Roade mig med att gå tillbaka knappt sex år i tiden, till december 2012, i den första tråden om SD i opinionsundersökningar. Där hittade jag ett inlägg som mycket tydligt illustrerar hur ofantligt långt SD har kommit och hur snabbt det gått. Det är oväsentligt vem som skrev inlägget, det lyder:
"SD sjönk ju i Demoskop
från 9% till 8,6%
Jag förutspår att december kommer att ligga lägre än november sammantaget...
YouGovs mätning började före skandalerna, perioden är 7 nov-4 dec, även nästa YouGov kommer att ligga lägre... "
I december 2012 var det uppenbarligen mycket tjafs ifall SD låg så högt som 10% eller inte. Många som hävdade 10% blev av SD-hatarna kallade för ungefär samma saker som idag... SD-anhängarna i sin tur kallade kommentarer som det ovan för rent önsketänkande.
Detta var bara knappt sex år sedan, och idag pratar vi om ifall SD ska få 25% eller möjligen över det. SD-hatarna säger att partiet absolut inte kommer att få över 20%. Otroligt vad snabbt utvecklingen har gått. För sex år sedan hade SD suttit i Riksdagen i två år och hade då 5,7% i valresultat. Nu ligger SD på 20-26% i opinionsundersökningarna och det diskuteras lite varstans i medierna om SD kommer att bli näst största eller t o m största parti i Sveriges Riksdag. Några få tror att SD får kring 18%, fler tror på 20-23%. Rätt många tror runt 25%, andra på +25%. Och ett mindre antal tror att SD kan få ända upp emot 30% - plus minus någon procent.
Och - som sagt - för knappt sex år sedan gick diskussionens vågor höga i denna tråd om SD överhuvudtaget kunde nå tvåsiffrigt. Hade SD drygt 8% eller runt 10%. Var det ens möjligt att SD kunde få så mycket? Nja, taket måste nog vara 8-9%... fler rasister och nynazister kan det knappast finnas, eller?
En otrolig utveckling som sagt.
Den som fortfarande inte förmår se trenden på lång och medellång sikt för Sverigedemokraterna måste vara väldigt blockerad. SD växer, växer och växer... Och de övriga partierna i sjuklövern klarar inte av att hejda utvecklingen. Tvärtom. Deras vansinniga inställning till Sverigedemokraterna och deras vansinniga taktik att stänga ute dem kommer bara att garantera en enda sak: SD kommer att fortsätta växa, växa och växa...