2018-07-28, 14:54
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cauvie
Jag anade att något sådant här skulle ske i år. Jag tror faktiskt t. ex partier som SD kan tappa röster genom detta. Folk blir nervösa och t.om rädda.

I USA har det skett liknande där svarta pantrar medlemmar har stått utanför vallokaler för att hetsa vita att inte rösta Republikanskt oftast genom skrämseltaktik och rena hot.
Jag tror också att många kan känna obehag av att sådana här organisationer dyker upp runt vallokalerna. Det kan ju vara någon man känner, en granne eller bekant. Men tror du gemene man känner så? Jag kan förstå att de svarta pantrarna skrämmer, men dessa batikklädda medelålders kvinnor - har de verkligen en så uttalad och spridd effekt?
Citera
2018-07-28, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Jag tror också att många kan känna obehag av att sådana här organisationer dyker upp runt vallokalerna. Det kan ju vara någon man känner, en granne eller bekant. Men tror du gemene man känner så? Jag kan förstå att de svarta pantrarna skrämmer, men dessa batikklädda medelålders kvinnor - har de verkligen en så uttalad och spridd effekt?

Beror på hur dessa aktivister kommer stå och agera väl vid vallokalerna och även också beroende på deras antal. Står de nästan ett dussin gapiga aktivister vid en vallokal så kan nog de som ska rösta på t. ex ett parti som SD (speciellt för första gången) bli kanske lite nervösa. Allt beror på.

Skulle dessa batiker ha med sig sina grabbar från barnhemmen då kan nog många svenska väljare bli lite nervösa. Speciellt om de börjar följa efter specifika personer, står och glor, kanske t.o.m kollar genom fönstret då jag antar att de inte kommer in i lokalerna.

Det kan bli ett ganska fult valår faktiskt.
Citera
2018-07-28, 15:08
Medlem
Citat:
Jag anade att något sådant här skulle ske i år. Jag tror faktiskt t. ex partier som SD kan tappa röster genom detta. Folk blir nervösa och t.om rädda.

I USA har det skett liknande där svarta pantrar medlemmar har stått utanför vallokaler för att hetsa vita att inte rösta Republikanskt oftast genom skrämseltaktik och rena hot.

Men slänger verkligen folk sina valsedlar som kommer med posten? Till och med AfS kommer att massutskicka om jag förstått det hela rätt (någon får rätta mig), så detta bör inte vara allt för effektivt. Särskilt räddharar lär hålla hårt om sina valsedlar och spara, så att de slipper visa vad de röstar på i vallokalen.
Citera
2018-07-28, 15:13
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Mina Dennert presenterade idag en grupp som ska ställa upp valbyråer som ska tala med människor om "rädsla och xenofobi" i valet.

Mina Dennert är grundare av #jagärhär - den grupp som söker tysta och uppfostra människor på Facebook att tycka rätt och som även massanmält meningsmotståndare. Nu skriver hon på sin Facebook om kampanjen #röstamermänskligt (citerat ur tråden om #jagärhär):

(FB) Grupp mot näthat - #jagärhär (Facebook, Twitter etc)

Läste igenom deras manifest där de skriver:

https://rostamermanskligt.se/

Nå, går man igenom listan över kontaktpersoner så kan man notera att det där med "skilda verksamheter" är något av en lögn. Av de kontaktpersoner som listas på 29 orter är 23 av dem på olika sätt engagerade för ensamkommande, däribland grundaren för VISU och en av deras officiella talespersoner. Sedan finns det ett par centerpartister, en miljöpartist och ytterligare en asylaktivist från FARR. Vi finner också skattefinansierade organisationer såsom Röda Korset bakom.

Med tanke på de representanter som organisation valt är det här är i mycket att betrakta som en förklädd kampanjorganisation för afghanska män utan asylskäl i synnerhet och en generös flyktingpolitik i allmänhet. Att Mina Dennert uppmanar #jagärhär att engagera sig är inte oväntat - motståndet mot SD och naiva drömmar om en tid när "vi" skrev "Refugees welcome" är en del av hennes historia.

Vad tror ni om sådana här initiativ? Har de några som helst möjligheter att få gehör och spridning eller är det för sent för dem? Varför? Kommer initiativet att få någon uppmärksamhet i MSM och i så fall kommer det att framkomma att den domineras av aktivister för ensamkommande och grundaren för det repressiva #jaghärhär?

Att ha dessa grupper i vallokaler för att skambelägga folk som vill rösta SD borde hanteras exakt som om NMR ville ha folk i vallokalerna. Om dom får en enda skattekrona i finansiering borde det vara någon form av olaglig påverkan.
Om jag blir antastad av en av deras företrädare på väg till urnan ska jag göra mitt bästa för att fuska till mig en straff.
Citera
2018-07-28, 15:19
Medlem
christallqhulaaas avatar
Skulle vilja höra dom motivera att det är mänskligt med 10 åriga bostadsköer och fördröjd cancervård så folk dör under tiden dom väntar. #röstabortregeringen

Fatta att pengarna är slut i statskassan och folkmördarna måste bort!
Citera
2018-07-28, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IKN
Men slänger verkligen folk sina valsedlar som kommer med posten? Till och med AfS kommer att massutskicka om jag förstått det hela rätt (någon får rätta mig), så detta bör inte vara allt för effektivt. Särskilt räddharar lär hålla hårt om sina valsedlar och spara, så att de slipper visa vad de röstar på i vallokalen.

Kan faktiskt inte minnas om jag verkligen fick hem några valsedlar året 2014. För då fick jag plocka valsedlarna på partiet jag ville rösta på väl vid vallokalen.
Citera
2018-07-28, 15:28
Medlem
Readyfreddies avatar
Hoppas SD är alerta nog att kapa uttrycket.
"Rösta mer mänskligt" med Jimmie som ler och gör handhjärta skulle vända allt till pro SD. Man måste våga ta efter Trumps bästa egenheter.

Skulle i och för sig vara kul med en eller ett par batikhäxor utanför vallokalen man kunde säga ett par väl valda ord till, men samtliga lär väl stå på Södermalm.
Citera
2018-07-28, 15:30
Medlem
Citat:
Kan faktiskt inte minnas om jag verkligen fick hem några valsedlar året 2014. För då fick jag plocka valsedlarna på partiet jag ville rösta på väl vid vallokalen.
Förekom en del sabotage 2014 där det blev strul med posten om jag minns rätt, var väl någon vänster-idiot som struntade att dela ut valsedlar från "rasistiska partier" eller dylikt? Så det är väl möjligt att du var en av de drabbade i så fall, såtillvida du inte bara har glömt. Röstade du tidigt förresten? För i så fall är det mycket möjligt att du fick det hemskickat, men att du redan hunnit rösta. Jag tenderar att gå och rösta tidigt, och får därför massa valsedlar hem i efterhand.
Citera
2018-07-28, 15:34
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Mest obehagligt tycker jag att det är att de kommer att stå utanför vallokalerna. Ett sorts STASI maskerat bakom leenden och handhjärtan.

Jag undrar om de kommer ha utsända därinne - det är ju inte som om det är dolt vilka valsedlar folk plockar åt sig därinne.

Jag tar aldrig emot valsedlar av folk som står utanför (ett jäkla ohyfs som skall stävjas), i lokalen tar jag sedan en röstsedel från flera partier innan jag går in bakom skärmen. Slöseri med valsedlar men vad gör man inte för att skydda anonymiteten.
Citera
2018-07-28, 15:37
Medlem
Drozds avatar
Den här Mina Dennert verkar vara en linslus och exhibitionist av pascalidouska dimensioner. Hon verkar ha startat en mängd upprop och grupper i samma stil vars egentliga syfte är att ge henne själv uppmärksamhet.
Citera
2018-07-28, 15:38
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Den här Mina Dennert verkar vara en linslus och exhibitionist av pascalidouska dimensioner. Hon verkar ha startat en mängd upprop och grupper i samma stil vars egentliga syfte är att ge henne själv uppmärksamhet.
Och även att ge henne försörjning. Hon lever ju på sin aktivism & de olika statsbidrag som trillar in.
Citera
2018-07-28, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IKN
Förekom en del sabotage 2014 där det blev strul med posten om jag minns rätt, var väl någon vänster-idiot som struntade att dela ut valsedlar från "rasistiska partier" eller dylikt? Så det är väl möjligt att du var en av de drabbade i så fall, såtillvida du inte bara har glömt. Röstade du tidigt förresten? För i så fall är det mycket möjligt att du fick det hemskickat, men att du redan hunnit rösta. Jag tenderar att gå och rösta tidigt, och får därför massa valsedlar hem i efterhand.

Nä jag förtidsröstade inte 2014. Kan mycket väl vara så att jag var med om det sabotaget för hade jag fått hem partiets valsedlar hade jag kört på det än att plocka sedlarna där och vänta på kö för ett ledigt bås.

Jag förmodar att det blir sabotage i år också faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in