2018-09-02, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Och nu bekräftar du min ståndpunkt om utbildning. Du menar att eftersom jag inte accepterar idén om jorden som rund kan jag omöjligen genomgått utbildning på högskola.

Nej, pga dina vetenskapliga uttalanden. Därav dras slutsatsen att du inte har 190hp.

Det är inte pga dina åsikter.
Citera
2018-09-02, 20:12
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Förutsägelserna var korrekta innan den matematiska globmodellen.
Menar du att någon kunde förutsäga mars retrograd-rörelse innan den observerats?
Det är snarare så att den observerats under många år och alla varianter noterades detta tills man kunde se ett mönster, sedan noterades det att mönstret upprepas. Detta är inte en förutsägelse.
Citera
2018-09-02, 21:32
Medlem
Jazzils avatar
Detta med att vakuum suger...

Nej, vakuum suger inget alls!
Tomhet har ingen sugförmåga.

Det som händer är att luften runtomkring tycks in i vakuumbehållaren. Inget annat.

Jämför det med att du har ett tomt glasspaket med lock på. Stoppa i paketet ner i ett vattenfyllt badkar. När du öppnar locket under vattnet trycker vattnet ut luften. Det är inte luften som suger in vattnet.
Citera
2018-09-03, 00:55
Medlem
Citat:
Förutsägelserna var korrekta innan den matematiska globmodellen.

Det centrala är att förutsägelserna blev korrekta utan att använda sig av tidigare kända metoder för förutsägelser.
Och det finns förutsägelser som inte var kända tidigare. T.ex på asteroider. Har t.ex för mig att Carl Friedrich Gauss (Matematiker och troligen en av de mest intelligentaste personer som någonsin levat)
räknade på asteroiden Ceres bana när den upphörde att vara synlig. Han utgick från solen i centrum och Ceres kända position. Därefter räknade han med gravitationslagen tidssteg framåt och räknade ut var Ceres skulle finnas en tid senare i solsystemet. Därefter var på himmlen från jorden den skulle synas igen och när. Och detta stämde vilket naturligtvis inte skulle ha varit fallet om hans beräkningar utgått från en felaktig formel och teori.
Citera
2018-09-03, 09:23
Medlem
madtops avatar
Citat:
Din fråga var inte seriös. Kanske för att du inte har tillräckligt med högskolepoäng.

Jodå, jag vill seriöst höra dina tankar om hur den platta jorden ser ut och fungerar. Generellt tycker jag tråden handlar för mycket om den sfäriska jorden

Du påstår att jorden är omgiven av något slags "kupol"?
Vad är kupolen gjord av, hur stor är den och vad finns på utsidan av kupolen?

Och är den här kupolen tät, dvs är det den som håller atmosfären på plats? Typ atmosfär på insidan och ingenting på utsidan?
Citera
2018-09-03, 12:52
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Din fråga var inte seriös. Kanske för att du inte har tillräckligt med högskolepoäng.

Det handlar inte om hur många högskolepoäng man har, utan om man över huvudet taget varit involverad högre utbildning. Du har flera gånger postat så bisarra påståenden om hur utbildning på universitet går till. Du hävdar att studenter idag över hela världen tvingas acceptera fakta utan möjlighet att själv undersöka om de stämmer. Når man tillräckligt långt invigs man i sekten och måste skriva på tystnadsplikt att inte avslöja att jorden är platt. Det är så befängt att det är uppenbart att du aldrig deltagit ens i gymnasiefysik.
Citera
2018-09-04, 06:56
Moderator
En msssa OT och annat trams raderat. Detta är inte tråden om kosmologi, skolan eller andra debattörer.

/Moderator
Citera
2018-09-04, 10:53
Medlem
Jinxess avatar
Citat:
Årstider, sol och måne har varit förutsägbart långt innan jorden var rund.

Du blandar ihop förutsägelse från erfarenhet och förutsägelse från en modell - det är en enorm skillnad. Jag vet att solen kommer gå upp imorgon baserad på erfarenhet. Det betyder inte att jag förstår varför eller kan räkna ut när det kommer ske fristående från erfarenheter. Vidare, när var jorden platt, menar du?

Citat:
Alla skapelseberättelser förtäljer om platt jord.

Falskt. Detta är inte en tråd om religion (även om plattskallar ofta är bokstavstroende kristna) men du kan inte påstå något sådant. Det är ren och skär lögn.
Citera
2018-09-04, 13:27
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Jodå, jag vill seriöst höra dina tankar om hur den platta jorden ser ut och fungerar. Generellt tycker jag tråden handlar för mycket om den sfäriska jorden

Du påstår att jorden är omgiven av något slags "kupol"?
Vad är kupolen gjord av, hur stor är den och vad finns på utsidan av kupolen?

Och är den här kupolen tät, dvs är det den som håller atmosfären på plats? Typ atmosfär på insidan och ingenting på utsidan?

Tråden tycks numera handla om definition av utbildning och era ständigt tröttsamt återkommande hänvisningar till grundskolefysik. Samt valfri siffermängd av människor som helt enkelt vet. Aldrig en tillstymmelse till vettig argumentation som inte kantas av en nedsättande ton och upprepningar av "vi vet".

Sedan lite chat er sinsemellan för att ryggdunka varandra.

Ni inte bara flyttar målstolparna när exempelvis kurvuraturen ifrågasätts, utan tar er friheten av att även sätta dem. Att kräva en fullständig förklaringsmodell av en platt jord bara för att någon funderar på varför det finns anomaliteter kring de populäraste argumenten för en sfärisk dito är absurt.

Ni kräver att, enligt er, outbildade fån skall ha lyckats tillskanska sig sådana resurser att de kan resa till antarktis och fotografera hur som helst. Sedan glömde du kommentera varför senaste flygningen blev inställd!
Citera
2018-09-04, 15:01
Medlem
Jinxess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Kan du hänvisa till skapelseberättelser som inte utgår ifrån en platt jord? Förutom din åsikt. Lustigt att ni alltid vill hänvisa till någonting obekräftat som "plattskallars" religion samtidigt som ni själva ständigt upprepar dogmatiskt hur motargumenten helt enkelt är falska. Det är ni som uppvisar alla tendenser till fundamentalism!

Mycket jobb i halmgubbe-verkstaden kan jag se. Till att börja med får jag påpeka återigen att min kommentar snarare rör faktumet att påståendet är irrelevant i tråden (religion hör hemma i religions-trådar). Att plattskallar vill inkorporera religion i sina argument som någon slags argumentum ad verecundiam borde inte ha någon bäring på vad tråden ska handla om.

Jag har många gånger lyft fram enkla, klara frågor till plattskallarna i tråden som cyniskt ignorerats eller avslutats med "Jag vet inte". Notera att detta är samtidigt som de i samma handrörelse över tangentbordet skriver svepande påståenden om saker som är
helt utanför deras förstånd.

Slutligen får jag påpeka att den trötta gamla skrönan om "vetenskaplig fundamentalism" är äldre än vad du är och har dementerats otaliga gånger. Helt enkelt per definition.

Kan du svara på följande:

Om jorden är platt, hur kommer det sig att WGS-84 fungerar? Vilka anomalier är det du känner mest talar emot en sfärisk jord och hur kommer det sig att du valt platt jord som formen du argumenterar för?
Senast redigerad av Jinxes 2018-09-04 kl. 15:07. Anledning: La till en fråga
Citera
2018-09-04, 18:21
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Tråden tycks numera handla om definition av utbildning och era ständigt tröttsamt återkommande hänvisningar till grundskolefysik. Samt valfri siffermängd av människor som helt enkelt vet. Aldrig en tillstymmelse till vettig argumentation som inte kantas av en nedsättande ton och upprepningar av "vi vet".

Sedan lite chat er sinsemellan för att ryggdunka varandra.

Ni inte bara flyttar målstolparna när exempelvis kurvuraturen ifrågasätts, utan tar er friheten av att även sätta dem. Att kräva en fullständig förklaringsmodell av en platt jord bara för att någon funderar på varför det finns anomaliteter kring de populäraste argumenten för en sfärisk dito är absurt.

Ni kräver att, enligt er, outbildade fån skall ha lyckats tillskanska sig sådana resurser att de kan resa till antarktis och fotografera hur som helst. Sedan glömde du kommentera varför senaste flygningen blev inställd!

Nej. det 'tycks' den inte handla om alls. Men när folk tror sig veta vad som händer på högskolor och universitet måste ju någon säga emot. Det handlar inte om att blint läsa in fakta utan att man för pröva om det stämmer.

Ja egentligen borde ni ju avkrävas en fullständig förklaringsmodell när ni ifrågasätter något som varit känt i årtusenden, och dessutom ger upphov till fenomen vi upplever varje dag. Men inte ens en partiellt rimlig alternativ förklaringsmodell finns ju. Den sfäriska modellen är ju fullständigt rimlig med tanke på hur saker och ting är beskaffade, medan modeller med en oändligt stor platt jord, eller en atmosfär med 'inaktiv elektromagnet kraft', som aktiveras när ett objekt ska börja falla, eller intelligent design i allt ter sig fullständigt bisarra och stick i stäv med vad vi kan mäta.

Varför försöker ni som tror vi lever på en platt planet ens försöka samla ihop pengar till den där båtresan till kanten? Eller pågår sådana insamlingar? Nej?
Citera
2018-09-04, 21:40
Medlem
Citat:
Sedan glömde du kommentera varför senaste flygningen blev inställd!
Vilken flygning blev inställd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in