Citat:
Det är två institut som sticker ut från de andra instituten efter valet 2014när det gäller SD. Skillnaden har ökat till de andra opinionsinstituten. Skall det vara så förbannat svårt att fatta. Har inget att göra med att jag är sosse. Inte heller vad jag tror eller tycker. Att jag hade fel när jag trodde tidigare dvs innan valet 2014 har jag åttskilliga gånger medgivit. Numera skiter jag i och berätta vad jag tror utan utgår endast från vad tråden borde inehålla nämligen Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar.
Det är dessa jag försöker hålla mig till. Inga idiotiska påståenden som att Sentio är Nordens största parti som 8711 skrev vilket han vägrar att erkänna var åt helvete fel. Inte heller håller jag på med några konstiga omräkningfaktorer som tycks vara populärt i den här tråden.
Enda vettiga sättet när man tittar på siffror från opinionsinstituten är att titta på den allmänna trenden.
Enskilda mätningar är och förblir helt ointressanta. Framförallt om ändringarna är inom felmarginalen. Inte heller tror jag på några konstiga konspirationsideer och/eller teorier om att det har någon som helst betydelse vem som har köpt opinionsmätningen. Varje opinionsinstitut som vill räknas som seriöst lever på andra uppdrag än mätningar av den politiska opinionen och därför faller iden platt till marken om att de skulle vara köpta.
En del av er beteer er som barnungar alternativt sektmedlemmar vilket gör att det näst intill är omöjligt att föra en vettig diskussion. Obs det gäller inte alla men alldeles åt helvete för många.
Det är dessa jag försöker hålla mig till. Inga idiotiska påståenden som att Sentio är Nordens största parti som 8711 skrev vilket han vägrar att erkänna var åt helvete fel. Inte heller håller jag på med några konstiga omräkningfaktorer som tycks vara populärt i den här tråden.
Enda vettiga sättet när man tittar på siffror från opinionsinstituten är att titta på den allmänna trenden.
Enskilda mätningar är och förblir helt ointressanta. Framförallt om ändringarna är inom felmarginalen. Inte heller tror jag på några konstiga konspirationsideer och/eller teorier om att det har någon som helst betydelse vem som har köpt opinionsmätningen. Varje opinionsinstitut som vill räknas som seriöst lever på andra uppdrag än mätningar av den politiska opinionen och därför faller iden platt till marken om att de skulle vara köpta.
En del av er beteer er som barnungar alternativt sektmedlemmar vilket gör att det näst intill är omöjligt att föra en vettig diskussion. Obs det gäller inte alla men alldeles åt helvete för många.
Ok. Då tar vi en vettig diskussion. Utan pajkastning och hårda ord. Där fakta är allenarådande.
Statistik.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Statistik
Citat.
Statistik är en gren inom tillämpad matematik som sysslar med insamling, utvärdering, analys och presentation av data eller information.[1] I arbetet används också element från kognition, psykologi, data- och systemvetenskap, numeriska beräkningar samt bidrag från andra ämnen som befattar sig med matematik, data och datorintensiva metoder.
Opinionsundersökningar.
https://www.privataaffarer.se/articles/2016/11/09/systematisk-underskattning-i-opinionundersokningarna/
Citat.
Vid brexitomröstningen tydde alla opinionsundersökningar på att Storbritannien skulle stanna kvar i EU, men så blev det inte.
– Vi måste inse att metodiken kring opinionsundersökningar kanske inte fungerar som tidigare vid vissa företeelser, säger Mats Olsson, marknadsundersökningsanalytiker vid Sic Insight.
Det finns en parallell till hur Sverigedemokraterna närmast systematiskt underskattats vid svenska val.
https://www.fokus.se/2016/02/mathatet/
Citat.
Ingen vet om sverigedemokraterna har stöd av 17 eller 29 procent. Opinionsmätarna har blivit bättre på att bråka med varandra än att mäta väljarna.
I sista mätningen före valet 2014 spådde Novus att sverigedemokraterna skulle få 9,6 procent av rösterna.
Partiet fick 12,9.
En miss med över tre procentenheter, långt utanför den statistiska felmarginalen.
För ett företag som lever på att veta vad svenska folket tycker så var det ingen bra reklam.
När siffrorna var färdiganalyserade hade han identifierat felkällan. Det han trott var en växande grupp av osäkra väljare var, nästan alla, i själva verket sd-väljare som inte ville berätta vilket parti de tänkte rösta på.
[b]Torbjörn Sjöström: »Vi anklagas ofta för att springa mediernas intresse, som om de skulle ha råd att rigga undersökningar hos oss när de inte ens har råd att betala för riktiga undersökningar.«
Min kommentar. Hans undersökningar är alltså inte riktiga. Eftersom ingen vill betala. Ett häpnadsväckande erkännande av ett s.k. seriöst institut.
Sentio
I två val i rad har man missat SDs facit med 0,3 PE. Sammanlagt.
http://www.gp.se/nyheter/sverige/ifr%C3%A5gasatt-m%C3%A4tmetod-g%C3%B6r-sd-st%C3%B6rst-1.128766
Citat.
Det enda man vet med säkerhet är att i stort sett alla opinionsinstitut underskattar SD:s valresultat. Närmast har ett institut, Sentio, med just självrekryterade paneler varit. I valet i höstas kom Yougov närmare SD:s resultat än till exempel Novus, som använder den vetenskapliga metoden med slumpmässiga urval.
https://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/files/4097/043626b2-c0a6-4de1-b7ed-c6e9d761c1cd.pdf
Citat.
Ekot lägger särskild vikt vid SCB:s stora mätningar, på grund av den
strikta metoden och den stora mängden intervjuer. Vi nyhetsbevakar också 5 kommersiella
institut: Sifo, Ipsos, Novus, Skop och Demoskop. De har alla långa tidsserier som Ekot följt.
Vi nyhetsbevakar inte partisympatimätningar med självrekryterad webpanel. Slut citat.
En sammanfattning visar att de som är bäst på att mäta SD avvisas av de som är sämst på att mäta detsamma. Eftersom de anses vara oseriösa. Liksom av MSM.
En sammanfattning av alla dina inlägg i tråden ger samma utfall. De som visar högst resultat för SD är de som är sämst på att mäta. Och de som visar lägst är mest seriösa. Och därmed mest pålitliga.
Du argumenterar inte mot oss i tråden. Du argumenterar mot sakkunniga i branschen och mot facit vart fjärde år.
Hur ser du på ovanstående fakta.
Senast redigerad av Mentapesola 2018-07-27 kl. 09:40.
Senast redigerad av Mentapesola 2018-07-27 kl. 09:40.