2018-07-25, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Tror inte man kan dra för stora slutsatser av denna mätning för de minsta partierna KD, MP och L.

Däremot är det mycket anmärkningsvärt att SD och S har nästan lika många "kärnväljare", som redan bestämt sig.
Tror framför allt SD kan locka 3-4 % extra av M:s många osäkra sympatisörer.
Med detta scenario hamnar SD klart över 25 %.

Jag "tror" inte att SD kan ta mer från M. Dom som är kvar hos M är dom som tjänar mest på låga skatter. SD är ju mer nationalister där kanske inte plånboken betyder allra mest. M kommer alltid att ha flest plånboksdyrkare och dom går inte att få över.

Bästa är att ta fler från S eftersom dom kör "feminism" och "genusvetenskap" och dessutom SSU är riktigt flummiga. Ett sådant parti bör bestraffas.
2018-07-25, 23:09
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Nja 18% var väl säkra röster som jag uppfattade det. Det har varit min beräkning i flera månader att 18% är den hårda kärnan men nu "tror" jag den är högre. Säger 20%.

Naturligtvis är 22% ett bra resultat, med största sannolikhet SD då näst största parti. Men återigen "tror" eller känner jag att SD ligger högre.
Det som är lite tråkigt med S är att dom lämnar fritt för V, hade dom börjat angripa V konstruktivt skulle dom kunna nappa 3-4% men dom verkar för dumma för att fatta. Istället går man in för att smutskasta SD i parti och minut.

Och om S skulle lyckas med det vad har de uppnått då om vi diskuterar chanserna att fixa regeringsmakten?

Jag har alltid varit försiktig när det gäller att uppskatta SDs nivå men jag kan inte känna att det är rimligt att tro på något lägre än vad Sentio anger, dvs >25%. Däremot håller jag med om att allt över 20% är ett strålande resultat men sannolikt stannar det inte på den nivån. Jag skulle inte ens våga betta emot 30%.
2018-07-25, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nivåerna för SD måste förstås som vanligt kompenseras med Ipsos felfaktor. Men i övrigt är undersökningen väldigt intressant då den svarar på mer än vanliga OU.

Undersökningen är bra så tillvida att den bör sänka självförtroendet ytterligare hos Sossarna och Sossarnas valarbetare.
För SD:s del är jag tveksam men det går kanske att få över några osäkra Sossar. Jag tror att en del Sossar går till Soffan dessutom.
2018-07-25, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Och om S skulle lyckas med det vad har de uppnått då om vi diskuterar chanserna att fixa regeringsmakten?

Jag har alltid varit försiktig när det gäller att uppskatta SDs nivå men jag kan inte känna att det är rimligt att tro på något lägre än vad Sentio anger, dvs >25%. Däremot håller jag med om att allt över 20% är ett strålande resultat men sannolikt stannar det inte på den nivån. Jag skulle inte ens våga betta emot 30%.

Om S blir störst bör talmannen först vända sig till Stefan Löfvén att bilda regering. Jag ogillar starkt att S inte håller rent på vänsterkanten. Därför vill inte jag ha en Sosse-ledd regering.

30% för SD har jag aldrig trott på. Tips för min del blir cirkus 23% jag är realistisk, och 2022 kan man gå upp mot 27%. Betänk att många människor är valboskap. Hur skall man övertyga dessa, helt omöjligt tyvärr.
2018-07-25, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Personligen gillar jag inte när folk i den här tråden påstår att de opinionsundersökningar som visar att SD kanske får 18% i valet måste ljuga och bygga på bluff och båg.

Visst hoppas jag på mer än 18% för SD. Enligt DN/Ipsos kan röstsiffrorna för SD i stället bli 22%.

22% vore ett utmärkt resultat, tycker jag. Dessutom är det inte helt orealistiskt.

Skulle tro SD:s hårda kärna med säkra röster ligger som påstås runt 18 %.

Däremot är extra 4 % som överväger lägga sin röst på SD säkerligen grovt underskattad.
Den verkliga siffran är nog minst 10 %.
2018-07-25, 23:27
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Om S blir störst bör talmannen först vända sig till Stefan Löfvén att bilda regering. Jag ogillar starkt att S inte håller rent på vänsterkanten. Därför vill inte jag ha en Sosse-ledd regering.

30% för SD har jag aldrig trott på. Tips för min del blir cirkus 23% jag är realistisk, och 2022 kan man gå upp mot 27%. Betänk att många människor är valboskap. Hur skall man övertyga dessa, helt omöjligt tyvärr.

Jag skulle inte överdriva betydelsen av vem talmannen först vänder sig. En regering måste ordna stöd i riksdagen och då är det mest en praktisk fråga vem talmannen först ger uppdraget till.

Se på hur stor kärnan är enligt Ipsos senaste undersökning, den visar tydligt att det kan bli en större skräll än to.m. många SD-anhängare hoppas på.
2018-07-25, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Det stämmer. Men jag undrar om inte det var i denna DN-artikel? Är tyvärr osäker, den publicerades ju för snart sju månader sedan. Det kan mycket väl ha varit i en annan artikel, minns dessvärre inte.
https://www.fokus.se/2016/02/mathatet/
2018-07-25, 23:45
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
30% för SD har jag aldrig trott på. Tips för min del blir cirkus 23% jag är realistisk,

En dubbling från förra valet vore rent fantastiskt. 30% är bara fantasier som saknar grund.
2018-07-25, 23:54
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
https://www.fokus.se/2016/02/mathatet/

Ahh... Tackar, tackar! Där var artikeln.

Sjöström (Novus) och Santesson (Demoskop) försökte i alla fall göra något åt problemet med att få korrekta mätningar på SD. Cheferna hos Sifo, Ipsos, Skop, Inizio, (United Minds?) och SCB var inte ett skit intresserade.

"Hösten efter valet klurade Sjöström [Novus] mycket på det där, hur man kunde förhindra att förtroendekrisen smittade av sig och förstörde hans väljarbarometrar. Hur mäter man egentligen partisympatier hos någon som inte vill berätta sanningen?

Han kom på en idé. Den var okonventionell men den kunde fungera.

Vid det här laget hade han redan givit upp tanken på en branschöverskridande lösning; Santesson från Demoskop var den enda som dök upp till mötet som Sjöström hade kallat till. De andra svarade att de inte hade tid, eller brydde sig inte om att svara alls.

Sjöström tolkade det som att konkurrenterna var ointresserade av ett samarbete. Så han gick vidare på egen hand."

Fina lirare de där på Sifo, Ipsos, Skop, Inizio etc... helt ointresserade av att ens diskutera att de underskattade SD med ända upp till 60% före valet 2014. Och de kommer att hamna precis lika snett i årets val, de skiter högaktningsfullt i om de missar SD med 3, 5, eller 10 procentenheter. De bryr sig inte... i alla fall inte speciellt länge. En jäkla tur att vi åtminstone har utomstående aktörer i Norge (Sentio) och Storbritannien (Yougov) som ligger någorlunda rätt.
Senast redigerad av Smoothman 2018-07-26 kl. 00:02.
2018-07-25, 23:55
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
En dubbling från förra valet vore rent fantastiskt. 30% är bara fantasier som saknar grund.

Aj, aj, aj... De orden kan mycket väl komma tillbaka och bita dig i rumpan den 9 september.
2018-07-26, 00:06
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Ahh... Tackar, tackar! Där var artikeln.

Sjöström (Novus) och Santesson (Demoskop) försökte i alla fall göra något åt problemet med att få korrekta mätningar på SD. Cheferna hos Sifo, Ipsos, Skop, Inizio, (United Minds?) och SCB var inte ett skit intresserade.

"Hösten efter valet klurade Sjöström [Novus] mycket på det där, hur man kunde förhindra att förtroendekrisen smittade av sig och förstörde hans väljarbarometrar. Hur mäter man egentligen partisympatier hos någon som inte vill berätta sanningen?

Han kom på en idé. Den var okonventionell men den kunde fungera.

Vid det här laget hade han redan givit upp tanken på en branschöverskridande lösning; Santesson från Demoskop var den enda som dök upp till mötet som Sjöström hade kallat till. De andra svarade att de inte hade tid, eller brydde sig inte om att svara alls.

Sjöström tolkade det som att konkurrenterna var ointresserade av ett samarbete. Så han gick vidare på egen hand."

Fina lirare de där på Sifo, Ipsos, Skop, Inizio etc... helt ointresserade av att ens diskutera att de underskattade SD med ända upp till 60% före valet 2014. Och de kommer att hamna precis lika snett i årets val, de skiter högaktningsfullt i om de missar SD med 3, 5, eller 10 procentenheter. De bryr sig inte... i alla fall inte speciellt länge. En jäkla tur att vi åtminstone har utomstående aktörer i Norge (Sentio) och Storbritannien (Yougov) som ligger någorlunda rätt.

Jo precis, de saknar intresse att göra något åt sina systematiska mätfel, "men det är inga medvetna fel", jojo.
2018-07-26, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson

Njae, inte som det har utvecklat sig och fortsätter utveckla sig.
Det fanns en tid då 10% hägrade men avfärdades av ALLA.
Det fanns en tid då gissningar på 20% i OUs närmast vore "dumstruten på".
30% känns lika troligt i september som 10% o 20% gjorde...
Mitt tips är 29,x% i valet.

Flera av institutens "mätningar" är bara brus och ska vägas in därefter.
Senast redigerad av MrStreamer 2018-07-26 kl. 00:10.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in