2018-07-26, 21:30
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jaha, då har du uppenbara problem med att tolka statistik.

Då kan jag inte hjälpa dig.
Eftersom du tycker att det är bra i Sverige enkom för att det är sämre i andra länder så är det du som har problem med
att läsa statistik och snarare jag som får hjälpa dig.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-07-26 kl. 21:37.
Citera
2018-07-26, 21:36
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosenrasande1
Kan du länka till hennes eller AL insta?

Blev nyfiken så jag kollade, och hittade hans IG men det är privat.
Vad hon heter har jag inte kläm på.
Citera
2018-07-26, 21:40
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Då är vi minst två! Jag tillhör den luttrade skaran som har stor tilltro till rättsväsendet. Den strikta förundersökningssekretess som tillämpas misstolkas av många som att utredningen inte går framåt.

Dom mest gedigna FUParna skapas just på detta sätt och leder ofta till fällande dom. Det är min erfarenhet i vart fall. Hur det blir i detta fall vet ingen idag.

Nackdelen är uppenbar då konspirationerna och irritationen
tilltar med tiden.

Samma lika här 😊 Jag må vara nyreggad på FB men har läst min beskärda del av FUPar, följt en del utredningar och en drös rättegångar. Även jag har stor tilltro till rättsväsendet.
Min upplevelse är att förundersökningssekretessen blivit striktare de sista åren och jag delar din uppfattning om de gedigna FUParna. Jag hoppas att vi hamnar där även i det här fallet.
Citera
2018-07-26, 22:05
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Det fetade:
Tänkte precis göra ett inlägg om kvinnlig GM (heter det väl ändå...) och skriva att en kamp mellan två kvinnor skulle kunna förklara långvarigt, högljutt och intensivt skrikande.

Min kvinnliga GM är i nuläget ändå AL:s ”väninna”.

Obs! Detta är ren spekulation!

Edit: Glömde att skriva välkommen till tråden! Så då gör jag det nu 😄

Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Välkommen till tråden! Alltid trevlig med nya skribenter och speciellt med tanke på allt tjafs som varit i tråden.

Gillar det du skrivit och håller med dig i mångt och mycket, du skriver bra och tydligt.

Akta dig för guds skull för vargarna, här gäller det att tydligt skilja på fantasi och fakta. Det är noggrannare än en C-uppsats. 😉

Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Välkommen till tråden säger jag också. Den är hätsk ibland men jag tänker att det kan vara nyttigt ibland att inse att det finns människor utanför min bubbla som gar en helt annan syn på hur man beter sig mot andra, på rättsväsendet och på kvinnor. Litet värt ett studium bara det.
Du skriver mycket tänkvärt! Men det här att flera skulle varit med på det... beror på hur man menar, men jag TROR inte på det, speciellt inte att de planerade det. Det beror på att jag inte tror att "vanliga" människor är så bra på att dölja en sån hemlighet om flera har den.

Tack! Det blev en aning långt och skrivet i all hast men jag har verkligen hoppats att tråden skulle kunna belysa dessa möjliga GM och motiv lite mer utan att fastna bara i för emot SD i solitär. Ja, StudebakerHog666, en kvinnlig GM vore intressant, och kanske rimligt om man ska tro på de som menar att LWs utåtgående personlighet kunnat upplevas som hotfull bland kvinnor oavsett om hon nu själv menade något eller inte. Samtidigt så tänker jag att man ju som kvinna kan störa sig rejält på andra kvinnor utan för den skull mörda dem. Vad triggade just denna GM isåfall? Vilken gräns passerades? Som flera andra i tråden sagt så tänker jag också att för att det ska gå så långt som till mord så måste något ha byggts upp över tid, eskalerat till ett utbrott som slutade i mord. Och där faller väl flera mer nyliga bekanta till LW bort?

Samtidigt så håller jag med Elsa2018 om att det nog knappast var planerat. När jag menade att det t ex skulle kunna vara en kombo av HD, SD och JG så menade jag inte att alla skulle vara med i ett slags planerat mord utan att en av dem haft anledning att svartmåla LW och vilja markera mot henne eller hota henne och då fått med sig de andra på tåget i ilskan och att en slags konfrontation gått överstyr. Dvs ett länge buret agg eventuellt överfört så att andra blivit lika fientligt inställda mot LW och slutligen en våldsam situation som urartat varpå man håller varandra om ryggen. Då skulle rösterna som röstvittnet hört möjligen kunna ha hört HD och SD eller någon annan kombination. Tänker mig att en kombo av folk som ger varandra alibin och städar upp efteråt även om det initialt var oplanerat, kan försvåra för utredningen att med kraft slå fast vem som är skyldig. Men jag har noll koll på hur utredningar går till ska jag säga.

Ska försöka se upp med vargarna Cocinella!
Citera
2018-07-26, 22:11
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Vad menar du? Att det skulle vara UW som är mördaren i Lkpg? Men kära nån de här blir värre och värre. Inte nog med att han är misstänkt för att ha mördat Lena, nu misstänks han för ett mord till...
Du får nog tänka om här.
Vet ganska säkert att han inte har med Lenas död att göra

UW och NW är absolut förbjudet att misstänka. flixa VET, medans vi andra TROR.
Citera
2018-07-26, 22:23
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Tack! Det blev en aning långt och skrivet i all hast men jag har verkligen hoppats att tråden skulle kunna belysa dessa möjliga GM och motiv lite mer utan att fastna bara i för emot SD i solitär. Ja, StudebakerHog666, en kvinnlig GM vore intressant, och kanske rimligt om man ska tro på de som menar att LWs utåtgående personlighet kunnat upplevas som hotfull bland kvinnor oavsett om hon nu själv menade något eller inte. Samtidigt så tänker jag att man ju som kvinna kan störa sig rejält på andra kvinnor utan för den skull mörda dem. Vad triggade just denna GM isåfall? Vilken gräns passerades? Som flera andra i tråden sagt så tänker jag också att för att det ska gå så långt som till mord så måste något ha byggts upp över tid, eskalerat till ett utbrott som slutade i mord. Och där faller väl flera mer nyliga bekanta till LW bort?

Samtidigt så håller jag med Elsa2018 om att det nog knappast var planerat. När jag menade att det t ex skulle kunna vara en kombo av HD, SD och JG så menade jag inte att alla skulle vara med i ett slags planerat mord utan att en av dem haft anledning att svartmåla LW och vilja markera mot henne eller hota henne och då fått med sig de andra på tåget i ilskan och att en slags konfrontation gått överstyr. Dvs ett länge buret agg eventuellt överfört så att andra blivit lika fientligt inställda mot LW och slutligen en våldsam situation som urartat varpå man håller varandra om ryggen. Då skulle rösterna som röstvittnet hört möjligen kunna ha hört HD och SD eller någon annan kombination. Tänker mig att en kombo av folk som ger varandra alibin och städar upp efteråt även om det initialt var oplanerat, kan försvåra för utredningen att med kraft slå fast vem som är skyldig. Men jag har noll koll på hur utredningar går till ska jag säga.

Det fetade:

En faktor i ekvationen kan vara LW:s nyläkta benskada.

Om det började som ett vanligt tjafs, de kanske bara skulle ”tala ut”:

(-du ska ge fan i xx!
-jag är med vem jag vill! xx kan bestämma själv
-du kan ta vem som helst annan
-xx väljer mej blabla etcetera)
en puff, en knuff, ett fall, en oturlig spark, benet gör vanvettigt ont
-det här ska xx få veta, jag ska berätta vad du gör mot mej etc)

Ja, något i den stilen. Iom benskadan blir det värre än det var tänkt från början, och sen går det som det går så att säga.

xx kan vara SD, AL, UW (för allt vi vet, dock mindre troligt) JH, JG...
Ja, nån.
Citera
2018-07-26, 22:32
Medlem
Philomenas avatar
Ja, jag tror också mer på att det var oplanerat och att det ena lett till det andra då ingen av de inblandade är direkt någon slags yrkeskriminell. Och ja, benskadan har jag funderat över också. Genom hur öppenhjärtlig LW varit om den skadan i sociala medier så visste ju många om den skadan och att den var en akilleshäl för henne. Så det kan både varit oturligt att benskadan slogs upp i ett eventuellt tumult eller avsiktligt siktat på någon som ville ge henne rejält ont. Men mycket troligt i mina ögon som du säger att benen skadades igen och GM då blev förskräckt eftersom att LW började skrika och så blev våldet mord om de knuffades värre och LW föll olyckligt.

Det enda som stör mig i den här teorin om konfrontation som eskalerar (mycket rimligt scenario och dialog förresten som du beskriver!) är hur en kriminellt oerfaren GM som inte planerat något utan gjort detta i vredesmod kan ha kommit undan i ett lugnt radhusområde utan att mer läckt ut. Det borde finnas massa DNA och annan teknisk bevisning på FP. Det är där jag började fundera om någon i efterhand lojalt hjälpt GM t ex med att slänga ut telefon åt fel håll eller starta den lämpligt så falskt spår ges till utredningen för att t ex stärka alibi för någon. Men å andra sidan, ifall fler är inblandade så borde verkligen någon ha försagt sig så här långt.
Citera
2018-07-26, 22:42
Medlem
Citat:
Det fetade:

(-du ska ge fan i xx!

Ja, något i den stilen. Iom benskadan blir det värre än det var tänkt från början, och sen går det som det går så att säga.

Ja, nån.

Det här scenariot i någon variant tror även jag på. Något händer, kanske av misstag eller att GM tar i mer än hen tänkt och LW skriker. GM reagerar ologiskt och tystar henne genom t.ex strypning, som hen inte är proffs på, så skriken kommer igen. Eller med sten mot huvud (därav oigenkännlighet, fast borde inte stenen hittats? ). Kanske för att GM visste att hen skulle bli anmäld för misshandel, men trodde att hen inte skulle åka fast för mord. Det talar litet emot SD som borde insett att han var misstänkt no 1. Å andra sidan är ju hela handlandet ologiskt, så...
Citera
2018-07-26, 22:43
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Det fetade:

(-du ska ge fan i xx!

Ja, nån.
Hon hade ett brott (eller spricka) på fibula som inte ens behövde gipsas utan bara lindas. Utöver det en korsbandsskada. Sådana skador är normalt sett fullt läkta på ett par tre månader så att de skulle slås upp kräver ungefär lika mycket mekaniskt våld som när de ursprungligen uppstod.
Hindrar ju inte att det gör redigt ont vid hårda sparkar men jag tror inte att den tidigare skadan gör smärtan värre.
Citera
2018-07-26, 22:47
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ja, jag tror också mer på att det var oplanerat och att det ena lett till det andra då ingen av de inblandade är direkt någon slags yrkeskriminell. Och ja, benskadan har jag funderat över också. Genom hur öppenhjärtlig LW varit om den skadan i sociala medier så visste ju många om den skadan och att den var en akilleshäl för henne. Så det kan både varit oturligt att benskadan slogs upp i ett eventuellt tumult eller avsiktligt siktat på någon som ville ge henne rejält ont. Men mycket troligt i mina ögon som du säger att benen skadades igen och GM då blev förskräckt eftersom att LW började skrika och så blev våldet mord om de knuffades värre och LW föll olyckligt.

Det enda som stör mig i den här teorin om konfrontation som eskalerar (mycket rimligt scenario och dialog förresten som du beskriver!) är hur en kriminellt oerfaren GM som inte planerat något utan gjort detta i vredesmod kan ha kommit undan i ett lugnt radhusområde utan att mer läckt ut. Det borde finnas massa DNA och annan teknisk bevisning på FP. Det är där jag började fundera om någon i efterhand lojalt hjälpt GM t ex med att slänga ut telefon åt fel håll eller starta den lämpligt så falskt spår ges till utredningen för att t ex stärka alibi för någon. Men å andra sidan, ifall fler är inblandade så borde verkligen någon ha försagt sig så här långt.

Det fetade: eller hur, särskilt blablabla 😉

Skämt åsido: tänker att om det är en kvinnlig GM, radhusområde, ovanlig miljö för mord, ovanlig GM, det blir lite som Dubbelstöten (var det väl?)
Ingen tänker sej att det är en sån GM.
Å andra sidan borde DNA finnas, som i så fall säger att det är en kvinna...

Svårt att få ihop hela pusslet.

Apropå annat inlägg:
Ibland tror jag att jag vet, men nästan alltid vet jag att jag tror 🤓
Citera
2018-07-26, 22:50
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Hon hade ett brott (eller spricka) på fibula som inte ens behövde gipsas utan bara lindas. Utöver det en korsbandsskada. Sådana skador är normalt sett fullt läkta på ett par tre månader så att de skulle slås upp kräver ungefär lika mycket mekaniskt våld som när de ursprungligen uppstod.
Hindrar ju inte att det gör redigt ont vid hårda sparkar men jag tror inte att den tidigare skadan gör smärtan värre.

Ok, då kanske man kan lägga just den biten till handlingarna.
Citera
2018-07-26, 22:51
Medlem
Citat:

Även jag ber att få hälsa dig välkommen till denna tråd!

Vill inte ägna mig åt att försöka gissa på MGM (hellre MGP -Misstänkt GärningsPerson), men det är klart att alla runt LW bör granskas, män som kvinnor, unga som gamla.

(det fetade)
När hela bilden av Jonna Henningssons i Askersund, bestialiska styckmord av den upplevda rivalen hade landat i Sverige, så var det som att folk kippade efter andan. Hur kunde en till synes hyfsat normal, ung hästtjej förvandlas till ett veritabelt vilddjur som sågade upp sitt offer i små bitar och bar iväg dem i behändiga plastkassar.
Orsaken var inte psykos, inte drogmissbruk, utan orsaken var en inre känslostorm, svartsjuka. Det räckte. Tyvärr.

Mer om Jonna H här: (FB) Askersund: Styckmordet på Lovisa Lindh, 2014-06-18
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in