2018-07-22, 13:49
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Hon vet MER än vi vet givetvis. SD har ingen tystnadsplikt. HD VET även vad som talar EMOT.
Jag har NW högst på min "lista". Tvåa SD, efter att ha bytt plats med HD när det kom fram att han (om det är sant) hade kontakt med Lena sista tiden). Trea ligger HD. Jäkligt tråkigt att läsa drevet mot SD iaf. Jag undrar gång på gång varför ni gör såhär? Ingen behöver svara igen. Jag är trött på denna galenskap som pågår i tråden.

Skulle gärna se att du kan svara på frågor du får kring dina inlägg! Du kastar ur dig påståenden och teorier men vill inte svara på följdfrågor
Vad gör att du har NW som trolig GM?
Vad talar emot SD?
Senast redigerad av flixa81 2018-07-22 kl. 13:52. Anledning: Stavfel
Citera
2018-07-22, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
OM blodspår finns och dom kommer från händelseförloppet så tror jag att det var att GM var i hennes hem redan, som jag skrev tidigare. Alternativet att GM stod utanför.
Mitt problem med båda är barnen i hemmet. Moralen skrev att det sov två barn hos LW den natten.

Är en GM redan i hemmet (känns mest troligt med paket, dator, hastigt lämnad bostad, planket) så borde barnen veta om detta, om inte GM kom dit när som somnat. En dispyt behöver då inte varit högljudd. GM såg kanske på datorn avslöjande meddelanden medan LW slog in paket. Han klär på sig för att lämna, LW vill förklara, men GM slår till och går iväg. LW följer efter för att förklara sig.
Det skulle även förklara om man pratar lite högre och man hör samtalet (ett par som går längs gatan på en kvällspromenad pratar NOG så pass lågmält att det är svårt att uppfatta på lite avstånd).

Om GM kom hem till LW och stod utanför för att ta diskussionen så känns det som han i så fall kom dit i ilska. Då känns det inte som det gick inte skulle gå lugnt till och barnen skulle vakna.

Du skriver "klär på sig", menar du jacka eller att personen är naken? Det var väl en varm kväll. Se meddelanden på dator, tänker du ensam med datorn i ett annat rum än det Lena var i? Vet du om hon använde platt/bärbar eller en gammal hederlig stationär dator?
Citera
2018-07-22, 14:16
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Vad i det jag skrev kan du missförstå? Hur tolkar du det jag skriver?

Du skrev att hon visste att SD inte var mördaren. Jag blir nyfiken på hur du tror det.
Citera
2018-07-22, 14:18
Medlem
Citat:
Händelseförloppet tyder på ett snabbt avvikande från hemmet av någon anledning. Det finns den självklara, att hon går ut med en person som hon känner (återkommer med den). Den andra, som ingen tror på, men jag tycker den har en bärning i händelseförloppet. Det är en random.

RANDOM
Dom, en han och hon, går och känner på garageportar, tittar in i bilar eller liknande. Ett klart och tydligt brottsuppsåt, kanske t.o.m fått med sig nått från en uteplats eller tomt. Detta ser LW och att dom går längs gatan (stämmer med röster då). LW tar sin mobil, lämnar dörren öppen för snabb reträtt. Hon vet inte riktigt om hon ska ringa polisen än, utan mer eller mindre smyger efter för att se vart dom tar vägen. Paret inser att det kommer någon bakom dom och gömmer sig bakom planket. LW rundar planket för att se vart dom går och konfrontation sker. Det är då inte LW som skriker, utan kvinnan i förskräckelse inför vad som utspelar sig. Detta stämmer bäst (TYCKER JAG, OCH LÅT MIG TYCKA DET!) med intensiteten, och längden (att ta någon av daga är inte lätt).

EN KÄND I
Här finns det flera kandidater, och ett händelseförlopp som någon initierade, var att GM redan var hemma hos LW. Detta känns rätt, tycker jag, men borde inte dom två barnen som sov där veta om att mamma hade besök, så det talar emot detta. Besöket kan ju just kommit dit och barnen somnat.
Medan LW slår in paket så råkar besökaren gå förbi hennes dator när meddelanden ploppar upp, han läser dom och inser att dom indikerar att hon har någon annan samtidigt. Detta är givetvis en stor trigger.
Han klär på sig igen, arg, ledsen och besviken. LW undrar vad som händer och han ger henne ett slag varvid blodvite. Hon följer med snabbt ut, men han bara går. Hon går in och tar på sig skor, stoppar blodet och går efter (Detta förklarar om det fanns blod inne och utanför). Hanteringen av blodet, ta på sig skor och liknande ger bra förklaring till att han hinner nästan till planket innan hon är ikapp (kanske innan och dom pratar lite mer högljudd den sista biten, vilket förklarar hörvittnet) för att förklara sig. Den snabba efterföljandet ger bra förklaring till dörren med.

Det som jag inte riktigt känner att det finns bäring är skriken. Vad för typ av skada och händelseförlopp ger upphov till att hon skriker så pass högt och länge på samma plats och inte flyr?
Kan vara nått personen har i handen och han drar till henne. Blod, mycket blod kanske, hon skriker förfärat och massa hot om polis och fängelse. Han mer eller mindre förfärad vad han ställt till med och försöker inte tysta henne initialt, utan hjälpa henne. Men skriken fortsätter och insikten vad han ställt till med, får honom att tysta henne till slut.

EN KÄND II
Givetvis kan GM knackat på med och hon gått ut. Han konfronterar henne med nått han vet, hört eller förstått. Han ger ett slag och går iväg. Detta förklarar blod, barn inte hör/vet nått, paket, chatt, dörr, plank. Detta stämmer bäst med SD.

KANDIDATERNA till känd GM
- Har ni hört talas om SD?...
- Vi har son och exman, som jag inte berör mer än detta.
- Vi har en AL(?), verkade vara en träningskompis och/eller geocachare. Känns inte som en relation?

Sedan kommer till mina tre huvudkandidater, efter SD:
- JH i Örebro, som jag fann konstigt att han benämndes att han inte skulle nämnas, för han hade en relation med LW och besvärlig situation (gift/sambo)? Denna ÖrebroJH lät som en trovärdig relation till LW och att den var i nutid. Relativt stark kandidat som jag/vi vet för lite om.

- ML (m.g.l): I relation med LW för länge sedan (var han gift då?). Verkar ha haft relation (flera oberoende uppgiftslämnare inom geocaching, men även någon som förnekar detta) med LW under våren, någon sa från november, fram till så sent som mars 2018. Här har vi starkaste kandidaten för svartsjuka känner jag. Hans irritation över BeholderX på Läckö ger att dom inte separerade på ett bra sätt.

- JH (BeholderX): I relation med LW sedan mars/april 2018 (även här flera oberoende uppgiftslämnare inom geocaching).
Här kommer väldigt konstiga indikationer in i bilden. Hans loggar säger att han och Lingonet var i Västerås under måndagen. Detta har han även sagt muntligt till andra.
Även om det kan säkert vara en datumförvirring, men vi är ganska säkra på att han sa att Norgegruppen var förbi LW:s hus på tisdagen och då var det avspärrat. Detta stämde ju inte, utan det var på onsdagen dom var förbi och då var hennes hus INTE avspärrat. Lite svårt att förstå att han misstolkat eller är datumförvirrad här?!

När man läser hans Västeråsloggar som gjordes under måndagen så skriver både han och hans vapendragare Lingonet att dom skulle till Västerås på tisdagen. När man sen fortsätter att läsa hans loggar på tisdagen så står det att han jobbade (alltså inte alls kan ha planerat geocaching på tisdagen) och sedan fort till Uppsala och loggade lite cacher. Så måndag ledig, tisdag jobb och onsdag Norge.

Läser man loggarna som gjordes på söndagen, skriver han att han är ute på lördag.
Bara datumvild eller efterhandskonstruktioner? Nått känns fel när man läser det med lite djup.
Då kommer vi till ett scenario som stämmer med honom som GM:
Han och Lingonet loggade på måndagen och att JH skulle bli skjutsad av Lingonet eller hämtad av LW, för att tillbringa tisdagen hos LW innan dom båda skulle bli upplockade av norgebussen på onsdagen.

JH kommer till LW sent (geocachar ofta hela dagen. långt in på kvällen). Barnen sover och LW ska bara slå in ett paket och vi har scenariot med känd GM enligt ovan.
Här stämmer riktningen mot planket, han är i sin besvikelse på väg mot centrum och ta något nattåg hem. Just riktningen mot planket stämmer inte med SD, han bor åt andra hållet.

Det finns lite andra scenarios med just JH och hans loggar. Det kan vara så att det var tisdagen som var planerad att cacha i västerås, men med LW. Han är då redan i Örebro och ska möte Lingonet på tisdagen, som planerat i Västerås. Kanske då med LW.
I båda fallen måste Lingonet inse att nått är fel och hjälpt JH med loggtexter och liknande. Detta talar emot, även om dom verkar vara riktigt tajta (många resor tillsammans har dom)

Det som ligger mer honom i fatet, enligt mig, är att dom fortsätter till Norge. Hon var försvunnen, kunde ju ligga skadad vid en cache och detta är ju deras specialitet. Här talar sunt förnuft att man hjälper till. Svårt att se ett resonemang att dom inte stannar ett tag eller en dag i Örebro och söker, dom kan ju ta dom cacherna dom besöker, så slår dom två flugor i en smäll om detta är så viktigt att geocacha.

Även här, under Känd I skriver du "Han klär på sig igen": naken eller jacka? 😊
Citera
2018-07-22, 14:21
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Jag skrev (rättstavat nu):
Tror hon vet och känner att SD är oskyldig. Hon har levt med honom i 20 år. Otroheten gav att hon vill få distans och börja om med honom.
Givetvis finns syndromet skygglappar i å tanke, men nu när hon har flyttat ut, blivit utköpt från huset och egentligen inga band kvar, så vore det enklast att säga "hej då" nu, tycker jag. Men hon verkar stanna vid hans sida, även om dom verkar hitta på egna turer i större utryckning nu.

Jag skrev ingenstans ATT hon vet.
Flixa81 skriver mot sig själv, hen skriver "Men du skrev ju att du tror att HD känner och vet...".
Sen kommer att ni missförstår mig... varför?
Hur skulle ni skriva???

Men då kan du ju inte börja en sådan mening så! Hon tror hon vet.. Är nog det du menar. Men då borde det stått "Hon tror inte att SD är mördaren." Men jag å vi andra tolkade det "Jag tror hon vet.."

Edit: typ 4:a på bollen. Då kan vi lämna detta. Men det är ofta som folk här inte fattar vad du skriver. Skrivet med önskan om förbättring från din sida.
Senast redigerad av Netherworld 2018-07-22 kl. 14:30.
Citera
2018-07-22, 14:28
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Häktningsförhandlingarna brukar ske vid TR. HD kanske var med där, vem vet?

Nej. Dessa sker genom lyckta dörrar. SD var där med sin advokat, men några anhöriga får ej närvara. SD kan ha sagt vad som helst till HD.
Citera
2018-07-22, 14:33
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Uscha mej! Det var då en nedvärdering av HD som heter duga.
En stilla undran, skulle du själv låta dig duperas på det sättet?
Du underskattar för att inte säga underkänner HDs intellekt fullständigt för att allt svårare hålla ihop din tes.

Du känner väl till otrohetsaffärerna? Det är väl dupering om något.
Citera
2018-07-22, 14:35
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Kan även vara så att SD och HD har agerat i team med planläggning tillsammans - de backar alltså upp varandra.

Utifrån sett så är det ytterst märkligt att en kvinna som blivit drabbad av makens återkommande otrohet med pastorn som vigde dem, förlåter detta och ställer sig vid makes sida till allmän beskådan. Därtill är maken Skäligen misstänkt för ett mord. Klart att människor undrar hur det står till med hennes tankar om allting.
Var otroheten ok för henne?
Finns det fler kvinnor som bör träda fram och berätta om SD?

Enligt en TS, så är det vanligt att SD arrangerar många bilder på en seriös geo-site, men är gränsen för seriöst agerande tangerad när han poserar med döttrarna?

Är det så att SD passar på att njuta av sin sista tid i frihet och familjen måste ställa upp för honom? Är de med på detta av fri vilja - även om han skulle vara en mördare, så är han en familjefar, make och vän? Ingen av de närmaste kan tänka sig att han skulle dristas till att mörda igen, eller är de rädda?

Åh vad jag ser fram emot att få läsa förhören med HD! Hur målar hon upp SD?
Citera
2018-07-22, 14:40
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Du använder systematiskt intetsägande motfrågor för att själv slippa svara på frågor.

What? För det första; du ställde ingen fråga i det citerade inlägget. För det andra; du är den som systematiskt undviker att svara på frågor, genom att systematiskt komma med motfrågor istället. Jag misstänker att det är något fel på ditt system. Tänk på värmen, drick ordentligt med vätska och försök få i dig de essentiella näringsvärdena. Det är svårt att bibehålla en god ton i tråden när du gör allt du kan för att förstöra den goda tonen.
Citera
2018-07-22, 14:52
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Inget missförstånd, de blodiga kläderna dementerade min källa. Den uppgiften ska inte stämma.

Angående blod i och utanför hemmet så är det min uppfattning att det inte hittats vid försvinnandet. Under samtalet med min källa pratade vi mycket om vad som låg till grund för att polisen agerade så fort och inget blod nämndes, därav min uppfattning.

PS. Jag har tidigare gjort en sammanställning över varför jag anser att polisen snabbt konstaterade att LW inte försvunnit frivilligt. Ska se om jag kan hitta inlägget senare under dagen.

Har du någon uppfattning om när blodet skulle ha hittats? Tänker om det kan handla om efter flera dagar till och med.
Citera
2018-07-22, 14:59
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Hon vet MER än vi vet givetvis. SD har ingen tystnadsplikt. HD VET även vad som talar EMOT.
Jag har NW högst på min "lista". Tvåa SD, efter att ha bytt plats med HD när det kom fram att han (om det är sant) hade kontakt med Lena sista tiden). Trea ligger HD. Jäkligt tråkigt att läsa drevet mot SD iaf. Jag undrar gång på gång varför ni gör såhär? Ingen behöver svara igen. Jag är trött på denna galenskap som pågår i tråden.

"Jäkligt tråkigt att läsa drevet mot NW", sulle jag kunna skriva tillbaks. Men eftersom jag ej är känslomässigt involverad i någon av personerna runt detta fall, så rör det inte upp några känslor hos mig. Varför blir du känslomässigt tagen av just drevet mot SD?
Citera
2018-07-22, 15:10
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Kan även vara så att SD och HD har agerat i team med planläggning tillsammans - de backar alltså upp varandra.

Utifrån sett så är det ytterst märkligt att en kvinna som blivit drabbad av makens återkommande otrohet med pastorn som vigde dem, förlåter detta och ställer sig vid makes sida till allmän beskådan. Därtill är maken Skäligen misstänkt för ett mord. Klart att människor undrar hur det står till med hennes tankar om allting.
Var otroheten ok för henne?
Finns det fler kvinnor som bör träda fram och berätta om SD?

Enligt en TS, så är det vanligt att SD arrangerar många bilder på en seriös geo-site, men är gränsen för seriöst agerande tangerad när han poserar med döttrarna?

Är det så att SD passar på att njuta av sin sista tid i frihet och familjen måste ställa upp för honom? Är de med på detta av fri vilja - även om han skulle vara en mördare, så är han en familjefar, make och vän? Ingen av de närmaste kan tänka sig att han skulle dristas till att mörda igen, eller är de rädda?

Hur i helsike kan du få till det att det är oseriöst och klandervärt att fotografera och känna stolthet för sina älskade barn?
Du skulle snabbt få en chefs befattning i Nordkoreas "myndighet för fotograferings tillstånd" där familjer som vill fota sig skickar dig ansökan.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-07-22 kl. 15:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in