2018-07-26, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Jag skrev denna teori ganska direkt. Mycket passar in på detta med de fakta vi vet. Finns faktiskt inget i den faktan som bestrider detta:
Paket och chatt avbryts hastigt.
Dörr lämnas
Hörvittnena stämmer då med ett par "pundare" som går längs gatan.
LW lämnar med sin mobil och "smyger" efter för att se vart dom tar vägen.
Dom gömmer sig bakom planket och där sker konfrontation.
Skriken har jag stört mig på. En mördare får tyst på sitt offer snabbare än den upplevelse som vittnena upplevde det. Här tror jag mer på att det är GM:s fruntimmer som skriker i förskräckelse inför det hon bevittnar. (jag vet att jag fått och får pisk för denna uppfattning om vem som skriker, men låt mig ha den!)

Skulle med förklara mobilens konstiga "försvinnande" och eventuella fyndplats, ganska bra.
Även utredningens stiltje och utbyte av ledningen skulle passa in.
All den "jättemycket bevis" högen borde fått en känd GM att passa in, i alla fall till sannolika. Missberäkningen med bevisningen kan tyda på en okänd GM.
-Aha, ännu en en som tänkt en bit utanför kanterna på "Formulär 1A", trevligt!
Får erkänna att jag inte följt denna tråd särskilt noggrant, så din, sedan-länge-teori har jag missat.

Fast nu nämner du hörvittnen. Så mycket har jag ändå läst här, så att jag vet vilket himla tjafs det varit hit och dit om hörvittne, sevittne och skrikvittnen. Avstår därför att fråga om detta.
Inväntar med spänning en kommande FUP och dom. För min del får mördaren lika gärna vara cykeltjuv som geocachare, ung som gammal, man eller kvinna -det enda som är viktigt för mig är att det är rätt person som döms.
Citera
2018-07-26, 16:09
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Det står inte vem det är.

Kan vara AL, men är inte säker.

https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/b1ab743d-c12e-4e86-bd02-6ce5a0432370_l.jpg

Samma gäng, samma tillfälle. Men utan skidmundering:

https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/6468e816-86ae-490e-9455-af25b675d62c.jpg

https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=efea05f1-24c0-4c84-bbce-3018766b2057&IID=6468e816-86ae-490e-9455-af25b675d62c
Citera
2018-07-26, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Tolkade frågan som att den gällde den man som LW haft sällskap av under den ”aktuella tiden” på väg till den ”aktuella platsen”- enligt ”röstvittnet”.
Alltså strax innan mordet.

(Det skulle kanske vara svårt att peta in ”mannen” i scenariot med ”cykeltjuven” och ”medhjälparen”...)
Vill inte misstro nån eller nåt, men är det till 100% belagt att det verkligen finns ett "röstvittne" (hörvittne)?
Är det lika klart belagt att det hörda handlar om LW:s röst och vid "rätt" tidpunkt?

Fick för mig att det landade i lite divergerande linjer, det där med röstvittnet contra synvittnet.
Citera
2018-07-26, 16:18
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Vill inte misstro nån eller nåt, men är det till 100% belagt att det verkligen finns ett "röstvittne" (hörvittne)?
Är det lika klart belagt att det hörda handlar om LW:s röst och vid "rätt" tidpunkt?

Fick för mig att det landade i lite divergerande linjer, det där med röstvittnet contra synvittnet.

Det är inte fastställt att det är LW:s röst
Dock kommer uppgiften från källa med insyn att granne hört en kvinna och man samtala gåendes i riktning mot planket
Citera
2018-07-26, 16:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Bara skälig misstanke.

Inget som räcker varken till ett åtal, än mindre till en dom.

Trappan är (tar ur minnet så reservation för felformulerat)

1. Kan misstänkas.
2. Skäligen misstänkt
3. Sannolikt misstänkt.
4. Kan åtalas.

Att de bara är uppe på nr 2 efter alla dessa månader tyder på fel MGM enligt min källa.

Åklagaren kan väcka åtal mot någon som är
Skäligen misstänkt för ett brott.

Om nu Stefan Davidsson kommer att avskrivas så räcker det att åklagaren kontaktar tingsrätten. Ingen förhandling sker vid ett avskrivande.

Eftersom det har diskuterats mycket i tråden så har jag personligen kontaktat åklagarmyndigheten och ställt frågan.
Och så klart är det lika regler i alla kommuner i hela Sverige.

Den som inte tror det kan enkelt själv kontakta en åklagarmyndighet via telefon, dom är vänliga och trevliga och svarar på frågor.

Källa : Åklagarmyndigheten I Sverige
Citera
2018-07-26, 16:30
Medlem
Citat:
-Aha, ännu en en som tänkt en bit utanför kanterna på "Formulär 1A", trevligt!
Får erkänna att jag inte följt denna tråd särskilt noggrant, så din, sedan-länge-teori har jag missat.

Fast nu nämner du hörvittnen. Så mycket har jag ändå läst här, så att jag vet vilket himla tjafs det varit hit och dit om hörvittne, sevittne och skrikvittnen. Avstår därför att fråga om detta.
Inväntar med spänning en kommande FUP och dom. För min del får mördaren lika gärna vara cykeltjuv som geocachare, ung som gammal, man eller kvinna -det enda som är viktigt för mig är att det är rätt person som döms.
Hörvittnet är någon som hört två personer, en man och kvinna, gå mot planket vid den aktuella tiden (enligt moralens väktare).
Min första tes var ju just att det är ett par, man och kvinna, som gör nått som får LW:s uppmärksamhet. Detta hörvittne passar bra in i den tesen med. (lika bra som att LW följer sin baneman till planket).
Citera
2018-07-26, 16:30
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:

Jag har själv ställt frågan ett par ggr.

Inte fått något entydigt svar.

Men det du undrade om ang man i sällskap, så tolkade jag att det var vid just det ”aktuella” tillfället som manligt sällskap i så fall behövde kunna placeras.

Det var därför frågan ställdes - inte för att det var så ovanligt att LW träffade en man.
Citera
2018-07-26, 16:35
Medlem
Citat:
Tolkade frågan som att den gällde den man som LW haft sällskap av under den ”aktuella tiden” på väg till den ”aktuella platsen”- enligt ”röstvittnet”.
Alltså strax innan mordet.

(Det skulle kanske vara svårt att peta in ”mannen” i scenariot med ”cykeltjuven” och ”medhjälparen”...)
Jag vill med minnas att härvittnet hade sagt nått om att det var LW? Eller var det bara en man och kvinna? Synvittnet hade ju identifierat SD?

Jag har bara lite svårt att tro att man genom ett fönster hör vem det är... Skrek dom och gormade, så kanske, men samtalston är nog svårt att röstidentifiera.
Citera
2018-07-26, 16:37
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Vet ej hur man länkar ett helt inlägg - men i #16304 så frågar jag återigen om detta prat/röst-vittne.

Har ännu ej fått något tydligt svar.
Citera
2018-07-26, 16:43
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Pratvittnet hörde
En kvinna
och
En man

Kunde ej ”peka ut SD”
Anses som ”nyckelvittne”

Jag undrade om vittnet kände igen LW:s röst
Och om ”ej peka ut” betyder ”visste inte” eller ”pekade ut nån annan”.

Ungefär så.

Varefter jag blev upplyst om att Kvinnan och Mannen om det nu inte var LW och SD (?) så klart skulle ha hört av sej.

Varför då då, tänker jag. De kan ju vara tex cykeltjuvar, ”vänner”...
Citera
2018-07-26, 16:49
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Jag vill med minnas att härvittnet hade sagt nått om att det var LW? Eller var det bara en man och kvinna? Synvittnet hade ju identifierat SD?

Jag har bara lite svårt att tro att man genom ett fönster hör vem det är... Skrek dom och gormade, så kanske, men samtalston är nog svårt att röstidentifiera.

Citat:
Vet ej hur man länkar ett helt inlägg - men i #16304 så frågar jag återigen om detta prat/röst-vittne.
Har ännu ej fått något tydligt svar.

8 juli: Flixa81 berättar att en granne har sett SD ute och gå i området vid tiden runt mordet.
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

12 juli: Moralensväktare berättar att ett vittne har hört en man och en kvinna samtala på väg från LWs lägenhet i riktning mot bullerplanket.
Citera
2018-07-26, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Om någon mördat för en sån liten sak är det ju konstigt att vederbörande inte dödat tidigare i sitt liv. Han måste ju ha blivit stött flera gånger.

Jag tror det är betydligt starkare känslor med än så.

Jag har hjälpt många sjuka kompisar/grannar under årens lopp inkl pensionärsgrannar. Det normala är väl att man INTE har några baktankar med hjälpen! Man vill bara hjälpa om man kan glädja någon.

För att begå mord krävs det betydligt mer och mest troligt en personlighetsstörning av lite djupare/allvarligare karaktär men ofta väl kamouflerad utåt sett då man snarare förstärker de trevliga och empatiska dragen man kanske själv saknar i sin grundkaraktär.

Charmerande trevlig, lättsam, humoristisk och hjälpsam fungerar effektivt som smörjmedel vid Manipulation. Åtminstone har jag sett de inslagen hos många GM som mördat.

Liksom den förvånande omgivningen som alltid ser ut som gapande fågelholkar Det kunde jag ALDRIG trott, Hen som var sååå trevlig och hjälpsam, ...... mm!

Säger absolut inte att min erfarenhet är applicerbart på MGM i detta fall. Men jag personligen har alltid den dörren lite på glänt.

Time will tell!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in