2018-07-26, 18:38
Medlem
zoombos avatar
Har vid ett svagt ögonblick lovat en bekant att fixa hans gigantiska lacksläpp på tre av fyra skärmkanter och nu undrar jag vad som är bäst att göra så att det blir "någorlunda" (inget proffsjobb, bilen är bara värd runt 25-30k).
Bilen är från -08 och har (tjock), röd metalliclack. Lacksläppet är mellan 0,5 - 2,0 cm brett och man kan fortfarande sprätta bort flagor bara med nageln.
Under finns galvad plåt, alltså ingen rost.
Två möjligheter:
1. Peta bort så mycket löst som möjligt med kniv (rätt brutalt, allt ska bort!) och slipa sen med maskin längs skarven mellan lacken och plåten tills det verkar jämnt. På med grundlack, slipa med våtslip och sen lack och på med klarlack vått-i-vått.
2. Peta bort så mycket löst som möjligt med kniv. Slipa lite runt skarven och även på den galvade plåten. Lägg ett tunt lager spackel längs skarven och över galven. Slipa tills det blir jämnt. Lägg på mer spackel och gör om processen vid behov. På med grundlack, slipa med våtslip och sen lack och på med klarlack vått-i-vått.

Den senare metoden innebär mera jobb men kanske blir hållbarare? Spackel på galvat har jag hört inte funkar så bra i längden. Att inte slipa för mycket så att zinken försvinner är också viktigt.
Vad säger ni som hållit på med sånt här?
Citera
2018-07-26, 21:00
Medlem
TeEsErs avatar
Tyvärr är metallic det sämsta att bättringsmåla på. Metallic i olika nyanser är alla olika nyanser av skit att reparera. Det blir i princip alltid fula skarvar när man bättrar metallic eftersom pigmenten inte kan flyta ut ordentligt. Det ska till ordentligt stora ytor och vått i vått med "någon slags blandgrund som jag glömt vad den heter" man lägger på innan för att det inte ska synas och man kan glömma det resultatet med sprayburk.

Om det bara är lacksläpp och inte ordentligt galvsläpp så bort med allt löst. Slipa, på med epoxigrund, slipgrund, måla, slipa, måla, klarlacka. Du kan inte göra för mycket underarbete. Du kan få fint resultat ytmässigt men det kommer tyvärr att vara en synlig kant färgmässigt.

Vad är det för bil? Kan vara bra att veta det så den samlade FB-expertisen kan anse saker om huruvida det är galv- eller lacksläpp och på vilka andra ställen det också kan komma.
Citera
2018-07-26, 21:12
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Har vid ett svagt ögonblick lovat en bekant att fixa hans gigantiska lacksläpp på tre av fyra skärmkanter och nu undrar jag vad som är bäst att göra så att det blir "någorlunda" (inget proffsjobb, bilen är bara värd runt 25-30k).
Bilen är från -08 och har (tjock), röd metalliclack. Lacksläppet är mellan 0,5 - 2,0 cm brett och man kan fortfarande sprätta bort flagor bara med nageln.
Under finns galvad plåt, alltså ingen rost.
Två möjligheter:
1. Peta bort så mycket löst som möjligt med kniv (rätt brutalt, allt ska bort!) och slipa sen med maskin längs skarven mellan lacken och plåten tills det verkar jämnt. På med grundlack, slipa med våtslip och sen lack och på med klarlack vått-i-vått.
2. Peta bort så mycket löst som möjligt med kniv. Slipa lite runt skarven och även på den galvade plåten. Lägg ett tunt lager spackel längs skarven och över galven. Slipa tills det blir jämnt. Lägg på mer spackel och gör om processen vid behov. På med grundlack, slipa med våtslip och sen lack och på med klarlack vått-i-vått.

Den senare metoden innebär mera jobb men kanske blir hållbarare? Spackel på galvat har jag hört inte funkar så bra i längden. Att inte slipa för mycket så att zinken försvinner är också viktigt.
Vad säger ni som hållit på med sånt här?

Så mycket jobb skulle jag inte lägga på en bil som inte har mer värde i sig än så. Jag hade slitit bort det som släpper och sen kört, och inte varit så noggrann.
Citera
2018-07-26, 21:52
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Så mycket jobb skulle jag inte lägga på en bil som inte har mer värde i sig än så. Jag hade slitit bort det som släpper och sen kört, och inte varit så noggrann.

Man kan göra så och det hade jag kanske också gjort om det nu inte såg så förbannat illa ut som det gör på en bil som bara är 10 år. Alltså, det ser nästan ut som nån har sprayat silverfärg i en bred rand runt hjulhusen....ett tag funderade jag om man skulle lacka över allt med bodymassa, det finns naturliga fält som skulle passa för det men det skulle bli ett ännu större projekt....

Det är inte galvsläpp utan lacksläpp. Det är en Citroën. Jag tänker inte jobba ihjäl mig utan det ska bara se bättre ut än idag och hålla ett tag. Funderar på att skippa spacklingen helt och bara slipa jämnt och sen möjligen ett varv sprutspackel + slipning innan färgen åker på. Ja: man kommer att se skarven om man kommer nära. Det bajsar jag i, bara det ser bättre ut än nu.

Färgen brukar jag inte snåla med utan köper kvalitetsfärg som är blandad enligt färgkod. Har gjort det flera gånger - även metallic - och blivit riktigt nöjd.
Citera
2018-07-27, 23:04
Medlem
dannekerrors avatar
Citat:
Man kan göra så och det hade jag kanske också gjort om det nu inte såg så förbannat illa ut som det gör på en bil som bara är 10 år. Alltså, det ser nästan ut som nån har sprayat silverfärg i en bred rand runt hjulhusen....ett tag funderade jag om man skulle lacka över allt med bodymassa, det finns naturliga fält som skulle passa för det men det skulle bli ett ännu större projekt....

Det är inte galvsläpp utan lacksläpp. Det är en Citroën. Jag tänker inte jobba ihjäl mig utan det ska bara se bättre ut än idag och hålla ett tag. Funderar på att skippa spacklingen helt och bara slipa jämnt och sen möjligen ett varv sprutspackel + slipning innan färgen åker på. Ja: man kommer att se skarven om man kommer nära. Det bajsar jag i, bara det ser bättre ut än nu.

Färgen brukar jag inte snåla med utan köper kvalitetsfärg som är blandad enligt färgkod. Har gjort det flera gånger - även metallic - och blivit riktigt nöjd.

Skrapa med rakblad eller kniv tills lacken slutar släppa. Sen slipar du plant med 180papper tills all missfärgad galv och färgkanter är borta. På med en byggande epoxy om du har färgpicka. Vattenslip slutade man med på 80-talet så det kan du skita i, vissa slipgrunder suger åt sig vatten så det kan bli problem senare.
Dom få gånger jag våtslipar använder jag samma tvättsprit som man tvättar med innan lack istället för vatten.
Hur du ska applicera färg och klarlack är det bättre att du frågar återförsäljaren då det skiljer från märke till märke.
Citera
2018-07-27, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannekerror
Skrapa med rakblad eller kniv tills lacken slutar släppa. Sen slipar du plant med 180papper tills all missfärgad galv och färgkanter är borta. På med en byggande epoxy om du har färgpicka. Vattenslip slutade man med på 80-talet så det kan du skita i, vissa slipgrunder suger åt sig vatten så det kan bli problem senare.
Dom få gånger jag våtslipar använder jag samma tvättsprit som man tvättar med innan lack istället för vatten.
Hur du ska applicera färg och klarlack är det bättre att du frågar återförsäljaren då det skiljer från märke till märke.

Bra svar, vill du att färgen ska fästa så är en epoxy grund det bästa på en galvad ruggad yta, sedan kan du spackla upp och slipa ytan om du är seriös och sedan på med en burk av nyblandad 2-komponentlack om du är seriös och sist en burk med nyblandad klarlack. Tyvärr så kostar burkarna runt en 5-hundring styck men det blir okey, inte proffsbra men det duger och kostar max 1500;-.
Citera
2018-07-28, 00:10
Medlem
zoombos avatar
Tack för bra svar.
Nej, jag har ingen färgpicka och det här är ett rent garageuppfartsjobb.
Finns epoxigrund som vanlig sprayburk, typ enkomponent? Googlade och hittade några alternativ och jag fattar att tvåkomponent är betydligt bättre (även för färgen) men för att bara få den lite snyggare kanske enkomponent duger?
Man varför behövs även spacklet? Funkar inte epoxigrunden som en filler?
1500,- bara för färgen är över budget för en bil i den här prisklassen.
Citera
2018-07-28, 01:38
Medlem
Citat:
Tack för bra svar.
Finns epoxigrund som vanlig sprayburk, typ enkomponent? Googlade och hittade några alternativ och jag fattar att tvåkomponent är betydligt bättre (även för färgen) men för att bara få den lite snyggare kanske enkomponent duger?

Okey, ta Plastic Padding PP100 och en burk av rätt nyans efteråt och skit i klarlacken, polera och vaxa.
Citera
2018-07-28, 22:55
Medlem
dannekerrors avatar
Citat:
Tack för bra svar.

Brukar finnas tvåkomponent med det mesta på sprayburk, är en ampull med härdare i botten typ som man slår hål på innan man skakar. Burken brukar hålla typ 24 timmar innan den härdar.
Epoxyn borde räcka som filler så länge du slipat ordentligt innan.
500 för en färgburk låter dyrt men jag ser aldrig priser eller moms när jag handlar så jag vet inte. Skulle tippa på runt 250 annars.

Edit, fanns 2k epoxy på burk här https://www.tipro.se/sv/artiklar/231667a-2.html
Har aldrig använt den så jag vet inte hur bra den fungerar.
Senast redigerad av dannekerror 2018-07-28 kl. 22:57.
Citera
2018-08-02, 23:26
Medlem
zoombos avatar
Jag köpte en burk tvåkomponents epoxigrund hos min lackleverantör. Tror den var på 250ml. Samt en burk färdigblandad färg på 400ml.
Grunden var dyrare än färgen...Fick superpris på allt då jag känner ägaren men jag kan tänka mig att en femhundring för båda hade nog annars inte stoppat.

Men den verkar funka fint! Jag har ägnat dagen åt att slipa ner kanterna och lite annat som var ojämnt med en vanlig oscillerande slipmaskin. Ja först gick jag lös med kniven och skrapade, var en hel del som fick karvas bort. Började med 120 i maskinen och drog sen lite 280 för hand där man inte kom åt annars och avslutade med 400 på vissa ställen. Kändes jämnt och fint. Maskering och på med grunden och den gjorde verkligen sitt jobb, alla mindre sliprepor försvann. Lyckades få en rinning men den är lite avigt till så jag tror jag låter den vara. Ser riktigt fint ut inför nästa varv, det enda jag lurar på är om jag ska gå över den som hastigast med ett 800-papper?
Nu ska detta få härda inatt och i morgon ska färgen och klarlacken på, hoppas bara på uppehåll och vindstilla.

Just denna färgleverantör har imponerat stort på mig tidigare, hade dels en lilametallic bil och en antracitgråmetallic bil som jag köpte färger till och det gick banne mig inte att se att det gjorts en lackförbättring om man inte studerade väldigt noga. Färgnyansen var exakt.
Citera
2018-08-03, 17:01
Medlem
dannekerrors avatar
Citat:
Men den verkar funka fint! Jag har ägnat dagen åt att slipa ner kanterna och lite annat som var ojämnt med en vanlig oscillerande slipmaskin. Ja först gick jag lös med kniven och skrapade, var en hel del som fick karvas bort. Började med 120 i maskinen och drog sen lite 280 för hand där man inte kom åt annars och avslutade med 400 på vissa ställen. Kändes jämnt och fint. Maskering och på med grunden och den gjorde verkligen sitt jobb, alla mindre sliprepor försvann. Lyckades få en rinning men den är lite avigt till så jag tror jag låter den vara. Ser riktigt fint ut inför nästa varv, det enda jag lurar på är om jag ska gå över den som hastigast med ett 800-papper?
Nu ska detta få härda inatt och i morgon ska färgen och klarlacken på, hoppas bara på uppehåll och vindstilla.

Jag hade klossat med 400 och sen kört 600 maskin och handslipat med 500-800 beroende på färg.

Men eftersom du bara gör en liten spraybättring så borde det räcka att köra över med lite 800. Så länge du mattar ner all grund och får bort stoftet runt om så är det bara att köra. Var försiktig så du inte går igenom grunden så plåten blottas!

Lycka till!
Citera
2018-08-05, 10:00
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannekerror
Jag hade klossat med 400 och sen kört 600 maskin och handslipat med 500-800 beroende på färg.

Men eftersom du bara gör en liten spraybättring så borde det räcka att köra över med lite 800. Så länge du mattar ner all grund och får bort stoftet runt om så är det bara att köra. Var försiktig så du inte går igenom grunden så plåten blottas!

Lycka till!

Blev förvånad över hur bra grunden blev så jag körde bara 400 och det både kändes och såg bra ut.
Men jag gjorde en miss. Det var rätt mycket som skulle täckas och jag började på den sida som behövde minst färg. När jag var nöjd med den inser jag att burken (400ml) bara var halvfull och det var betydligt mer på andra sidan som skulle lackas!
Det gick med ett nödrop, fick snåla lite på färgen vid instegen (som inte är så exponerat) och koncentrera mig på att täcka övriga ytor.
Sen på med klarlack vått-i-vått.

Slutresultatet? Vissa ytor är jag mycket nöjd med, andra inte. Någon skarv mot gamla lacken finns inte att förnimma någonstans så där gjorde grundfärgen verkligen sitt jobb.
Har gjort både bättre och sämre förbättringar genom åren och hade det varit en dyrare bil hade jag nog inte varit nöjd men det här får duga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in