2018-07-22, 17:04
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx
Ja det enda man kan säga är att SD enligt mätningen av SCB fick där 18,5. Så där låg SD i april-maj. Tror absolut SD kan hamna högre men också lägre. Beror ju på hur valrörelsen tar sig. Just nu antagligen några procentenheter över SCB:s majundersökning. Åt det hållet pekar ju det mesta.

Mycket pekar att SD just nu ligger i trakterna kring Sentios och Yougovs 25-26%. I synnerhet när man tittar på övriga instituts mätningar av SD och betänker den underskattning som funnits inför valen 2010 men främst 2014. Precis som valforskarna vid Göteborgs Universitet också påpekar brukar SD alltid gå mycket bra i valrörelser medan partier som S brukar tappa i genomsnitt 1,2 PE; moderaterna brukar också stagnera eller tappa. Det ser onekligen mycket, mycket lovande ut för Åkesson i valet 2018. Över 25%? Inte på något sätt osannolikt.
2018-07-22, 17:30
Medlem
Kattenxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Mycket pekar att SD just nu ligger i trakterna kring Sentios och Yougovs 25-26%. I synnerhet när man tittar på övriga instituts mätningar av SD och betänker den underskattning som funnits inför valen 2010 men främst 2014. Precis som valforskarna vid Göteborgs Universitet också påpekar brukar SD alltid gå mycket bra i valrörelser medan partier som S brukar tappa i genomsnitt 1,2 PE; moderaterna brukar också stagnera eller tappa. Det ser onekligen mycket, mycket lovande ut för Åkesson i valet 2018. Över 25%? Inte på något sätt osannolikt.

Det är ju mer ditt politiska önsketänkande än byggt på något empiriskt. Men med det sagt är det ju intressant att se efter valet nu i September hur bra Yougov är i en svensk kontext. Du kan alltså inte räkna på underskattningar för att komma till ett valresultat för de parametrar som ledde till underskattningarna är inte längre giltiga då SD har breddat sin väljarbas. Men allt detta får vi ju svar på i valet i september.
Senast redigerad av Kattenx 2018-07-22 kl. 17:34.
2018-07-22, 17:38
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ja det enda man kan säga är att SD enligt mätningen av SCB fick där 18,5. Så där låg SD i april-maj. Tror absolut SD kan hamna högre men också lägre. Beror ju på hur valrörelsen tar sig. Just nu antagligen några procentenheter över SCB:s majundersökning. Åt det hållet pekar ju det mesta.

SCB har i sina majmätningar legat 40- 45% under Sd;s valresultat. 18,5 blir därmed 25,9 - 26,8 Lita på statistiken inte röda drömmar.
2018-07-22, 17:45
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cataphract
Hade du vågat satsa pengar på det? 50 000 SEK var. Om SD får 18.1 % eller mer så får jag din och min insats, om SD får 18 % eller lägre så får du min och din insats.

Jag hade nog ärligt talat om möjligt satsat alla mina livsbesparingar på det vadet.

Jag spelar inte om pengar av principskäl, men är övertygad om att Sd får lägre än de 20-30 % som antas som sanningar här. Örat mot marken är inte Sd-svansens grej helt enkelt. Era vindar har vänt, tack och lov.
2018-07-22, 17:48
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Om man använder artister som måttstock för att förutspå valresultatet hade väl FI varit största parti.
Stämmer ju inget vidare med verkligheten.
Du kommer garanterat att få gråta på valdagen.....

Jag har inte hävdat att det är en måttstock för valresultatet. Jag har hävdat att de som röstar på Fi och Mp står upp för sitt val i offentligheten och motiverar det.
2018-07-22, 17:54
Medlem
Kekistans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Jag spelar inte om pengar av principskäl, men är övertygad om att Sd får lägre än de 20-30 % som antas som sanningar här.

Är det 20 % som är minimum nu?

20 - 30 % är ett brett spann. Det är knappast någon som tror att SD kommer att få 30 % i valet.

Däremot talar det mesta i nuläget för att partiet kommer att hamna någonstans mellan 20 - 25 %. Sannolikt närmare 20 än 25 %.

Din "känsla" på 18 % har dock ingenting med den faktiska opinionen att göra.
2018-07-22, 17:55
Medlem
Kattenxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
SCB har i sina majmätningar legat 40- 45% under Sd;s valresultat. 18,5 blir därmed 25,9 - 26,8 Lita på statistiken inte röda drömmar.

Fast det uttalandet har inget med matematik eller statisk att göra. Det finns ju ganska rimliga förklaringar till att en undersökning i maj inte stämmer in på ett valresultat i september.
2018-07-22, 18:11
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Jag har inte hävdat att det är en måttstock för valresultatet. Jag har hävdat att de som röstar på Fi och Mp står upp för sitt val i offentligheten och motiverar det.
Kan det bero på att de som röstar på FI och MP inte beskylls för att vara rasister, brunskjortor, m.m. av partikamraterna som är en majoritet bland journalisterna?
Att vara öppen om SD sympatier kan även kosta arbetet.
2018-07-22, 18:34
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Fast det uttalandet har inget med matematik eller statisk att göra. Det finns ju ganska rimliga förklaringar till att en undersökning i maj inte stämmer in på ett valresultat i september.

SCB är helt enkelt usla på att få tag på ett statistiskt säkert underlag. När svarsbortfallet är 45% har det inte mycket med statistisk relevans att göra.

Mönstret upprepas sedan minst 2006 då hade SCB 0,8% med det blev 2,93%. I maj 2010 3,9% det blev 5,7% Att SCB tappar bort hälften av sverigedemokraterna verkar stämma och så blir det ännu en gång.
2018-07-22, 18:38
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kekistan
Är det 20 % som är minimum nu?

20 - 30 % är ett brett spann. Det är knappast någon som tror att SD kommer att få 30 % i valet.

Däremot talar det mesta i nuläget för att partiet kommer att hamna någonstans mellan 20 - 25 %. Sannolikt närmare 20 än 25 %.

Din "känsla" på 18 % har dock ingenting med den faktiska opinionen att göra.

18 är lägre än 20 i min värld, men inte i din?

Min ”känsla” är mer än det. Det är en lyhördhet i kontakten med hundratals politiskt aktiva, andra makthavare, studenter och vanligt folk varje vecka. Vi pratar politik och jag lyssnar mer än jag pratar, även om jag i ett av mina uppdrag även förstås försöker påverka. Jag har gjort detta i många år och märker när det händer saker i opinionen.

För ett halvår sedan var många överdrivet negativa och tycktes till stora delar köpa den bild av samhällsförfall och otrygghet som Sd så skickligt torgfört.

De senaste månaderna har alltfler börjat tala om vad som faktiskt är bra i Sverige, hur mycket det betyder att tillsammans arbeta för samhällets bästa och att svaret på samhällsutmaningarna inte finns hos populister eller i de brunblåa vattnen. Internationellt samarbete på humanistisk grund, feministisk politik, antirasism och fortsatt välfärdsbygge med solidarisk finansiering är helt enkelt den väg som de flesta svenskar fortfarande vill se.

Jag tror att S nygamla inriktning och kampanjande för välfärdsfrågorna har spelat roll. Flirten med de borgerliga och Sd-väljarna om migration och otrygghetsfrågor spädde på en oro som faktiskt saknar grund. S ska inte spela på den planhalvan utan ta initiativet som så många gånger förr med de andra humanistiska partierna i en schysst valrörelse där både visioner och sakfrågor får ta plats. En vinner inte ett val på skrämselpropaganda. Än mindre bygger det ett samhälle. Många har genomskådat detta och kommer inte att rösta på Sd. Opinionsinstituten kommer enligt min mening att visa ett tydligt tapp för Sd i augusti.
Senast redigerad av RosaRosaRosaRosa 2018-07-22 kl. 18:41.
2018-07-22, 18:40
Medlem
Kattenxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
SCB är helt enkelt usla på att få tag på ett statistiskt säkert underlag. När svarsbortfallet är 45% har det inte mycket med statistisk relevans att göra.

Mönstret upprepas sedan minst 2006 då hade SCB 0,8% med det blev 2,93%. I maj 2010 3,9% det blev 5,7% Att SCB tappar bort hälften av sverigedemokraterna verkar stämma och så blir det ännu en gång.

Fast oavsett med ett stort bortfall är det en mycket större underlag än någon annan undersökning har. Läs gärna deras svar på dessa frågor: https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2016/Hur-stort-far-bortfallet-vara/

"– En enkel form av omvägning är "rak uppräkning inom strata". Det är en metod som fungerar bra om svarsbenägenheten är i stort sett lika för objekten inom de strata (urvalsgrupper) som använts. Säg till exempel att bara hälften har svarat inom ett stratum bestående av unga män. För att statistiken inte ska bli snedvriden måste de unga män som svarat representera dubbelt så många unga män jämfört med om alla svarat. I beräkningen innebär det att man kompenserar för bortfallet genom att ge de unga männens svar dubbel vikt.

Man kan dock inte anta att svarsbenägenheten är samma inom respektive stratum. Därför används ofta en mer avancerad metod, så kallad kalibrering, som ofta kan justera för bortfallet på ett effektivare sätt.

– De individer som svarat på en undersökning jämförs med hela befolkningen med avseende på registervariabler som inkomst eller utbildning. Om det till exempel är relativt sett färre låginkomsttagare som svarat på undersökningen, så tar kalibreringen hänsyn till det genom att ge svaren från låginkomsttagare en något större vikt än andras svar. Att hitta lämpliga registervariabler är avgörande för en framgångsrik kalibrering. Registervariablerna ska helst kunna "förklara" både benägenheten att svara och hur individerna svarar."

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/demokrati/partisympatier/partisympatiundersokningen-psu/produktrelaterat/Fordjupad-information/fragor-och-svar-om-partisympatiundersokningen-psu/
"Bortfallet i SCB:s undersökningar har tyvärr ökat över tid, och det är ett problem som undersökningsbranschen i stort brottas med. Hur stort bortfall de övriga opinionsmätningarna har redovisar de oftast inte, så vi kan inte jämföra oss med dem vad gäller bortfall. Ur ett internationellt perspektiv kan vi konstatera att SCB står sig relativt väl."

Så nej tiden snarare än bortfallet är anledningen till att resultatet skiljer sig så markant mellan valresultat och opinionsundersökning.

Lägger in denna med: https://fof.se/tidning/2017/5/artikel/vad-tycker-de-som-inte-svara

"
SCB:s stora väljarundersökning publiceras två gånger om året – i november och i maj. Vid majmätningarna inför de tre senaste valåren har Sverigedemokraterna (SD) kraftigt underskattats. I exempelvis maj 2014 fick SD 8,1 procents stöd enligt SCB:s partisympatiundersökning – men i valet några månader senare fick de 12,9 procents stöd.

– Vi gör inte prognoser av ett framtida valresultat, utan det är en spegling av opinionsläget vid en viss tidpunkt. Väljarna bestämmer sig ofta sent numera, så mycket kan hända mellan vår majundersökning ett valår och själva riksdagsvalet, säger Regina Vilkenas, som är ansvarig för partisympatiundersökningarna vid SCB.

– Bortfallet har ökat i merparten av SCB:s undersökningar, fortsätter hon. Det är en fråga vi jobbar hårt med.

SCB gör bortfallsanalyser för att se vilka som inte svarar. Även där handlar det framför allt om unga människor och dem med utländsk bakgrund. SCB kalibrerar, viktar, sina siffror för de grupper som inte svarar eller inte går att nå."
Senast redigerad av Kattenx 2018-07-22 kl. 18:42.
2018-07-22, 18:51
Medlem
Kekistans avatar
Citat:

Min ”känsla” är mer än det.

I valet mellan att tro på din känsla eller opinionsmätningar väljer jag opinionsmätningarna. Tyvärr. Din känsla om 18 % ligger fyra-fem procentenheter under det verkliga resultatet, vilket i och för sig inte är en helt tokig kalibrering jämfört med hur många har gissat tidigare.

Citat:
En vinner inte ett val på skrämselpropaganda.

Verkligheten är den bästa propagandan. Men faktum är att "en" har vunnit väldigt många val även på skrämselpropaganda

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in