Citat:
Ursprungligen postat av
pewana
Javisst. Och när förmörkelsen är partiell kan vi se den runda jordens skugga på månen. Allt detta stämmer helt med beräkningarna som bygger på att månen rör sig runt jorden som i sin tur rör sig runt solen.
Vi (alltså den astronomiska vetenskapen) kan i minsta detalj räkna ut och förutsäga varje månförmörkelse, varje solförmörkelse, varje venuspassage och alla andra sådana händelser årtionden i förväg. Alla de beräkningarna bygger på att solsystemet ser ut och är uppbyggt just så som varje seriös astronom beskriver det.
Detta uppenbara faktum borde få alla plattjordare att inse att de har helt fel. Men det förutsätter ju att de har åtminstone lite grand förstånd, något som de inte har.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kungadolf
Du har hjärndöd eller något. Atmosfären kan påverka skuggor men ni hjärndöda människor ignonerar sådant. Kalla globe jorden vetenskapsbaserat är ett hån mot mänskligheten.
Eller visst, vill du ge ett respond visa mig vetenskapliga tester och experiment på atmosfären. Hur refraktionen osv blir, samtidigt hur två ingredienser eller mer blandas och på så sätt också ger refraktion.
Om du inte kan det, är det bäst att du inte ger något respond.
Av alla idiotiska "svar" som du har gett i den här tråden är kanske det där det allra mest korkade!
Vetenskapligt kunniga fysiker har studerat refraktionen i atmosfären fullt tillräckligt. Därför vet vi (jag och åtminstone 99 % av mänskligheten) vad den kan åstadkomma respektive inte åstadkomma.
Vi vet att refraktion kan inte skapa månförmörkelse. Och inte solförmörkelse, och inte Venuspassage heller. Varken jag eller någon annan behöver visa dig "vetenskapliga tester och experiment på atmosfären" för det.
Den teori som du kallar "globe jorden" är vetenskapligt baserad. Det är den som gör att vi hela tiden kan förutsäga både månförmörkelser, solförmörkelser och Venuspassager.
Hypotesen att jorden skulle vara platt saknar helt vetenskapligt stöd. Det är idioter som påstår och "bevisar" att jorden är platt som är ett hån mot mänskligheten!
Slutligen: Ge fan i att tala om för mig när jag ska ge "respond" eller vad jag ska skriva!