2018-07-25, 15:23
Medlem
Jag tror att Gud redan accepterar dig. Du är vald. Men det bara du som måste acceptera Gud. Jag tror att de flesta människor väntar på att Gud ska acceptera dem när de själva inte riktigt accepterat Gud. Låter förvirrande kanske, men jag tror att det kan finnas en poäng i detta. De kan ha motaccepterat Gud p.g.a olika orsaker. Essentiellt p.g.a att de inte känner Gud: de vet inte vem Gud är. Men istället har de en tro om vem Gud är och har svårt att acceptera den guden som de tror på. De måste inse att det bara är en självskapad trosuppfattning, och därmed kunna gå bortom den. Gud är bortom allt vad människan kan föreställa sig om vem Gud är. Tror att för att människan ska kunna acceptera Gud, så måste människan ha rätt uppfattning om Gud.

Vet inte riktigt om att jag har en ordentlig diskussionsgrund. Men åtminstone en påbörjad tanke som går att utveckla och säkert bygga vidare på. Så det fritt fram att diskutera ang. frågan om det bara är du som måste acceptera Gud för att Han ska börja verka i dig, om Gud redan accepterat dig?

För att två ska kunna samarbeta, så måste båda vara med om samarbetet. Det räcker inte bara med att den ena är med på att samarbeta.
Citera
2018-07-25, 15:31
Medlem
SektenAnderssons avatar
För vissa kan det ta tid att finna Jesus, vissa finner honom inte alls - men det är Guds önskan. Många muslimer som konverterar till kristendom har vittnat om hur de sett Jesus i sina drömmar.

En öppen dialog med Gud är det bästa, börjar man med regeltänket och plikterna, som muslimer gör, tillber man inte den levande Guden. Jesus Kristus är vägen, sanningen och livet.

För vissa kan det vara svårt att ta emot, eftersom, precis som du säger att man har bildat sig en egen uppfattning om Gud. Att läsa nya testamentet med öppet hjärta är en bra början för en relation med Gud. Men man får inte glömma att det är bekännelsen av Jesus med din mun och i ditt hjärta som leder till frälsning.

Om Gud hade varit fördold, som många verkar tro, så hade han ju inte sänt oss sin son.

/God afton
Citera
2018-07-25, 15:45
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SektenAndersson
För vissa kan det ta tid att finna Jesus, vissa finner honom inte alls - men det är Guds önskan. Många muslimer som konverterar till kristendom har vittnat om hur de sett Jesus i sina drömmar.

En öppen dialog med Gud är det bästa, börjar man med regeltänket och plikterna, som muslimer gör, tillber man inte den levande Guden. Jesus Kristus är vägen, sanningen och livet.

För vissa kan det vara svårt att ta emot, eftersom, precis som du säger att man har bildat sig en egen uppfattning om Gud. Att läsa nya testamentet med öppet hjärta är en bra början för en relation med Gud. Men man får inte glömma att det är bekännelsen av Jesus med din mun och i ditt hjärta som leder till frälsning.

Om Gud hade varit fördold, som många verkar tro, så hade han ju inte sänt oss sin son.

/God afton

Men hallå, Jesus är inte gud utan guds son. Det är därför Muslimer anser vi är otrogna och uppenbarligen verkar de ha rätt.

Nej jag är inte muslim.
Citera
2018-07-25, 15:45
Medlem
Citat:
Men man får inte glömma att det är bekännelsen av Jesus med din mun och i ditt hjärta som leder till frälsning.

Att en teknisk bekännelse leder till frälsning? Är det så det funkar?

Jag tror att frälsning hänger på ett dagligt val: valet att överlämna sig till Gud. Hur kan man vandra i Gud´s vilja om man på samma gång aldrig väljer det?

Att en gång bekänna Jesus som sin räddare och Herre, och sen fortsätta leva det gamla livet, tror inte det håller frukt. Tror inte det förvandlar i Anden.

Ett konstant överlämnande är essentiellt, för självtransformation i Anden, och därmed bli räddad genom uppnåendet av Kristi sinne, i vilket man är pånyttfödd, född av Anden.

Då är det inte längre du som lever, utan Kristus lever i dig.

Citat:

Gud sände Jesus för att Jesus skulle informera människor om Gud, och vara ett exempel för ett Gudsbarn - påminna oss om vilka vi är i Gud. Vi är alla Gud´s barn. Men vi lever inte upp till den identiteten. Vi har glömt oss själva och glömt Gud. Jesus kom för att påminna oss om sanningen.
Citera
2018-07-25, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andeljus
Jag tror att Gud redan accepterar dig. Du är vald. Men det bara du som måste acceptera Gud. Jag tror att de flesta människor väntar på att Gud ska acceptera dem när de själva inte riktigt accepterat Gud. Låter förvirrande kanske, men jag tror att det kan finnas en poäng i detta. De kan ha motaccepterat Gud p.g.a olika orsaker. Essentiellt p.g.a att de inte känner Gud: de vet inte vem Gud är. Men istället har de en tro om vem Gud är och har svårt att acceptera den guden som de tror på. De måste inse att det bara är en självskapad trosuppfattning, och därmed kunna gå bortom den. Gud är bortom allt vad människan kan föreställa sig om vem Gud är. Tror att för att människan ska kunna acceptera Gud, så måste människan ha rätt uppfattning om Gud.

Vet inte riktigt om att jag har en ordentlig diskussionsgrund. Men åtminstone en påbörjad tanke som går att utveckla och säkert bygga vidare på. Så det fritt fram att diskutera ang. frågan om det bara är du som måste acceptera Gud för att Han ska börja verka i dig, om Gud redan accepterat dig?

För att två ska kunna samarbeta, så måste båda vara med om samarbetet. Det räcker inte bara med att den ena är med på att samarbeta.
Vilken, av alla påstådda gudar, är det som accepterat mig? Och hur verifierar jag detta?
Och varför är det så viktigt att jag accepterar Gud tillbaka?
Citera
2018-07-25, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Men hallå, Jesus är inte gud utan guds son. Det är därför Muslimer anser vi är otrogna och uppenbarligen verkar de ha rätt.

Nej jag är inte muslim.

han är inte ens Guds son.
Citera
2018-07-25, 15:51
Medlem
Citat:
Gud sände Jesus för att Jesus skulle informera människor om Gud, och vara ett exempel för ett Gudsbarn - påminna oss om vilka vi är i Gud. Vi är alla Gud´s barn. Men vi lever inte upp till den identiteten. Vi har glömt oss själva och glömt Gud. Jesus kom för att påminna oss om sanningen.
Hur vet du att inte Jesus var en bedragare och att Muhammed var guds sändebud? Varför har du valt att blint tro på Bibeln och inte någon annan religiös bok? Bibeln innehåller ju liksom ingenting som inte kunde ha hittats på av människor som levde under den tiden.
Citera
2018-07-25, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vilken, av alla påstådda gudar, är det som accepterat mig?

Den universella medvetenheten - något bortom alla människors föreställningar om Gud.

Citat:
Och hur verifierar jag detta?

Genom att inse att du existerar, att du är skapad.

Citat:
Och varför är det så viktigt att jag accepterar Gud tillbaka?

För att Gud respekterar din fria vilja. Alltså, Gud tvingar sig inte på dig.
Senast redigerad av Andeljus 2018-07-25 kl. 15:57.
Citera
2018-07-25, 15:55
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lastmohikan
han är inte ens Guds son.

Stämmer, Josef och Maria är Jesus föräldrar. Du har rätt.

Jesus är alltså en profet, en som är en talare, förkunnare.

Faktiskt inte tänkt så mycket på det utan bara konstaterat att Jesus inte är en Gud.
Skulle man tro på det så finns det rätt så många gudar man kan välja mellan.
Men för mig räcker det med en och troligen samma gud som flera religioner tillbeder.
Dock förstörda av massa villfarelser som präster och andra maktgalna predikar om.
Citera
2018-07-25, 15:56
Medlem
Citat:
Genom att inse att du existerar, att du är skapad.

För att Gud respekterar din fria vilja. Alltså, Gud tvingar sig inte på dig.
Inget av detta var svar på mina frågor.
Mina föräldrar har skapat mig.
Gud behöver inte tvinga sig på mig bara för att han bevisar sin existens.
Jag är inte tvungen att följa alla människor jag vet existerar.
Detta är ett vanligt, och enligt mig dåligt, argument till varför Gud inte bevisar sin existens.
Min fria vilja försvinner inte bara för att Gud bevisar sin existens. Jag kan fortfarande välja att inte följa Gud. Tvärtom, så gör det att jag kan välja om jag vill följa Gud eller inte. Nu har jag inte den möjligheten.
Citera
2018-07-25, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Stämmer, Josef och Maria är Jesus föräldrar. Du har rätt.

Jesus är alltså en profet, en som är en talare, förkunnare.

Faktiskt inte tänkt så mycket på det utan bara konstaterat att Jesus inte är en Gud.
Skulle man tro på det så finns det rätt så många gudar man kan välja mellan.
Men för mig räcker det med en och troligen samma gud som flera religioner tillbeder.
Dock förstörda av massa villfarelser som präster och andra maktgalna predikar om.

vad jag förstår så är Josef inte hans pappa.
Citera
2018-07-25, 16:03
Medlem
Exakt vad är det jag behöver acceptera?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem