2018-07-26, 23:18
Medlem
Kan i och för sig förstå att det kan vara traumatiskt att utvisas till Afghanistan......MEN...och ett stort MEN....Varför tror ni att ALLA Afghaner lyckas komma ombord på plan till Sverige, men plötsligt saknar varje identitetshandling och är under 15 år när de anländer. ????

Svar = De är Hazarer från Iran....Det är ett folkslag som finns i massor av länder...De VET att de bara kan få ASYL om de säger att de är från Afghanistan......Svenska blåögda myndigheter litar på vad de säger !! Han är 15 !! ( ALLA är 15 och ser ut som 30) och från Afghanistan, han har inga papper.....Eller hur...Pappren försvann på ett magiskt sätt på flygresan..Sverige !! för bövelen hur kan sådant här missbruk tillåtas ??? Vem är ansvarig ???

..Sedan om de plötsligt riskerar utvisning : Jag har blivit Kristen dessutom är jag BÖG.....Eller hur..??? Så måste det vara...Världens mest blåögda nation,
2018-07-26, 23:18
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Tyvärr redan bedömt och klart ingen brottsmisstanke öht. Så du lär inte sova i natt, och bär väl grovt hat mot en privatperson som agerar vad den anser vara rätt. Alltså agerar i privat regi med eget beslut handlar det om.

Som tur är kan det tillkomma brottsmisstankar i efterhand. Kanske någon mildare grad som ger henne dryga böter.

Vore fint.
2018-07-26, 23:19
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Som tur är kan det tillkomma brottsmisstankar i efterhand. Kanske någon mildare grad som ger henne dryga böter.

Vore fint.
Gärna några miljoner i böter kunde hon få betala. Och flygförbud livet ut.
2018-07-26, 23:25
Medlem
Borde inte denna händelse ses som en form av flygkapning?

Jag menar, traditionella kapningar görs i luften för att ta över ett plan för att få igenom sina ideologier, eller motiv. Oftast politiska sådana. Och hennes motiv att göra det hon gör är ju väldigt ideologiska och politiska uppenbarligen?

Kanske är helt ute och seglar, men kanske borde återuppta min gamla bana och börja smuggla igen. Och livestreama på fb om jag torskar kan jag hävda att nån kommer att dö om jag inte får min vilja igenom. Logiken är detsamma typ, så går hon fri är vi alla väldigt illa ute tyvärr.
2018-07-26, 23:27
Medlem
Alvids avatar
Citat:
Nu är inte jag Elin det hoppas jag du begriper och inte behöver jag bevisa något för dig om du tror det. Det känner dom flesta till dessutom hur situationen ser ut i Afghanistan där US har tusentals soldater sedan 18 år tillbaka och trots det så är det ökad terror och ett rent skithål. Där där massor av människor varenda dag, men sitt lugnt i båten det är långt i från Sverige för då hade du väl skitit på dig. Tja, ska jag klassificera dina åsikter räcker inte en idiot i förnamn bara så du vet.
Du verkar inte heller ha sett Uppdrag Granskning som gick i höstas!

Citat:
– Säkerhet är, ärligt talat, ett allmänt bekymmer för alla afghaner, inte bara de återvändande. Det är som det är. Det här är situationen, och människor lever här, och människor lever med det. Men generellt sett har vi haft 20 000 återvändande sedan 2002 och vi har inte haft en enda säkerhetsincident, som vi känner till åtminstone.

Citat:
De sänds till döden säger Ung i Sverige, men Uppdrag granskning hittar bara uppgifter om en afghansk kille som har dödats efter att ha blivit utvisad från Sverige. Det finns fler som begått självmord i Sverige i väntan på att skickas ut.

https://www.svt.se/special/afghanutvisningarna/
2018-07-26, 23:27
Medlem
Baertlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srsly
Smäll är att ta i kan jag erkänna men det du sa var något du tagit ur luften. Det kommer kosga f bolagen och dem.drabbade kan köara sig helt utan högre premier som du sa. Sen var det väl inte så mkt mer med det

De tolv stycken som drabbas och dessutom är varse att de kan begära ersättning, eller hur många de nu är, kanske kan klara sig från högre premier. Men du vet inte vilka försäkringsbolag de använder, och inte heller jag, så vi andra får betala detta oavsett. Någon kräver ersättning från Trygg Hansa, och vips där åker jag och alla andra kunder hos Trygg Hansa på 0,01 öre. De enda som helt säkert går skadeslösa i det här fallet är Trygg Hansa...
2018-07-26, 23:31
Medlem

Ok att överträda lagen, så länge man är beredd att ta de konsekvenser som lagen föreskriver, givetvis efter prövning i domstol. Men lilla Elin tror enligt hennes egen Facebook-sida alldeles bestämt att det hon gjorde är helt lagligt.
Jag tror motsatsen, och det är bara att vänta och se vad som händer i den rättsliga processen. Utan lagar, lika för alla, skulle Sverige snabbt förvandlas till anarki, det hoppas jag att alla förstår.
2018-07-26, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baertling
De tolv stycken som drabbas och dessutom är varse att de kan begära ersättning, eller hur många de nu är, kanske kan klara sig från högre premier. Men du vet inte vilka försäkringsbolag de använder, och inte heller jag, så vi andra får betala detta oavsett. Någon kräver ersättning från Trygg Hansa, och vips där åker jag och alla andra kunder hos Trygg Hansa på 0,01 öre. De enda som helt säkert går skadeslösa i det här fallet är Trygg Hansa...

Så fungerar inte f bolag. Dem höjer premierna om skador är återkommande. Som jag skrev så är det individ som får höjning vid flera skador. Eftersom detta är första gången samt en allrisk bör inga bli drabbade. Jag tror knappast att pris och produkt höjer premien eller lägger till i villkoren en parameter för uppehåll av flyg av denna art.?vad jag läst drabbades 100+-
2018-07-26, 23:33
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:
Precis som jag redan tänkt mig så handlade det inte om vare sig ålder eller vad han gjort tidigare utan om honom som människa som riskerar att dö vid utvisning till Afghanistan. Inte så knepigt i sig om inte högerslödder förvrider det till något helt annat dvs.

Men om folk bara dör sekunden de är i Afghanistan hur kan det då bo 32 miljoner människor där? Borde de inte alla ha dött vid det här laget?
2018-07-26, 23:33
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alvid
Du verkar inte heller ha sett Uppdrag Granskning som gick i höstas!

https://www.svt.se/special/afghanutvisningarna/

Jag tror inte dom kan springa till myndigheterna i Kabul och få ut uppgifter om återvändare.

Citat:
Räknar man in skadade syns en ökning. Hur många av de återvändande afghanerna som har dött finns det inga säkra siffror på, inte heller IOM har en heltäckande bild.

Står i klartext till och med och det innebär att man inte vet helt enkelt. Det är inte som i Sverige vet du där din sista fis registreras.
2018-07-26, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar

Ok att överträda lagen, så länge man är beredd att ta de konsekvenser som lagen föreskriver, givetvis efter prövning i domstol. Men lilla Elin tror enligt hennes egen Facebook-sida alldeles bestämt att det hon gjorde är helt lagligt.
Jag tror motsatsen, och det är bara att vänta och se vad som händer i den rättsliga processen. Utan lagar, lika för alla, skulle Sverige snabbt förvandlas till anarki, det hoppas jag att alla förstår.

Du verkar resonlig och har rimliga antaganden..Självklart är det hon gjort fel...och antagligen också ett lagbrott. Om det skulle visa sig att det inte är ett lagbrott så måste naturligtvis lagen skrivas om.. Vi kan inte ha en situation där ALLA helt plötsligt protesterar mot allt möjligt på flygplan ..Eller ???...
2018-07-26, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glorioso
Rasist hit och rasist dit. Tänk om du la lika mycket krut på vad som var sant och rätt!

Lägg ingen mer energi på den profilen, det är en av många faktaresistenta tomtar här inne. Du märkte själv att någon ville ha belägg för hans påstående att denna 50-åring har döden att vänta men vägrar svara. Enligt han själv behöver han inte det, men sanningen är att han vet att han inte kan styrka sitt eget påstående.

Det är för övrigt fantastiskt att folk fortfarande väljer att rapa fram denna myt dagligen trots att det är en ren lögn. Hela syftet med Elins aktion är ju de facto uppbyggd på denna osanning och det är konstigt att inte mer krut läggs på att ifrågasätta detta ohederliga sätt att driva en debatt.

Till och med Afghanernas talesperson Fatemeh vidhåller att det inte stämmer då hon blir konfronterad, men ändrar då till att mena att dom dör inombords.
Senast redigerad av siggehitz 2018-07-26 kl. 23:41.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in