Citat:
Ursprungligen postat av
AoE3#1
Skulle du eller någon annan redovisa hur hyresmarknaden är reglerad och vilka direkta/indirekta sätt detta påverkat kalabaliken?
Jag ser den extrema invandringen som den största boven. När kommunen kommer att hyra en nybyggd fyra oavsett om den kostar 10k eller 20k i månaden säkerställer ju det att fastighetsägarna alltid kommer att fylla ut lägenheterna vilket i sin tur drabbar oss vanliga eftersom hyrorna pressas upp.
Rent anekdotiskt "vet" jag att de nybyggda höghusen i min stad hyrs ut till cirka 80% nyanlända via kommunen och resten till privatpersoner, oftast unga som hyr gemensamt(t.ex. tre kompisar som hyr tillsammans) eller unga par som flyttar ihop.
Hursomhelst, om någon drar en genomgång på hur marknaden är reglerad eller länkar en bra artikel som täcker ämnet vore det bra.
Rent anekdotiskt så vet åtminstone jag ett par människor som har hyresreglerade lägenheter vid sidan av som de hyr ut i andra hand i väntan på att deras barn ska flytta hemifrån. Lägenheterna är till och med så pass billiga att det inte gör något om de står tomma i ett par månader eller ett halvår.
Något jag skulle vilja tillföra till listan över problemområden är den svenska paradgrenen regleringar, då avseende byggandet. Här är det mest spekulationer från min sida, men misstanken är att det inte går att bygga särskilt billigt i Sverige. Några problemområden skulle exempelvis kunna vara;
*Bullerkrav (att Brunkebergstorg inte uppfyllde bullerkraven för några år sedan säger väl det mesta)?
*Krav på hiss och annan tillgänglighetsanpassning?
*Hårda krav i detaljplanefasen vilket slår ut mindre byggföretag (jämfört med för 100 år sedan då man ritade ut ett gatunät, styckade tomterna och lade ut dem för försäljning så ter sig dagens process mer komplicerad)?