2018-07-27, 15:16
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
I så fall, varför söker f.d. MUF:aren Åkesson samarbete med M istället för S? Det kan jag lova håller många sossar borta från att rösta på SD. Och är inte SD (t.s. från AfS) för vinster i friskolor?Åkesson verkar ointresserad av att vinna sosseväljare, han satsar på fel häst.

För att S partiledare säger att S är ett rasistiskt parti med nazistiska rötter. Det finns helt enkelt ingen väg framåt. När S har en mer resonabel partiledare så kommer S försöka få samarbete med dem.

AKB öppnade upp för SD där för har de försökt samarbeta med M, men Kristersson har sagt nej, dock har han inte nazistretoriken som Löfven. Därför är M just nu de SD har störst chans att söka samarbete med men det ändrar de ju beroende på vilka partiledare som avsätts och tillsätts när M och S förlorar valet.

Ett annat syfte är ju att splittra sjupartiet vilket lyckas ganska bra; Alliansen är på fallrepet.

När det gäller vinster i skolan så är det för att SD såg att asylgrupperna blivit för stora; det enda sättet att ha kvar svenska skolor var att behålla friskolorna. Innan 2015 hade man kanske kunnat försvenska alla skolor men nu går inte det; asylinvandrarna är redan för många så alla skolor skulle bli mångkulturella. Då SD är mot det mångkulturella samhället så var det enda sättet med dagens demografi att ha svenska skolor att behålla vinsterna.

SDs agerande är helt logiskt och det bästa de kan göra för stunden. De är inte intresserade av att bara anpassa sig efter alla väljargrupper för att utan de vill ändra hela debatten så att deras åsikter inte längre är kontroversiella. Och undersökningar visar att de sossar som gått till SD har också ändrat sina värderingar. De har blivit SD. SD vill inte bara ha S väljare, de vill att S väljare skall få SDs åsikter.
2018-07-27, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Vi minns ju alla hur Alexandra Pascalidou inför valet 2014 kallade Sentio & Youtube för "pajasinstitut" för att dom gav SD mycket högre siffror än andra institut. Vem som var pajasen fick vi facit på på valnatten.

Japp, enbart Pascalidous reaktion i valstudion var godis nog för att förgylla den kvällen. Ser mycket fram emot den kommande med.
Kan man få önska sig en valvaka med Filip&Fredrik, Pascalidou, Ernman och Schyffert i studion?
2018-07-27, 15:30
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Jo gällde att skrämma folk från att lyssna på SD ,och lyckades väl sisådär då SD fördubblade sig igen.
Men drevet från Expressen kostade helt klart flera procent för SD.
OCh nu så har det kostat tilliten till Expressen, trots att de nu försöker att genomföra någon form av U-sväng....i alla fall i en del frågor.
2018-07-27, 15:49
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Självklart delar jag ut en och annan känga när det visar sig att SD går kräftgång eftersom det är precis som du skriver att jag avskyr detta missnöjes/invandrarfientliga parti som gömmer sig i kjejsarens nya käder men i grunden är samma nationalistiska / rasistiska parti/högerextrema parti som de alltid har varit.
Citat:
Ursprungligen postat av oingoboingo
Men SD har ju ÖKAT i varje val sedan 1998; man har genomgående fördubblats (på någon tiondels procent när) från ett val till nästa, varje gång.

Mer precist NÄR har partiet gått kräftgång, menar du?!?
Powergirl menar att alla partier, även (SD), har gått kräftgång i opinionsmätningarna, och det är ju sant.

Men jag invänder mot att (SD) kallas för ett högerextremt parti. Vänster-högerskalan handlar om ekonomisk politik, inget annat. Och här ligger partiet nära mitten, till vänster om (M) och (KD), vilka i sin tur ligger till vänster om Demokraterna. Vill du prata om nationalism och dylikt så får du använda Gal-Tan-skalan.
2018-07-27, 16:05
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
I valet 2010 fördubblades inte riktigt SDs väljarandel (från 2.93% +2.70%), men antalet SD-väljare fördubblades ändå drygt från (162 463 +177 147). Sossarna växte mycket långsammare för 100 år sedan. FP, KD och VPK har haft var sin kraftiga uppgång på 1980- och 90-talen, men det har inte varat i mer än ett enda val, även om de nådde SDs nivå 2014. Att ett parti med tvåsiffrig väljarandel fördubblas är nytt, och det är nya tider vi lever i nu med ny slags media och med ett degenererat politiskt etablissemang.

Ett problem med det är SDs fjäskande för Moderaterna. Många sossar hatar moderater mer än allt annat, bara för deras varumärkes skull helt oavsett politikens innehåll.

SD har lyckats med att få in en ganska så rejäl kil mellan moderaternas konservativa och socialliberala väljare. Och med tanke på att Nya M's partiledning är socialliberal så känner sig dess konservativa väljare lika lite igen sitt parti som de gamla sossarna känner igen sitt.

Efter valet så kommer Nya M och S att tvingas till enorma förändringar vilket kommer att inkludera att respektive partistyrelse åker ut och "back to basics" implementeras. Det kommer att ta lång tid men Nya M kommer att förvandlas till Gamla M med en uttalad konservativ politik.
S kommer inte att lyckas med förändringsarbetet i.o.m. att särintressen styr partiet, särintressen som kommer att vägra att släppa taget.
S är ett av de partier som kommer att implodera och förlora relevans i det politiska Sverige. Särintressen som HBT-Sossar, S-kvinnor, kristna sossar, etc. kontrollerar partiet och styr lokalavdelningarna, och i takt med att gräsrötterna inte känner igen sig och inte kan påverka så går tåget till SD och V.
2018-07-27, 16:15
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Men SD har ju ÖKAT i varje val sedan 1998; man har genomgående fördubblats (på någon tiondels procent när) från ett val till nästa, varje gång.

Mer precist NÄR har partiet gått kräftgång, menar du?!?

Alla var inte födda 2010 ännu mindre 2006 så därför saknar de historiska preferenser.

2006 fick Sd 2,93 2010 5,7 det är +194%-ig ökning 2014 12,86 det är +225%-ig ökning. Alltså mer än fördubblad senast.
Med linjär ökningstrend så blir det faktiskt 256%-ig ökning nu i september och 29,93 % som valresultat. Enligt matematiken alltså.
2018-07-27, 16:27
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:

Hehe, nej du, det kommer INTE att hända! Hela PK kommer att fortsätta exakt likadant som hittills. Valet får noll och ingen politisk konsekvens. Om något kommer PK att kraftigt skärpa inskränkningar av yttrandefrihet och mediehatet mot SD.

Det återstår att se efter den 9 september! - sannolikt har du helt fel!

Orsaken är naturligtvis ett mycket starkt SD, som i sig kräver anpassningar till verkligheten...
Senast redigerad av Mac-Arthur 2018-07-27 kl. 16:32.
2018-07-27, 18:18
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Det fetade är tankeväckande. Jag minns att jag själv trodde att ute i kommunerna var moderaterna ”gammelmoderater”, men efter att ha följt några kommunmoderater i sociala medier så inser jag att det är precis som du säger.

M är mer illa ute än sossarna för om de inte snabbt byter strategi efter valet så gör de sig helt irrelevanta som högerparti. Då finns bara SD och AfS på högerflanken. Eftersom det inte finns någon Sebastian Kurz ute i någon kommun att sätta in istället för Kristersson så finns det inget alternativ till Reinfeldt-linjen.
På några års sikt kan jag se framför mig en riksdag med SD 25% (tagit S’ plats), AfS 20 % (tagit M:s plats), MED 10 % (tagit Fp:s plats), CP 10 %, V 5 %, Hamas 30 %.
2018-07-27, 18:29
Medlem
Citat:
Novus Juli:
V 10.1 (+1.1)
S 23.7 (-0.8)
MP 5.7 (+1.0)
C 8.4 (-0.5)
L 5.0 (+0.2)
M 19.6 (-0.2)
KD 3.2 (-0.2)
SD 21.6 (-0.8)
Övr 2.7 (-0.2)

"Sommarens extremväder med värme, torka och skogsbränder har satt fokus på klimatet och det gynnar Miljöpartiet tror Novus vd Torbjörn Sjöström."

"Vänsterpartiet tar sina väljare främst från Socialdemokraterna."

Framgår tyvärr inte av artikeln (svt.se) hur många som svarat, eller bortfall.
Intressant att Övr (MED/F!/PP/AfS/NMR, etc) fortfarande ligger och guppar på ett par procent. AfS kommer in i Riksdagen...njae.

Jag kan köpa att V har tagit väljare från S, men aldrig att väljare från SD har gått över till V eller MP.

Hela mätningen är fejkad.
2018-07-27, 21:01
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Min mor är ett bra exempel. Röstade 2014 på S och nu AVSKYR hon partiet. Hon är kärnväljare utan att nånsin röstat SD. Finns inte en chans hon röstar 7k igen.
Jag känner flera 75-85 åringar som röstat S hela livet, Nu är det SD som gäller. S tappar överallt, allra helst i gamla bruksorter.
2018-07-27, 21:07
Medlem
EugenWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Jag kan köpa att V har tagit väljare från S, men aldrig att väljare från SD har gått över till V eller MP.

Hela mätningen är fejkad.
Grundläggande logik är inte din starka sida, va? Det kan ha varit 0,8 SD:are som har gått över till S och 1,6 sossar som har gått över till annat (till exempel). Båda får -0,8. Ingen påstår att V eller MP tar från SD.
2018-07-27, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EugenW
Grundläggande logik är inte din starka sida, va? Det kan ha varit 0,8 SD:are som har gått över till S och 1,6 sossar som har gått över till annat (till exempel). Båda får -0,8. Ingen påstår att V eller MP tar från SD.

Sannolikheten att SD anhängare går över till S är nog ganska liten. Det är du som är dum i huvudet som ens nämner detta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in