Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-21, 15:59
  #7393
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enne
Utifrån min information är renoveringen av skolan i samma stil som de övriga byggnaderna. Tyvärr finns inte foton tillgängliga (tidigare i tråden fanns nåt foto som lagts ut på Instagram av nån bekant som varit där på besök...). Hela västra gaveldelen av skolan är omgjort till helt nytt kök (på skoltiden fanns köket i Gazeliigården), östra gaveldelen är troligen ett vardagsrum. På ovanvåningen finns antagligen ett antal sovrum med tillhörande badrum.

Jag har ett nytaget foto av skolan från framsidan. Fönster och dörren ser inte nya ut, sen ligger det skräp på gården. Men nån har vart där, för det står en stor utegrupp och en gasolgrill där.
Citera
2018-07-22, 00:25
  #7394
Medlem
zurfarns avatar
https://www.homeaway.co.uk/p8812292

Ursäkta, men är det här den före detta militärlokaren? Dvs det hus som det förmodades byggdes om till privatbostad? I mitt tycke ser det ut som en förberedelse till ett snyggt asylboende. Har jag fel?

Tänker bara på det uppstartade bolaget "Othem Omsorg" . Det fann ju säkert en tanke bakom det. Signerat Debbie och Rickard.

Förutom det så stinker hela upplägget. Tillskanska sig bolagsfinansierade sommarställen och göra det på ett sätt som Skatteverket vid en enkel kontroll kan genomskåda. Är dom idioter hela högen?

Ja, Mamoste säkert. Kan antagligen inte prata svenska. Debbie? Kanske lite smartare, med hjälp av mannen Rickard. Hon kan de juridiska knepen. Han kan de skattemässiga. Och Özz.....den största idioten,.det är hans pengar de lirat med, och jag kan tänka mig att han är lite sur just nu.


Det absolut fina med den här tråden är den avslöjar nåt som Medel-Svenne aldrig trott skulle kunna komma i dagen.
__________________
Senast redigerad av zurfarn 2018-07-22 kl. 00:45.
Citera
2018-07-22, 00:34
  #7395
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gamladufria
Jag har ett nytaget foto av skolan från framsidan. Fönster och dörren ser inte nya ut, sen ligger det skräp på gården. Men nån har vart där, för det står en stor utegrupp och en gasolgrill där.
Om man läser gästrecensionerna från premiärsäsongen 2017 på den minsta byggnaden talas det om att de "hjälpsamma och trevliga ägarna" bor i en angränsande byggnad. Fem olika hyresgäster har lämnat omdöme och i samtliga fall har värdparet varit på plats. Skolbyggnaden är alltså tagen i bruk som deras sommarhus. Det förklarar också att vissa detaljer är eftersatta där (risiga dörrar, skräp), medan uthyresbyggnaderna är oklanderliga.

De får goda vitsord, på engelska, tyska och svenska.

https://www.homeaway.co.uk/p6799408
Citera
2018-07-22, 07:41
  #7396
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enne
Uppgiften på hitta.se (via byggfakta.se) avser en "bygghändelse" på fastigheten. Det enda ärende som finns registrerat i Region Gotland avseende fastigheten rör den anmälan om misstänkt olovlig byggåtgärd som rapporterats tidigare. Dvs Nujens har inte sökt bygglov och Regionen har påbörjat en utredning.

Avseende fastigheterna så omfattas de av Regionens kulturmiljöprogram som särskilt viktiga ur kulturhistorisk synpunkt och detta borde också ha föranlett bygglovsansökan innan renovering påbörjades.

"bygghändelse på fastigheten" Tingstäde Nystugu 1:125 kan nog syfta på en anmälan om Attefallsåtgärd Debbie Nujjen lämnade in till Byggnadsnämnden 5 april om uppförande av växthus på 21,2 kvm med Rickard Damm som byggherre. Där finns sedan ett dagsboksblad från 11 april om att en byggnadsinspektör ringt upp Debbie Nujen om att Attefallsåtgärder endast var tillåtna vid bostadshus och inte vid skolbyggnader som dessa är klassade som och att man därför skulle bli tvungna att upprätta ett tillsynsärende om ändrad användning. Meddelande om att man upprättat ett tillsynsärende sändes sedan 16 maj till Debbie Nujen. (Jag tror att man lämnade tid åt henne att dra tillbaka sin anmälan om Attefallsåtgärd vilket hon inte verkar ha gjort).

Se mitt tidigare inlägg om meddelandet som sändes till Debbie Nujen 16 maj.

Alla texter som byggnadsnämnden upprättat är skrivna i en mycket hovsam ton och man tycks beklaga att amn är tvungna att undersöka. En helt annan ton och inga som helst krav på förklaringar om de byggt om skolan till bostadshus utan bygglov utan lämnar hela tiden möjligheten öppen för dem att läsa detta utan skandal.

Jag har haft en avsikt med att ta ut handlingar nu och det är att kunna skriva en insändare till lokalpressen där jag påtalar myndigheternas (skattemyndighet, SÄPO/polis och byggnämnd) flathet mot dessa politiskt korrekta rufflare och klanföretagare. Det här har faktiskt varit ett streck i räkningen även om byggnadsnämnden gör allt för att Nujens skall slippa undan. :-(

(Det har skrivits om olika bråk och skandaler kring fastighetsförsäljningar regionen gjort här på Gotland. Det har funnits en enighet om många av dessa försäljningar till förmånligt pris för att gynna köpare men ibland har den brustit (GNEAB) eller sedan fått nedslag av myndigheter (Östersol). Ja det här har fortsatt med asylbranschen. Den som sagt sig vilja öppna flyktingboende har kunnat göra snabba och bra affärer men när det gäller Nujen´s vet jag ingenting.)
__________________
Senast redigerad av hannes.muller 2018-07-22 kl. 07:48.
Citera
2018-07-22, 08:24
  #7397
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
"bygghändelse på fastigheten" Tingstäde Nystugu 1:125 kan nog syfta på en anmälan om Attefallsåtgärd Debbie Nujjen lämnade in till Byggnadsnämnden 5 april om uppförande av växthus på 21,2 kvm med Rickard Damm som byggherre. Där finns sedan ett dagsboksblad från 11 april om att en byggnadsinspektör ringt upp Debbie Nujen om att Attefallsåtgärder endast var tillåtna vid bostadshus och inte vid skolbyggnader som dessa är klassade som och att man därför skulle bli tvungna att upprätta ett tillsynsärende om ändrad användning. Meddelande om att man upprättat ett tillsynsärende sändes sedan 16 maj till Debbie Nujen. (Jag tror att man lämnade tid åt henne att dra tillbaka sin anmälan om Attefallsåtgärd vilket hon inte verkar ha gjort).

Se mitt tidigare inlägg om meddelandet som sändes till Debbie Nujen 16 maj.

Alla texter som byggnadsnämnden upprättat är skrivna i en mycket hovsam ton och man tycks beklaga att amn är tvungna att undersöka. En helt annan ton och inga som helst krav på förklaringar om de byggt om skolan till bostadshus utan bygglov utan lämnar hela tiden möjligheten öppen för dem att läsa detta utan skandal.

Jag har haft en avsikt med att ta ut handlingar nu och det är att kunna skriva en insändare till lokalpressen där jag påtalar myndigheternas (skattemyndighet, SÄPO/polis och byggnämnd) flathet mot dessa politiskt korrekta rufflare och klanföretagare. Det här har faktiskt varit ett streck i räkningen även om byggnadsnämnden gör allt för att Nujens skall slippa undan. :-(

(Det har skrivits om olika bråk och skandaler kring fastighetsförsäljningar regionen gjort här på Gotland. Det har funnits en enighet om många av dessa försäljningar till förmånligt pris för att gynna köpare men ibland har den brustit (GNEAB) eller sedan fått nedslag av myndigheter (Östersol). Ja det här har fortsatt med asylbranschen. Den som sagt sig vilja öppna flyktingboende har kunnat göra snabba och bra affärer men när det gäller Nujen´s vet jag ingenting.)

Tack för denna utförliga information. Tänk dock på, att så länge det är tyst om affären Nujen-Akilov i media finns fortfarande möjligheten att inblandade personer och myndigheter gör många fler "misstag", som kommer att kunna användas senare vid ett rättsligt efterspel. Det finns en mycket stor risk att du genom din insändare bara hjälper berörda myndigheter. Tänk på att detta ärende redan är en s k het potatis för polis och säkerhetspolis. Låt istället familjen Nujen fortsätta tro att de är oantastliga - för det är just det de tror. Inte minst Debbie Nujens anmälan den 5 april till kommunen visar att hon inte är mycket till avokat. Hennes juridiska kompetens kanske främst gäller asylärenden.
Citera
2018-07-22, 08:32
  #7398
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caramboll
Pinfärska bilder inifrån några av byggnaderna, uthyres av "Rickard and Debbie"
https://www.homeaway.co.uk/results/k...täde%2C+Sweden


Sent igår plockades Debbie bort som ägare och uthyrare till de två objekten ovan, som först hittades i tråden.
Så här ser det ut idag, efter det att man ändrat:

Citat:
Owner
Rickard

Member since: 2016
Speaks English, French, Spanish, Swedish, Norwegian, Turkish
Response time: Within 12 hours
Response rate: 100%
Calendar last updated: 21 July, 2018
https://www.homeaway.co.uk/p6799408


Citat:
Owner
Rickard

Member since: 2016
Speaks English, French, Spanish, Swedish, Norwegian, Turkish
Response time: Within 12 hours
Response rate: 100%
Calendar last updated: 21 July, 2018
https://www.homeaway.co.uk/p6927757


Militärförrådet som "upptäcktes" på uthyrningssiten en dag senare, hade då redan ändrats 20/7 innan det dök upp i tråden, och förmodligen var Debbie bortplockad 20/7:

Citat:
Owner
Rickard

Member since: 2016
Speaks English, French, Spanish, Swedish, Norwegian, Turkish
Calendar last updated: 20 July, 2018
https://www.homeaway.co.uk/p8812292


Klanen ligger alltså online med tråden, och justerar efter vad som framkommer. Klantskallarna hade missat att ta bort Debbie Nujen som uthyrare, nu är det återigen Rickard Damm som man ska skylla allt på. Han är för övrigt inte ägare, såvitt jag förstår.
Citera
2018-07-22, 09:23
  #7399
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Tack för denna utförliga information. Tänk dock på, att så länge det är tyst om affären Nujen-Akilov i media finns fortfarande möjligheten att inblandade personer och myndigheter gör många fler "misstag", som kommer att kunna användas senare vid ett rättsligt efterspel. Det finns en mycket stor risk att du genom din insändare bara hjälper berörda myndigheter. Tänk på att detta ärende redan är en s k het potatis för polis och säkerhetspolis. Låt istället familjen Nujen fortsätta tro att de är oantastliga - för det är just det de tror. Inte minst Debbie Nujens anmälan den 5 april till kommunen visar att hon inte är mycket till avokat. Hennes juridiska kompetens kanske främst gäller asylärenden.

Tror för min del att försöka skapa opinion för att dessa saker ordentligt skall utreda vad som försiggått och hur det kan komma sig att Özz Nujen som ju faktiskt varit en viktig opinionsbildare indirekt stött terrorism gennm sina pengar till Akilov för att myndigheter skall göra det.

Byggnadsnämnden på Gotland gav Nujens över en månad på sig att dra tillbaka sin ansökan om Attefallsåtgärd innan de upprättade ett tillsynsärende, de gjorde det inte och ärendet upprättades 16 maj. De har ännu inte bestämt sig för att göra tillsyn och fråga/kontrollera om de skall göra tillsyn och meddelar enbart Debbie Nujen detta. De får hela tiden kryphål gratis av myndigheterna och kontakten sker i en fjäskande och inställsam ton från byggnadsnämndens sida. Jag fattar inte varför byggnadsnämnden inte gjorde inspektion och frågade om byggnaden som är klassad som skollokal olovligen byggts om till bostadsändamål?

Jag tror faktiskt Nujens med rätt eller orätt känner sig helt orädda och oberörbara för myndigheter. I stället för att ta tillbaka Attefallsåtgärden har nu Debbie Nujen fått ett tillsynsärende på halsen efter över en månad av möjlighet att slippa.
Citera
2018-07-22, 09:29
  #7400
Medlem
För mig är Nujen-Akilovaffären fortfarande i första hand en fråga om finansiering av terrorism. Den nya lagen tillkom som sagt för att lättare kunna lagföra och döma finansiärerna av terrorism på ekonomiska grunder. Det var med den gamla lagstiftningen mycket svårt för polis och åklagare att bevisa att pengar verkligen gått till dem som utfört eller avsett att utföra ett terroristbrott. I Akilovs fall är det för en gångs skull både bevisat att han mottagit 85 000 kronor från familjen Nujen och att han är den som utfört terroristbrottet på Drottninggatan.

Att familjen Nujen med sina fastighetsförvärv på Gotland från början har avsett att driva asylboenden för ensamkommande är helt uppenbart (se tidigare inlägg av mig). Lika uppenbart är att man varit för sent ute och nu istället fått ägna sig åt annan uthyrningsverksamhet. Flera brott kan misstänkas ha begåtts även i samband med byggnadsverksamheten på Gotland men gällande lagstiftning säger att familjen Nujen först och främst skall utredas för finansiering av terroristbrott.
Citera
2018-07-22, 09:42
  #7401
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
För mig är Nujen-Akilovaffären fortfarande i första hand en fråga om finansiering av terrorism. Den nya lagen tillkom som sagt för att lättare kunna lagföra och döma finansiärerna av terrorism på ekonomiska grunder. Det var med den gamla lagstiftningen mycket svårt för polis och åklagare att bevisa att pengar verkligen gått till dem som utfört eller avsett att utföra ett terroristbrott. I Akilovs fall är det för en gångs skull både bevisat att han mottagit 85 000 kronor från familjen Nujen och att han är den som utfört terroristbrottet på Drottninggatan.

Att familjen Nujen med sina fastighetsförvärv på Gotland från början har avsett att driva asylboenden för ensamkommande är helt uppenbart (se tidigare inlägg av mig). Lika uppenbart är att man varit för sent ute och nu istället fått ägna sig åt annan uthyrningsverksamhet. Flera brott kan misstänkas ha begåtts även i samband med byggnadsverksamheten på Gotland men gällande lagstiftning säger att familjen Nujen först och främst skall utredas för finansiering av terroristbrott.

Det är även för mig en mycket viktig aspekt, den viktigaste, på detta. Özz Nujen är Sverige och svenskfientlig och tycker uppenbarligen det är "no big deal" att han haft islamist och terroristsympatisörer som svart arbetskraft. Men en annan aspekt på detta är faktiskt att det här myglandet och fuskandet bryter långsamt men säkert ned det svenska samhället och allt vad arbetarrörelsen uppnått och vi får en alltmer utbredd korruption. Asylbaronerna mfl verksamhet på Gotland är exempel på detta.
Citera
2018-07-22, 10:00
  #7402
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enne
Nja, inga byggfirmor har noterats kring Nujens fastigheter. Vissa arbeten har gjorts på Militärförrådet, men osäkert om någon vit arbetskraft anlitats. Men de svartjobbande balterna har i alla fall inte synts till sedan avslöjandet i januari.

En fråga till dig och jag tror du berört detta för ganska längesedan och kanske har ett svar.

Det här gamla förrådet Tingstäde Furbjärs 1:26 som de gjorde ombyggnad med byggnadstillstånd till bostadsändamål för. Jag har för mig att du tagit ut alla handlingar kring det.

Vad det invändigt helt klätt med eternit (asbesthaltigt) innan ombyggnaden?

Att riva så stora ytor med asbesthaltigt material kräver kanske en hel del tillsånd från miljömyndigheter? Vet du eller någon annan hur det ligger till med detta i det här fallet.

Vi är en massa olika här som drar i olika trådar för att "sätta dit" Nujen av olika skäl. Det behövs nog lite tolerans sinsemellan för då blir det verkligen OT.
Citera
2018-07-22, 10:02
  #7403
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Det är även för mig en mycket viktig aspekt, den viktigaste, på detta. Özz Nujen är Sverige och svenskfientlig och tycker uppenbarligen det är "no big deal" att han haft islamist och terroristsympatisörer som svart arbetskraft. Men en annan aspekt på detta är faktiskt att det här myglandet och fuskandet bryter långsamt men säkert ned det svenska samhället och allt vad arbetarrörelsen uppnått och vi får en alltmer utbredd korruption. Asylbaronerna mfl verksamhet på Gotland är exempel på detta.

Vi verkar vara överens om det mesta. Min poäng är dock följande: Hade de uppgifter som Katerina Janouch presenterade på sitt nätmagasin dagen efter offentliggörandet av förundersökningen i Akilov-ärendet istället ha framförts i en DN- eller SvD-artikel av t ex ett hovrättsråd eller en docent i straffrätt, hade nog Nujens redan förhörts av polisen (eller SÄPO). Det finns stor risk för att du helt enkelt är fel person att ta upp affären - det skulle nog bara uppfattas som ett partipolitiskt utspel här på Gotland inför valet.
__________________
Senast redigerad av medianox 2018-07-22 kl. 10:17.
Citera
2018-07-22, 10:08
  #7404
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Sent igår plockades Debbie bort som ägare och uthyrare till de två objekten ovan, som först hittades i tråden.
Bra iakttaget! Annonserna på uthyrningssajten har först nyligen varit synliga i googles sökresultat. Är det medvetet att de valt att lägga ut husen på denna sajt i stället för t ex blocket? För att försöka undvika publicitet?

Flera olika bilar har varit synliga på deras parkering och får förmodas ha tillhört hyresgäster, flera var utländska.

Undrar om gästerna informeras om att de bor i samma hus som inhyste en massmördar IS-terrorist?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback