2018-06-21, 20:17
Medlem
Bara säg "den", i de fallen "denne inte är tillämpbart.
Senast redigerad av Subzero1 2018-06-21 kl. 20:25.
Citera
2018-07-25, 10:50
Bannlyst
Använder folk Hen i dagligt tal?

Jag ringde upp UPS för att prata om leverans av ett paket och sa något i stil med "bra då vet han att han måste ringa först så jag kan öppna porten"

Finns det folk som istället hade sagt "bra då vet hen att hen måste ringa först så jag kan öppna porten"

Finns det folk som tycker att det är så man bör säga?
Citera
2018-07-25, 10:55
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
Jag ringde upp UPS för att prata om leverans av ett paket och sa något i stil med "bra då vet han att han måste ringa först så jag kan öppna porten"

Finns det folk som istället hade sagt "bra då vet hen att hen måste ringa först så jag kan öppna porten"

Finns det folk som tycker att det är så man bör säga?

Svar: ja och ja.

Allt som oftast är det folk i 20-årsåldern med priviligerad bakgrund. För lejonparten av det svenska folket är detta en ickefråga och han/hon funkar bra.

Märk väl att begreppet ”hen” inte är ett organiskt framväxt språkbruk utan ett diktat från den etablerade vänstern dom vill styra folks språk. Minns att jag läste om det i en bok en gång...
Citera
2018-07-25, 11:00
Medlem
Tycker det är ett praktiskt ord. Förstår inte uppståndelsen kring ordet egentligen. Bara o nyttja det i samband med att man just inte vet om det är en han/hon , att skriva just han/hon är ju mer konstigt tycker jag nuförtiden när hen finns som val. Jättesmidigt , jag använder hen i både chat och mail och jag får aldrig några konstiga återkopplingar iallafall
Citera
2018-07-25, 11:02
Medlem
Om inte annat kan det vara en bra härskarteknik i vissa lägen. Men man måste först
vänja sig vid att använda ordet, annars blir det som vanligt ...
Citera
2018-07-25, 11:05
Medlem
TheKhurgans avatar
Det är ett påtvingat ord som du nog bara hör folk säga på Södermalm, Haga i Göteborg och liknande löjliga ställen.

Ta bort ordet enligt mig. Inte ens i nyhetsrapporteringar behövs det. Många hävdar att det är jättebra för då kan man prata om "hen" utan att avslöja könet i tex ett brottsmål där ingen är dömd än osv.
Men man kan även säga "personen". Det går lika bra.

Bort med tramset bara.
Citera
2018-07-25, 11:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av warpius
Tycker det är ett praktiskt ord. Förstår inte uppståndelsen kring ordet egentligen. Bara o nyttja det i samband med att man just inte vet om det är en han/hon , att skriva just han/hon är ju mer konstigt tycker jag nuförtiden när hen finns som val. Jättesmidigt , jag använder hen i både chat och mail och jag får aldrig några konstiga återkopplingar iallafall

men varför bara i chat och mail? varför inte också i dagligt tal?
Citera
2018-07-25, 11:09
Medlem
ShadowStepzs avatar
Tror aldrig jag använt det ordet överhuvudtaget faktiskt. I ditt exempel hade jag sagt "Bra, då vet personen att denne måste ringa först....", eller något sånt.
Citera
2018-07-25, 11:13
Bannlyst
Löjligt med hen hehe.. Brukar håna folk som säger så.. Totalt skämmer dom ut sig hehe..
Citera
2018-07-25, 11:14
Avslutad
Ja tyvärr, har släktingar som gör det. Lika hemskt varje gång
Citera
2018-07-25, 11:20
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Skulle aldrig komma på tanken att använda, det där hönsordet.

Idiotpåhitt.
Citera
2018-07-25, 11:22
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warpius

Det är givetvis tråkigt när man inte förstår saker. Som i det här fallet varför en del kan reta sig på att tiotals med miljarder av skattekronor årligen går till att sysselsätta statsfeminister med pseudoverksamhet, som t.ex. kampen mot "den vite mannens språk", samtidigt som det inte finns ett fungerande nationellt militärt försvar, civilförsvaret är nedlagt, det saknas krisberedskap och handlingsplaner vid kriser, polisen och rättsväsendet har i stora delar av landet slutat att upprätthålla lag och ordning, det allt mer havererande sjukvården, förfallet av infrastruktur som t.ex. järnvägen, kunskapsraset i hela det svenska utbildningssystemet (inte minst för att det är där många av dessa odugliga statsfeminister ägnar sig åt sin pseudovetenskap och sin ideologiska och semantiska kamp) o.s.v. Eller varför folk retar sig på att av överheten få nedkört i halsen vilket politiskt nyspråk de ska använda, helt oavsett om det kan tänkas fylla någon funktion eller inte.

Ofta förstår man inte saker p.g.a. okunskap. Ibland kan även brist på begåvning spela in. Det är svårare att göra något åt det sistnämnda, men det förstnämnda kan avhjälpas genom att börja ta reda på saker med ett vetenskapligt förhållningssätt. Notera dock att många politruker som i offentligheten spelar oförstående inför kritik många gånger inte alls är oförstående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in