2018-07-25, 22:28
Medlem
Har nyligen köpt elbil och bor i bostadsrätt med stolpe som har uttag för kupévärmare. Ordförande sa att jag gärna fick ladda bilen i stolpen, men att han inte visste hur man kringgick timern som slår av efter 30 min användning.

På stolpen kan man ställa in avresetiden digitalt och strömmen slås på 30 min innan avfärd. Har inte lyckats hitta nåt sätt att få konstant ström. Finns det nån som har erfarenhet av liknande och som har lyckats hitta en lösning?
Citera
2018-07-25, 22:36
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otodus
Har nyligen köpt elbil och bor i bostadsrätt med stolpe som har uttag för kupévärmare. Ordförande sa att jag gärna fick ladda bilen i stolpen, men att han inte visste hur man kringgick timern som slår av efter 30 min användning.

På stolpen kan man ställa in avresetiden digitalt och strömmen slås på 30 min innan avfärd. Har inte lyckats hitta nåt sätt att få konstant ström. Finns det nån som har erfarenhet av liknande och som har lyckats hitta en lösning?

Är det lokal timer eller central? Antagligen lokal.

Hur som behöver "stolpen" kopplas om av en elektriker och det efter godkännande av föreningen. Ta det den vägen.
Citera
2018-07-25, 22:41
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt

Hur som behöver "stolpen" kopplas om av en elektriker och det efter godkännande av föreningen. Ta det den vägen.

Ladda elbil i Schuko? Ingen som rekommenderar det någonsin!

Nä, en BRF ska kunna investera i laddare med riktiga kablar och korrekta anslutningar. Det kan börja ryka någonstans på vägen.
Citera
2018-07-25, 22:46
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman

Nä, en BRF ska kunna investera i laddare med riktiga kablar och korrekta anslutningar. Det kan börja ryka någonstans på vägen.
Säkringen borde gå på grund av att det drar mer ström. Antar det är egen elmätare för föreningen vill ju inte betala för att någon ska kunna köra sin bil
Citera
2018-07-25, 22:51
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Säkringen borde gå på grund av att det drar mer ström. Antar det är egen elmätare för föreningen vill ju inte betala för att någon ska kunna köra sin bil

Har inget med säkring att göra. Utrustningen är inte designad för att ladda med full effekt i 8 timmar. Bygger du system för långvariga uttag av maximal effekt är det obrutna kablar från säkring till förbrukare utan dosor och överkopplingar. Dessutom inte en Schuko heller utan en CEE.
Citera
2018-07-25, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt

Citat:

Citat:
Har inget med säkring att göra. Utrustningen är inte designad för att ladda med full effekt i 8 timmar. Bygger du system för långvariga uttag av maximal effekt är det obrutna kablar från säkring till förbrukare utan dosor och överkopplingar. Dessutom inte en Schuko heller utan en CEE.
Det är en lokal timer, låter som att det är säkrast att ta det en vända till via brf och sen ev elektriker som ni rekommenderar. Tack
Citera
2018-07-25, 22:58
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Ja, det är nästa historia bland idioterna. Tänkte spara på sarkasmerna.

Motorvärmaruttaget kan vara säkrat 6A dessutom.

Det här är bara ett exempel där varken användare eller ordförande begriper ett skit.

Faktum kvarstår. En elektriker behövs som kopplar om i "stolpen". Kopplar förbi timer, och ersätter kontaktdon till erforderligt förutsatt att kablage och avsäkring tillåter.
Citera
2018-07-25, 23:10
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Det var mycket bra info puss på foten som tack
Citera
2018-07-25, 23:54
Medlem
ett vanligt 230 volts uttag har ett möjligt effektuttag på 2,3 kw - om batteriet behöver laddas fullt tar det nog 10 - 15 timmar. (om batteriet har en kapacitet på 25 - 30 kwh) Men det går ju inte att köra helt tomt, måste ju alltid finnas några mil kvar i reserv. (ganska nervigt att inte kunna ha med sig en reservdunk)..

Timern måste kopplas bort. Men sedan kan du få fulladdad bil över en natt.

(men konstigt det måste kännas att ha en fin dyr bil, som man vet att man bara kommer en fjärdedels sträcka jämfört med en fulltankad bensinbil. Tänk om man behöver köra längre, då måste man ha stenkoll på var man kan tanka. Och tiden för tankningen är lång)!
Citera
2018-07-26, 01:06
Medlem
Det finns ombyggnadssatser till vissa mv-stolpar, fortfarande ett elektrikerjobb att montera. Hur sedan föreningen gör med debitering är en annan sak, men detta gällde inte frågan. Schuko går att ladda vissa bilar med upp till 10 A. Lämplig kabel för anslutning följer ofta med bilen.
Citera
2018-07-26, 01:08
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
ett vanligt 230 volts uttag har ett möjligt effektuttag på 2,3 kw - om batteriet behöver laddas fullt tar det nog 10 - 15 timmar. (om batteriet har en kapacitet på 25 - 30 kwh) Men det går ju inte att köra helt tomt, måste ju alltid finnas några mil kvar i reserv. (ganska nervigt att inte kunna ha med sig en reservdunk)..

Timern måste kopplas bort. Men sedan kan du få fulladdad bil över en natt.

(men konstigt det måste kännas att ha en fin dyr bil, som man vet att man bara kommer en fjärdedels sträcka jämfört med en fulltankad bensinbil. Tänk om man behöver köra längre, då måste man ha stenkoll på var man kan tanka. Och tiden för tankningen är lång)!

Jag har en Renault ZOE, med det stora batteriet - 41 kWh.

Två kablar ingick i köpet, en "nödkabel" 230 volt som jag i nödfall kan ansluta till ett vanligt hushållsuttag, i stort sett var som helst kan denna kabel användas.
Med denna kabel tar det dock väldigt lång tid att ladda, men det är som sagt bara en extrakabel som man normalt sett aldrig använder (men den ligger i bagaget om den skulle behövas)

Den andra kabeln är en typ 2 kabel som jag också alltid har med mig i bagaget, denna kabel använder jag dagligen, både för att ladda hemma och på offentliga platser.
Hemma har jag fått en laddbox installerad, den levererar 11 kwh och på c.a 4 timmar och 20 minuter laddar jag från 0-100%.

På tex IKEA, där de har laddboxar som leverar 22 kWh, kan man väldigt snabbt ladda upp flera mil (naturligtvis gratis!), på drygt en halvtimme får jag mellan 5 och 6 mil här.
Väldigt bra om man är på långtur, planera in att tex äta och ladda på samma gång, så smäller man lätt en timme och får 10 mil extra räckvidd.

Räckvidden på min är 25 till 30 mil om man kör normal blandad körning.
Håller jag 100 km/h på motorvägen så kommer jag runt 27-28 mil, i stadskörning drar den ytterst lite ström, och skulle man köra i 60-70 km/h så kommer man c.a 34 till 35 mil.

Skulle strömmen ta slut, så stannar bilen inte direkt!
På Renault ZOE funkar det så här:
1. en varningsignal ljuder när räckvidden är 12 km.
2. därefter visas röda siffror för varje km som försvinner 11, 10, 9, 8 km.
3. vid mindre än 8 km räckvidd visar en symbol att batteriet nu är "tomt".
4. Batteriet är dock inte helt tomt utan man kan fortfarande köra vidare de återstående 7 km.
5. Efter dessa 7 km borde batteriet var helt tomt, men det är det inte! - det som händer nu är att bilen går ned i nödläge, bilens hastighet begränsas till 50 km/h, och efter ytterligare någon km begränsas hastigheten till 15 km/h, och därefter 6 km/h.
6. Efter ytterligare några km stannar till slut bilen, och även när bilen har stannat så lyser bilens ljus, servostyrning och servobromsar fungerar också precis som vanligt.
Senast redigerad av BAB7 2018-07-26 kl. 01:12.
Citera
2018-07-26, 04:40
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
ett vanligt 230 volts uttag har ett möjligt effektuttag på 2,3 kw - om batteriet behöver laddas fullt tar det nog 10 - 15 timmar.
Problemet är att hushållsuttag inte klarar den belastningen särskilt bra, hög effekt under många timmar ställer höga krav på bra dimensionering av kabel, bra skarvningar, uttag som inte ärgat sönder etcetera
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in