle gå till? Det är du som kommer med helt ogrundade och absurda påståenden. Du får helt enkelt lägga upp ett youtubeklipp där du demonstrerar hur du tänker och dessutom bevisar att du har rätt.
Citera
2018-07-28, 13:29
Medlem
Sadomans avatar
Citat:

Förklara gärna den väldigt runda skuggan på månen i det här klippet från gårdagens månförmörkelse med enbart atmosfärisk refraktion. Du får hemskt gärna jämföra det här klippet med vimeo klippet på faktiskt refraktion på stjärnor som länkats till tidigare. Notera i det här klippet hur moln, som skulle ge upphov till refraktion, inte verkar påverka skuggan alls trots att de passerar framför månen.

Äh, förresten. Det skulle få ditt huvud att explodera. Bara förklara månförmörkelser i ditt platta universum.

https://youtu.be/fdWCa4NQNLc?t=68
Senast redigerad av Sadoman 2018-07-28 kl. 13:31.
Citera
2018-07-28, 20:00
Medlem
Neil deGrasse Tyson proves the Earth is not flat once and for all

https://www.indy100.com/article/neil-degrasse-tyson-earth-flat-explanation-conspiracy-theory-8254161

case closed, tråden kan låsas.
Citera
2018-07-28, 20:28
Medlem
Jag håller med . Den borde vara platt. Eftersom g-kraften pekar neråt. Kan inte gå åt två håll. Antingen är man påväg upp eller så är man påväg ner. Solen går ju aldrig uppåner.

Då skulle man ju sväva på andra sidan.
Syntes tydligt när månen vart mörk typ helt platt. Ljuset som är runt å blir en synvilla med halv måne. Ljuset böjer sig som einstain sa därför ser det ut som solen rör sig. Men den kröker sig i tid och rum tydligt är det så. Sjukt
Citera
2018-07-28, 20:55
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Jag håller med . Den borde vara platt. Eftersom g-kraften pekar neråt. Kan inte gå åt två håll. Antingen är man påväg upp eller så är man påväg ner. Solen går ju aldrig uppåner.

Då skulle man ju sväva på andra sidan.
Syntes tydligt när månen vart mörk typ helt platt. Ljuset som är runt å blir en synvilla med halv måne. Ljuset böjer sig som einstain sa därför ser det ut som solen rör sig. Men den kröker sig i tid och rum tydligt är det så. Sjukt
G-kraften pekar åt ett håll, mot mass-centrum. Om jorden vore platt skulle gravitationen inte vara vinkelrät mot ytan över hela jorden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in