2018-07-21, 18:12
Medlem
Vet inte om detta är rätt ställe men prövar här. Snuddade vid kranen med kökskniven, och såg sedan att det blev ett mikroskopiskt jack i kniven (mindre än 0.5mm). Går inte se var den "flisan" tog vägen, Ser dock ut som att bladet bara har blivit lite böjt. Är det farligt om man skulle råka äta upp den typen av mini "flisor"? Blev lite nojig så jag slängde maten och käkade ute istället.
Citera
2018-07-22, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av albin967
Vet inte om detta är rätt ställe men prövar här. Snuddade vid kranen med kökskniven, och såg sedan att det blev ett mikroskopiskt jack i kniven (mindre än 0.5mm). Går inte se var den "flisan" tog vägen, Ser dock ut som att bladet bara har blivit lite böjt. Är det farligt om man skulle råka äta upp den typen av mini "flisor"? Blev lite nojig så jag slängde maten och käkade ute istället.

Skulle kunna tänka mig att det är ungefär lika farligt som att få i sig glasflisor. Det har hänt mig nån gång, och jag har aldrig känt av något efteråt. Med det sagt så är det såklart inte helt ofarligt, men jag tror inte att du skulle hö dött av det heller.
Citera
2018-07-22, 01:25
Medlem
DaChiefs avatar
Numera Wüsthof pro samt Victorinox fibrox i yrket.
Citera
2018-07-22, 09:12
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Saxat ur amerikanska "Health Tap".

"My boyfriend works at a factory and today he accidentally swallowed a very small, but sharp piece of metal. Should we be concerned?"

Dr. Katharine Cox:
As long as it passed through to his stomach and it is non toxic it will become coated and pass through the remainder of his digestive system. If he has symptoms of difficulty swallowing, vomiting, abdominal pain, blood in his stool or if it is a poisonous substance; he should be seen.

https://www.healthtap.com/user_questions/6834403-my-boyfriend-works-at-a-factory-and-today-he-accidentally-swallowed-a-very-small-but-sharp-p iece-of

~Paul~
Citera
2018-07-22, 09:53
Medlem
Loppisfynd

Ger mig på en första post här efter att ha läst några hundra sidor och börjat nörda in på knivar (tack för den hobbyn www.barariktigmat.se ). Sjukt kul att ta del av er kunskap!

Tänkte dela med mig av mitt första loppisfynd, trancherset från Eskilstuna jernmanufaktur och höra om nån har koll på stålet i denna och hur gammal den kan tänkas vara? Har sett nån lägga upp nån liknande men med trähandtag. Den var ju rätt rostig och nedgången men jag vill kunna använda den så gav mig på lite fint våtslippapper och polermedel.

http://imgur.com/a/bN6DbF6
Citera
2018-07-22, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snus93
Skulle kunna tänka mig att det är ungefär lika farligt som att få i sig glasflisor. Det har hänt mig nån gång, och jag har aldrig känt av något efteråt. Med det sagt så är det såklart inte helt ofarligt, men jag tror inte att du skulle hö dött av det heller.

Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Saxat ur amerikanska "Health Tap".

"My boyfriend works at a factory and today he accidentally swallowed a very small, but sharp piece of metal. Should we be concerned?"

Dr. Katharine Cox:
As long as it passed through to his stomach and it is non toxic it will become coated and pass through the remainder of his digestive system. If he has symptoms of difficulty swallowing, vomiting, abdominal pain, blood in his stool or if it is a poisonous substance; he should be seen.

https://www.healthtap.com/user_questions/6834403-my-boyfriend-works-at-a-factory-and-today-he-accidentally-swallowed-a-very-small-but-sharp-p iece-of

~Paul~
Okej tack för svar!, Brukar stålet på knivar "böja sig" eller lossna? Var en basic kniv från Ikea https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10283522/ Frågan är hur man vet att man har fått bort flisan, rengöra köket med en tandborste kanske haha ?
Citera
2018-07-23, 08:40
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freedan
Ger mig på en första post här efter att ha läst några hundra sidor och börjat nörda in på knivar (tack för den hobbyn www.barariktigmat.se ). Sjukt kul att ta del av er kunskap!

Tänkte dela med mig av mitt första loppisfynd, trancherset från Eskilstuna jernmanufaktur och höra om nån har koll på stålet i denna och hur gammal den kan tänkas vara? Har sett nån lägga upp nån liknande men med trähandtag. Den var ju rätt rostig och nedgången men jag vill kunna använda den så gav mig på lite fint våtslippapper och polermedel.

http://imgur.com/a/bN6DbF6
Svår fråga. Samma set har ju tillverkats under många decennier med i stort sett likadant utseende. Min gissning är 40-50-tal.

Välkommen,
~Paul~
Citera
2018-07-23, 08:42
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Okej tack för svar!, Brukar stålet på knivar "böja sig" eller lossna? Var en basic kniv från Ikea https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10283522/ Frågan är hur man vet att man har fått bort flisan, rengöra köket med en tandborste kanske haha ?
Att en egg flisar ur är inget konstigt. Det kan hända av många olika skäl, bl a att eggen är tunn eller skadad genom slipning/bryning.

Hur som helst, IKEA-knivar med vissa undantag är tillverkade i simpla rostfria stålsorter så det kanske inte är någon större förlust?

~Paul~
Citera
2018-07-23, 09:54
Medlem
Citat:
Svår fråga. Samma set har ju tillverkats under många decennier med i stort sett likadant utseende. Min gissning är 40-50-tal.

Välkommen,
~Paul~

Tackar!

Jag öser på med en till fråga på samma gång: hittade ett knivset hos svärfar av märke/serie Mundial 5100 som jag googlat mig till ska vara tillverkade i Brasilien. Tysk stil, ganska tunga och klumpiga. Beteckningen på bladen (och på nätet) är bara high carbon stainless steel. Enligt vissa ska detta vara kvalitetsgrejer, kan det stämma? Vad är det för stål egentligen?
Citera
2018-07-23, 11:36
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freedan
Beteckningen på bladen (och på nätet) är bara high carbon stainless steel. Enligt vissa ska detta vara kvalitetsgrejer, kan det stämma? Vad är det för stål egentligen?
Det är det så ofta förekommande stål i knivar av den här kalibern, nämligen det tyska Thyssen/Krupp Ws Nr (Werkstoff Nummer) 1.4116.

Knivarna tillverkas under överseende i Brasilien med en speciell metod, där man först grovvalsar bladen till rätt form för att sedan ta till "stock removal", dvs slipar bort överflödigt material.

Stålet i sig är inget märkvärdigt. Ett liknande stål är det amerikanska AISI 440A (American Iron and Steel Institute).

Stålets största tillgång är dess rosttröghet. Det kommer dock inte att behålla sin skärpa speciellt länge. Du får vara beredd på att slipa ofta.

~Paul~
Citera
2018-07-23, 11:55
Medlem
Venators avatar
I tråden har det ibland talats väl om Opinels köksknivar och jag blev lite nyfiken på deras modell 118 för jag skulle behöva en kniv att ha i stugan som är lite roligare än IKEA. Tänkte köpa den i Paris när jag är där i jobbet snart och ändå har incheckat bagage.

https://www.opinel.com/en/kitchen-and-table/kitchen-knives/parallele/n118-chief-multi-purpose-parallele

Opinel skriver på sin hemsida att det är X50CrMoV15 vilket inte säger mig något. Eller ska man satsa på deras Chef Multipurpose 218 med 12C27?

https://www.opinel.com/en/kitchen-and-table/kitchen-knives/intempora/n218-chief-multi-purpose-intempora
Citera
2018-07-23, 12:39
Medlem
Citat:
Att en egg flisar ur är inget konstigt. Det kan hända av många olika skäl, bl a att eggen är tunn eller skadad genom slipning/bryning.

Hur som helst, IKEA-knivar med vissa undantag är tillverkade i simpla rostfria stålsorter så det kanske inte är någon större förlust?

~Paul~
Okej, är bara livrädd att jag ska få med den i maten, får väl nästan bli och hämta vatten från badrummet annars haha. Ja kniven den slänger jag bara.

Du har inte tips på en lite bättre kniv som inte flisar så lätt? kollade lite på Global G-2 om den är något att ha?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in