2018-07-21, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjock.mobbare
Ja, om varför GM bar mössa går det bara att spekulera. Under morgonen var det dock inte så pass kallt att många ansåg det nödvändigt att ha en (väl?).

Att GM bar mössa kan vara ett argument för idén att gärningen var planerad. Vädret var inte sådant att det var nödvändigt att ha en. Därmed blir det mer rimligt att tro att GM istället bar mössa för att göra sig svårare att känna igen.

Men om GM var en van mössbärare borde han i alla fall inte tidigare till vardags ha burit den han bar vid mordtillfället. Ingen har trots allt känt igen mössan och kopplat den till någon person.
Det fetade ovan tolkar jag så att ingen i Correns spridningsområde tycks ha känt igen mössan. Det skulle tala för att GM inte hör hemma i Östergötland. Mössan verkar ju välanvänd. Har man funnit spår av hårmedel av något slag i mössan? Kan vara som du säger att mössan skulle dölja, ge anonymitet. Om så måste man ta med planeringsfaktorn och då smalnar motivbilden; antingen medvetet riktat mot M. eller psykotiskt planerat mord på random pojke/barn.
Citera
2018-07-21, 16:08
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Det fetade ovan tolkar jag så att ingen i Correns spridningsområde tycks ha känt igen mössan. Det skulle tala för att GM inte hör hemma i Östergötland. Mössan verkar ju välanvänd. Har man funnit spår av hårmedel av något slag i mössan? Kan vara som du säger att mössan skulle dölja, ge anonymitet. Om så måste man ta med planeringsfaktorn och då smalnar motivbilden; antingen medvetet riktat mot M. eller psykotiskt planerat mord på random pojke/barn.
Det hade varit minusgrader om nätterna dagarna innan mordet.

Enligt temperatur.nu var det 7 grader i Linköpings centrum kl 8 den aktuella morgonen.
Inlägg #2776 av herrgurka
Senast redigerad av MossTrums 2018-07-21 kl. 16:12.
Citera
2018-07-21, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Det hade varit minusgrader om nätterna dagarna innan mordet.

Enligt temperatur.nu var det 7 grader i Linköpings centrum kl 8 den aktuella morgonen.
Inlägg #2776 av herrgurka
Ja det var en litet råkall oktobermorgon vill jag minnas. Bilden av GM är komplex. Ett öppet, runt, nästan barnsligt ansikte, kort/snaggat ljust hår, lång, spänstig med kraftiga lår (idrottsutövare) samt rökare eller snusare. Ingen datanörd direkt. Snarare ger fantombilden intryck av en friskus.
Jag antar att man kollat upp alla relevanta idrottsföreningar, fotbollsklubbar, ishockydito, eller?
Citera
2018-07-21, 21:46
Medlem
Citat:
Sätt en bild på hur DU menar att en datornörd ser ut.

Här har du MIN bild av en datornörd:
https://st2.depositphotos.com/1000975/5342/i/950/depositphotos_53423085-stock-photo-computer-nerd-with-keyboard-isolated.jpg
Baserat på att klädseln inte var typiskt 'nördig' så tänker jag att hår, glasögon och ansikte inte är lika välskött som på 'din' nörd. För mig är det mer blekt ansikte, nördiga glasögon och obefintlig frisyr
Citera
2018-07-21, 22:42
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Baserat på att klädseln inte var typiskt 'nördig' så tänker jag att hår, glasögon och ansikte inte är lika välskött som på 'din' nörd. För mig är det mer blekt ansikte, nördiga glasögon och obefintlig frisyr
Jag tror jag har hittat DIN datanörd och honom skulle jag inte obeväpnad vilja möta en tidig morgon.
https://www.mirror.co.uk/news/uk-news/computer-nerd-made-300000-bedroom-10270358

Edit: Det kanske är bättre att polisen gör en ny fantombild av GM men som datanörd baserad på fantombilden?

Det har också på tråden kastats fram teorin att gm kan ha varit tjej:
https://thumbs.dreamstime.com/z/upset-female-computer-nerd-19513499.jpg

Tipset om att gm såg ut som en datanörd kan vara rätt väg istället för den nya trenden med dna som matchas mot släktregister företrädesvis i USA.
Senast redigerad av MossTrums 2018-07-21 kl. 23:05.
Citera
2018-07-22, 09:23
Medlem
Citat:
Jag tror jag har hittat DIN datanörd och honom skulle jag inte obeväpnad vilja möta en tidig morgon.
https://www.mirror.co.uk/news/uk-news/computer-nerd-made-300000-bedroom-10270358

Edit: Det kanske är bättre att polisen gör en ny fantombild av GM men som datanörd baserad på fantombilden?

Tipset om att gm såg ut som en datanörd kan vara rätt väg istället för den nya trenden med dna som matchas mot släktregister företrädesvis i USA.
Det finns ytterligare ett sätt att idag använda DNA. Vi pratar datagenererad fantombild baserad på DNA. Har diskuterats tidigare i tråden och används alltmer, främst i USA.
Är någon i tråden insatt i om svensk polis har tillgång till den här tekniken?
Citera
2018-07-22, 12:06
Medlem
Citat:

Haha, den var fin! Nej, han lär kunna begå rätt brutala brott. Ja, jag tror också att man borde ordna fantombilden. Den är som jag förstår det baserad på vittnet vid Drottninggatan/Trädgårdsföreningen. Men risken är ju att den inte är så lik och då blir det ju dåligt.
Citera
2018-07-22, 12:07
Medlem
Citat:
Det finns ytterligare ett sätt att idag använda DNA. Vi pratar datagenererad fantombild baserad på DNA. Har diskuterats tidigare i tråden och används alltmer, främst i USA.
Är någon i tråden insatt i om svensk polis har tillgång till den här tekniken?
Skulle kunna tänka mig att tekniken är tillgänglig om man har pengar att betala med. Antagligen något privat företag som håller på med det där, men jag vet inte.
Citera
2018-07-23, 00:23
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Skulle kunna tänka mig att tekniken är tillgänglig om man har pengar att betala med. Antagligen något privat företag som håller på med det där, men jag vet inte.
Metoden med dna-genererat ansikte avfärdas nästan helt av denna talesperson för vetenskapen idag i Kanada.
Citat:
Police sketch created with DNA technology is potentially useless or even misleading, says scientist (Feb 22, 2018)
Källa: https://www.cbc.ca/news/canada/calgary/police-sketch-dna-1.4547272

DNA-genererade ansikten är således inte kommersiellt tillgänglig till skillnad från att skicka ett dna-prov till olika släktforskningsregister. Ett sådant dna-prov - flera typer av test finns tillgängligt - kan säga mycket även om det skulle fattas träff i ett släktträd.
Senast redigerad av MossTrums 2018-07-23 kl. 00:28.
Citera
2018-07-23, 23:49
Medlem
Citat:
Metoden med dna-genererat ansikte avfärdas nästan helt av denna talesperson för vetenskapen idag i Kanada.

Källa: https://www.cbc.ca/news/canada/calgary/police-sketch-dna-1.4547272

DNA-genererade ansikten är således inte kommersiellt tillgänglig till skillnad från att skicka ett dna-prov till olika släktforskningsregister. Ett sådant dna-prov - flera typer av test finns tillgängligt - kan säga mycket även om det skulle fattas träff i ett släktträd.

EXAKT vad jag sa till Clarinet.. men för döva öron. Då har vi det iaf från en hyggligt credible source, man kan INTE utläsa ansiktsform från DNA
Citera
2018-07-24, 06:09
Medlem
Citat:

Nja. Det tjock.mobbare skriver är ju inte känt igen mössan och kopplat den till någon person. (som är en möjlig mördare antar jag menas)
Jag vet två personer som haft en sådan mössa, men ingen av dem är mördaren, och därmed har jag inte tipsat om dem.

Detaljer ja, men någon liten detalj är nog viktig i det här fallet.

Som jag skrivit förut tror jag mössmodellen peakade i Linköping ett par år tidigare. De sista åren på 90-talet. Det i sig kan vara en ledtråd. (tyckte Myrorna-påståendet var intressant därför)
Senast redigerad av N01BA02 2018-07-24 kl. 06:19.
Citera
2018-07-24, 06:15
Medlem
Edit: Gjorde fel...
Senast redigerad av N01BA02 2018-07-24 kl. 06:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in