2018-07-25, 15:08
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Då kan du fördjupa dig i medelvärde här: http://status.st

Där kan du också utläsa hur pass fel medelvärdet var vid förra valet.

Vet att det var mycket som gick galet förra valet.
Det är ju därför oddsen ser ut som de gör idag.

Frågan man måste ställa sig blir ju då:
Blir det lika mycket fel detta valet?
Har OI lärt och blivit bättre?

Jag tror att de lärt läxan, åtminstone delvis.
Därför anser jag att 2.56gr på (S) är ett bra spel.

Men som jag skrev i mitt första inlägg:
Jag bommade på Brexit och Trump...
2018-07-25, 15:10
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Vet att det var mycket som gick galet förra valet.
Det är ju därför oddsen ser ut som de gör idag.

Frågan man måste ställa sig blir ju då:
Blir det lika mycket fel detta valet?
Har OI lärt och blivit bättre?

Jag tror att de lärt läxan, åtminstone delvis.
Därför anser jag att 2.56gr på (S) är ett bra spel.

Men som jag skrev i mitt första inlägg:
Jag bommade på Brexit och Trump...

Varför skulle de ha lärt sig läxan efter valet 2014 när de inte lärde sig läxan efter valet 2010, eller för den del också efter alla andra val som t.ex. EU-valen?
2018-07-25, 15:10
Medlem
Med tanke på YouGovs senaste mätning, hur många % tror ni Sverigedemokrater här i tråden att SD har tappat till Alternativ för Sverige? Och hur många % kommer SD ytterligare tappa till AfS fram till valdagen?
2018-07-25, 15:14
Avslutad
Citat:
Då fattar du fel. Mycket paranoia i denna tråd...

Bor utomlands sen 20år, har inte röstat på 15. (varför göra det när jag aldrig skall flytta tillbaka) Förstår mycket väl SDs framgångar då jag själv är rätt mycket anti de etablerade partierna.

Mitt intresse i denna tråd framgår av mitt första inlägg.
Valet som ett spelobjekt.
Sossarna blir största parti till 2.56 ggr pengarna tycker jag ser vettigt ut mht risk/reward.
Jag har dock inga sympatier med (S).
Blandar man personliga åsikter/preferenser med skattade sannolikheter är man illa ute.
Något fler borde tänka på i denna tråd.

Det finns inget spelvärde överhuvudtaget i dom siffrorna på S som största parti. Oddset skulle behöva gå upp mot 10 för att man skulle kunna chansa med en mindre peng. Precis allt pekar på att SD enkelt kommer vara Sveriges största parti i september. Jag kommer inte ens bli förvånad om dom har 10%-enheter ned till tvåan som förmodligen blir S.
2018-07-25, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WagnerRockarLoss
Med tanke på YouGovs senaste mätning, hur många % tror ni Sverigedemokrater här i tråden att SD har tappat till Alternativ för Sverige? Och hur många % kommer SD ytterligare tappa till AfS fram till valdagen?

Känns som att SD ökar mer i takt än dom tappar till AfS - men vad vet jag?

tror på 24-27% för SD i valet och 3-6% för AfS, hoppas dom sistnämda klarar spärren även om jag själv föredrar SD.
2018-07-25, 15:19
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Detta stämmer faktiskt inte. Opinionsinstituten i USA hade rätt om the popular vote, vilket Hillary vann med ett par miljoner. Att hamna rätt på hur det kommer att gå i jämna counties och delstater är en annan sak. Samma sak med Brexit. Intituten sade att det skulle bli jämnt. Det avgörande blev att brexit-väljarna kände starkare för sin åsikt och därför gick och röstade i högre utsträckning än Remain-anhängarna (dåligt väder på valdagen gjorde sitt också).

OK. Vi kan lägga USA och Storbritannien åt sidan för ett ögonblick. Min undran var främst hur det kommer sig att instituten i Frankrike och Tyskland var så träffsäkra i sina prognoser vid respektive val till skillnad från instituten här i Sverige när de skulle mäta SD? Och då syftar jag främst på deras "motsvarighet" till SD, d v s Front National och AfD. I ärlighetens namn underskattade tyska institut AfD något, men i Frankrike låg de väldigt rätt.

"Felet" borde ligga antingen hos instituten eller folks benägenhet att svara och att svara korrekt. Den kulturella aspekten att inte vara politiskt så skitnödiga spelar säkert också en viss roll, kan man kanske tro?
2018-07-25, 15:22
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Varför skulle de ha lärt sig läxan efter valet 2014 när de inte lärde sig läxan efter valet 2010, eller för den del också efter alla andra val som t.ex. EU-valen?

Varken OI eller deras finansiärer gillar att ha fel, därför finns det en naturlig drivkraft att analysera varför det sket sig. Kan anta att fenomenet SD är extremt svåranalyserat. (På linje med Brexit)
Många andra val, helt från SIFOs monopol på början av 70talet har varit ganska bra prognosticerade.
Exakt VAD de behöver ändra har jag ingen aning om då jag inte känner deras metoder.
Jag tror de kommer närmare sanningen detta val men jag är ödmjuk och säger inte att jag VET, till sklllnad från andra primitiva förståsigpåare på FB.
2018-07-25, 15:25
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det finns inget spelvärde överhuvudtaget i dom siffrorna på S som största parti. Oddset skulle behöva gå upp mot 10 för att man skulle kunna chansa med en mindre peng. Precis allt pekar på att SD enkelt kommer vara Sveriges största parti i september. Jag kommer inte ens bli förvånad om dom har 10%-enheter ned till tvåan som förmodligen blir S.

Vi ser olika på saken.
Jag ser inte det du ser "Precis allt pekar på"
2018-07-25, 15:26
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
OK. Vi kan lägga USA och Storbritannien åt sidan för ett ögonblick. Min undran var främst hur det kommer sig att instituten i Frankrike och Tyskland var så träffsäkra i sina prognoser vid respektive val till skillnad från instituten här i Sverige när de skulle mäta SD? Och då syftar jag främst på deras "motsvarighet" till SD, d v s Front National och AfD. I ärlighetens namn underskattade tyska institut AfD något, men i Frankrike låg de väldigt rätt.

"Felet" borde ligga antingen hos instituten eller folks benägenhet att svara och att svara korrekt. Den kulturella aspekten att inte vara politiskt så skitnödiga spelar säkert också en viss roll, kan man kanske tro?
SD har vuxit mycket snabbare än motsvarigheterna i de andra länderna.
Det tror jag är juvudorsaken till varför det är så svåranalyserat
2018-07-25, 15:27
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Varken OI eller deras finansiärer gillar att ha fel, därför finns det en naturlig drivkraft att analysera varför det sket sig. Kan anta att fenomenet SD är extremt svåranalyserat. (På linje med Brexit)

Hur vet du att de inte gillar att ha fel och varför har de i så fall haft det i val efter val?
Om det hade varit svåranalyserat borde hälften hamna för lågt och hälften för högt, men så ser inte verkligheten ut, alla utom Sentio hamnade alldeles för lågt. Knappast ett slumpmässigt fel, speciellt inte då det upprepas i val efter val.

Citat:
Många andra val, helt från SIFOs monopol på början av 70talet har varit ganska bra prognosticerade.
Exakt VAD de behöver ändra har jag ingen aning om då jag inte känner deras metoder.
Jag tror de kommer närmare sanningen detta val men jag är ödmjuk och säger inte att jag VET, till sklllnad från andra primitiva förståsigpåare på FB.

I vilka val har SD varit bra prognosticerade?

Just Sifo har jag för övrigt lite bättre koll på än de flesta eftersom jag har arbetat åt dem.
2018-07-25, 15:35
Medlem
Citat:
I ett svåranalyserbart läge finns det dom som är bättre och dom som är sämre.

Man vet INTE vem som är bättre/sämre över tiden efter 1-2 mätpunkter.
Därför går JAG på medelvärdet av de olika kända undersökningarna-

Konspirations/manipulationsteorier frodas på nätet men verkligheten är (nästan) aldrig lika spännande.

Man vet inte men inom betting handlar det om att värdera tillgänglig information. Sannolikheten är större att t.ex. Sentio mäter SD bättre än vad Sifo gör (i 3 av 3 val har man legat mkt närmare sanningen). Därmed är det förkastligt att gå på medelvärdet där dessa institut värderas som jämbördigt skickliga.
2018-07-25, 15:39
Avslutad
Citat:
Vi ser olika på saken.
Jag ser inte det du ser "Precis allt pekar på"

Det kanske beror på att du inte bott i Sverige på 20 år? Det är knappast något som hjälper dig att fånga upp strömningar. Ett tips i all välmening är att inte slänga pengar i sjön på ett sådant miserabelt dåligt odds.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in