2018-07-24, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Har det framkommit hur Bonniers planerar att använda det förvärvade kapitalet? Säkert till något smartare än det som såldes, knappast tavlor.
Fast är bara tavelsamlingen värd 3 mdr så kanske 10 mdr inte ens märks när man budgeterar för att styra länder?

Just detta handlar nog mest om att få tillbaka deg innan det är värdelöst. Skön affärsmodell för övrigt att bli utköpt av värdlandets befolkning när företaget går dåligt.

Men givetvis lär pengarna spenderas på annan söndrande verksamhet. DN måste ju hållas flytande.
Citera
2018-07-24, 16:28
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raynewooney
Just detta handlar nog mest om att få tillbaka deg innan det är värdelöst. Skön affärsmodell för övrigt att bli utköpt av värdlandets befolkning när företaget går dåligt.

Men givetvis lär pengarna spenderas på annan söndrande verksamhet. DN måste ju hållas flytande.
Men när man bedömer verksamheten kan man inte bara räkna annonser minus journalistlöner (eller hur man nu gör). Den effekt media har på landets styre har ju också ett värde. Men det kanske är svårt att göra modeller för det?
Citera
2018-07-24, 16:30
Medlem
Citat:
Men när man bedömer verksamheten kan man inte bara räkna annonser minus journalistlöner (eller hur man nu gör). Den effekt media har på landets styre har ju också ett värde. Men det kanske är svårt att göra modeller för det?

Givetvis, men branschen är döende och det vet säkerligen Bonnier om. Går nog att håll TV4 flytande om man vill i några år men domedagen närmar sig och då vill man göra sig av med det nu.
Citera
2018-07-24, 17:15
Medlem
Bernt-Bennys avatar
Gud vad det sitter kompetens i den här tråden. De flesta av er här är teknikgurus som kan spå framtiden med en tv-kanal. Tror ni Telia som är ett stort och etalaberat företag bara bestämmer den här affären över en kafferast, när kaffet är slut så ringer dom Bonnier: nu kör vi, hur mycket vill ni ha?

Jag kan sätta min högra fot på att flera riskanalyser och ekonomiska prognoser gjort och granskats innan detta köp. Telia är säker på sin sak. Det har något i rockärmen. Aldrig att Telia köper grisen i säcken.. IGEN. Skärp er

Och du som skriver att Fria Tider är mer värt än TV4-kanalen.. ja jag vet inte vad jag ska säga.
Citera
2018-07-24, 17:39
Medlem
Citat:
Har det framkommit hur Bonniers planerar att använda det förvärvade kapitalet? Säkert till något smartare än det som såldes, knappast tavlor.
Fast är bara tavelsamlingen värd 3 mdr så kanske 10 mdr inte ens märks när man budgeterar för att styra länder?

Ryktas om piggelin glas till alla, dock osäkra källor. Vore väl bra nusom solen skiner och hysteriet om dålig affär.
Citera
2018-07-24, 18:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bernt-Benny
Jag kan sätta min högra fot på att flera riskanalyser och ekonomiska prognoser gjort och granskats innan detta köp. Telia är säker på sin sak. Det har något i rockärmen. Aldrig att Telia köper grisen i säcken.. IGEN. Skärp er.

Du menar som när Vattenfall köpte Nuon, valfri affär av alla 100 i slutet på dot.com-eran runt millennieskiftet eller...eller..
Citera
2018-07-24, 18:13
Bannlyst
Citat:

Jag skulle gissa att dom går till Blondinbella, Hanna&Amanda och Alex&Sigge (inte bara ironi).
Senast redigerad av AndersJoh 2018-07-24 kl. 18:17.
Citera
2018-07-24, 18:34
Medlem
Holdingbreaths avatar
Citat:
Gud vad det sitter kompetens i den här tråden. De flesta av er här är teknikgurus som kan spå framtiden med en tv-kanal. Tror ni Telia som är ett stort och etalaberat företag bara bestämmer den här affären över en kafferast, när kaffet är slut så ringer dom Bonnier: nu kör vi, hur mycket vill ni ha?

Jag kan sätta min högra fot på att flera riskanalyser och ekonomiska prognoser gjort och granskats innan detta köp. Telia är säker på sin sak. Det har något i rockärmen. Aldrig att Telia köper grisen i säcken.. IGEN. Skärp er

Och du som skriver att Fria Tider är mer värt än TV4-kanalen.. ja jag vet inte vad jag ska säga.

Om TV4 äa så bra varför vill Bonniers bli av med det?

Skulle inte stor media conglomerater vara ivriga för att äga kanalen?

Bäst förklaringen är att efter valet TV4 situation försämras.
Citera
2018-07-25, 12:30
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:

Nej det har dom inte. Lika lite som Maud Olofsson hade några ess i rockärmen när hon köpte europeisk kolkraft.
Den nya VD'n är en ingenjör som totalt saknar erfarenhet av konsumentprodukter eller mänskligt beteende (gäller för övrigt hela styrelsen med undantag för finnen som körde Nokia i botten). Att Telia skall erbjuda innehåll i sina nät har varit en fix ide sedan han tillträdde. Att linjärt tv-tittande har minskat under hans tid som vd har han inte kunnat ta in. Han kör vidare på sin fixa ide och kör precis samma mantra som den dagen han tillträdde.
Att styrelsen saknar all form av kompetens för att över huvud taget bedömma affären har redogjorts för väldigt bra i tråden
Att Telia skulle kunna konkurrera med netflix i att servera innehåll är skrattretande. Tror man att ingenjörer och politrucker har bättre förutsättningar än Bonnier att erbjuda content är man helt blåst.
Senast redigerad av godhetsaposteln 2018-07-25 kl. 12:33.
Citera
2018-07-25, 13:46
Medlem
Holdingbreaths avatar
Värsta skulle vara grönljus med krav att Staten säljer alla aktier i Telia.

Hur mycket är Bonniers TV värde?
Citera
2018-07-25, 17:45
Medlem
wwrs avatar
Det är väl bara att betala det som begärs, annars åker ansvarig politiker på mediedrev förr eller senare?
Citera
2018-07-25, 20:04
Medlem
Citat:

Du menar som Telia gjorde inför sina andra idiotiska äventyr med hela korruptionshärvan? Det finns gott om företag i historien som sköts förbannat dåligt, och Telia är otvivelaktigt ett av dem.

Telia har givetvis rättfärdigat sitt idiotiska beslut med ändlösa kalkyler. Det gjorde Nokia också när de slarvade bort poolposition i mobilbranschen. Eller hur var det när AOL gick ihop med Time Warner, inte kan man göra bort sig i historiens största mergerdeal? Joho, det kunde man. Eller hur var det när Blockbuster först struntade i att köpa Netflix och sedan ett antal år senare gick i konkurs?

Det finns hur mycket klåpare som helst och Telia är en av de största, vilket är speciellt konstigt när staten äger en stor del. Detta tydliggörs inte minst av att det i stort sett inte är någon vettig person i affärsvärlden som tycker att det här verkar vara en bra deal. Därtill kan det mycket väl vara så att vad som är kortsiktigt bra för ledningens löner och bonuspaket är en helt annan sak mot vad som är bra för företagets verksamhet, i synnerhet på lite längre sikt. Alla minns väl Enrons upp och nedgång om man nu ska dra den parallellen.

Förmodligen agerar man bara efter någon vag idé om att det är bra att ha rättigheter och att man tänker göra något av TV4. Detta medan alla andra kan se att linjär TV är döende. Men det finns gott om idiotiska företag som har satsat kopiösa pengar på utdöende eller gammal teknik, så inte heller det är speciellt unikt.
Senast redigerad av --..-- 2018-07-25 kl. 20:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in