2018-07-27, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Det är två institut som sticker ut från de andra instituten efter valet 2014när det gäller SD. Skillnaden har ökat till de andra opinionsinstituten. Skall det vara så förbannat svårt att fatta. Har inget att göra med att jag är sosse. Inte heller vad jag tror eller tycker. Att jag hade fel när jag trodde tidigare dvs innan valet 2014 har jag åttskilliga gånger medgivit. Numera skiter jag i och berätta vad jag tror utan utgår endast från vad tråden borde inehålla nämligen Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar.

Det är dessa jag försöker hålla mig till. Inga idiotiska påståenden som att Sentio är Nordens största parti som 8711 skrev vilket han vägrar att erkänna var åt helvete fel. Inte heller håller jag på med några konstiga omräkningfaktorer som tycks vara populärt i den här tråden.
Enda vettiga sättet när man tittar på siffror från opinionsinstituten är att titta på den allmänna trenden.

Enskilda mätningar är och förblir helt ointressanta. Framförallt om ändringarna är inom felmarginalen. Inte heller tror jag på några konstiga konspirationsideer och/eller teorier om att det har någon som helst betydelse vem som har köpt opinionsmätningen. Varje opinionsinstitut som vill räknas som seriöst lever på andra uppdrag än mätningar av den politiska opinionen och därför faller iden platt till marken om att de skulle vara köpta.

En del av er beteer er som barnungar alternativt sektmedlemmar vilket gör att det näst intill är omöjligt att föra en vettig diskussion. Obs det gäller inte alla men alldeles åt helvete för många.

Ok. Då tar vi en vettig diskussion. Utan pajkastning och hårda ord. Där fakta är allenarådande.

Statistik.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Statistik

Citat.
Statistik är en gren inom tillämpad matematik som sysslar med insamling, utvärdering, analys och presentation av data eller information.[1] I arbetet används också element från kognition, psykologi, data- och systemvetenskap, numeriska beräkningar samt bidrag från andra ämnen som befattar sig med matematik, data och datorintensiva metoder.

Opinionsundersökningar.

https://www.privataaffarer.se/articles/2016/11/09/systematisk-underskattning-i-opinionundersokningarna/

Citat.
Vid brexitomröstningen tydde alla opinionsundersökningar på att Storbritannien skulle stanna kvar i EU, men så blev det inte.

– Vi måste inse att metodiken kring opinionsundersökningar kanske inte fungerar som tidigare vid vissa företeelser, säger Mats Olsson, marknadsundersökningsanalytiker vid Sic Insight.

Det finns en parallell till hur Sverigedemokraterna närmast systematiskt underskattats vid svenska val.

https://www.fokus.se/2016/02/mathatet/

Citat.
Ingen vet om sverigedemokraterna har stöd av 17 eller 29 procent. Opinionsmätarna har blivit bättre på att bråka med varandra än att mäta väljarna.

I sista mätningen före valet 2014 spådde Novus att sverigedemokraterna skulle få 9,6 procent av rösterna.

Partiet fick 12,9.

En miss med över tre procentenheter, långt utanför den statistiska felmarginalen.

För ett företag som lever på att veta vad svenska folket tycker så var det ingen bra reklam.

När siffrorna var färdiganalyserade hade han identifierat felkällan. Det han trott var en växande grupp av osäkra väljare var, nästan alla, i själva verket sd-väljare som inte ville berätta vilket parti de tänkte rösta på.

[b]Torbjörn Sjöström: »Vi anklagas ofta för att springa mediernas intresse, som om de skulle ha råd att rigga undersökningar hos oss när de inte ens har råd att betala för riktiga undersökningar.«

Min kommentar. Hans undersökningar är alltså inte riktiga. Eftersom ingen vill betala. Ett häpnadsväckande erkännande av ett s.k. seriöst institut.

Sentio

I två val i rad har man missat SDs facit med 0,3 PE. Sammanlagt.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/ifr%C3%A5gasatt-m%C3%A4tmetod-g%C3%B6r-sd-st%C3%B6rst-1.128766

Citat.
Det enda man vet med säkerhet är att i stort sett alla opinionsinstitut underskattar SD:s valresultat. Närmast har ett institut, Sentio, med just självrekryterade paneler varit. I valet i höstas kom Yougov närmare SD:s resultat än till exempel Novus, som använder den vetenskapliga metoden med slumpmässiga urval.

https://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/files/4097/043626b2-c0a6-4de1-b7ed-c6e9d761c1cd.pdf

Citat.
Ekot lägger särskild vikt vid SCB:s stora mätningar, på grund av den
strikta metoden och den stora mängden intervjuer. Vi nyhetsbevakar också 5 kommersiella
institut: Sifo, Ipsos, Novus, Skop och Demoskop. De har alla långa tidsserier som Ekot följt.
Vi nyhetsbevakar inte partisympatimätningar med självrekryterad webpanel. Slut citat.

En sammanfattning visar att de som är bäst på att mäta SD avvisas av de som är sämst på att mäta detsamma. Eftersom de anses vara oseriösa. Liksom av MSM.

En sammanfattning av alla dina inlägg i tråden ger samma utfall. De som visar högst resultat för SD är de som är sämst på att mäta. Och de som visar lägst är mest seriösa. Och därmed mest pålitliga.

Du argumenterar inte mot oss i tråden. Du argumenterar mot sakkunniga i branschen och mot facit vart fjärde år.

Hur ser du på ovanstående fakta.
Senast redigerad av Mentapesola 2018-07-27 kl. 09:40.
2018-07-27, 09:12
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
”Sverigedemokraterna kan gå om Socialdemokraterna, menar Tommy Möller, professor i statsvetenskap när han kommenterar den nya opinionsundersökningen från Novus, Den ger 23 procent till Socialdemokraterna, 21 till Sverigedemokraterna och 19 för Moderaterna.”

Källa SR Studio Ett
2018-07-27, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
I de senaste undersökningarna (Skop och Novus) ligger gruppen övriga partier, inkluderat FI, afs och MED under 2,2%.
Övriga partier exkluderande F! ger 3,4% det visar snittet utav 5 opinionsundersökningar under juli månad. Även där får man då räkna med skämsfaktorn.
MED är väldigt osynliga, men Alternativ För Sverige har reell chans att ta sig in anser jag.
https://val.digital
2018-07-27, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1SHOT1KILL
”Sverigedemokraterna kan gå om Socialdemokraterna, menar Tommy Möller, professor i statsvetenskap när han kommenterar den nya opinionsundersökningen från Novus, Den ger 23 procent till Socialdemokraterna, 21 till Sverigedemokraterna och 19 för Moderaterna.”

Källa SR Studio Ett

Detta är trenden i dagsläget.

SD ökar.

Alla OU håller med. Även bland de som inte får betalt för att mäta riktigt. Jag upprepar enligt tidigare inlägg.

Sjöström: »Vi anklagas ofta för att springa mediernas intresse, som om de skulle ha råd att rigga undersökningar hos oss när de inte ens har råd att betala för riktiga undersökningar.«

Min slutsats blir då att inget svenskt företag eller media vill redovisa korrekta siffror. Eftersom ingen vill betala för sanningen. Alltså betalar man för en lögn.

Däremot.

De som betalar Sentio, och i viss mån Yugov, är enbart intresserade av den objektiva sanningen.
Senast redigerad av Mentapesola 2018-07-27 kl. 10:18.
2018-07-27, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dowhatisay
Övriga partier exkluderande F! ger 3,4% det visar snittet utav 5 opinionsundersökningar under juli månad. Även där får man då räkna med skämsfaktorn.
MED är väldigt osynliga, men Alternativ För Sverige har reell chans att ta sig in anser jag.
https://val.digital

Nja. Medel av de övriga (där F! sär-redovisas, vilket inte är fallet i Novus) blir 2.3.
2018-07-27, 10:17
Medlem
Fris avatar
I valet 2010 fördubblades inte riktigt SDs väljarandel (från 2.93% +2.70%), men antalet SD-väljare fördubblades ändå drygt från (162 463 +177 147). Sossarna växte mycket långsammare för 100 år sedan. FP, KD och VPK har haft var sin kraftiga uppgång på 1980- och 90-talen, men det har inte varat i mer än ett enda val, även om de nådde SDs nivå 2014. Att ett parti med tvåsiffrig väljarandel fördubblas är nytt, och det är nya tider vi lever i nu med ny slags media och med ett degenererat politiskt etablissemang.
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Nu ska vi inte prata sossar men man kan ju förklara varför de kommer att tappa massor till Sd i valet.
Ett problem med det är SDs fjäskande för Moderaterna. Många sossar hatar moderater mer än allt annat, bara för deras varumärkes skull helt oavsett politikens innehåll.
2018-07-27, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
I valet 2010 fördubblades inte riktigt SDs väljarandel (från 2.93% +2.70%), men antalet SD-väljare fördubblades ändå drygt från (162 463 +177 147). Sossarna växte mycket långsammare för 100 år sedan. FP, KD och VPK har haft var sin kraftiga uppgång på 1980- och 90-talen, men det har inte varat i mer än ett enda val, även om de nådde SDs nivå 2014. Att ett parti med tvåsiffrig väljarandel fördubblas är nytt, och det är nya tider vi lever i nu med ny slags media och med ett degenererat politiskt etablissemang.

Ett problem med det är SDs fjäskande för Moderaterna. Många sossar hatar moderater mer än allt annat, bara för deras varumärkes skull helt oavsett politikens innehåll.
Är man gråsosse är nog SD att föredra, eftersom de kan förväntas kontrollera moderaterna så att de inte, enligt dessa fd sossar, går alltför mycket högerut. Men det kan bli en delikat balansgång, visst.
2018-07-27, 11:17
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Är man gråsosse är nog SD att föredra, eftersom de kan förväntas kontrollera moderaterna så att de inte, enligt dessa fd sossar, går alltför mycket högerut. Men det kan bli en delikat balansgång, visst.

Någon direkt balansgång ser jag inte här, SD står för mycket av de traditionella värderingarna inom S. Välfärdssamhället och begränsad invandring, det är vad S har förespråkat för några decennier sedan. Därför har äldre sossar inget som helst problem med SDs politik däremot har de blivit hjärntvättade med propaganda mot SD som parti.
2018-07-27, 11:40
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Någon direkt balansgång ser jag inte här, SD står för mycket av de traditionella värderingarna inom S. Välfärdssamhället och begränsad invandring, det är vad S har förespråkat för några decennier sedan. Därför har äldre sossar inget som helst problem med SDs politik däremot har de blivit hjärntvättade med propaganda mot SD som parti.
I så fall, varför söker f.d. MUF:aren Åkesson samarbete med M istället för S? Det kan jag lova håller många sossar borta från att rösta på SD. Och är inte SD (t.s. från AfS) för vinster i friskolor?Åkesson verkar ointresserad av att vinna sosseväljare, han satsar på fel häst.
2018-07-27, 11:56
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
I så fall, varför söker f.d. MUF:aren Åkesson samarbete med M istället för S? Det kan jag lova håller många sossar borta från att rösta på SD. Och är inte SD (t.s. från AfS) för vinster i friskolor?Åkesson verkar ointresserad av att vinna sosseväljare, han satsar på fel häst.

Om SD ska kunna få en vågmästarställning kan de inte ensidigt satsa på en häst, de bör hålla dörren öppen för samarbeten med alla.

Det var också länge sedan S var ett arbetarparti som står för en välfärdspolitik. Redan när Mona Sahlin fick sparken efter valet 2010 var det endast 22% av dem som arbetade som röstade på S (jämfört med 30% totalt). S har sedan länge alltså varit ett renodlat bidragsparti och inte ett arbetarparti. Dagens S bedriver alltså inte den politik som S traditionellt har bedrivit och som SD står för.

Moderaterna har å sin sida gått åt vänster så avståndet till SD är inte särskilt långt. Skulle M få igenom sin ekonomiska politik och SD sin invandringspolitik skulle väljarna från båda dessa partier bli mer än nöjda. Moderatväljare föredrar t.o.m. SDs invandringspolitik framför moderaternas så det är win-win.
2018-07-27, 11:58
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
(Min fetning)

Här har du en "allmän trend" - valresultaten för SD sedan de bildades:

1988: 0,02 %
1991: 0,09 %
1994: 0,25 %
1998: 0,37 %
2002: 1,44 %
2006: 2,93 %
2010: 5,70 %
2014: 12,86 %
2018: ?

Sverigedemokraterna har fördubblats i alla val utom 1998. Enligt Henrik Oscarsson vid Göteborgs Universitet är Sverigedemokraterna det enda parti i hela världen som aldrig någonsin har backat i ett val hittills, vilket gör de helt unika i världshistorien. En tydligare trend för SD än den ovan är svår att finna.

När du försöker "läxa upp" andra i denna tråden borde du begripa att det är ofantligt svårt att ta dig på allvar - oavsett vad du skriver om SD. Du har gång på gång på gång hävdat saker och ting som sedan visat sig bli det rakt motsatta. Du har skrivit om "tak" för SD på 5%, 8%, 10%, 15%... du har skrivit att SD är på väg att rasa, kollapsa, implodera, gå under. Du har skrivit att trenden är nedåt när den bevisligen strax efter varit det rakt motsatta... Det är bara att gå tillbaka till dina första inlägg i denna tråd och sedan gå framåt i tiden - bevisen för dina felprognoser, misstag, osanningar, felaktiga slutsatser, önsketankar som slagit helt fel, etc, etc är otaliga och finns i inlägg efter inlägg.

Du skriver: "Skall det vara så förbannat svårt att fatta?" Fatta vad? Att dina slutsatser om Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar är så felaktiga och så många att orden snart inte längre räcker till? Du missar ju gång på gång... inser du inte det själv? Har du ingen självinsikt, människa? Dina felaktigheter är dessutom många gånger avgrundsdjupa. När du säger A blir det B, när du säger vitt blir det svart. Det som du skriver om SD är det du önskar ska ske, inte vad man genom att titta på historiska fakta och t ex tidigare underskattningar (eller överskattningar) hos instituten kan "ana sig fram till" kan komma att ske. Du drivs endast och allenast av känslotänkande när det gäller SD. Du tror benhårt på opinionsinstituten, i alla lägen, utom Sentio och Yougov eftersom de stör din världsbild och verkar ge dig ångest och oro.

"Har inget att göra med att jag är sosse. Inte heller vad jag tror eller tycker." Det har precis allt att göra med att du är sosse och vad du tror och tycker. Precis ALLT! Det är exakt din partitillhörighet, din tro och ditt egna personliga tyckande som gör att du hela tiden hamnar snett här, i allt från prognoser till SD i opinionsundersökningar till alla former av försök till analyser, till slutsatser, till åsikter om partiet. Du har på dig sosseglasögon genom vilka du ser exakt vad du vill och önskar se, inte vad som verkligen sker eller kan komma att ske... Inser du inte att du blivit den perfekta kontraindikatorn i denna tråd? Inser du inte dina begränsningar? Inser du inte att det du hittills kläckt ur dig om SD i denna tråd bara blir fel? T o m när cheferna för opinionsinstituten skriver i rapporter att de har stora problem med att mäta SD i opinionen (bl a hos Demoskop och Novus) så har du inga kommentarer. Du vill inte se, du vill inte höra något som kan vara gynnsamt för SD eftersom din avsky mot detta parti färgar allt du gör i denna tråd.

Det har pågått i snart ett decennium nu, kära Powergirl. Det har pågått under snart tio års tid... Hur länge ska du stånga huvudet mot väggen? Varför ser du inte vad som pågår i samhället? Vad är det som blockerar? Förmodligen din kärlek till en döende socialdemokrati. Förstår du inte att det är ofantligt svårt att ta dig på allvar när du skriver om SD? Du har haft fel så många gånger...

Jag vet inte hur jag skall tolka din tabell över Sverigedemokraternas ökning i riksdagsvalen. Menar du att det är statistiskt säkerhetställt att eftersom de ökat i alla val utom -98 kommer att fortsätta sin ökning tills de slår i taket dvs 100 procent? Självklart inte. Partier går upp och går ned. En del kommer in i riksdagen andra ramlar ut. Det finns ingenting som säger att tidigare framgångar i val blir ett steg bakåt i nästa val MEN inte heller att ökningen kommer att fortsätta.

Vad som är temat i den här tråden är Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar. Oavsett vad jag eller du anser så är det precis som jag sa i mitt förra inlägg att skillnaderna mellan Sentio/Yougove och de andra opinionsinstituten har ökat sedan valet 2014. Så långt enkla fakta som också den mest inbitna SD:are borde förstå. Ditt önsketänkande om Socialdemokraternas död hör inte hemma i tråden och består bara av en massa dravel från din sida.

Jo jag förstår att jag haft fel och gjort fel när jag uttalat vad jag ansett rimligt och vad jag trott tidigare i tråden. Det har jag också erkänt till skillnad från vissa andra som ihärdigt fortsätter med felaktiga påståenden som hör hemma i sagans värld. Likaså hemkörda viktningar/korrigingar som en del ägnar sig åt. Konspirationideer och talet om köpta opinionsinstitut är också något helt främmande för mig och är så ologiska att de faller platt till marken.

Problemet när man redovisar vad man tror contra vad opinionsundersökningarna visar är att vissa individer inte har förmågan att hålla isär dessa två ting. Därför tittar jag enbart på trender varje månad och väger ihop samtliga institut trots att jag inte tror på vare sig Sentio/YouGoves metoder.

Självklart delar jag ut en och annan känga när det visar sig att SD går kräftgång eftersom det är precis som du skriver att jag avskyr detta missnöjes/invandrarfientliga parti som gömmer sig i kjejsarens nya käder men i grunden är samma nationalistiska / rasistiska parti/högerextrema parti som de alltid har varit.
2018-07-27, 12:02
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Jag vet inte hur jag skall tolka din tabell över Sverigedemokraternas ökning i riksdagsvalen.
Du behöver inte tolka den alls. Det är bara ren fakta & den enda tolkningen skulle väl vara att du konsekvent alltid har haft fel tidigare & kommer att ha det även i det här valet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in