2018-07-22, 13:59
Avslutad
november 2017
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Besqab har nu åter lagt ut prislistan för projektet Studion i Bagarmossen:
http://www.besqab.se/bostaeder/intresseanmaelan/smalaegenheter-aetravaegen/bostaden-och-priser/

Här framgår då att:
lgh 11-1007 kostar 2 100 000 kr
lgh 11-1206 kostar 2 290 000 kr
lgh 11-1308 kostar 2 300 000 kr

...om man nu använder archive.org så är den senaste skärmdumpen från december 2016. Där ser man priserna för motsvarande lägenheter då:

lgh 11-1007 kostade 2 350 000 kr
lgh 11-1206 kostade 2 520 000 kr
lgh 11-1308 kostade 2 550 000 kr

https://web.archive.org/web/20161202043505/http://www.besqab.se/bostaeder/intresseanmaelan/smalaegenheter-aetravaegen/bostaden-och-priser/

=>
Om vi litar på archive.org så har vi då genomförda prissänkningar kring 10%
Nu ser jag att dessa 32 m2 lgh säljs på Booli för 1 795 000 kr:

https://www.booli.se/atravagen/264857/
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-07-22 kl. 14:01.
2018-07-22, 17:23
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Skulle du eller någon annan redovisa hur hyresmarknaden är reglerad och vilka direkta/indirekta sätt detta påverkat kalabaliken?
Jag ser den extrema invandringen som den största boven. När kommunen kommer att hyra en nybyggd fyra oavsett om den kostar 10k eller 20k i månaden säkerställer ju det att fastighetsägarna alltid kommer att fylla ut lägenheterna vilket i sin tur drabbar oss vanliga eftersom hyrorna pressas upp.

Rent anekdotiskt "vet" jag att de nybyggda höghusen i min stad hyrs ut till cirka 80% nyanlända via kommunen och resten till privatpersoner, oftast unga som hyr gemensamt(t.ex. tre kompisar som hyr tillsammans) eller unga par som flyttar ihop.

Hursomhelst, om någon drar en genomgång på hur marknaden är reglerad eller länkar en bra artikel som täcker ämnet vore det bra.
Rent anekdotiskt så vet åtminstone jag ett par människor som har hyresreglerade lägenheter vid sidan av som de hyr ut i andra hand i väntan på att deras barn ska flytta hemifrån. Lägenheterna är till och med så pass billiga att det inte gör något om de står tomma i ett par månader eller ett halvår.

Något jag skulle vilja tillföra till listan över problemområden är den svenska paradgrenen regleringar, då avseende byggandet. Här är det mest spekulationer från min sida, men misstanken är att det inte går att bygga särskilt billigt i Sverige. Några problemområden skulle exempelvis kunna vara;
*Bullerkrav (att Brunkebergstorg inte uppfyllde bullerkraven för några år sedan säger väl det mesta)?
*Krav på hiss och annan tillgänglighetsanpassning?
*Hårda krav i detaljplanefasen vilket slår ut mindre byggföretag (jämfört med för 100 år sedan då man ritade ut ett gatunät, styckade tomterna och lade ut dem för försäljning så ter sig dagens process mer komplicerad)?
2018-07-23, 09:57
Medlem
VemBudars avatar
Ny bloggpost från duon Swedish housing mafia angående skuggutbud, domen i tingsrätten, längre försäljningstider mm:

https://swedishhousing.wordpress.com

Kort och gott: som många i tråden misstänker så är det neråt som är det mest sannolika scenariot.
2018-07-23, 12:02
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
november 2017

Nu ser jag att dessa 32 m2 lgh säljs på Booli för 1 795 000 kr:

https://www.booli.se/atravagen/264857/

Kul att du är tillbaks fårn semestern Bahama! Rejäla prissänkningar från Besqab där.

Någon frågade i en annan tråd om när det faktiskt kan vara värt att köpa nyproduktion. Själv tror jag att det kan vara en bit kvar, men någon gång bör det ju vara värde att köpa (givet att prissänkningarna fortsätter då förstås).
2018-07-23, 13:22
Medlem
Clay79s avatar
Angående tingsrättsdomen: hur blir det för föreningen om det prövas av hovrätten (och kanske av HD) och föreningen förlorar? Av vad jag förstått är det ju byggbolaget som överklagat. Rättegångskostnaderna är redan uppe i över en halv miljon och mig veterligen är väl kassan tom i en ny bostadsrättsförening.

Kommer det bli aktuellt med tillskott från medlemmarna (vet inte vad det heter) eller kommer man ta upp ett lån? Kan föreningen ta upp mer lån? Kan föreningen tvingas likvideras?

Tankar?
2018-07-23, 13:45
Medlem
Swedish Housing Mafia skrev ett halvintressant blogginlägg om läget:
https://swedishhousing.wordpress.com/2018/07/22/summer-came-early-shm-came-late-but-at-last-we-are-back/

Vad som var desto mer intressant är att de länkar till ngn ny prissida:
http://www.bostadspriserna.nu
  • Verkar lite mindre buggig än Husmask men saknar karta
  • Man kan välja antal dagar för glidande medelvärde själv
  • Bättre grafstruktur än Husmask.
  • De verkar ha ngt slags prisindex (som Hox/Penantes?)
  • Intressant graf över yta vs pris
  • Man kan välja område på tätortsnivå
  • Totalpris redovisas också.

Det är oklart om de använder booli:s API. Graferna ser lite annorlunda ut än de på Husmask. Det finns inte heller den där obligatoriska booli-bannern, och booli har ju stängt registreringen.
2018-07-23, 13:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Clay79
Angående tingsrättsdomen: hur blir det för föreningen om det prövas av hovrätten (och kanske av HD) och föreningen förlorar? Av vad jag förstått är det ju byggbolaget som överklagat. Rättegångskostnaderna är redan uppe i över en halv miljon och mig veterligen är väl kassan tom i en ny bostadsrättsförening.

Kommer det bli aktuellt med tillskott från medlemmarna (vet inte vad det heter) eller kommer man ta upp ett lån? Kan föreningen ta upp mer lån? Kan föreningen tvingas likvideras?

Tankar?
Föreningen är en bulvanförening. Det blir såklart byggbolaget som får ta smällen. Allt annat är orimligt.
2018-07-23, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Kul att du är tillbaks fårn semestern Bahama! Rejäla prissänkningar från Besqab där.

Någon frågade i en annan tråd om när det faktiskt kan vara värt att köpa nyproduktion. Själv tror jag att det kan vara en bit kvar, men någon gång bör det ju vara värde att köpa (givet att prissänkningarna fortsätter då förstås).

tittar man på tex riksbyggen i göteborg, så är det väl ungefär en prissänkning på 50% som ska till innan jag köper, allt annat är galet
2018-07-23, 15:04
Medlem
Clay79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Föreningen är en bulvanförening. Det blir såklart byggbolaget som får ta smällen. Allt annat är orimligt.

Vad menar du? Det är ju föreningen som är part i målet och även föreningen som förpliktades ge tillbaka förskottet?
2018-07-23, 15:29
Avslutad
Citat:
Vad menar du? Det är ju föreningen som är part i målet och även föreningen som förpliktades ge tillbaka förskottet?
Byggbolaget har skapat föreningen. Tingsrätten anser därför föreningen vara en kommersiell aktör, se
(FB) Bostadsbubbla i Sverige?

Det är alltså byggbolaget som anses vara part i målet.
2018-07-23, 15:31
Medlem
Clay79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Byggbolaget har skapat föreningen. Tingsrätten anser därför föreningen vara en kommersiell aktör, se
(FB) Bostadsbubbla i Sverige?

Det är alltså byggbolaget som anses vara part i målet.

Det står ganska tydligt vilka som är parter. Köparen och föreningen. Inte byggbolaget (Savanna). Att det är byggmästarföreningen som har agerat åt föreningen är en sak, men det är ju föreningen som ska hosta upp stålarna.
2018-07-23, 15:35
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Citat:
Det står ganska tydligt vilka som är parter. Köparen och föreningen. Inte byggbolaget (Savanna). Att det är byggmästarföreningen som har agerat åt föreningen är en sak, men det är ju föreningen som ska hosta upp stålarna.

Nästa steg måste väl i så fall bli att BRF får stämma byggbolaget?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in