2018-07-25, 23:09
Medlem
avcs avatar
Nu börjar jag bli trött på alla jävla varningar hit och dit i trådarna om iPhone vs. Android, Mac vs PC, och liknande.

Nu fick jag precis en varning enligt 1.06 för följande inlägg (nedkortat till det relevanta):

Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Ämne: Varför är folk så emot apple prylar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Kära Sweclockers-medlem, så här är det: Förändringar kan ske på både gott och ont. Det är anti-intellektuellt att vilja ha förändringar enbart för sakens skull, då det bara är ett tecken på att man aldrig är nöjd eller uppskattar någonting.

Regel: 1.06 - Användarnas anonymitet

Moderatorerna kommer rösta om huruvida inlägget bryter mot forumets regler, och om så är fallet kan påföljden bli varning, avstängning eller bannlysning. I fall där det är helt uppenbart vilken åtgärd som är tillämplig kan åtgärden verkställas mycket kort tid efter upplagd omröstning.
Det finns inget logiskt utrymme att en stereotypisk mentalitet från ett konkurrerande forum på något sätt skall kunna misstolkas som en specifik person på Flashback. Jag har mycket noga förklarat vad jag tycker om Sweclockersfjantarna här på Flashback, inte minst i ett inlägg senare i samma tråd, där det med all önskvärd tydlighet framgick att mentaliteten att hela tiden äga det senaste bara för sakens skull, är idiotisk. Att vederbörande kan råka ha samma användarnamn på flera forum är varken något ni kan räkna med att jag vet om, lägger värde i, eller tar ansvar för. Då borde man åka på 1.06 så fort man nämner ett användarnamn (eller som i dessa trådar, påstår att Applefjortisarna tillhör en sekt); risken finns ju alltid att samma person figurerar i fler sammanhang.

För bara någon vecka sedan blev jag varnad i samma tråd, efter att ha fått ett mycket utförligt inlägg censurerat. Jag svarade då följande inlägg till motdebattören, som fortsatte citera mig, att jag inte var intresserad av att fortsätta diskutera pga. detta, vilket resulterade i en 0.06:
Citat:
Citat:
Du har fått en varning för brott mot 0.06. Moderatorsåtgärder.
Ämne: Varför är folk så emot apple prylar
Citat:
Trodde morgonens utförliga svar tog död på inventionsfaktoiderna, men eftersom det blev censurerat lämnar jag tråden här.

Innan du kan skriva nya inlägg på forumet måste mottagandet av varningen bekräftas. Klicka på följande länk för att bekräfta att du har mottagit varningen: Länk

Vad fan är egentligen ditt problem? Jag informerade endast motdebattören om att jag inte kommer skriva samma inlägg igen för att du inte var nöjd med det första. Jag lade inget värde i det jag skrev och det är inte mitt problem att ni är där och censurerar relevant fakta (t ex att Applefanboys som öronsus klagar på att konkurrenter kopierar Apple; detta är högeligen relevant information till varför vi stör oss på Applefanboys och de produkter de associerar sig med).

Har du sådana problem med att jag deltar i tråden är det väl ändå lika bra att stänga av mig direkt, istället för att dela ut massa grundlösa varningar?
Citat:
Citat:
Det inlägg du skrev bröt mot regel 0.03 samt regel 0.06.
Mvh A.A

Så det är alltså ett brott mot 0.06 att konstatera att mitt inlägg tagits bort?
Hur ovanstående kan vara 0.03 är också en gåta. Då borde alla inlägg där man vägrar svara motdebattören helt eller delvis alltså vara 0.03?

^ Det verkar mer och mer som att det skall varnas på rutin i denna typ av trådar, snarare än att det finns någon uppenbar bakomliggande orsak. Jag tänker inte whina här för att utstråla någon sorts bedjan eller maktlöshet (hela den här tråden är väl 0.03 och 0.06 och 1.06 och hamnar i papperskorgen + bannlysning på köpet? ), utan summa summarum börjar jag bli redigt trött på dessa sandlådefasoner och funderar så smått på att bojkotta forumet. Av totalt 12 tilldelade varningar under mitt medlemskap har 10 stycken delats ut i liknande trådar, av ett ytterst fåtal (med hänsyn till 0.06 och 1.06 får jag givetvis inte numrera dem) moderatorer. Har ni provisionslön på antalet utdelade varningar eller vad är ert problem?

När jag nu stängts av ännu en gång på helt oförklarliga grunder (ja, jag har redan förstått att ni är ovilliga/oförmögna att diskutera dem), är det bra om ni börjar ta i åtanke att användarna gör forumet, inte tvärtom. Vi vet att ni har makt, så sluta missbruka den.
Senast redigerad av avc 2018-07-25 kl. 23:28.
Citera
2018-07-26, 03:58
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Nu fick jag precis en varning enligt 1.06 för följande inlägg (nedkortat till det relevanta):
Någon varning har du inte fått, inlägget har däremot tagits upp internt för en kollektiv bedömning.

Citat:
Att vederbörande kan råka ha samma användarnamn på flera forum är varken något ni kan räkna med att jag vet om, lägger värde i, eller tar ansvar för. Då borde man åka på 1.06 så fort man nämner ett användarnamn (eller som i dessa trådar, påstår att Applefjortisarna tillhör en sekt); risken finns ju alltid att samma person figurerar i fler sammanhang.
Sista meningen i regel 1.06

Att sammankoppla användares alternativa konton eller konton på andra forum eller webbplatser är förbjudet.

Citat:
(hela den här tråden är väl 0.03 och 0.06 och 1.06 och hamnar i papperskorgen + bannlysning på köpet?
Jag har tagit upp att det funnits en pm-konversation innan tråden startades men det hade inte skadat om du tog med allt som skrevs och svarade på det pm jag skickade med kommentaren " Är det så att du tycker att varningen är felaktig så är du välkommen att argumentera för din sak.".

En varning är inte huggen i sten, jag har själv fått varningar raderade likaväl har jag raderat varningar när det funnits argument för det.
Senast redigerad av Arne.Anka 2018-07-26 kl. 04:02.
Citera
2018-07-26, 04:17
Bannlyst
Citat:
När jag nu stängts av ännu en gång på helt oförklarliga grunder (ja, jag har redan förstått att ni är ovilliga/oförmögna att diskutera dem), är det bra om ni börjar ta i åtanke att användarna gör forumet, inte tvärtom. Vi vet att ni har makt, så sluta missbruka den.

Jag väljer att kommentera endast slutet av ditt inlägg, för resten var sådant som inte en vettig människa borde kunna argumentera mot. Kanske mest för att om jag bara skrev "word" skulle jag förlora min Laidback-status som snart kickar in. Egentligen kommenterar jag nog för att det var så bra sammanfattat.

Men låt mig stoppa in kuken i kalsongerna igen. Någonting är snett på Flashback. Eller snett med användarna. Se det från den positiva sidan: du fick chansen att förklara varför du skrev som du gjorde. Jag beundrar dig för att du gjorde det, och detta var moderatorernas syfte.
Senast redigerad av Eliwood 2018-07-26 kl. 04:22.
Citera
2018-07-27, 02:55
Medlem
avcs avatar
Citat:
Någon varning har du inte fått, inlägget har däremot tagits upp internt för en kollektiv bedömning.
Skrev lite slarvigt där ja, men det meddelandet är ju dock en varning för en varning. I de föregående fall jag fått den varningen har det utan undantag lett till avstängning.

Citat:
Sista meningen i regel 1.06

Att sammankoppla användares alternativa konton eller konton på andra forum eller webbplatser är förbjudet.
Exakt, användares alternativa konton. Vilket specifikt konto är det du menar att jag pratar om i mitt borttagna inlägg? Något namn eller någon hint till namn nämns inte överhuvudtaget.
Citat:
Citat:
2 regler är aktuella, eftersom varning delas ut för 1 specifik regel så blev det denna gången 0.06

Är det så att du tycker att varningen är felaktig så är du välkommen att argumentera för din sak.
Mvh A.A

0.03. Trams och off-topic
Inlägg som är off-topic eller trams kan raderas utan förvarning och motivering.0.06.

Moderatorsåtgärder
Moderatorsåtgärder ska inte kommenteras i tråden. Vid frågor och synpunkter ska berörd moderator kontaktas via PM
0.03 förstår jag, men att kommentera åtgärden i sig var liksom inte själva poängen, utan att förmedla att raderingen av inlägget avslutade den diskussionen. Whatever.
Här är slutet jag bara anser irrelevant eftersom jag aldrig fick något svar på svaret där...
Citera
2018-07-27, 03:07
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliwood
Jag väljer att kommentera endast slutet av ditt inlägg, för resten var sådant som inte en vettig människa borde kunna argumentera mot. Kanske mest för att om jag bara skrev "word" skulle jag förlora min Laidback-status som snart kickar in. Egentligen kommenterar jag nog för att det var så bra sammanfattat.

Men låt mig stoppa in kuken i kalsongerna igen. Någonting är snett på Flashback. Eller snett med användarna. Se det från den positiva sidan: du fick chansen att förklara varför du skrev som du gjorde. Jag beundrar dig för att du gjorde det, och detta var moderatorernas syfte.
Tackar (eller nåt )

Leder förklaringen ingenstans är det dock meningslöst. Jag är inte ute efter att gnälla, utan efter att upprätthålla motivationen att fortsätta dessa kontroversiella debattämnen. Nu har jag ändå blivit lämnad ifred ganska mycket mer än förut i dessa trådar, men när folk sedan hakat upp sig på så oväsentliga saker som dessa börjar man ju fundera på om vissa medvetet letar fel för att en avstängning innebär tystnad.
Citera
2018-07-27, 07:30
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Exakt, användares alternativa konton. Vilket specifikt konto är det du menar att jag pratar om i mitt borttagna inlägg? Något namn eller någon hint till namn nämns inte överhuvudtaget.

Du behöver inte specificera vilka konton det handlar om för att det ska handla om 1.06.

Du säger att användaren finns på ett annat forum, det kan räcka för att användaren ifråga tror att du vet vem han/hon vilket 1.06 är där för att skydda användaren ifrån.

Solklar avstängning i min bok.
Citera
2018-07-27, 16:23
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Du behöver inte specificera vilka konton det handlar om för att det ska handla om 1.06.

Du säger att användaren finns på ett annat forum, det kan räcka för att användaren ifråga tror att du vet vem han/hon vilket 1.06 är där för att skydda användaren ifrån.

Solklar avstängning i min bok.
I din bok ja. Tolkar man allt bokstavligt blir det ju så.

Huruvida användaren ur faktisk bemärkelse existerar på ett annat forum är ingenting jag lägger mig i. Jag har klart och tydligt redogjort för att användaren tillhör en uppenbar mentalitet från ett visst forum, ingenting annat. Att man tolkar allt bokstavligt för att straffa är en synvinkel, att man försöker förstå syftet en annan. Jag skriver om Apple's förespråkarfår nästan varje dag, det borde vid det här laget resulterat i så många 1.06 att det skulle vara fråga om bannlysning. Samma gäller att koppla ihop religiösa åsikter med vissa sekter och politiska åsikter med olika typer av partimedlemmar i forumet. Märkligt att det aldrig varnas där.
Senast redigerad av avc 2018-07-27 kl. 16:33.
Citera
2018-07-28, 22:25
Bannlyst
Citat:
En varning är inte huggen i sten, jag har själv fått varningar raderade likaväl har jag raderat varningar när det funnits argument för det.
Utifrån TS, verkar den första vara både klumpigt och fel, Herr Sweclock-pundar-anka*.

Och när den andra (även den utifrån TS) verkar det inte vara några konstigheter (dvs. helt rätt av dig).

*
Citera
2020-11-05, 17:37
Medlem
avcs avatar
Visste att jag skapat en tråd om detta. Av naivitet började jag skriva i Android vs iOS vs resten [Vilken plattform är bäst?] efter en längre periods uppehåll, pga att tråden i åratal modererats sönder och samman, och genererat nästan alla bestraffningar jag fått under mitt snart tolvåriga medlemskap. Så jag skriver där i någon vecka, och läser varenda gång igenom de nya reglerna noga. Avviker därefter ett par dagar och återkommer till följande:

Det här är verkligen pinsamt. Låt oss bryta ner inläggen i delar;

Citat:
Ja tyvärr, beklagligt att vissa tillåts dra ner tråden till den nivån. Har man inte ens förstånd att hantera ett minneskort vilket kräver ungefär IQ 60, hör man inte hemma i en diskussionstråd om mobila operativsystem. Har man dessutom problem med att en kortläsare tar plats bör man ha ännu större problem med iNotch, såväl som SIM + eSIM i nyare iPhone (och enbart SIM i äldre).
Svar på en annan persons inlägg gällande ett troll, vilken härjat i tråden i åratal, som påstår att iPhone är bättre än valfri Androidlur därför att iPhone saknar minneskortläsare. Densamma menar att en telefon som utdateras snabbare är bättre därför att minneskortet är, för att citera, "kassett-teknologi från 80-talet".

Här får alltså jag en varning för 0.03. Beträffande moderationen har jag inte dragit in någon i mitt inlägg, så personangrepp handlar det knappast om. Inte minst då trollet själv uttryckligen medgett ohanterbarheten av "kassett-teknologi från 80-talet" (men märkligt nog inte SIM-kort, som hanteras helt identiskt). Knappast heller kan det anses som trams eller off-topic, undantaget att motparten uppenbart trollar.

Citat:
Nej, hur mycket du än önskar att jag skrev WebKit har det inget med att jag skrev webbutvecklarkit att göra.

Som vanligt en imponerande arsenal med källor till ditt påstående.

Du menar, att implementera beprövad teknologi alldeles för sent och därefter ta bort den?

Dear iPhone X users, welcome to 2015

Apple har för övrigt alltid legat på efterkälken. Jag antar att det redan diskuterats ett hundratal gånger i tråden, men den som inte kan sin historia är dömd att återupprepa den. Vem var först med multicoreprocessor? Först med acceptabel skärmstorlek? Först med de-facto standards? Noob please, har iPhone fått widgets eller ens en hemskärm än?

Apple sätter snarare agendan för vilka besparingar en kund kan tolerera. Köper man iPhone och således uppenbarligen har IQ 60, eftersom man inte ens kan hantera ett minneskort, förstår man inte att en telefon blir värdelös utan basal funktionalitet. Att inte förstå det är en sak, men att betala mer för sådana efterblivenheter är ju bara tragiskt. iPhone X kostar någon hundring att tillverka, är sämre utrustad än Motorola E4 som kostade 600 spänn för ett par år sedan, och iDioter köper den för 10.000+ kr. Fattar ni inte hur blåsta ni är?

Ge oss en enda anledning till att vara avundsjuk på en ockerprisad budgetlur som inte ens rår på 2016 års Androidtelefoner? Låg IQ hos Apple's kundbas?
Tidigare har ovan nämnda troll startat en hel OT-debatt om att kassetter = inte kassettband. Ingen åtgärd vidtogs här, och inte ens jag själv har fått något påpekande angående mina svar på trollinläggen (ex. postande av motkällor). När jag däremot nämner webbutvecklarkit och trollet tar för givet att webbutvecklarkit = WebKit, säger jag ifrån. Då, mina vänner, pang bom, 0.03 på stört.

Följer gör ett påpekande om att motparten aldrig postar några källor till sina skitargument, vilket med all önskvärd tydlighet är bevisat av vederbörandes egna inlägg.

Därefter matar trollet ut massa kulturpopulistisk fanboypropaganda (inkl. den slitna floskeln "folk gillar telefon x för de är avundsjuka på iPhone"), som tveklöst är mer 0.03 än mina fem inlägg tillsammans. Jag väljer att besvara med en klassisk spec-jämförande meme som reality check. Beprövad, vedertagen fakta, i form av faktiska specifikationer, bra eller dålig, i en tekniktråd om mobila datorenheter, är alltså enligt Flashback trams eller off-topic.

Citat:
Haha, ja så har det låtit under alla år. Tycker det är lite tråkigt att vi inte kan ha en seriös debatt i den här tråden, men det säger väl samtidigt det mesta om iPhone och iOS. Hade dessa "entusiaster" rådfrågat pappa om hjälp skulle de förhoppningsvis vakna upp ur sina naiva dvalor (om så är fallet; av argumentationen att döma förutsätter jag att en mängd av dem inte ens kör iPhone/iOS, utan är här av andra syften).
Ytterligare en simpel diskussion om trollandet från tredje person, och varför iPhonelägrets argument inte är bättre. Att diskutera argument (i.e. argumentera) är hela nyckeln till en debatt. Men uppenbarligen inte här. Att som Androidförespråkare diskutera varför iPhonedebattörer saknar seriösa argument i en iPhone/Android-debatt är tydligen off-topic i en diskussion om iPhone/iOS vs. Android.

Citat:
iPhone håller längre måste vara århundradets skämt. Vad gör du när iPhone's batteri blir dåligt? När du behöver batteritid? När du behöver utrustning? Kompatbilitet? Minne? The list goes on...

Intressant också hur iPhone kan ligga före Android men fortfarande inte kommit ikapp 2010-talet. Så är det nog när man mentalt befinner sig på 70-talet...
Trollet har alltså påstått att iPhone överlever Androidtelefoner. Jag drar upp några givna frågeställningar hur vilken modern smartphone som helst, som överlever längre än utbyte faktiskt är nödvändigt, inte potentiellt överlever iPhone där allt tvärtom är integrerat och onödigt svårt att byta.

Och såklart får man ge någon skämtfull nick till tramsarens käbbel om 70/80-tal och kassettband, samt en tidigare jämförelse av en 2016 års telefon som funktionsmässigt konstaterats ligga före en modern iPhone.

Inget trams, inget off-topic, inga personangrepp. Slutsats? 0.03 som ett brev på posten.

Citat:
Det är du som pratat om kassetter/kassettband hela tiden. Tramsa inte om du inte kan stå för dina bajsargument

No shit att ett OS bygger på tusentals komponenter. Och, som sagt, även om den här tråden handlar om Jesus så är Android/iOS operativsystem i första hand, inget annat.

iOS är ett operativsystem inom iOS-plattformen. Android är ett operativsystem inom Android-plattformen. När vi säger iOS menar vi inte App Store, Safari, iPhone eller iPad, utan iOS och enbart iOS. När vi säger Android menar vi inte Google Play, Terminal Emulator, S-OFF eller världens bästa mobila enheter, utan Android och enbart Android. Förstår du nu?
Ett inlägg uppenbart citerande trollet, med det enda som ens kan tolkas i fjärran av kränkande är ordet "bajsargument", som syftar till argument snarare än person.

Trollet återkommer med definitionstrollandet, och sätter igång en ny parallelldiskussion om plattformar respektive operativsystem. Jag förtydligar att tråddiskussionen gäller hela plattformen, och att operativsystemet endast är en del av en plattform. Trams och/eller off-topic alt. personangrepp? Kom igen, för helvete.

Jag vet inte vad detta beror på. Har tidigare kontaktat admin gällande moderationen i nämnda tråd, och det är rätt sjukt hur den ena moderatorn efter den andra, snarare än att uppmana till en bred och öppen debatt, godtyckligt ges verktyg för att missbruka makt och tysta åsikter som inte faller desamma i smaken. Börjar se eskalerande Reddit-mentalitet i detta delforum på Flashback, där återkommande troll ämnar håva in seriösa debattörer i tjafsdiskussioner, så de får ytterst välförtjänta citationsinlägg att rapportera.

Den enda förklaring jag kan se är att det endast och undantagslöst är just rapporterade inlägg som granskas. Det finns ingen annan logisk förklaring till att vart och vartannat inlägg, OT eller ej, leder till varning, oavsett vad ursprungsdiskussionen handlar om. Jag har aldrig rapporterat ett enda inlägg, så där ligger ju trollpacket uppenbarligen i täten. Jag är här för att diskutera, inte rapportera.

Efter några dagars avstängning noterar jag f.ö. hur det kommit upp ytterligare reklam på sidan. Tänkvärt för kränkta moralkärringar och rövslickare: all världens reklam är inte värd skiten under Gudrun Schymans skor på ett medlemslöst forum.
Senast redigerad av avc 2020-11-05 kl. 17:45.
Citera
2020-11-05, 22:59
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Visste att jag skapat en tråd om detta.
[...]
Först och främst tycker jag det är ohederligt av dig att dra upp en drygt två år gammal tråd som handlar om klagomål på modereringen i en helt annan tråd som ligger i ett annat forum än den som du nu hetsar upp dig över.

Jag kan inte tolka det på något annat sätt än att du försöker runda rutinerna (eller inte anser dig behöva följa dem) som klart och tydligt står beskrivna i (FB) Jag vill klaga på en moderator/ett beslut av en moderator.

Det har således INTE förekommit någon som helst PM-växling oss emellan men jag är trots det beredd att bemöta ditt inlägg öppet och på så sätt bespara dig en ny varning för 0.06.

------------------------------------------------

Tråden (FB) Android vs iOS vs resten (Vilken plattform är bäst?) kan stundtals bäst beskrivas som en sandlåda och har därför, förutom FBs regelverk, även ett moderatorsmeddelande som klargör vad som gäller för den tråden specifikt. Det lyder:
Citat:
Detta är ingen chattråd om "min är bättre än din".

- Inläggen behöver substans för att ej riskera att raderas med stöd av 0.03.
- Återpostande av i princip samma inlägg man tidigare fått raderat kommer att varnas.
- Inlägg som innehåller påhopp på andra användare kommer att raderas med varning oavsett om en del av inlägget är OnT.
- Samtliga inlägg som ens snuddar vid 1.06 kommer att prövas av moderatorskollegiet med varningar och avstängningar som möjlig påföljd. Detta gäller även i signaturer.

Det här är ingen sandlåda.

/Moderator
Det står angivet klart och tydligt i punkt tre att påhopp på andra användare inte är tillåtet även om majoriteten av ett inlägg är OnT och också vad konsekvensen av detta kan bli. Det är ingen specialregel som är påhittad specifikt för denna tråd utan gäller över hela FB men i denna tråd är det så vanligt med diskussionsförstörande efterslängar riktade mot andra användare att det behöver stå i klartext och inte ens då går budskapet fram hos alla vilket klagomålet som nu är på tapeten är ett exempel på.

De fem inlägg som ingick i varningen jag utdelade till avc är korrekt återgivna av h*n** ovan. Det som inte framgår är citaten men beskrivningen avc gör stämmer överens med vad som stod i dessa. En snabb kontroll visar att i princip samtliga inlägg som citerades även de raderades samtidigt på samma grunder. Något enstaka av dessa har dock bedömts som OnT och lämnats kvar.

avc kallar upprepat sin meddebattör för troll ovan och även om så skulle vara fallet så är det inte mot FBs regelverk att trolla och att påstå sådant blir per automatik OT. Inte heller finns det något krav på hur smart man måste vara för att delta i diskussionerna utan alla är välkomna utifrån den egna förmågan vilken givetvis skiljer sig från person till person.

Det är alltså inte OK att i tråden konstant fylla på med kommentarer som "IQ60" (upprepas), "iDioter", "rådfrågat pappa", "Så är det nog när man mentalt befinner sig på 70-talet..." och "bajsargument". Sker det någon gång så OK men när man fortsätter mala på om och om igen som en LP-skiva med hack i så blir det mer än tröttsamt.

Varningen grundar sig alltså på upprepat beteende i inlägg som var för sig kanske inte ter sig så allvarligt men sammanlagt är rent diskussionsförstörande. Dessutom är de exempel jag listade ovan som är tagna ur inläggen som ingick i varningen inte de enda avc kläckt ur sig i tråden utan listan kan göras lång.

Jag kan hålla med om att tråden inte modereras till 100% som jag skulle önska vilket innebär att en del som egentligen borde rensats bort ligger kvar. Det går helt enkelt inte att lägga ner hur mycket resurser som helst på en tråd som handlar om olika mobila plattformar och där argumenten borde tala för sig själva men där somliga sjunker ner och nedvärderar andra användare som skriver i tråden istället.

Jag vill dock passa på att ta upp att tråden modereras inte enligt den agendarapportering som till stor del förekommer utan när den spårar ur (vilket händer med jämna mellanrum) så läses den igenom innan eventuella åtgärder görs. Det läggs tillräckligt med korrekta rapporter (tack!) som signalerar att något hänt men att rapportera sin(a) antagonist(er) gör inte att man får en fördel i debatten.

Följ de riktlinjer som står i moderatorsmeddelandet som kommer upp när ni postar nya inlägg och de övriga moderatorsmeddelanden som skrivs direkt i tråden med jämna mellanrum samt avstå från personangrepp/nedvärderande tillmälen och låt argumenten tala för sig själva så finns chansen att det blir en tråd som är värd att följa och diskutera i.

Du, avc, har mycket bra att tillföra tråden så gör gärna det men låt bli påhoppen och bemöt sak istället för person.
Citera
2020-11-06, 10:09
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Först och främst tycker jag det är ohederligt av dig att dra upp en drygt två år gammal tråd som handlar om klagomål på modereringen i en helt annan tråd som ligger i ett annat forum än den som du nu hetsar upp dig över.
Nämnda tråd är en övergiven parallelldiskussion, behandlar samma ämne, och har likaledes resulterat i tveksamma varningar och avstängningar.

Citat:
Jag kan inte tolka det på något annat sätt än att du försöker runda rutinerna (eller inte anser dig behöva följa dem) som klart och tydligt står beskrivna i (FB) Jag vill klaga på en moderator/ett beslut av en moderator.

Det har således INTE förekommit någon som helst PM-växling oss emellan men jag är trots det beredd att bemöta ditt inlägg öppet och på så sätt bespara dig en ny varning för 0.06.
Det har du rätt i. Inte att min avsikt är att runda några regler, utan att ha en öppen diskussion då jag i flera år sett "krigare" från båda läger lämna berörda ämnen. Till slut måste någon ta strid för alla. Att diskutera med än den ena, än den andra moderatorn, som delar ut varningar utan någon som helst saklig grund, är bara ett slöseri med tid och jag kan omöjligen vara den enda som upplever problemet.

Någon varning för 0.06 skrämmer mig näppeligen, jag har redan skärmdumpat hela tråden och har den i säkert förvar. Sedan är hela den här tråden en diskussion just angående moderatorsåtgärder, under delforumet Klagomål och kritik. Om det nu är fel får man låsa och/eller flytta/ta bort den. Det var dock inte min upplevelse från senaste aktiviteten.

Edit: Jag har redan haft min avstängning och tidigare varningar är preskriberade, så jag har väl ändå inget att tjäna på diskussion över PM?

Citat:

Tråden (FB) Android vs iOS vs resten (Vilken plattform är bäst?) kan stundtals bäst beskrivas som en sandlåda och har därför, förutom FBs regelverk, även ett moderatorsmeddelande som klargör vad som gäller för den tråden specifikt. Det lyder:

Det står angivet klart och tydligt i punkt tre att påhopp på andra användare inte är tillåtet även om majoriteten av ett inlägg är OnT och också vad konsekvensen av detta kan bli. Det är ingen specialregel som är påhittad specifikt för denna tråd utan gäller över hela FB men i denna tråd är det så vanligt med diskussionsförstörande efterslängar riktade mot andra användare att det behöver stå i klartext och inte ens då går budskapet fram hos alla vilket klagomålet som nu är på tapeten är ett exempel på.

De fem inlägg som ingick i varningen jag utdelade till avc är korrekt återgivna av h*n** ovan. Det som inte framgår är citaten men beskrivningen avc gör stämmer överens med vad som stod i dessa. En snabb kontroll visar att i princip samtliga inlägg som citerades även de raderades samtidigt på samma grunder. Något enstaka av dessa har dock bedömts som OnT och lämnats kvar.

avc kallar upprepat sin meddebattör för troll ovan och även om så skulle vara fallet så är det inte mot FBs regelverk att trolla och att påstå sådant blir per automatik OT. Inte heller finns det något krav på hur smart man måste vara för att delta i diskussionerna utan alla är välkomna utifrån den egna förmågan vilken givetvis skiljer sig från person till person.
Nu har jag dock inte kallat meddebattören för troll i den angivna tråden, utan det är först här som man kan rada upp exempel och konstatera att nämnda meddebattör är ett troll (alternativt har orimligt dålig insyn i teknologi, vilket kan uteslutas med hänsyn till trådens natur). Att trolla är en företeelse man ägnar sig åt genom att försöka slösa bort andras tid, t ex påstå diametralt verklighetsfrämmande saker såsom "iPhone är bäst för den saknar funktion x", "iPhone är bäst för person x är avundsjuk".

Att en person postar efterblivna argument innebär dock inte att personen ifråga är efterbliven. I så fall vore det lönlöst att ens diskutera saken.

Citat:
Det är alltså inte OK att i tråden konstant fylla på med kommentarer som "IQ60" (upprepas), "iDioter", "rådfrågat pappa", "Så är det nog när man mentalt befinner sig på 70-talet..." och "bajsargument". Sker det någon gång så OK men när man fortsätter mala på om och om igen som en LP-skiva med hack i så blir det mer än tröttsamt.

Varningen grundar sig alltså på upprepat beteende i inlägg som var för sig kanske inte ter sig så allvarligt men sammanlagt är rent diskussionsförstörande. Dessutom är de exempel jag listade ovan som är tagna ur inläggen som ingick i varningen inte de enda avc kläckt ur sig i tråden utan listan kan göras lång.
Om du skulle försöka att inte bli kränkt och istället förstå vad jag skriver, vore allt så mycket lättare.

IQ 60 = Kan man hantera ett SIM-kort, som vilken mobiltelefonägare som helst förväntas göra, i synnerhet om man är aktiv i en entusiasttråd om mobila plattformar/operativsystem, bör man utan tvekan kunna hantera ett minneskort också. IQ 60 syftar således till att svårhanterligheten av microSD är ett för banalt argument för diskussionen.
iDiot = Vedertagen nätslang för överlojal, okritisk Appletorsk.
Rådfrågat pappa = Är man inte kapabel att förstå sitt val på ett seriöst och sakligt sätt, kanske man borde rådfråga någon som är lite klokare. Det gäller alla, såväl iOS- som Android-, Blackberry-, Symbian- och WP-ägare m.fl.
"Så är det nog när man mentalt befinner sig på 70-talet..." = Gör man inte det om man likställer toppmodern flashlagring med kassettband? Har man överhuvudtaget någon objektiv trovärdighet för att avgöra en smartphones duglighet om man inte förstår sig på modern teknologi? 70/80-talsteknologi är ju vad motdebattören själv påstår att det handlar om.
Bajsargument = Skitargument som helt enkelt inte kan tas seriöst. Om ett troll trollar med dåliga eller rentav objektivt ogiltiga argument, har inte jag rätt att göra ett sådant konstaterande? Är kortformen "bajsargument" mer påhopp än "ditt argument är skit"?

Jag kan för övrigt absolut medge att jag begagnat mer av tramsuttryck förr i tiden, för att hetta upp diskussionerna.

Citat:

Jag kan hålla med om att tråden inte modereras till 100% som jag skulle önska vilket innebär att en del som egentligen borde rensats bort ligger kvar. Det går helt enkelt inte att lägga ner hur mycket resurser som helst på en tråd som handlar om olika mobila plattformar och där argumenten borde tala för sig själva men där somliga sjunker ner och nedvärderar andra användare som skriver i tråden istället.

Jag vill dock passa på att ta upp att tråden modereras inte enligt den agendarapportering som till stor del förekommer utan när den spårar ur (vilket händer med jämna mellanrum) så läses den igenom innan eventuella åtgärder görs. Det läggs tillräckligt med korrekta rapporter (tack!) som signalerar att något hänt men att rapportera sin(a) antagonist(er) gör inte att man får en fördel i debatten.

Följ de riktlinjer som står i moderatorsmeddelandet som kommer upp när ni postar nya inlägg och de övriga moderatorsmeddelanden som skrivs direkt i tråden med jämna mellanrum samt avstå från personangrepp/nedvärderande tillmälen och låt argumenten tala för sig själva så finns chansen att det blir en tråd som är värd att följa och diskutera i.

Du, avc, har mycket bra att tillföra tråden så gör gärna det men låt bli påhoppen och bemöt sak istället för person.
Tack för svar och förtydliganden.
Senast redigerad av avc 2020-11-06 kl. 10:19.
Citera
2020-11-06, 22:48
Medlem
najass avatar
Varning till TS för (FB) Dessa oändliga Apple wars-varningar... (regel 0.06)

(FB) Jag vill klaga på en moderator/ett beslut av en moderator

/mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in