2018-07-24, 19:19
Medlem
TrickieDickies avatar
Tror att Sverigedemokraterna kommer hamna mellan 30-32 % i september...Mp och Kd åker ut och (S) åker ner till 18-20% och M mellan 16-18%. Ha popcornen redo under valnatten!
2018-07-24, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Svaret kommer förstås så småningom. Emellertid finns det just nu inga opinionsundersökningar som tyder på det. Av det följer inte att det inte kan hända, blott att det saknas mätstöd. Om resultaten sedan blir påtagligt annorlunda på slutet, kan man förstås diskutera om det skett en tydlig omsvängning i sluttampen, eller om mätmetoderna varit bristfälliga.

Den enda skandal som skulle kunna skada SD, vore ifall partiet fått betydande penningstöd av främmande makt, för att gå dess ärenden. (Läs Ryssland och Putin.)

Men om så vore fallet kan detta skötas på ett sätt ingen kan kontrollera.
Istället för rena pengar kan man skänka 100 g guldtackor, som lätt sedan säljs av mottagaren, och kostar bara ca 1-2 % i transaktionskostnader.
2018-07-24, 20:15
Medlem
Grevelesevis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Vilken media (tidning, TV:etc) publicerar och betalar Skops undersökning. Eller gör de den på eget bevåg?
Jag hittade skops undersökning när jag var inne på dagens industri hemsida.
https://www.di.se/nyheter/v-och-sd-pa-toppnivaer-i-ny-matning-rodgrona-blir-storsta-blocket/
2018-07-24, 20:19
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Jag hittade skops undersökning när jag var inne på dagens industri hemsida.
https://www.di.se/nyheter/v-och-sd-pa-toppnivaer-i-ny-matning-rodgrona-blir-storsta-blocket/
Tack! Ja, det är nog DI som köper denna undersökning.

Lägg märke till att de frågar "Vilket parti tycker du bäst om i rikspolitiken?" och inte vilket parti man i nuläget tror att man kommer rösta på i september.
2018-07-24, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det skulle motsvara ett valresultat på 30,6% om SKOP är lika fel ute som innan valet 2014.
Fast de har ju (tyvärr?) förändrat sina metoder, numera har de även en andel webb-panel.

Citat:
Undersökningen genomförs enligt metoden tele-SKOP, vilket innebär en kombination av intervjuer genom postala enkäter och telefon med ett slumpmässigt urval ur befolkningsregistret samt en mindre andel från SKOP:s webbpanel som rekryterats ur befolkningsregistret.

Intervjupersonerna söks i första hand via postal enkät och vid behov med telefonuppföljningar
i vissa grupper om det bedöms nödvändigt. Svaren har viktats så att webbintervjuerna svarar för en
tredjedel av svaren.
2018-07-24, 21:17
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Fast de har ju (tyvärr?) förändrat sina metoder, numera har de även en andel webb-panel.

Ungefär som Sifo då. Men om man har en webbpanel på tusentals personer, som bara räknas som 10% av mätningens värde, så förlorar man ju en hel del av förändringens betydelse. Borde sannolikt höjas kraftigt till minst en tredjedel eller kanske hälften av värdet.
2018-07-24, 21:36
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Den enda skandal som skulle kunna skada SD, vore ifall partiet fått betydande penningstöd av främmande makt, för att gå dess ärenden. (Läs Ryssland och Putin.)

Istället för rena pengar kan man skänka 100 g guldtackor, som lätt sedan säljs av mottagaren, och kostar bara ca 1-2 % i transaktionskostnader.

Vill dock påstå att det sk rysshatet inte existerar i någon större omfattning bland vanligt folk, det är likt så mycket annat något media projicierat fram. Åkesson har dock även han hamnat i den fällan varför ett dylik event hade gjort att Åkesson fullständigt gjort bort sig och då helt i onödan...tror jag. Nu lär det iofs inte komma några bidrag österut så det behöver vi inte fundera på.

....och

Dra åt helvete vad jag velar dessa tider när det gäller sds opinionssiffror. Så sent som förra veckan kändes det i magen som om det var rejäl uppförsbacke, idag har jag fått tillbaka den goa känslan igen. Sveriges regering är så satans usel att det verkar totalt omöjligt att inte komma tillbaka i vinnarspåret.
2018-07-24, 22:09
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Du är påläst, det vet jag. Varför resonerar du som att OI helt plötsligt har SD på rätt siffror? Det har ju endast skett en enda gång och av ett enda institut (UM sept 2010).

Njaa, alldeles nyss (juni) hade Yougov SD på 28,5%. Yougov underskattade SD både 2010 (5,1%) samt 2014 (10,2%).

Men som du säger, strax får vi facit.

Jo, det blir litet av induktionsslutledning om bedömningen enbart skall grundas på tidigare mätningar och avvikelser mot valresultatet. Ingalunda förnekar jag att samtliga OU i varierande grad hittills har underskattat SD inför val, men min poäng är att vi idag inte har några mätvärden på 30%. 28,5% är förstås i närheten, men det är ändå 1,5 procentenhet kvar och det kan också ha varit ett mätfel, som kan antas vara något större under sommarmånaderna.

Således vet vi inte tillräckligt väl för att med stöd i mätningar spekulera om 30%, men det utesluter givetvis inte att det kan bli så ändå. För egen del gissar jag i nuläget på ett SD-resultat runt 25%, men jag har underskattat SD alla gånger tidigare.
2018-07-24, 22:20
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jo, det blir litet av induktionsslutledning om bedömningen enbart skall grundas på tidigare mätningar och avvikelser mot valresultatet. Ingalunda förnekar jag att samtliga OU i varierande grad hittills har underskattat SD inför val, men min poäng är att vi idag inte har några mätvärden på 30%. 28,5% är förstås i närheten, men det är ändå 1,5 procentenhet kvar och det kan också ha varit ett mätfel, som kan antas vara något större under sommarmånaderna.

Således vet vi inte tillräckligt väl för att med stöd i mätningar spekulera om 30%, men det utesluter givetvis inte att det kan bli så ändå. För egen del gissar jag i nuläget på ett SD-resultat runt 25%, men jag har underskattat SD alla gånger tidigare.
Dock så tror jag att S-regeringens rekordusla krishantering kommer sänka S ytterligare.
Jag är tämligen säker att S tid är ute, S har inte klarat av sitt uppdrag att de facto leda och administrera landet. Delvis har S fått allahiansens inkompetens i knäet. Men S har varit makalöst usla själva med.

SD kommer får några extra procent av trötta Svenssons som inte längre tror på sjuk-klöverns glappande käftar och eviga tirader om att det är någon annans fel.

SD blir största parti och de odugliga moderaterna kommer tvingas att sparka puttefnask Kristersson eller se sitt parti bli ett nytt Centerparti i storlek till nästa val.

Vi kommer se hur SD kommer växa ytterligare i OU.
2018-07-24, 22:25
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan

Opinioner kan vara känsliga. Varje parti har begränsad kontroll över sina egna möjligheter och snedsteg, och nästan ingen alls över andra partiers möjligheter och snedsteg. Vi får se, bl a hur efterspelet till alla bränder och värderingen av krishantering mm tar sig ut.
2018-07-24, 22:27
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Dock så tror jag att S-regeringens rekordusla krishantering kommer sänka S ytterligare.
Jag är tämligen säker att S tid är ute, S har inte klarat av sitt uppdrag att de facto leda och administrera landet. Delvis har S fått allahiansens inkompetens i knäet. Men S har varit makalöst usla själva med.

SD kommer får några extra procent av trötta Svenssons som inte längre tror på sjuk-klöverns glappande käftar och eviga tirader om att det är någon annans fel.

SD blir största parti och de odugliga moderaterna kommer tvingas att sparka puttefnask Kristersson eller se sitt parti bli ett nytt Centerparti i storlek till nästa val.

Det är ingen dålig hypotes. Vi får se hur den faller ut framöver. Gissningsvis skulle det i så fall få fullt genomslag i augustimätningarna.
2018-07-24, 22:32
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende

S har en historia av att inte hålla måttet när kriser uppstår och en del som är lite äldre kommer säkert tänka på betydligt större misslyckade krishanteringar som t.ex. Estonia och tsunami-katastrofen. S är helt enkelt inte ett parti som klarar av att navigera när det blåser.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in