Citat:
Ursprungligen postat av
Rosamund
Jag tycker mig ha läst flera svar på detta här i tråden att det ska vara TR som ska ta bort skälig misstanke. Kan ha misstolkat dock eftersom jag läser igenom snabbt nu för att hinna ikapp 400 sidor sedan jag var här sist.
Ja det stämmer ju att denna uppfattning, tyvärr, lever och frodas i tråden; alltså att det är TR som nu ansvarar för att graden skälig misstanke finns på SD. Och att det således bara är TR som kan besluta om att ta bort misst-graden i fråga.
Den hållningen drivs hårt av ett par förståsigpåare, ingen nämnd, ingen glömd.
Anser personligen att det blir helt absurt; att åkl/utredande polis inte självständigt skulle kunna 'byta spår' mot annan GM om det skulle finnas fakta/bevis/starka indikationer för det.
Att åkl på något märkligt vis skulle vara tvungen att inkomma med någon form av överklagan mot TR beslutet att försätta SD på fri fot eftersom man inte kom upp till sannolika skäl för att åkl sedan skall kunna besluta att det finns någon annan som åkl anser vara skäligen/sannolikt misstänkt.
Tycker det faller tungt på sin egen orimlighet.
Och de som driver tesen att TR nu håller i misstankefrågan gör sitt bästa för att ducka för frågor om hur detta formellt funkar. Man får bara veta att det minsann är så.😐