Citat:
Ursprungligen postat av
InnesI
Jag är varken SD'are eller AfS'are. Var har du fått det ifrån att jag skulle rösta SD? Jag väljer att inte rösta i riksdagsvalen av anledningar jag förklarat i en annan diskussion här på Flashback. Jag är däremot intresserad av svensk politik.
Det jag skriver är egentligen bara vad vi har siffror på. Jag är inte ute efter att diskreditera något parti eftersom jag inte har lagt mina ägg hos något av partierna.
Det vi vet är att AfS har, åtminstone en gång, legat nära 2% hos YouGov men aldrig fått över 2% tre månader i sträck. Det finns inga felaktigheter i det påståendet. Om du har andra uppgifter får du gärna redovisa dem. Sedan har kategorin övriga partier skiftat en hel del, men vi vet inte riktigt vad de beror på. Jag tror AfS och MED har ökat, men AfS mer än MED. PP ligger nog mer stadigt. De har sina supporters men syns aldrig i debatten längre. Men det är bara gissningar.
Edit: Jag är f.ö. inte rädd för att ha fel eller ändra mina åsikter. När SD ökade mycket första gången efter riksdagsinträdet trodde jag att de hade ett tak på 11%. Så fel jag hade :-P
Jag svarade dig men kanske fel. Attacken här var omfattande direkt efter starten av AfS då partiet var ett promilleparti. Nu när man är ett procentparti och rör sig upp mot eller över 3% då kommer nästa attack. Ingen aning om vilka som döljer sig bakom olika nick och motiven men är man här för att snacka ned AfS, inte sakligt diskutera politiken, då har man ett uppsåt att motarbeta AfS.
Av naturliga skäl får man härleda stödet till AfS. Jag noterar att många OI har övriga på totalt 1,3%. Här ska då rymmas alla partier från PP till AfS. Det är uppenbart att mätningarna inte bara ska fånga opinion utan också påverka den. Jag litar inte på något institut men YouGov och Sentio har visat SD mest rättvist historiskt. Samtidigt är banden mellan Sentio och SD starka så de faller också bort. Återstår YouGov. Tar du ett genomsnitt på YouGov kan de ge en hyfsad bild. Men alla mätningar viktas och kan manipuleras, säg justeras. YouGov har samarbete med ett parti redan. Vilket vet jag inte.
Det finns anledning att anta att samtliga OI, som historiskt har kopplingar till partier och organisationer, det vi kan kalla etablissemanget, alla har ett intresse av att hålla ned AfS siffror. Eftersom man frågar ett urval och sedan justerar, viktar om, kan det vara så mycket som hälften i vissa fall. Tittar vi på Facebook är AfS redan förbi KD och L. Jag kan inte komma till någon annan slutsats än att man redan har passerat 3%, sannolikt med god marginal.