2018-07-22, 00:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
DNA skriver jag "kan vara", betyder att det är en spekulation.
Digital kontakt är jag ganska säker på och det har även moralensväktare bekräftat, tror det var en till dessutom.

Dom var betydligt tajtare förut.
Många som träffat dom känner att domm tycker att dom verkade vara på god väg att hitta tillbaka till varandra.

Du menar att de va tajtare före LW död?
Trots SD,s och LW,s otrohet emot HD?
Men då lyckades de inte hitta tillbaka till varandra?

( Jag tror HD håller ngt inom sig )
Citera
2018-07-22, 00:03
Medlem
Till alla SD fan, här kommer hans första event (tror jag) sedan mordet:
https://coord.info/GC7RAZC
CityKatternas 10-årskalas
2018-07-21
Hade på morgonen varit en sväng någon mil nordost om Fellingsbridge, och loggade mig i lagom takt tillbaka till denna begivenhet. Det var ju utlovat gotter, och energi går ju alltid åt så deltagande var ju på något vis självklart. Anlände på nära utsatt tid, och slog genast igång kaffebryggaren eftersom klockan sa att det var dags för det. Blev sedan kvar en stor del av eventet i skydd under taket och i trevligt samspråk med mången god vän, och fick dessutom äntligen göra bekantskap med "Kaschgogingarna" TT och MM. Utomordentligt trevligt. Lite extra gott var det även att träffa vännerna från den kungliga Hufvudstaden och Öschöttarna (Grattis till bra val av kök, Androsen). Efter nästan två timmar på plats bröt jag upp för att spana på TT's vassa fordon samt göra ett försök att lösa EOs nya myst. Från dagen tar jag med mig all den värme som sändes rakt in i hjärtat. Tack. och tack för eventet.
Citera
2018-07-22, 00:22
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Håller med om syftningsfel (Jag tror det iaf).
Men Moralens uppgifter skiljer sig. Har fakta förändrats eller är det ett skrivfel? (bortse från stavfelet på blod, i och o sitter bredvid varandra)
Kan uppgiften om blodet som "försvann" utanför ha med att åklagaren fick pisk av TR?

Gissar att det bara inte kom med i inlägget.. Eller att blodet visat sig vara gammalt eller från ett barn. Om det upptäcktes initialt och bidrog till rubriceringen tror jag det var en sammantagen bedömning. Att blodspåren är illavarslande i sig, och att förhör med UW visade på någon form av hotbild. För om jag har förstått rätt är skillnaden mellan människorov och olaga frihetsberövande, att människorov innebär att gärningsmannen har ett särskilt syfte. Alltså att det krävs uppsåt. Man vill skada, mörda, tvinga personen att göra något eller använda hen för utpressning. Och då måste väl fler uppgifter än blod komma in i bilden?
Mitt största bekymmer med blodspåren är dock att jag inte får ihop det med att hon sedan ska ha promenerat mot planket frivilligt i samtal med någon.
Senast redigerad av ModestyBlaiser 2018-07-22 kl. 01:19.
Citera
2018-07-22, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Kände du Lena?
Man får anta det eftersom du beskriver henne och hur hon levde
Du verkar ha missat vad flera här i tråden med kännedom om henne har beskrivit 😮..
Citera
2018-07-22, 00:36
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Där får vi själva göra ett val i hur trovärdiga vi tycker att hens uppgifter är. MoralensVäktare meddelar att källorna är från person/personer med insyn i utredningen. Det är ganska vanligt att vissa på flashback har sådana kontakter, och min flashbackerfarenhet säger att det sen, med facit i hand, kommer bekräftelse när fup släpps att sådana uppgifter ha stämt.
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Moralensväktare har visat sig ha unik insyn i utredningen och är därför betrodd postare.
Citat:
Men Moralens uppgifter skiljer sig. Har fakta förändrats eller är det ett skrivfel? (bortse från stavfelet på blod, i och o sitter bredvid varandra)
Kan uppgiften om blodet som "försvann" utanför ha med att åklagaren fick pisk av TR?
Håller med de som menar att Moralen lämnar trovärdiga uppgifter. Många av uppgifterna är helt enkelt för bra för att vara påhittade, och det finns mycket intressant information om utredningen här (t.ex. om hur resonemangen har gått).

Sedan bör man väl som flera redan har påpekat vara uppmärksam på att inläggen förändras lite över tid, och att de ursprungliga uppgifterna om bl.a. blodspåren ute på gatan senare tycks ha tonats ner. En förklaring till omsvängningen kan vara att spåren, precis som omständigheterna kring mobilen, visade sig inte gå så bra ihop med den linje man hade bestämt sig för att driva.
Senast redigerad av Draifos 2018-07-22 kl. 01:07.
Citera
2018-07-22, 01:01
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Jag tolkar det på samma sätt som du gör. Att det är två olika påståenden.

Jag har tidigare skrivit om det här att det tog flera dagar innan Lenas kropp hittades (av en privatperson). Anledning till detta är enligt min källa att det inte ens letades efter LW i närheten av fyndplatsen. Om mördaren ville vilseleda polisen genom att placera offrets mobil i ett annat område så har det uppenbarligen lyckats.

Helt klart. Men jag förstår verkligen inte detta. Allt tyder på att det gått till precis som du säger, men det känns... fel. Jag är rätt säker på att det är rutin (enligt mall) att söka i närområdet även vid människorov. Och i synnerhet om det finns spår i hemmet. Kan man bara strunta i det? Klart man ska följa mobilspåret men det ena utesluter ju inte det andra, tänker jag. Samtliga bostäder i detta fall ligger så nära att de rimligtvis borde falla inom samma intresse-cirkel på kartan.. Blir inte klok på't!
Citera
2018-07-22, 01:03
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Egentligen skulle jag inte öda tid att svara för att börjar du bli sådär envist tjatig igen och inte vill förstå eler så har dU inte följt med i vad dom olika rubriseringarna han för innebörd.
Han skriver självklart inte att blodspåren gjorde att kroppen först hittades 4-5 dagar senare men lite slutledningsförmåga kanske du har kvar så man slipper förklara varenda detalj för dig ?

Eftersom bla, blodspåren låg till grund för rubriceringen människorov som i som i sin tur innebar att eftersöket tog sig annan form i närområdet än om rubriceringen vore "försvunnen person" och då enligt Mats Ruba hundsöksavd, chef med säkerhet hittat Lenas kropp.

Okej! Nu var det tydligt så det gick att förstå. Tack. Ja, de borde sökt med personsökhundar från början, då hade kroppen hittats tidigt.
Citera
2018-07-22, 01:05
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Tror hon vet och känner att SD är oskyldig. Hon har levt med honom i 20 år. Otroheten gav att hon vill få distans och börja om med honom.
Givetvis finns syndromet skygglappar i å tanke, men nu när hon har flyttat ut, blivit utköpt från huset och egentligen inga band kvar, så vore det enkelast att säge hej då nu, tycker jag. Men hon verkar stanna vid hans sida, även om dom verkar hitta på egna turer i större utryckning nu.

Hon kan ju knappast veta att SD inte är mördaren. Hur skulle hon kunna veta det menar du?
Citera
2018-07-22, 01:08
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:

Jag tolkar det som att blod inledningsvis hittades inne i lägenheten och sedan utanför vid ett något senare tillfälle. Eller missade MoralensVäktare att just i det inlägget att ta med uppgiften om blod utanför. Vi får fråga hen vid nästa ankomst till tråden.
Citera
2018-07-22, 01:12
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Hon kan ju knappast veta att SD inte är mördaren. Hur skulle hon kunna veta det menar du?
Det är ju lättare att ta ställning till det om man t.ex. har fått veta vad åklagarens misstankar grundade sig på. Det kanske inte var så imponerande.
Citera
2018-07-22, 01:16
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Helt klart. Men jag förstår verkligen inte detta. Allt tyder på att det gått till precis som du säger, men det känns... fel. Jag är rätt säker på att det är rutin (enligt mall) att söka i närområdet även vid människorov. Och i synnerhet om det finns spår i hemmet. Kan man bara strunta i det? Klart man ska följa mobilspåret men det ena utesluter ju inte det andra, tänker jag. Samtliga bostäder i detta fall ligger så nära att de rimligtvis borde falla inom samma intresse-cirkel på kartan.. Blir inte klok på't!

Inte jag heller. Dessutom, när de letat färdigt vi Vivalla och hittat det som de hittade (mobil?); varför gjorde de då inte ett personsök runt hennes hem? Det känns illa skött, minst sagt!
Citera
2018-07-22, 01:20
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Inte jag heller. Dessutom, när de letat färdigt vi Vivalla och hittat det som de hittade (mobil?); varför gjorde de då inte ett personsök runt hennes hem? Det känns illa skött, minst sagt!
De fortsatte antagligen att leta efter kroppen i det område där de hade hittat mobilen. Sedan avbröt man väl sökandet där när man fick rapport om att en privatperson hade hittat kroppen vid bullerplanket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in