Citat:
Och jag står där bredvid med en champagneflaska och frågar artigt om vi ska dela ett glas! 
Citat:
Det är inte brottsligt att hindra en avvisning så länge man inte gör något annat som kan rubriceras som brott.Något brott måste Elin Ersson ha begått. Dels saboterar hon flygplanets tidtabell, vilket flygbolaget borde kunna stämma henne för. Dessutom lägger hon sig i och förhindrar verkställande av utvisning. Men det är väl inte straffbart antar jag.
Nu har den här typen av sabotage på flygplan skett två gånger på ganska kort tid. Troligen kommer polisen på något sätt att vidta åtgärder, för annars kommer det snabbt att eskalera. Alla batikhäxor kommer att vilja spela hjältar.
Det märkliga är att Elin Ersson säger i videon att hon egentligen skulle rädda en yngre man, men han var inte med på planet så nu "räddade" hon istället en man i 50-årsåldern. Vad f-n är det som händer i det här landet? Man ser att hon är alldeles skakig och att det är en stressande situation för henne. Ändå gör hon det, i tron att hon gör något gott. Självklart får hon en massa hjärtan och styrkekramar på sin facebook. Men har hon ens en aning om varför den här 50-årige mannen skickas tillbaka?
Nu har den här typen av sabotage på flygplan skett två gånger på ganska kort tid. Troligen kommer polisen på något sätt att vidta åtgärder, för annars kommer det snabbt att eskalera. Alla batikhäxor kommer att vilja spela hjältar.
Det märkliga är att Elin Ersson säger i videon att hon egentligen skulle rädda en yngre man, men han var inte med på planet så nu "räddade" hon istället en man i 50-årsåldern. Vad f-n är det som händer i det här landet? Man ser att hon är alldeles skakig och att det är en stressande situation för henne. Ändå gör hon det, i tron att hon gör något gott. Självklart får hon en massa hjärtan och styrkekramar på sin facebook. Men har hon ens en aning om varför den här 50-årige mannen skickas tillbaka?
Helt klart är att Elin Ersson blir skadeståndsskyldig till flygbolaget för förseningen men frågan är om ett flygbolag skulle kräva henne, det är medialt väldigt känsligt att göra det. Hon kan också ha brutit mot lagen, problemet är att planet inte börjat röra på sig, jag är tveksam om det då kan röra sig om brott. Skadeståndsskyldig är hon helt uppenbart om bolaget skulle driva saken i domstol, förseningen beror ju helt och hållet på henne och förseningar är stor skada för flygbolaget, dels straffavgifter till mottagande flygplats, dels förlorat renommé mot kunderna. Det skulle troligen röra sig om hundratusentals kronor. Det är i alla fall vad de som orsakat förseningar med flit (tex att de är fulla och bråkar på planet och vägrar sitta ner) fått betala.
Det ska också sägas att en flygkapten har väldigt stora befogenheter på ett flygplan, våld får användas för att hålla en passagerare till ordning, i värsta fall slå denne medvetslös eller binda denne och även passagerare har rätt att bistå personalen för att hålla ordning ombord. Det har förekommit på transatlantiska flygningar att passagerare bundits, slagits medvetslösa, fått injektion med lugnande under tvång - allt för att hålla ordning och inte riskera andras säkerhet. Svensk lag ger väldigt stora befogenheter, frågan är dock om de gäller medan planet fortfarande står på marken, jag tror inte det. Så länge planet inte har lyft så är det här en polisiär fråga och enligt svensk lag så kan inte jag se att hon begått ett brott. Hon verkar ha analyserat detta själv också, hon säger det i videon. Så den risk hon tagit är krav på skadestånd från flygbolaget.
Om människor mailar hennes personuppgifter med filmen till flygbolaget så lär de i alla fall sätta henne på deras No fly-list.
Jag förutspår att flygbolaget inte kommer kräva henne på ersättning efter att hon suttit i TV-soffor, fått civilkuragepris och annat.
Senast redigerad av DoktorPest 2018-07-24 kl. 02:13.
Senast redigerad av DoktorPest 2018-07-24 kl. 02:13.