Citat:
Ok att överträda lagen, så länge man är beredd att ta de konsekvenser som lagen föreskriver, givetvis efter prövning i domstol. Men lilla Elin tror enligt hennes egen Facebook-sida alldeles bestämt att det hon gjorde är helt lagligt.
Jag tror motsatsen, och det är bara att vänta och se vad som händer i den rättsliga processen. Utan lagar, lika för alla, skulle Sverige snabbt förvandlas till anarki, det hoppas jag att alla förstår.
Ok att överträda lagen, så länge man är beredd att ta de konsekvenser som lagen föreskriver, givetvis efter prövning i domstol. Men lilla Elin tror enligt hennes egen Facebook-sida alldeles bestämt att det hon gjorde är helt lagligt.
Jag tror motsatsen, och det är bara att vänta och se vad som händer i den rättsliga processen. Utan lagar, lika för alla, skulle Sverige snabbt förvandlas till anarki, det hoppas jag att alla förstår.
Hon kan tro vad hon vill, men dom människor som drabbats måste få en möjlighet till upprättelse. Som sagt, det får avgöras i domstol.
Håller i övrigt med - Vi behöver spelregler, men dessa skall inte vara fler än nödvändigt och gärna spegla de delar där den stora majoriteten är överens. Polisen ska kunna agera tufft, men endast inom det ramverk vi kommit fram till. Det är också viktigt att lagar och regler bottnar i vår gemensamma moral; exempelvis mord, våldtäkt, stöld osv. Sånt vi *alla* tycker.
En viktig grundprincip är att lagarna skall bestraffa handlingar; inte åsikter, och det är den distinktionen jag ser börjar suddas ut. Vänstern började med sin "hatlagstiftning", men detta kan enkelt adopteras av andra grupper och då hamnar vi på ett sluttande plan som slutar med att Elin straffas för sina åsikter; inte för det faktum att hon orsakat ekonomisk skada för förseningen.
Jag hoppas ett ansvarstagande parti kan slå i backen och helt ta bort hatlagstiftningen som verkligen är en skamfläck, och något jag aldrig kommer ta på allvar ändå. Åsiktsfriheten är helig och den behöver alla stå upp för, oavsett vilka åsikter de har.