2018-07-22, 15:22
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Inget missförstånd, de blodiga kläderna dementerade min källa. Den uppgiften ska inte stämma.

Angående blod i och utanför hemmet så är det min uppfattning att det inte hittats vid försvinnandet. Under samtalet med min källa pratade vi mycket om vad som låg till grund för att polisen agerade så fort och inget blod nämndes, därav min uppfattning.

PS. Jag har tidigare gjort en sammanställning över varför jag anser att polisen snabbt konstaterade att LW inte försvunnit frivilligt. Ska se om jag kan hitta inlägget senare under dagen.

Minns inlägget! Tvivlar inte en sekund på att det fanns många andra indikationer på att hon inte försvann frivilligt. Bara att hon saknades på sonens födelsedag är oroväckande. Samt att barnen inte visste var hon var och att det inte gick att nå henne på mobilen.. detta tillsammans med olåst/öppen dörr och synliga tecken på att hon avbrutit mitt i någonting (paketinslagning, men kanske även fler saker som tårtbak etc).
Sen kan det nog finnas detaljer som vi inte vet men som varit talande för familjen, tex att ytterskorna står kvar, avbrutna kvistar i rabatten, en lapp på dörren att hon kommer om 5 minuter, en överenskommelse med övriga syskon att ställa klockan en viss tid för att tillsammans smyga in och sjunga för födelsedagsbarnet...
Det jag fastnade för var att det blev just människorov och inte tex olaga frihetsberövande. Men det kanske är en tankevurpa av mig, tecken på att någon inte försvunnit frivilligt kanske räcker för att misstänka ett uppsåt att skada?
Citera
2018-07-22, 15:59
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Åh vad jag ser fram emot att få läsa förhören med HD! Hur målar hon upp SD?

Ja, det blir intressant.
Citera
2018-07-22, 15:59
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Minns inlägget! Tvivlar inte en sekund på att det fanns många andra indikationer på att hon inte försvann frivilligt. Bara att hon saknades på sonens födelsedag är oroväckande. Samt att barnen inte visste var hon var och att det inte gick att nå henne på mobilen.. detta tillsammans med olåst/öppen dörr och synliga tecken på att hon avbrutit mitt i någonting (paketinslagning, men kanske även fler saker som tårtbak etc).
Sen kan det nog finnas detaljer som vi inte vet men som varit talande för familjen, tex att ytterskorna står kvar, avbrutna kvistar i rabatten, en lapp på dörren att hon kommer om 5 minuter, en överenskommelse med övriga syskon att ställa klockan en viss tid för att tillsammans smyga in och sjunga för födelsedagsbarnet...
Det jag fastnade för var att det blev just människorov och inte tex olaga frihetsberövande. Men det kanske är en tankevurpa av mig, tecken på att någon inte försvunnit frivilligt kanske räcker för att misstänka ett uppsåt att skada?

Har funderat på indikationerna som fanns,
Avbruten paketinslagning, sonens kommande födelsedag, inget svar på mobilen osv.
Trots detta kunde hon ju försvunnit frivilligt.
Detta tycker inte jag borde ha räckt för att ana att hon inte försvunnit frivilligt.
Förstår du hur jag menar?
Det borde funnits mer och ”allvarligare”
indikationer på att ett brott hade skett.
En person kan ju välja att avvika trots att sonen fyller år och välja att stänga av sin mobil för att inte bli nådd.
Jag TROR att det fanns ytterligare ”tecken” på att något allvarligt hade hänt.
Vad skulle detta kunnat vara?
Senast redigerad av flixa81 2018-07-22 kl. 16:00. Anledning: Stavfel
Citera
2018-07-22, 16:03
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Hur i helsike kan du få till det att det är oseriöst och klandervärt att fotografera och känna stolthet för sina älskade barn?
Du skulle snabbt få en chefs befattning i Nordkoreas "myndighet för fotograferings tillstånd" där familjer som vill fota sig skickar dig ansökan.

Om du läser en gång till, så ser du att jag ställde en fråga.
Citera
2018-07-22, 16:34
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Har funderat på indikationerna som fanns,
Avbruten paketinslagning, sonens kommande födelsedag, inget svar på mobilen osv.
Trots detta kunde hon ju försvunnit frivilligt.
Detta tycker inte jag borde ha räckt för att ana att hon inte försvunnit frivilligt.
Förstår du hur jag menar?
Det borde funnits mer och ”allvarligare”
indikationer på att ett brott hade skett.
En person kan ju välja att avvika trots att sonen fyller år och välja att stänga av sin mobil för att inte bli nådd.
Jag TROR att det fanns ytterligare ”tecken” på att något allvarligt hade hänt.
Vad skulle detta kunnat vara?

Vet inte om ni nämnt det i era tankar, men skillnaden mellan olaga frihetsberövande och människorov är att i det senare misstänks det att den som frihetsberövar någon har uppsåt att skada personen illa. Detta brukar bli misstanken fram till att en kropp hittas, när polisen misstänker mord men kan inte veta detta innan kroppen har hittats. Polisen måste alltså ha fått ganska starka indikationer på att våld ha utförts. Jag lägger in en brasklapp för att polisen även kan ha misstänkt att LW förts bort pga att GM velat tvinga henne till tjänst eller att öva utpressning. Men det sistnämnda tycker jag inte känns aktuellt just i detta fall.
Senast redigerad av Netherworld 2018-07-22 kl. 16:35. Anledning: stavfel
Citera
2018-07-22, 16:50
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Vet inte om ni nämnt det i era tankar, men skillnaden mellan olaga frihetsberövande och människorov är att i det senare misstänks det att den som frihetsberövar någon har uppsåt att skada personen illa. Detta brukar bli misstanken fram till att en kropp hittas, när polisen misstänker mord men kan inte veta detta innan kroppen har hittats. Polisen måste alltså ha fått ganska starka indikationer på att våld ha utförts. Jag lägger in en brasklapp för att polisen även kan ha misstänkt att LW förts bort pga att GM velat tvinga henne till tjänst eller att öva utpressning. Men det sistnämnda tycker jag inte känns aktuellt just i detta fall.

Tack för klargörande!
Ja då borde det funnits starkare indikationer.
Var det endast paket på bordet samt avstängd mobil kunde hon ju självmant valt att undanhålla sig.
Då kan man ju undra om det ändå inte fanns blod i lägenheten?
Eller kanske att Lena mottagit hot via sms eller chatt?
Citera
2018-07-22, 16:56
Medlem
Citat:
Tack för klargörande!
Var det endast paket på bordet samt avstängd mobil kunde hon ju självmant valt att undanhålla sig.

Vad har du för relation till de inblandade??
Citera
2018-07-22, 16:57
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Vad har du för relation till de inblandade??

Varför undrar du?
Citera
2018-07-22, 17:01
Medlem
Citat:
Varför undrar du?

Nyfiken, blir också lättare att tolka dina inlägg om man har den bakgrundsfaktan. Det känns som om du har och besitter på en del relevant info...
Citera
2018-07-22, 17:04
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Vet inte om ni nämnt det i era tankar, men skillnaden mellan olaga frihetsberövande och människorov är att i det senare misstänks det att den som frihetsberövar någon har uppsåt att skada personen illa. Detta brukar bli misstanken fram till att en kropp hittas, när polisen misstänker mord men kan inte veta detta innan kroppen har hittats. Polisen måste alltså ha fått ganska starka indikationer på att våld ha utförts.

Citat:
Tack för klargörande!

Jo det är alltså precis det jag syftar på (men tydligen inte lyckas nåt vidare med att förklara 😊 ). För om det inte fanns blod, vad gjorde då att man drog slutsatsen att det fanns en gm, och att denne hade uppsåt att skada henne?

Citat:
om jag har förstått rätt är skillnaden mellan människorov och olaga frihetsberövande, att människorov innebär att gärningsmannen har ett särskilt syfte. Alltså att det krävs uppsåt. Man vill skada, mörda, tvinga personen att göra något eller använda hen för utpressning. Och då måste väl fler uppgifter än blod komma in i bilden?
Citera
2018-07-22, 17:24
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Kan även vara så att SD och HD har agerat i team med planläggning tillsammans - de backar alltså upp varandra.

Utifrån sett så är det ytterst märkligt att en kvinna som blivit drabbad av makens återkommande otrohet med pastorn som vigde dem, förlåter detta och ställer sig vid makes sida till allmän beskådan. Därtill är maken Skäligen misstänkt för ett mord. Klart att människor undrar hur det står till med hennes tankar om allting.
Var otroheten ok för henne?
Finns det fler kvinnor som bör träda fram och berätta om SD?

Enligt en TS, så är det vanligt att SD arrangerar många bilder på en seriös geo-site, men är gränsen för seriöst agerande tangerad när han poserar med döttrarna?

Är det så att SD passar på att njuta av sin sista tid i frihet och familjen måste ställa upp för honom? Är de med på detta av fri vilja - även om han skulle vara en mördare, så är han en familjefar, make och vän? Ingen av de närmaste kan tänka sig att han skulle dristas till att mörda igen, eller är de rädda?

Att han lägger upp ett foto där han poserar
med döttrarna tycker jag ytterligare bekräftar
att han är en narcissist.
Han bryr sig tydligen inte ett dugg om hur det
här påverkar hans barn.
Oavsett om han är skyldig eller oskyldig så
borde han väl vilja skydda sina barn?
Inte exponera dem som han gör nu.

När jag tittar på fotot och ser SDs min
så tänker jag att det kan vara en varning
till HD: "Du håller käften annars så..."

Usch, vilken otäck människa!
Senast redigerad av gloriouslife 2018-07-22 kl. 17:30.
Citera
2018-07-22, 17:28
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Nyfiken, blir också lättare att tolka dina inlägg om man har den bakgrundsfaktan. Det känns som om du har och besitter på en del relevant info...

Har inga kopplingar till någon av dem.
Har dock bekanta som har det.
Har även källa med insyn i utredningen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in