Citat:
Ursprungligen postat av
frasselito
Dubbel effekt nedåt isåfall. Folk vill sälja pga högre räntor. Folk får inte låna, och därför kan inte köpa, pga hårdare krav.
Kommer det bli så?
Ja inte att folk vill sälja per se men med den marknaden vi har just nu där utbudet av alla objekt och speciellt nyproduktion ökar på våren och speciellt när hösten* kommer, så blir det lite efter principen tillgång och efterfrågan som kommer göra att många som behöver bli av med sina lägenheter kommer sänka sina priser.
När räntan sedan höjs på detta och utgifterna blir högre för objektet man har så kommer man att bli ännu mer desperat att sälja samtidigt som lägenheten drunknar bland en ökad tillgång på marknaden vilket gör att man får sänka ännu priset ännu mer för att den skall synas.
Sedan ett val och en regeringsbildning på detta som inte kommer falla alla i smaken med krigsrubriker som följd där många blir ännu mer desperata att sälja sina nyproduktionslägenheter vilket kommer göra att befintligt bestånd även följer med ner i pris.
Sedan hur länge denna dipp kommer pågå är ju svårt att sia om men kan ju vara ett bra läge att vänta till hösten tror jag, detta säger jag även fast jag köpte i Februari och hade samma synsätt då som nu.
* Utbud nyproducerade bostäder Riket:
https://www.booli.se/blogg/wp-content/uploads/2017/12/Utbud-fo%CC%88r-Sverige-a%CC%8Arsserie.png