2018-07-25, 18:12
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Men hur menar du nu egentligen? Menar du att SD kommer kvarstå som skäligen misstänkt fram tills en eventuell dom faller mot någon annan person? Under hela tiden som denne andra person sitter häktad/utreds/är misstänk och rättegång pågår så fortsätter SD vara skäligen misstänkt?
Du hade nog otur när du tänkte här...

Nej "bara" fram till att någon annan blir på sannolika skäl misstänkt.
Citera
2018-07-25, 18:16
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vidare; (kompl även till mitt tidigare svar i samma fråga)

För att skälig misstanke ska anses vara uppnått krävs:[2]

Sannolikhetsövervikt: Det är mer troligt att den misstänkte är skyldig än oskyldig. Gärningshypotesen är mer trolig än alla andra möjliga hypoteser tillsammans.
Individualiserade bevis: Enbart grupptillhörighet är inte tillräckligt.
Robusta bevis: Det ska finnas goda grunder för slutsatsen. Det är främst en fråga om hur noggrant situationen har utretts och om mängden bevis. Detta krav är initialt lågt och ökar sedan under förundersökningens gång.

Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Misstankegrad

Tack för tydligheten!
Jag tror det är tionde gången detta kommer upp. Vi är många som påtalat vad som krävs för skälig misstanke, om och om igen. Tyvärr för döva öron.

Diskussionerna i tråden skulle vara mer konstruktiva om alla åtminstone hade samma bas och viss förståelse för rättsväsendet. Istället surras det om magkänsla och fabuleras åt alla möjliga håll.
Citera
2018-07-25, 18:18
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jag tror att du har missuppfattat.

Teroin bygger på att det var LW som skulle
skyddas.

Ja jag förstod detta när du länkade det andra inläggen också. Det var intressant ska jag tillstå.
Citera
2018-07-25, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Skäligen räcker.
Citera
2018-07-25, 18:21
Medlem
Citat:
Tack för tydligheten!
Jag tror det är tionde gången detta kommer upp. Vi är många som påtalat vad som krävs för skälig misstanke, om och om igen. Tyvärr för döva öron.

Diskussionerna i tråden skulle vara mer konstruktiva om alla åtminstone hade samma bas och viss förståelse för rättsväsendet. Istället surras det om magkänsla och fabuleras åt alla möjliga håll.

Ja, många tycks drabbade av faktaresistens. Helt rätt, denna information tycks nödvändig att upprepa med jämna mellanrum.
Citera
2018-07-25, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banannn
Tack för en bra förtydelse det behövs!

Ja, att ha samma utgångsbas förhindrar vissa missförstånd.
Citera
2018-07-25, 18:23
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Skäligen räcker.

Ja förmodligen. Men sannerligen inte till att åtal och en dom ska falla. Förstår inte varför vissa ska skriva ologiska och nästintill förlöjligande svar till dig och lägga ord i din mun.
Citera
2018-07-25, 18:29
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund

Nu var frågan ställd till EnGodTanke... Hur kommer det sig att du svarar? Fattar inte alls nu. Hur blev du inblandad?

Påståendet frågan avser kommer från EGT. Hen påstår att SD kommer kvarstå som skäligen misstänkt fram tills dess att någon annan döms för mordet.
Citera
2018-07-25, 18:36
Medlem
Citat:
Men hur menar du nu egentligen? Menar du att SD kommer kvarstå som skäligen misstänkt fram tills en eventuell dom faller mot någon annan person? Under hela tiden som denne andra person sitter häktad/utreds/är misstänk och rättegång pågår så fortsätter SD vara skäligen misstänkt?
Du hade nog otur när du tänkte här...
Menar avskriva honom från målet.
Detta har jag beskrivit tidigare utan nått motstånd...
SD kan och kommer troligen vara skäligen även om dom har riktat in sig på en annan person. Även under förhör och ett anhållande. Det är inte förrän den nya går upp för häktning dom måste avskriva SD som skäligen. Han kommer troligen kvarstå i utredningen till dom.
Det finns ANTAGLIGEN ett par till kandidater hos polisen som GM. När dom faller, då avskrivs samtliga.
Detta är nått jag lärt och hört med åren att tillvägagångssättet är, i stora drag.

I Ulricehamn fallet, kunde man avskrivs en misstänkt helt från fallet direkt. Tror det var vartentätt alibi, men osäker. Det är i alla fall ett bra typexempel.

En tidningsutdelare, som förhördes men minns inte om en speciell bil stod på gatan, ingick i utredningen ända till dom, då avskrevs hen. Hen var aldrig misstänkt i utredarnas ögon, men fanns i området, alltså fanns hen i utredningen.
Citera
2018-07-25, 18:39
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Nu var frågan ställd till EnGodTanke... Hur kommer det sig att du svarar? Fattar inte alls nu. Hur blev du inblandad?

Påståendet frågan avser kommer från EGT. Hen påstår att SD kommer kvarstå som skäligen misstänkt fram tills dess att någon annan döms för mordet.

Jag svarade för att hen har aldrig påstått något sådant. Det har dessutom skett många gånger att det som EnGodTanke skrivit "misstolkats" av de människor härinne som inte delar hens åsikter. Jag och många fler förstår hen alldeles utmärkt däremot.. Men ni "missförstår" nästan hela tiden och konstigt nog endast vid de tillfällen hen skriver något som inte överensstämmer med era åsikter.
I andra fall förstår ni direkt vad EnGodTanke menar när det gynnar er ståndpunkt.

All eloge till EnGodTanke som fortfarande orkar skriva efter månader av detta.
Citera
2018-07-25, 18:42
Medlem
Citat:
Tack för tydligheten!

En fråga:
Dom skäl som jag angav, du tror inte alltså att det skulle räcka till skäligen (t.o.m utan annan teknisk bevisning)?
Citera
2018-07-25, 19:07
Medlem
Champagneoclocks avatar
[quote=Sockerhals|64738370]
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock

Intelligenta kommentarer du bidrar med.
Jag bryr mej inte om dej och dina frågor!
Svara på min fråga.
Han är fortfarande misstänkt väl? Hade han inte varit det hade han avförts som misstänkt.
Att vara mistänkt för mord är i allafall i min värld rätt graverande.
Eller? .......
Citera+ Citera
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in