2018-07-25, 14:11
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Om man tror på Stay och det blev Brexit så bommar man totalt. Precis som om det blir svart i roulette istället för rött, även om kulan höll på att trilla dit på ett rött nummer (Jag vet exemplet inte är det bästa :-)
Det är en helt annan sak att förutspå en engångshändelse som Brexit, där man inte har några tidigare data att kalibrera efter. När det gäller ett återkommande riksdagsval så har man helt andra möjligheter att förfina modellen. Vilket du självklart också vet.

Jag fattar att du är inskickad hit för att sprida lite FUD. Vi går inte på det.
2018-07-25, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Om man undrar något avseende Sentio så är det bara att maila till Arve & fråga. Det är flera i tråden som har gjort det tidigare & fått svar ganska omgående.

Jag undrar inte över någonting. Efter att prickat SD i två val under 8 år får man böja sig för sakkunskapen.
2018-07-25, 14:14
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Jag undrar inte över någonting. Efter att prickat SD i två val under 8 år får man böja sig för sakkunskapen.
Mitt svar var mest riktat till någon som frågade efter svarsbortfall & liknande.
2018-07-25, 14:15
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Om det fungerar att göra opinionsmätningarna så exceptionellt bra i Frankrike (och även i Tyskland), hur kommer det sig då att det går så mycket sämre i senaste USA-valet, vid Brexit och i Sverige?

Detta stämmer faktiskt inte. Opinionsinstituten i USA hade rätt om the popular vote, vilket Hillary vann med ett par miljoner. Att hamna rätt på hur det kommer att gå i jämna counties och delstater är en annan sak. Samma sak med Brexit. Intituten sade att det skulle bli jämnt. Det avgörande blev att brexit-väljarna kände starkare för sin åsikt och därför gick och röstade i högre utsträckning än Remain-anhängarna (dåligt väder på valdagen gjorde sitt också).
2018-07-25, 14:24
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Det är en helt annan sak att förutspå en engångshändelse som Brexit, där man inte har några tidigare data att kalibrera efter. När det gäller ett återkommande riksdagsval så har man helt andra möjligheter att förfina modellen. Vilket du självklart också vet.

Jag fattar att du är inskickad hit för att sprida lite FUD. Vi går inte på det.

Då fattar du fel. Mycket paranoia i denna tråd...

Bor utomlands sen 20år, har inte röstat på 15. (varför göra det när jag aldrig skall flytta tillbaka) Förstår mycket väl SDs framgångar då jag själv är rätt mycket anti de etablerade partierna.

Mitt intresse i denna tråd framgår av mitt första inlägg.
Valet som ett spelobjekt.
Sossarna blir största parti till 2.56 ggr pengarna tycker jag ser vettigt ut mht risk/reward.
Jag har dock inga sympatier med (S).
Blandar man personliga åsikter/preferenser med skattade sannolikheter är man illa ute.
Något fler borde tänka på i denna tråd.
2018-07-25, 14:35
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Blandar man personliga åsikter/preferenser med skattade sannolikheter är man illa ute.
Vilket man kan misstänka att vissa gör, då det skiljer 12 procentenheter mellan vissa institut.
2018-07-25, 14:41
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Gäller det även i presidentvalet?
Nej det tror jag inte men nu gick det ju till en andra valomgång då skall man ju bara välja mellan två alternativ. Borde vara enklare att förutspå. Men de hade parlamentsval också.
2018-07-25, 14:44
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Vilket man kan misstänka att vissa gör, då det skiljer 12 procentenheter mellan vissa institut.

I ett svåranalyserbart läge finns det dom som är bättre och dom som är sämre.

Man vet INTE vem som är bättre/sämre över tiden efter 1-2 mätpunkter.
Därför går JAG på medelvärdet av de olika kända undersökningarna-

Konspirations/manipulationsteorier frodas på nätet men verkligheten är (nästan) aldrig lika spännande.
2018-07-25, 14:47
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Så en bom i 2014 gör ett anerkänt (kanske inte i denna tråden men i världen utanför) OI oseriöst?
Det var nivån på diskussionen jag ville höja.
Mina åsikter om OI och opinionsundersökningar i stort är "mainstream" så jag läxar inte upp nån.
Den som har extremåsikter motiverar, omvänd bevisbörda funkar inte.
Att miskreditera ett OI för att det inte visar resultaten man själv vill är bara för lågt.
Kom med konstruktiva argument istället.
Ja precis det Wolodarski och Lindberg (Och Arnstad) skulle säga: Säger ni mot oss i "mainstream" så är bevisbördan er. Vi har bestämt vad som är mainstream och håller du inte med är du en dödsknarkarnazist. Vi sitter här på makten och bestämmer vad som är extremåsikter; d.v.a. alla som inte tycker som oss.

Nej du kan tyvärr inte bestämma vem som har bevisbörda eller inte. Det här är Flashback dina ord räknas bara oavsett hur förbannat "mainstream" du är djävla åsiktsförtryckare! Om du hatar frihet vad gör du då på flashback?

Så bevisa nu varför de är ett så fantastiskt bra institut eller återgå till att läsa DN och lyssna på valanalyser på SVT. Du ifrågasatte den andra skribentens analys av Skop. Motivera det nu. bevisa att han hade fel.
2018-07-25, 14:55
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Ja precis det Wolodarski och Lindberg (Och Arnstad) skulle säga: Säger ni mot oss i "mainstream" så är bevisbördan er. Vi har bestämt vad som är mainstream och håller du inte med är du en dödsknarkarnazist. Vi sitter här på makten och bestämmer vad som är extremåsikter; d.v.a. alla som inte tycker som oss.

Nej du kan tyvärr inte bestämma vem som har bevisbörda eller inte. Det här är Flashback dina ord räknas bara oavsett hur förbannat "mainstream" du är djävla åsiktsförtryckare! Om du hatar frihet vad gör du då på flashback?

Så bevisa nu varför de är ett så fantastiskt bra institut eller återgå till att läsa DN och lyssna på valanalyser på SVT. Du ifrågasatte den andra skribentens analys av Skop. Motivera det nu. bevisa att han hade fel.
Du verkar obalanserad så ser inte nån anledning att debattera med dig då du dessutom tar för lätt på sanningen/fakta..

Var har jag sagt " de är ett så fantastiskt bra institut" ??
Vilken "analys" syftar du till? Jag har inte sett eller kommenterat någon analys...
2018-07-25, 14:57
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
I ett svåranalyserbart läge finns det dom som är bättre och dom som är sämre.

Man vet INTE vem som är bättre/sämre över tiden efter 1-2 mätpunkter.
Därför går JAG på medelvärdet av de olika kända undersökningarna-

Konspirations/manipulationsteorier frodas på nätet men verkligheten är (nästan) aldrig lika spännande.
Då kan du fördjupa dig i medelvärde här: http://status.st

Där kan du också utläsa hur pass fel medelvärdet var vid förra valet.
2018-07-25, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx
Presenterar Sentio svarsbortfall?

Webb-paneler är helt annorlunda. De har ju samlat på sig en grupp folk som de vet är beredda att svara på frågor då och då. Visst vissa kanske är på semester och inte kollar mail ibland men i princip bör de inte ha något svarsbortfall överhuvudtaget. Detsamma gäller YouGov.

Svarsbortfallet är något som berör institut som tänker sig att använda slumpmässigt urval bland hela populationen röstberättigade i Sverige. De måste först slumpa och sedan försöka hitta telefonnummer, mail, eller rent av fysisk adress till den individ de slumpat fram.

Det finns ju fusk versioner av slumpmässigt urval där man slumpar ur en databas med telefonnummer eller mailadresser som man kommit över på något sätt. Då bör man ju också få lägre bortfall man å andra sidan dras man med problemet att urvalet inte är helt slumpmässigt längre. Vissa institut lär ju göra på det sättet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in