2018-07-24, 11:14
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorPest
Och jag står där bredvid med en champagneflaska och frågar artigt om vi ska dela ett glas!
Det är inte brottsligt att hindra en avvisning så länge man inte gör något annat som kan rubriceras som brott.

Helt klart är att Elin Ersson blir skadeståndsskyldig till flygbolaget för förseningen men frågan är om ett flygbolag skulle kräva henne, det är medialt väldigt känsligt att göra det. Hon kan också ha brutit mot lagen, problemet är att planet inte börjat röra på sig, jag är tveksam om det då kan röra sig om brott. Skadeståndsskyldig är hon helt uppenbart om bolaget skulle driva saken i domstol, förseningen beror ju helt och hållet på henne och förseningar är stor skada för flygbolaget, dels straffavgifter till mottagande flygplats, dels förlorat renommé mot kunderna. Det skulle troligen röra sig om hundratusentals kronor. Det är i alla fall vad de som orsakat förseningar med flit (tex att de är fulla och bråkar på planet och vägrar sitta ner) fått betala.

Det ska också sägas att en flygkapten har väldigt stora befogenheter på ett flygplan, våld får användas för att hålla en passagerare till ordning, i värsta fall slå denne medvetslös eller binda denne och även passagerare har rätt att bistå personalen för att hålla ordning ombord. Det har förekommit på transatlantiska flygningar att passagerare bundits, slagits medvetslösa, fått injektion med lugnande under tvång - allt för att hålla ordning och inte riskera andras säkerhet. Svensk lag ger väldigt stora befogenheter, frågan är dock om de gäller medan planet fortfarande står på marken, jag tror inte det. Så länge planet inte har lyft så är det här en polisiär fråga och enligt svensk lag så kan inte jag se att hon begått ett brott. Hon verkar ha analyserat detta själv också, hon säger det i videon. Så den risk hon tagit är krav på skadestånd från flygbolaget.

Om människor mailar hennes personuppgifter med filmen till flygbolaget så lär de i alla fall sätta henne på deras No fly-list.

Jag förutspår att flygbolaget inte kommer kräva henne på ersättning efter att hon suttit i TV-soffor, fått civilkuragepris och annat.

Här har vi den lilla horan:

*lin Miranda *rsson
21 år

Mejerigatan 2 A lgh 1303
412 76 Göteborg

Fyller 22 år om 262 dagar
Född den 12 april 1997*
2018-07-24, 11:15
Medlem
Tochtlis avatar
Det måste väl vara ett lagbrott att förhindra att en dom verkställs? Om jag har en polare som döms till fängelse och hindrar honom från att infinna sig på anstalten, får jag inget straff då?

Tyvärr har denna kvinna och andra "aktivister" politiker och media på sin sida. Därför antar jag att inget kommer hända henne, även om hon brutit mot lagen.
2018-07-24, 11:19
Medlem
Onödigt att lägga ut adressen.

Tillbaka till om vakter får slänga av henne: Under tiden videon spelas in håller kaptenen på att ta ett beslut, antagligen i samråd med Landvetter, och då gissar jag att frågan är om de bara ska slänga av aktivisten eller om det redan rört upp så mycket på flighten att det är bättre att också slänga av den som ska bli deporterad. För flygningens skull blir det ju absolut det lättaste att låta deportationen ske med annat flyg. Man riskerar att aktivisten hunnit röra upp känslor hos andra passagerare och att flygningen skulle kunna få mycket tjafs att hantera om bara aktivisten slängs av och det kanske under stort motstånd som många passagerare ser och då reagerar på.
2018-07-24, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vulcanemery
Sverige behöver samma system som de har i USA. Conair! Ett gäng flygplan som är anpassade för fångtransporter. I USA så är det så långt mellan olika fängelser att bil/buss inte fungerar. Att sätta fångar på reguljära flygplan fungerar inte heller för helt uppenbara anledningar. Ok så många klagar på kostnaderna, men tänk på detta. Hur många miljarder kostar inte dessa illegala invandrare staten? Att köpa in några Boing 777, 747, 727 etc för just detta ändamål skulle betala av sig inom väldigt snar framtid. Samla ihop 300-400 illegala afghaner åt gången, fyll planen, flyg. Landa i Kabul, öppna dörren, led ut dem. Låt Afghanistan ta ansvaret för sina medborgare. Det är inte så svårt.

Polisen skulle behöva dessa plan enbart för resan till Turkiet där de byter till annat plan till Kabul. När de är i Turkiet finns inte en chans i helvetet att asylaktivister kan smuggla sig själva och bråka med personalen och kräva något från passagerare. Turkisk polis / säkerhetspersonal vet hur man hanterar bråkmakare. Och sen skulle man se fången/ensamkommande afghanen böla och göra sig märkvärdig framför turkarna, hahahaha det vore grejer det !

Som det är nu funkar inget, de lyckas inte utvisa en ENDA vare sig med chartrad eller reguljär flygplan.
Senast redigerad av Antidemokretin 2018-07-24 kl. 11:29.
2018-07-24, 11:28
Bannlyst
Är den här videon från annat tillfälle?
https://m.youtube.com/watch?v=KLsJzR23yWA&feature=share
2018-07-24, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antidemokretin
Polisen skulle behöva dessa plan enbart för resan till Turkiet där de byter till annat plan till Kabul. När de är i Turkiet finns inte en chans i helvetet att asylaktivister kan smuggla sig själva och bråka med personalen och kräva något från passagerare. Turkisk polis / säkerhetspersonal vet hur man hanterar bråkmakare. Och sen skulle man se fången/ensamkommande afghanen böla och göra sig märkvärdig framför turkarna, hahahaha det vore grejer det !

Som det är nu funkar inget, de lyckas inte utvisa en ENDA vare sig med chartrad eller reguljär flygplan flygplan.
Vad kan turkarna som en svensk inte kan?
2018-07-24, 11:29
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Videon på en gråtande Elin Ersson har fått stor spridning i aktivistgrupperna på Facebook. Kommentarerna fylls av hjärtan och hurrarop, hon liknas vid Raoul Wallenberg och afghanerna kallar henne för alla afghaners syster och uttryck såsom "hennes tårar är som diamanter" strösslas fritt.

Med andra ord, det spelar inget roll om hon hamnar på en no-fly-lista. Det kommer att finnas tusentals aktivister beredda att göra detsamma vid nästa "deportation".

Om inte flygbolagen finner något som avskräcker dem å det grövsta kommer sådana här aktioner bli mer regel än undantag tror jag.
Jag tror faktiskt att risken att hamna på en no-fly-lista, för resten av livet, skulle avskräcka många. Mer än vad kraftiga böter skulle göra.
2018-07-24, 11:30
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelle1973
Vad kan turkarna som en svensk inte kan?
Använda våld.
2018-07-24, 11:31
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Här har vi den lilla horan:

**

Vad ska folk med de uppgifterna till som du ser det?
Senast redigerad av Dofterna 2018-07-24 kl. 11:45.
2018-07-24, 11:32
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag tror faktiskt att risken att hamna på en no-fly-lista, för resten av livet, skulle avskräcka många. Mer än vad kraftiga böter skulle göra.
Om man hamnar på en no-flylista är det alltid för alltid eller kan sådant tidsbegränsas (ex för mildare förseelser).
2018-07-24, 11:33
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Vad ska folk med de uppgifterna till som du ser det?

Om någon skulle vilja maila dem till Turkish Airlines så att de kan stämma henne.
2018-07-24, 11:34
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinaw
Är den här videon från annat tillfälle?
https://m.youtube.com/watch?v=KLsJzR23yWA&feature=share
Hen-aktivisten från Göteborg syns inte på filmen, så jag gissar på ett annat tillfälle.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in