2018-07-23, 21:52
Medlem
Folkpisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det är mer ”på grund av religion” än ”precis som religiösa”.

Nej. Jag menar "precis som religösa, som tror på gud" så är det skrämmande att det finns folk som tror på att jorden är platt.
Citera
2018-07-23, 22:05
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkpiss
Nej. Jag menar "precis som religösa, som tror på gud" så är det skrämmande att det finns folk som tror på att jorden är platt.

Och vad Conny menar är att den religiösa tron kommer först och det leder i sin tur till en förvirrad världsbild.

99% av de som tror att jorden är platt är religiösa fundamentalister. De anser att en platt jord bevisar skapelsen och skaparen, de försöker bevisa guds existens genom att förneka att typ satelliter finns.
Citera
2018-07-23, 22:46
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkpiss
Jo, men en av anledningarna till att några tror att jorden är platt är på grund av att de tror på gud.
Citera
2018-07-26, 21:28
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungadolf
Ljus kan inte gå hur långt som helst.
.

Vad har du som backar upp det påståendet?
Citera
2018-07-27, 09:56
Medlem
madtops avatar
Citat:
Vi vet inte vad solen är för nånting. Vi vet inte dens bana. Likaså med månen, vi vet inte detta.

Vill bara påminna om att vi ikväll kommer att få en månförmörkelse. Att vi vet att den kommer inträffa ikväll beror på att vi känner till jordens bana runt solen och månens bana runt jorden, vi känner till dess banor i så stor detalj att vi kan räkna ut att månen börjar skuggas av jorden 21:15.

https://fof.se/artikel/spana-arhundradets-langsta-manformorkelse

Så bevisligen har du fel. Vi känner till himlakropparnas banor i detalj.
Citera
2018-07-28, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Vill bara påminna om att vi ikväll kommer att få en månförmörkelse. Att vi vet att den kommer inträffa ikväll beror på att vi känner till jordens bana runt solen och månens bana runt jorden, vi känner till dess banor i så stor detalj att vi kan räkna ut att månen börjar skuggas av jorden 21:15.

https://fof.se/artikel/spana-arhundradets-langsta-manformorkelse

Så bevisligen har du fel. Vi känner till himlakropparnas banor i detalj.

Javisst. Och när förmörkelsen är partiell kan vi se den runda jordens skugga på månen. Allt detta stämmer helt med beräkningarna som bygger på att månen rör sig runt jorden som i sin tur rör sig runt solen.

Vi (alltså den astronomiska vetenskapen) kan i minsta detalj räkna ut och förutsäga varje månförmörkelse, varje solförmörkelse, varje venuspassage och alla andra sådana händelser årtionden i förväg. Alla de beräkningarna bygger på att solsystemet ser ut och är uppbyggt just så som varje seriös astronom beskriver det.

Detta uppenbara faktum borde få alla plattjordare att inse att de har helt fel. Men det förutsätter ju att de har åtminstone lite grand förstånd, något som de inte har.
Senast redigerad av pewana 2018-07-28 kl. 00:22.
Citera
2018-07-28, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Javisst. Och när förmörkelsen är partiell kan vi se den runda jordens skugga på månen. Allt detta stämmer helt med beräkningarna som bygger på att månen rör sig runt jorden som i sin tur rör sig runt solen.

Vi (alltså den astronomiska vetenskapen) kan i minsta detalj räkna ut och förutsäga varje månförmörkelse, varje solförmörkelse, varje venuspassage och alla andra sådana händelser årtionden i förväg. Alla de beräkningarna bygger på att solsystemet ser ut och är uppbyggt just så som varje seriös astronom beskriver det.

Detta uppenbara faktum borde få alla plattjordare att inse att de har helt fel. Men det förutsätter ju att de har åtminstone lite grand förstånd, något som de inte har.
Du har hjärndöd eller något. Atmosfären kan påverka skuggor men ni hjärndöda människor ignonerar sådant. Kalla globe jorden vetenskapsbaserat är ett hån mot mänskligheten.

Eller visst, vill du ge ett respond visa mig vetenskapliga tester och experiment på atmosfären. Hur refraktionen osv blir, samtidigt hur två ingredienser eller mer blandas och på så sätt också ger refraktion.

Om du inte kan det, är det bäst att du inte ger något respond.
Citera
2018-07-28, 02:29
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Du har hjärndöd eller något. Atmosfären kan påverka skuggor men ni hjärndöda människor ignonerar sådant. Kalla globe jorden vetenskapsbaserat är ett hån mot mänskligheten.

Eller visst, vill du ge ett respond visa mig vetenskapliga tester och experiment på atmosfären. Hur refraktionen osv blir, samtidigt hur två ingredienser eller mer blandas och på så sätt också ger refraktion.

Du kanske kunde visa några vetenskapliga tester och experiment som visar att en platt jord kan kasta en rund skugga på månen?
Citera
2018-07-28, 04:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewana

Citat:

Av alla idiotiska "svar" som du har gett i den här tråden är kanske det där det allra mest korkade!

Vetenskapligt kunniga fysiker har studerat refraktionen i atmosfären fullt tillräckligt. Därför vet vi (jag och åtminstone 99 % av mänskligheten) vad den kan åstadkomma respektive inte åstadkomma. Vi vet att refraktion kan inte skapa månförmörkelse. Och inte solförmörkelse, och inte Venuspassage heller. Varken jag eller någon annan behöver visa dig "vetenskapliga tester och experiment på atmosfären" för det.

Den teori som du kallar "globe jorden" är vetenskapligt baserad. Det är den som gör att vi hela tiden kan förutsäga både månförmörkelser, solförmörkelser och Venuspassager. Hypotesen att jorden skulle vara platt saknar helt vetenskapligt stöd. Det är idioter som påstår och "bevisar" att jorden är platt som är ett hån mot mänskligheten!

Slutligen: Ge fan i att tala om för mig när jag ska ge "respond" eller vad jag ska skriva!
Senast redigerad av pewana 2018-07-28 kl. 04:44.
Citera
2018-07-28, 05:05
Medlem
Herkulesbigs avatar
ConnyKlasson|64761076]Du kanske kunde visa några vetenskapliga tester och experiment som visar att en platt jord kan kasta en rund skugga på månen?

Citat:
Ingen demonstration. Du är snack men ingen versktad som vanligt.

Då är det inga problem dessa vetenskapliga tester och exprimenter, som ConnyKlasson efterfrågade?
Citera
2018-07-28, 05:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
ConnyKlasson|64761076]Du kanske kunde visa några vetenskapliga tester och experiment som visar att en platt jord kan kasta en rund skugga på månen?

Då är det inga problem dessa vetenskapliga tester och exprimenter, som ConnyKlasson efterfrågade?
Varför ska jag bevisa något när det är globe-modellen(personer) som påstår något så kraftigt som att skuggan motbevisar plattjord?

Påstår man något sådant då ska man REDOVISA/DEMONSTRERA/BEVISA påståendet att skuggan gör just det och för att påståendet ska ha något värde måste man kunna utesluta ATT ATMOSFÄREN INTE PÅVERKAR SKUGGAN!

Detta är a och o. Grund sak! Så ska man responda till mig, ge mig något och bita i för guds skull och inte samma gamla smörja som man alltid får.
Senast redigerad av Kungadolf 2018-07-28 kl. 05:15.
Citera
2018-07-28, 05:29
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Varför ska jag bevisa något när det är globe-modellen(personer) som påstår något så kraftigt som att skuggan motbevisar plattjord?

Påstår man något sådant då ska man REDOVISA/DEMONSTRERA/BEVISA påståendet att skuggan gör just det och för att påståendet ska ha något värde måste man kunna utesluta ATT ATMOSFÄREN INTE PÅVERKAR SKUGGAN!

Detta är a och o. Grund sak! Så ska man responda till mig, ge mig något och bita i för guds skull och inte samma gamla smörja som man alltid får.
oki, så det finns inga vetenskapliga o exprimenter som visar att en platt jord kan kasta en rund skugga på månen?
Hur ska du då kunna övertyga människor du har rätt? Det var övertygande för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in