2018-07-28, 14:57
Medlem
Har läst att seratonin är inblandat när det gäller OCD. Antar att dom menar att man har för lite serotonin vid OCD? Men varför märker jag inte någon skillnad när jag t o m överdoserat t ex SSRI och SSRNI i flera års tid?
Citera
2018-07-28, 15:06
Medlem
BetoBeto-Sans avatar
Serotonin har en somatisk effekt på synapserna i hjärnan, OCB är en psykologisk störning.
Citera
2018-07-28, 15:12
Medlem
Har du fått kbt eller något? Enbart SSRI eller SNRI kommer inte göra dig frisk. Det är en krycka.
Citera
2018-07-28, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradgardsflum
Har du fått kbt eller något? Enbart SSRI eller SNRI kommer inte göra dig frisk. Det är en krycka.

Ja jag har gått i kbt, men det hjälper inte heller.
Citera
2018-07-28, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetoBeto-San
Serotonin har en somatisk effekt på synapserna i hjärnan, OCB är en psykologisk störning.

Vad menar du?
Citera
2018-07-28, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashback-nu
Ja jag har gått i kbt, men det hjälper inte heller.

Kanske är det inte specifikt ocd du har? Kanske du har tvångsmässig personlighetsstörning? Då kanske du behöver mer långvarigt samtalsstöd istället för korta kbt sessioner?
Citera
2018-07-28, 16:15
Medlem
Citat:
Kanske är det inte specifikt ocd du har? Kanske du har tvångsmässig personlighetsstörning? Då kanske du behöver mer långvarigt samtalsstöd istället för korta kbt sessioner?

Det här är det mest korkade inlägg som jag har läst Tror du på allvar att alla blir hjälpta?
Citera
2018-07-28, 16:28
Medlem
Citat:
Det här är det mest korkade inlägg som jag har läst Tror du på allvar att alla blir hjälpta?

Okej? Sorry för att jag försöker hjälpa? Var skriver jag att alla blir hjälpta? OCD är svårbehandlat men de allra flesta blir bättre med medicin och kbt och märker man ingen skillnad så bör, alla seriösa läkare, ifrågasätta om enbart en diagnos räcker.

Edit: OCD grundar sig i ångest därav kan man få SSRI och SNRI utskrivet då det används vid ångeststörningar.
Citera
2018-07-28, 16:34
Medlem
Citat:
Okej? Sorry för att jag försöker hjälpa? Var skriver jag att alla blir hjälpta? OCD är svårbehandlat men de allra flesta blir bättre med medicin och kbt och märker man ingen skillnad så bör, alla seriösa läkare, ifrågasätta om enbart en diagnos räcker.

Edit: OCD grundar sig i ångest därav kan man få SSRI och SNRI utskrivet då det används vid ångeststörningar.

Nu framstår du som ännu mer trög!! OCD är en kronisk sjukdom ditt pucko! Om alla blev hjälpta av behandling så hade sjukdomen inte ens varit ett problem. Då hade det inte ens funnits sjuka människor.
Citera
2018-07-28, 16:39
Medlem
Citat:
Nu framstår du som ännu mer trög!! OCD är en kronisk sjukdom ditt pucko! Om alla blev hjälpta av behandling så hade sjukdomen inte ens varit ett problem. Då hade det inte ens funnits sjuka människor.

Det verkar mer som om du vill ha sjukdomen? Kronisk betyder inte livslångt. Jag är kroniskt suicidal, har kronisk ångest, kronisk depression. Jag har aldrig haft OCD men grova tvångstankar och tvångshandlingar. Jag blev mycket bättre av samtal och medicin och vet en hel del, ifrån slutenvård, som har blivit så mycket bättre och även friska. Så nej, jag är inte trög.
Senast redigerad av tradgardsflum 2018-07-28 kl. 16:40. Anledning: Stavfel
Citera
2018-07-28, 16:43
Medlem
Citat:
Det verkar mer som om du vill ha sjukdomen? Kronisk betyder inte livslångt. Jag är kroniskt suicidal, har kronisk ångest, kronisk depression. Jag har aldrig haft OCD men grova tvångstankar och tvångshandlingar. Jag blev mycket bättre av samtal och medicin och vet en hel del, ifrån slutenvård, som har blivit så mycket bättre och även friska. Så nej, jag är inte trög.

är du påtänd eller bara efterbliven? Jag kan garanterat säga att min OCD är så mycket värre än vad du nånsin kommer att ha under ditt liv!
Citera
2018-07-28, 17:00
Medlem
Citat:
är du påtänd eller bara efterbliven? Jag kan garanterat säga att min OCD är så mycket värre än vad du nånsin kommer att ha under ditt liv!

Nej jag är inte hög. Varför använda funkofobiska uttryck? Jag kommer aldrig uppleva din OCD då jag inte har OCD. Mina diagnoser kommer vara jobbigare än dina, ur mitt perspektiv. Och dina kommer vara värre ur ditt, då vi inte kan uppleva varandras svårigheter.

Men du skrev en fråga om varför medicin inte funkar och jag svarade. Medicin funkar inte på alla. Och klart som fan att det inte funkar om du överdoserar.

Kbt funkar för många. Det var det jag fick för just mina tvångshandlingar. Nu kontrollerar jag inte längre allt 22x2 innan jag lämnar huset. Jag duschar inte så fort någon rör mig. Bara för att man är psykisk sjuk innebär inte det att man är sjuk för resten av livet.

Edit: Nu har jag samtalsbehandling och mediciner för mina andra svårigheter. Men att säga att man "alltid kommer vara sjuk" är ju riktigt sorligt. Då kan man ju likväl skita i hjälpen och ta sitt liv direkt? Massuicid av psyksjuka?
Senast redigerad av tradgardsflum 2018-07-28 kl. 17:02.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in