2018-07-25, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Men ärligt talat..vad handlar det här tjatet om? Hen känner uppenbarligen SD och HD genom någon form av gemensamma intressen..Ungefär som att jag "känner" igen min sons dagisfröken som jag pratar om väder och vind med..Jag ber inte att få låna pengar av henne om mina tagit slut och jag köper ingen present till henne på hennes födelsedag som jag inte vet när den infaller. Lägg av nu!! Drevet av tjafs och kränkningar som vissa håller på med sänker en redan faktalös tråd till en bottennivå..
Tack! Korrekt uppfattat dessutom.
Jag gör bara mig en björntjänst att svara tillbaka på samma fråga gång på gång.
Gör det mer än gärna om jag ser att jag varit otydlig eller liknande, men sen ska man gå vidare.
Citera
2018-07-25, 16:49
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Om du undrar varför du blir påhoppad och ogillad så kan det bero på den typen av uttalande som under punkt 3. Det handlar inte om främlingsfientlighet.

När jag blev påhoppad av Honan6 hade jag inte ens skrivit på 3-4 veckor. Då kom inlägg från hen som minsann helt plötsligt informerar om att mitt namn Rosamund betyder protection och jag har onda avsikter.
Det inlägget såg jag igår när jag läste ikapp 400 sidor sedan sist jag var här.

Hur förklarar du det? Främlingsfientlighet kommer till mig, som ett exempel eftersom jag är fr USA..
Citera
2018-07-25, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Så är det inte! Orkar inte dea detta igen, kanske återkommer om ingen annan vill dra förutsättningarna...
Du tycks tro att de måste hitta en ny MGM t.om få denne fälld innan de kan avföra honom som skäligen, men så är det inte
Citera
2018-07-25, 16:53
Medlem
Citat:
Det första bryr jag mig inte om, det spelar ingen roll vad jag skriver, så på den punkten får ni tro vad ni vill!

Magkänsla... du skrev att åklagaren inte går på magkänsla, utan att hon har nått konkret.
Jag ställde dig frågan om du kunde precisera dig på frågan (ställdes igår 22:35 till dig). Men du återkopplar inte.

Det är så vissa fabulerar om mina texter att jag skriver om magkänsla nu, när jag bara citerade dig.

Kravet för att uppnå skäligen misstänkt är som nedan.

Skäligen misstänkt. Konkreta, objektivt underbyggda omständigheter föreligger som med viss styrka (bevisövervikt) talar för att en viss person har begått den gärning som misstanken avser. På denna misstankegrad kan till exempel husrannsakan utföras.

Exakt VAD är inte känt för oss, men att magkänsla skulle räcka kan vi glömma.
Senast redigerad av Remark 2018-07-25 kl. 16:56.
Citera
2018-07-25, 16:56
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Det första bryr jag mig inte om, det spelar ingen roll vad jag skriver, så på den punkten får ni tro vad ni vill!

Magkänsla... du skrev att åklagaren inte går på magkänsla, utan att hon har nått konkret.
Jag ställde dig frågan om du kunde precisera dig på frågan (ställdes igår 22:35 till dig). Men du återkopplar inte.

Det är så vissa fabulerar om mina texter att jag skriver om magkänsla nu, när jag bara citerade dig.

Skäligen misstänkt: Konkreta, objektivt underbyggda omständigheter föreligger som med viss styrka talar för att en viss person har begått den gärning som misstanken avser.
Citera
2018-07-25, 17:02
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Intressant att du väljer att komma tillbaka
till tråden just när "tjackarismyg" har lagt fram sin
teori om vittnesskydd.

Är det pga uppgifterna som hen postade om att
hela gänget har jobbat vid flygflottiljen
i Linköping?

Har missat detta inlägg då jag mest skumläst de senaste 400 sidorna i tråden efter jag varit borta 3-4 veckor.
Var avstängd en vecka sen var jag hemma i NY en sväng.
Senast redigerad av Rosamund 2018-07-25 kl. 17:17.
Citera
2018-07-25, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Skäligen misstänkt: Konkreta, objektivt underbyggda omständigheter föreligger som med viss styrka talar för att en viss person har begått den gärning som misstanken avser.

Vidare; (kompl även till mitt tidigare svar i samma fråga)

För att skälig misstanke ska anses vara uppnått krävs:[2]

Sannolikhetsövervikt: Det är mer troligt att den misstänkte är skyldig än oskyldig. Gärningshypotesen är mer trolig än alla andra möjliga hypoteser tillsammans.
Individualiserade bevis: Enbart grupptillhörighet är inte tillräckligt.
Robusta bevis: Det ska finnas goda grunder för slutsatsen. Det är främst en fråga om hur noggrant situationen har utretts och om mängden bevis. Detta krav är initialt lågt och ökar sedan under förundersökningens gång.

Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Misstankegrad
Senast redigerad av Remark 2018-07-25 kl. 17:09.
Citera
2018-07-25, 17:18
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Vill nog påstå att han vid det här laget hade blivit avförd från utredningen om inget finns på honom. Det är nog inte brukligt att behålla någon som skäligen för att få arbeta ostört med ett fall! I Ulricehamns-fallet var en man häktad på skäligen men avfördes trots att ingen annan misstänktes just då. Det är en skyldighet åklagaren har, att avföra om ingenting tyder på att rätt person är misstänkt

Dra slutsatser om fallet Wesström med utgångspunkt i uppricehamsfallet låter sig av lättfattade skäl inte göras.

Citerar mig själv
Utredningens offentliggjorda misstag har skrämt utredarna så till den milda grad att man kan nog med fog påstå att om dom skulle avskriva SD som misstänkt utan att kunna påvisa någon annan bestämd GM så skulle dom bli så hudflängda i media att huvuden skulle rulla i polishuset Örebro, så lita på att det bits på naglarna där.

Med det som bakgrund går det svårligen bortse från att SD ligger kvar som skäligen- gisslan av den enkla anledningen att utredningen gått I stå.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-07-25 kl. 17:22.
Citera
2018-07-25, 17:22
Bannlyst
Citat:
Tolka/underförstått/axiom/hörsägen o.s.v betyder inte att jag vet!
Det är inte jag som tramsar om magkänslan, det uttrycket kom från Flixa i ett inlägg hen skrev. Varför för du det till mig?

Jag läser inläggen du postar och försöker förstå dom, men det blir svårt när du ändrar och vrider hela tiden.
Förstår du?

Du har skrivet att du tolkat sakframställan, men sen kan du inte svara på frågor.

Nej du och några till tramsar om att åklagaren gått på sin magkänsla!

” inte fixa” men hen har också ställt frågor till dig, som hade varit intressant om du vill svara på.
Citera
2018-07-25, 17:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Varför skulle det vara kraftiga anklagelser mot utredarna? De har väl inte gjort några tjänstefel direkt genom att nu inse att de kan börja utesluta en tidigare skäligen eftersom det inte tillkommer mer bevisning som höjer misstankarna?
Då börjar de titta brett, numera. De sköter bara sitt jobb. I kronologisk ordning.

Har du någon källa på att dom nu börja utesluta SD?
Hur vet du det inte tillkommer mer bevis?
Citera
2018-07-25, 17:32
Medlem
Rosamunds avatar
Angående telefonen så ska det vara möjligt att hitta den även om den är avstängd, enligt min farbror på FBI.
Så det behöver inte vara så att något satte på den i torsdags eller fredags.
Läste att det fanns diskussion om att det inte kunde vara SD som gjort det eftersom han var på resande fot då.

Observera att jag inte vet om denna teknik tillämpas hos svensk polis dock.
Citera
2018-07-25, 17:34
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Angående telefonen så ska det vara möjligt att hitta den även om den är avstängd, enligt min farbror på FBI.
Så det behöver inte vara så att något satte på den i torsdags eller fredags.
Läste att det fanns diskussion om att det inte kunde vara SD som gjort det eftersom han var på resande fot då.

Observera att jag inte vet om denna teknik tillämpas hos svensk polis dock.

SD hade kommit hem då och kunde ha
satt på den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in