2018-07-22, 12:40
Medlem
maxatdunders avatar
Tror inte SD får över 30 men kan hamna i 28% som bäst, kanske 20 som lägsta. Man vet aldrig med de tysta och vi har ju byar där hälften består av äldre , vet inte hur SD opponerat och står sig i de mindre städerna/byarna
2018-07-22, 12:45
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
SD kommer att ställas i skuggan av AfS på samma sätt som SD ställdes i skuggan av Ny Demokrati 1991. Folk vill ha konkreta lösningar på samhällsproblemen med hög energi och sunt förnuft företrätt av driftiga kapabla politiker med fötterna i verkligheten utanför det inavlade partitaktiserandet.

Tror du att denna "skuggning" kommer att hända redan nu? Får jag en uppskattning av dig, var tror du AfS får i riksdagsvalet nu?
2018-07-22, 12:47
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Får jag fråga vad du arbetar med? Av din beskrivning så utläser jag någon form av globalistisk lobbyorganisation, men det är bara min gissning.

Jag tror tror att du lever i en åsiktsbubbla, för i min verklighet är människor trötta på skönmålningen av Sverige. Vi är trötta på meningslösa integrationsprojekt, feminism, globalism, med mera. Människor utgår från att media vinklar och skönmålar, och när någon i regeringen öppnar munnen så hånskrattar de. Så fort som någon positiv nyhet presenteras så utgår de från att den antingen är påhittad, eller överdriven.

Jag är väl medveten om även jag till stor del lever i en bubbla med tanke på vilka människor jag umgås med (främst män inom teknikbranschen), och att sanningen troligtvis ligger någonstans mellan våra verklighetsbilder.

Jag har förmånen att inte behöva gå till samma jobb och göra samma saker varje dag. Man kan säga att jag har en fot i den akademiska världen, en i en icke-politisk NGO och därutöver är jag just nu också vad en kan kalla politisk influencer .

Som jag tidigare nämnt så träffar och pratar jag med väldigt många olika människor i olika sammanhang. Jag är öppen och mottaglig för människors beskrivning av sin verklighet. Jag befinner mig således inte precis i riskzonen för confirmative bias.
2018-07-22, 12:52
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Jag befinner mig således inte precis i riskzonen för confirmative bias.

Politisk influencer i en icke-politisk NGO. Värdegrundsonani at its best. Dit du får komma och influenca och NGO-a på dina besök torde vara bland en massa kommunalkärringar och andra fackpampar inom LO förbund som har värdegrundskrav.

Jag tror inte ett skit på din brist på confirmative bias. Eller åker du och värdegrundsföreläser för nazister så att du träffar "ett brett spektrum"?

Skitprat. Och det där med att gissa rätt angående valresultat det trodde ni inför valet 2014 också. Det är som vanligt från ert håll bara en jävla massa snack. Snack. Snack. Snack. Folk har ledsnat på ert snack nu. Det räcker nu. Ni hade er chans.
Senast redigerad av Nostradumbass 2018-07-22 kl. 12:54.
2018-07-22, 12:53
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Nej det tror jag inte. Många fler har tidigare antytt eller varit tydliga med att de sympatiserar med Sd. Nu är de färre.

Jag avskyr Sd, men fördömer inte personer som inte vet bättre. Jag diskuterar gärna sakpolitik och samhällsfrågor i stort och många öppnar sig för mig så det blir ärliga samtal.
Jag antar att det blir en slags "intern" opinionsundersökning här i tråden, på samma sätt som vid förra valet. Missa inte chansen att vara med.
2018-07-22, 12:58
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Du kan ju fundera på om du inte skulle tala lite mer med annat "vanligt folk", då kanske dina 18 procent väldigt snabbt skulle visa sig närma sig 28 procent...

Du inser väl att det inte blir omvänd jinx att envist hävda att Sd får 25, 30, 35 %?
Oavsett hur mycket ni ryggdunkar varandra med fantasisiffror så gör det inte verkligheten annorlunda. Inför valet 2014 lät det här som att Sd lätt skulle få 15 %, men troligen kring 20 %. De landade på under 13.

Själv har jag inget intresse av att hävda att jag tror Sd får lägre än vad som är realistiskt. Det påverkar givetvis ingenting. Jag tror att de får högst 18 % baserat på senaste valresultatet, de mer etablerade opinionsinsitutetens siffror och den trend jag märkt i samtal med vanligt folk.

För några månader sedan tror jag att de kunnat få lite högre stöd. Tack och lov har folk börjat ledsna på domedagsprofeterna, muslimhatarna, de fanatiska nationslisterna, hatretoriken mot kvinnors rättigheter, klimatförnekelsen, Rysslands troliga försök till valpåverkan och den pessimism som Sd står för.
Senast redigerad av RosaRosaRosaRosa 2018-07-22 kl. 13:01.
2018-07-22, 13:02
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Du inser väl att det inte blir omvänd jinx att envist hävda att Sd får 25, 30, 35 %?
Oavsett hur mycket ni ryggdunkar varandra med fantasisiffror så gör det inte verkligheten annorlunda. Inför valet 2014 lät det här som att Sd lätt skulle få 15 %, men troligen kring 20 %. De landade på under 13.

Själv har jag inget intresse av att hävda att jag tror Sd får lägre än vad som är realistiskt. Det påverkar givetvis ingenting. Jag tror att de får högst 18 % baserat på senaste valresultatet, de mer etablerade opinionsinsitutetens siffror och den trend jag märkt i samtal med vanligt folk.

För några månader sedan tror jag att de kunnat få lite högre stöd. Tack och lov har folk börjat ledsna på domedagsprofeterna, muslimhatarma de fanatiska nationslisterna, hatretoriken, Rysslands troliga valpåverkan och den pessimism som Sd står för.
Medelvärdet för trådens egna omröstning inför valet skilde sig bara med några tiondelar från valresultatet. Så den här tråden & faktiskt även Åsa Linderborg var dom som kom närmast valresultatet, närmre än något opinionsinstitut.
2018-07-22, 13:07
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
"De senaste månaderna" skriver du. Det konstiga är att under "de senaste månaderna" har SD haft en enorm tillväxt enligt opinionsinstituten:

Opinionssiffror, SD
Genomsnitt av opinionsinstitut, april 2018 - juli 2018

apr : 18,1%
maj : 20,0%
jun : 22,0%
jul : 24,1%

(källa)

vilket kraftigt motsäger det du skrev i ditt inlägg.

Snarare inser alltfler att om våra samhällsproblem någonsin ska kunna lösas, så måste SD vara med och bestämma.

Sd-svansen hävdar alltid att Sentio och Yougov skulle vara bäst på att prognostisera valresultatet, bara för att de råkade lyckas väl på just Sd 2014. En gång är ingen gång för dessa nykomlingar, och för att avgöra om de är bra måste en se till det samlade resultatet. De lyckades inte särskilt väl med de övriga partiernas resultat om jag minns rätt. Jag har för mig att SCB och Demoskop lyckades bäst.

I SCB:s senaste ”Om det vore val idag” , maj 2018, fick Sd 18,5 %.
2018-07-22, 13:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Medelvärdet för trådens egna omröstning inför valet skilde sig bara med några tiondelar från valresultatet. Så den här tråden & faktiskt även Åsa Linderborg var dom som kom närmast valresultatet, närmre än något opinionsinstitut.

Var tråden ännu närmare än Sentio som bara bara var ca 0,1% från?
2018-07-22, 13:08
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:

Har Åsa sagt nåt i år?

Vidare tror jag att en "vinnare" i valet blir att vara för någonting. 7K som helhet är emot något. Mot rasism, mot SD, mot nationalism, mot Ryssland, mot allt. Det dom är för är globalism, och skulle dom avslöja vart globalismen är på väg och vad 7k egentligen är för så skulle alla åka ut ur riksdagen.

Folk vill vara för någonting. Inte alltid bara emot någonting.
2018-07-22, 13:10
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Var tråden ännu närmare än Sentio som bara bara var ca 0,1% från?
Den som hade hand om den interna omröstning förra valet kanske har en länk till de exakta uppgifterna. Men det var väldigt nära.
2018-07-22, 13:11
Medlem
Kekistans avatar
Citat:

Jag är mer intresserad av hur hon kan känna att SD får 18 % genom samtal med en liten sampling av "vanligt folk". Hur hade det känts om SD i själva verket hade 20,2 % ? En kliande upplevelse i vänster lilltå?
Senast redigerad av Kekistan 2018-07-22 kl. 13:46.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in