2018-07-28, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Haha nu pratar vi om extremt osannolika saker som att ett parti ingår i regeringen trots att de inte får några mandat. Frågan är då vad man menar med att man ingår i regeringen om man inte har det? Givetvis kan en regering ta in synpunkter från vilka de vill men det innebär inte att de ingår i regeringen.

Var det inte så att Löfven själv inte satt i riksdagen när han blev partiledare. Jag tror det men det begränsade hans möjligheter vill jag minnas, är du inte riksdagsledamot innebär det begränsningar.

Jag skulle i vilket fall som helst inte tveka om att betta emot en regering bestående av M+C+L+KD till odds 3,0 om jag kunde det. Känns mycket osannolikt och förtjänar mycket högre odds.

I en annan tråd diskuterades ifall MP skulle kunna fortsätta i regering med sossarna, även om man hamnade under 4 %.
Tydligen var det inga principiella hinder för detta!
2018-07-28, 17:59
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
I en annan tråd diskuterades ifall MP skulle kunna fortsätta i regering med sossarna, även om man hamnade under 4 %.
Tydligen var det inga principiella hinder för detta!

Frågan är då som sagt vad man menar med att de ingår i en regering när de inte har några mandat och därmed inga riksdagsledamöter. Menar man bara att S diskuterar med MP och låter deras vilja påverka eller vad?
2018-07-28, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Frågan är då som sagt vad man menar med att de ingår i en regering när de inte har några mandat och därmed inga riksdagsledamöter. Menar man bara att S diskuterar med MP och låter deras vilja påverka eller vad?

Det begriper du väl, att ingå i en regering betyder att ett parti har minst en minister!
2018-07-28, 18:11
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det begriper du väl, att ingå i en regering betyder att ett parti har minst en minister!

Ja teoretiskt kan man bli minister utan att vara riksdagsledamot och utan att ens ingå i ett parti, men som sagt, jag har inga problem att betta emot en regering bestående av M+C+L+KD, det känns mycket osannolikt.

Skulle som kuriosa däremot vara intressant att höra vad bettingbolagen anser. Dvs om ett parti åker ut men att en partimedlem av detta parti ändå blir utsedd till minister, anser dem då att det partiet är med i regeringen eller inte, det är nog tveksamt.
2018-07-28, 18:28
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Gapet krymper, helt förväntat.
För inte så länge sedan låg gapet på över 12%e.

Skillnaden mellan högsta och lägsta noteringen brukar förvisso vara väldigt stor för SD, men 12%-enheter är ändå extremt, vanligtvis är det inte så stora skillnader. För denna månad då skillnaden "bara" är 5%-enheter beror det nog på att både YouGov och Sentio, som brukar hålla SD högst, båda redovisade en tillbakagång, samtidigt som de som brukar hålla SD lägst, Sifo (och SCB), inte genomfört några o.u. denna månad.
2018-07-28, 18:32
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Vet inte om det står i Sveriges Grundlag, ett parti som ingår i regering måste vara representerat i riksdagen?
Skulle absolut tro att det är möjligt vara med i regering, även om man får under 4 %, men är inte helt säker?

Har du inga representanter i riksdagen kan du heller inte vara med i nån regering.
Så 4% (Eller 12% i en enskild valkrets) är det som gäller.
2018-07-28, 20:37
Medlem
flipflaps avatar
Den här bilden är intressant:

https://val.digital/Chart/?type=PartyLineChart&from=2014-07&to=2018-07

- Småpartierna fladdrar litet, svår-mätt förmodligen.

- Tre kurvor pekar tydligt nedåt, S, M och C

- Två kurvor pekar tydligt uppåt, V och SD
Trenden är det man bör fästa vikt vid, inte enskilda delar av en PE.

En annan intressant bild är denna:

https://val.digital/Chart/?type=PartyChangeFromElectionChart&counttoday=2018 -07-28&election=2014

Här ser ni hur mycket respektive parti förlorat, eller vunnit på drygt tre år.

- S har förlorat en tredjedel av sina tidigare väljare
- M har förlorat en femtedel av sina tidigare väljare
- MP har förlorat hälften av sina tidigare väljare
- F! har förlorat två tredjedelar av sina väljare

- V har fördubblat sitt väljarantal
- SD har fördubblat sitt väljarantal

Alltså, folk i gemen har börjat bli förbannade på riktigt och var och en drar mot det håll där denne tror sig finna frälsningen.

- Sossarna går det riktigt illa för, de måste vara i panik på Sveavägen
- MP och F!, jag tror att de snart börjar självmörda sig och evakuera till Afghanistan
- M, hmm illa, illa, men inte irreparabelt, tänker jag. De behöver dock fatta en del smärtsamma strategiska beslut ifall de inte vill hamna bland småpartierna.

- V behöver inte göra annat än att fortsätta med att kasta stenar, bränna skogar och kapa flygplan, det lockar tydligen tillräckligt med snurrpannor och aktivister.
- SD, jaa vad skall man säga. De behöver bara fortsätta med att fokusera på grundfrågorna, köra "hardcore" rekrytering (så de värsta nya dårarna inte hamnar på platser där de kan öppna käften) och in med lugna, kloka och dedikerade Sverigevänner så som Paula Bieler, då rullar de in i "öppet mål".

Och detta ifall vi bara ser på trenderna. Slutresultatet i valet väntar vi på med spänning.
Ladda upp med snacks, skumpa och stärkande dryck till valdagen.

PS. var uppmärksamma på valsabotage, jag drabbades av det förra gången. Nu är vissa partier, om möjligt, än mer desperata DS
2018-07-29, 08:16
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WagnerRockarLoss
Ett par procent lär ha lämnat SD för Alternativ för Sverige. Vi får se i kommande mätningar ifall tappet tilltar. I vilket fall kommer jag bli förvånad om inte SD blir största parti.

Knappast ett par procent!!,det rör sig om promille som stöder avhoppade och uteslutna SD ledamöter.OM Kent Ekeroth hade gått till Afs hade det kanske tangerat en procent i avhopp men knappt ens då.
De flesta inser allvaret ,enda möjligheten är en röst på SD,allt annat är en röst på gällande ordning.
Visst Afs får mer pengar och har bättre råd att kampanja nästa val om dom kommer upp i stipulerade siffror,men det gagnas inte svenska folket av.
2018-07-29, 08:18
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1SHOT1KILL
Har någon statistik på hur många OI som redan nu klassar SD som största parti?
När debattörer från sjuklöversidan säger att SD "kan" bli största parti ,har det redan skett.man försöker gjuta mod i sjuklöveranhängarna och rädda vad som räddas kan.
2018-07-29, 08:28
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinusGlad
MP ”riskerar” åka ut. Kanske även L, vad har de för procentsats nu?
Vad ligger SD på i dagsläget?
Ett SD på 20 procent petar ut minst ett parti, ett SD på 25% lär peta ut ytterligare ett parti,kanske 2.
kollar vi inkompetensfaktorn hos sjuklövernära opiniononsinstitut ser vi kring plus 25% ,likadant med Sentio Yougov ,vissa undersökningar på nätet i skolor etc . Så SD ligger mellan 25% och himlen. var taket ligger vet ingen. Styr invandringspolitiken enbart är taket över 70% ,kriminalpolitiken över 50% ,men det finns massar av andra kriterier att också ta hänsyn till typ stigmatisering om man röstar på SD. men bland befolkningen normaliseras partiet ,så brunsmetandet som desperata sjuklöveranhängare sysslar med lär inte få en enda SDsympatisör att gå tillbaks,kanske kan skrämma någon sjuklöveranhängare från att lämna fållan,men troligtvis lär det snarare öka det politiska intresset hos de okunniga så att de själva söker fakta,och det lär SD tjäna på.
2018-07-29, 08:32
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Lars Bern tippar på 16% för M, 22% för S, samt 25% för SD.
(FB) Lars Bern: SD blir störst. S näststörst. Löfven sitter kvar.
Jag gissade något liknande ,(men SD över 25%) före bränderna. Nu tror jag att S kan falla under 20 procent..
2018-07-29, 09:14
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Den har jag efterfrågat flera gånger, men utan resultat.
Har du någon länk?
Är ju nästan OT men definitivt av allmänintresse.
Jag hittar inte åt tråden(trådarna) nu sedan man byggde om Flashback? någon Moderator kan kanske lägga in länk i trådstarten el dyl? (alltså gamla trådarna om SD i opinionsundersökningar)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in