2018-07-20, 13:35
Medlem
Det är nog inte matta/carpet (d.v.s filt-liknande material) med tanke på de där avtrycken från skosulor. Annars är det inte ovanligt att man lägger orange matta utanför själva planen.

Vill du alltså veta exakt vad det är? D.v.s hardcourt räcker inte?
Varför undrar du?
Citera
2018-07-20, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Här en bild från en annan del vid baslinjen där även ett "skidsmark" syns om detta är till någon hjälp.
https://pasteboard.co/Hviz8Y8.jpg

Jättesvårt att avgöra på de bilder du skickat.
Du kan inte få tag på någon bild som är lite skarpare?

Jämför tex med bilden på en av banorna vi anlagt.
http://lawnit.se/uploads/bloggbilder/Karlskrona/IMG_1518.JPG
Citera
2018-07-20, 15:44
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Det är nog inte matta/carpet (d.v.s filt-liknande material) med tanke på de där avtrycken från skosulor. Annars är det inte ovanligt att man lägger orange matta utanför själva planen.

Vill du alltså veta exakt vad det är? D.v.s hardcourt räcker inte?
Varför undrar du?
Jag håller att jämföra och antingen utesluta eller inkludera om underlaget är det samma på bilderna jag postade som den här banan som jag vet,enligt anläggningen är en "Painted hard court".
https://pasteboard.co/HvkSFoH.jpg
och då skulle det vara intressant att veta om underlaget på de tidigare bilderna är av en annan typ, exempelvis plexipave som vad jag förstår inte är detsamma som "painted hard court"?
Citera
2018-07-20, 18:14
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kikko6
Jättesvårt att avgöra på de bilder du skickat.
Du kan inte få tag på någon bild som är lite skarpare?

Jämför tex med bilden på en av banorna vi anlagt.
http://lawnit.se/uploads/bloggbilder/Karlskrona/IMG_1518.JPG
Tackar.
Jag har ringat in en skiftning på den är bilden
https://imgur.com/a/4FyPA27
Om man tittar på din bild vid dubbelsidlinjen ser man nyansskiftning och tittar man på bilden jag postade ser man skiftningar.
Är skiftningen på min bild naturlig eller beror det på väta?
Är skiftningarna unika för plexipave?
Senast redigerad av 2big4you 2018-07-20 kl. 18:33.
Citera
2018-07-21, 22:57
Medlem
Citat:
Tackar.
Jag har ringat in en skiftning på den är bilden
https://imgur.com/a/4FyPA27
Om man tittar på din bild vid dubbelsidlinjen ser man nyansskiftning och tittar man på bilden jag postade ser man skiftningar.
Är skiftningen på min bild naturlig eller beror det på väta?
Är skiftningarna unika för plexipave?

Antingen är det skiftningar av väta eller så är det slitningar av spel. Men skulle defintivt mer tro på det förstnämnda.
Men iom att bilden är relativt dålig så är det svårt att se vad det är för typ av färg, dvs plexi eller greenset.
Det är ju iaf hard court, så långt kan vi vara överens om.
Sen finns det ju klubbar/privatpersoner som lägger en typ av "matta" under färgen som ska göra att banan blir en aning mer mjuk än vanligt. Men det är också svårt att se med blotta ögat om det ligger en sådan under.
Men att se skillnad på de olika underlagen som finns oavett är relativt enkelt (förutom just hard court).
Citera
2018-07-21, 23:59
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Antingen är det skiftningar av väta eller så är det slitningar av spel. Men skulle defintivt mer tro på det förstnämnda.
Men iom att bilden är relativt dålig så är det svårt att se vad det är för typ av färg, dvs plexi eller greenset.
Det är ju iaf hard court, så långt kan vi vara överens om.
Sen finns det ju klubbar/privatpersoner som lägger en typ av "matta" under färgen som ska göra att banan blir en aning mer mjuk än vanligt. Men det är också svårt att se med blotta ögat om det ligger en sådan under.
Men att se skillnad på de olika underlagen som finns oavett är relativt enkelt (förutom just hard court).
Sjyst att du vill hjälpa.
Här är en annan bild som är mer överskådlig som kanske är mer till hjälp.
Om du kanske ser bättre om det är väta, slitage eller något annat och om du kan se mer i detalj vilket underlag det handlar om.
https://imgur.com/a/PQGZDZZ
Senast redigerad av 2big4you 2018-07-22 kl. 00:23.
Citera
2018-07-22, 12:26
Medlem
Citat:
Sjyst att du vill hjälpa.
Här är en annan bild som är mer överskådlig som kanske är mer till hjälp.
Om du kanske ser bättre om det är väta, slitage eller något annat och om du kan se mer i detalj vilket underlag det handlar om.
https://imgur.com/a/PQGZDZZ

Ser väldigt konstigt ut.
Den övre delen på bilden är ju samma färg hela vägen och det skulle isåfall betyda att hela den ytan vore vattenskadad/vätan. Men det tror jag inte på.
Den nedre ytan precis över baslinjen är ju en aning ljusare.
På den första bilden du skickade så såg det ut som att det var vätan, men nu är jag inte lika säker längre.

Men sen beror det ju lite på vad det är du är ute efter.
Om du tex skulle anlägga en ny bana. Då fungerar både Greenset bra men även vårt Plexipave.
Jag skulle ju helt enkelt köra Plexi då jag själv vet hur bra det är samt att vi själva håller på med det.

Men just i detta fall (bilden) kan jag ej säga om det är greenset eller plexi. Vart finns banan?
Citera
2018-07-22, 12:47
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ser väldigt konstigt ut.
Den övre delen på bilden är ju samma färg hela vägen och det skulle isåfall betyda att hela den ytan vore vattenskadad/vätan. Men det tror jag inte på.
Den nedre ytan precis över baslinjen är ju en aning ljusare.
På den första bilden du skickade så såg det ut som att det var vätan, men nu är jag inte lika säker längre.

Men sen beror det ju lite på vad det är du är ute efter.
Om du tex skulle anlägga en ny bana. Då fungerar både Greenset bra men även vårt Plexipave.
Jag skulle ju helt enkelt köra Plexi då jag själv vet hur bra det är samt att vi själva håller på med det.

Men just i detta fall (bilden) kan jag ej säga om det är greenset eller plexi. Vart finns banan?
Tack.
Tror du det är antingen plexi eller greenset?
Vart banan finns är vad jag försöker luska fram, i alla fall om den finns i Algarve eller ej.
Jag håller på att jämföra denna bana på bilden med en bana som jag vet är "Painted hard court"(enligt anläggningen själva) och den banan finns på en hotellanläggning i Algarve.
Den här banan för att vara exakt:
https://imgur.com/a/TqMOhLa
https://imgur.com/a/APIDeus
Är det möjligt eller troligt att en mediokre hotellanläggningen i Algarve använder sig av Plexi eller Greenset?
Eller är "painted hard court" samma som plexi eller Greenset?
Senast redigerad av 2big4you 2018-07-22 kl. 13:06.
Citera
2018-07-22, 18:38
Medlem
Citat:
Tack.
Tror du det är antingen plexi eller greenset?
Vart banan finns är vad jag försöker luska fram, i alla fall om den finns i Algarve eller ej.
Jag håller på att jämföra denna bana på bilden med en bana som jag vet är "Painted hard court"(enligt anläggningen själva) och den banan finns på en hotellanläggning i Algarve.
Den här banan för att vara exakt:
https://imgur.com/a/TqMOhLa
https://imgur.com/a/APIDeus
Är det möjligt eller troligt att en mediokre hotellanläggningen i Algarve använder sig av Plexi eller Greenset?
Eller är "painted hard court" samma som plexi eller Greenset?

Om banan ligger i Algarve så kan det även vara något ytterligare då det säkert finns något ytterligare underlag om vi pratar utlandet.
Men här i Sverige är Greenset samt Plexipave de två stora men jag anser att Plexi är det som ligger klart mest i framkant just nu.
Dock osäker på hur det ser ut i utlandet som sagt.

Sen det här med "painted hard court". Det är ju både Plexi och Greenset, men finns även ett uttryck ang just painted att det finns en hel del färger som är vääääldigt billiga som klubbar osv köper för att måla sin bana med, då det blir klart billigare.
Men vad som menas just med painted hard court skulle jag tro är mer åt det hållet.
När företag anlägger banor med greenset samt plexi har jag aldrig hört uttrycket painted hard court.
Dock är det något jag kan kolla upp åt dig vad som menas med det och inte.
Citera
2018-07-22, 18:51
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Om banan ligger i Algarve så kan det även vara något ytterligare då det säkert finns något ytterligare underlag om vi pratar utlandet.
Men här i Sverige är Greenset samt Plexipave de två stora men jag anser att Plexi är det som ligger klart mest i framkant just nu.
Dock osäker på hur det ser ut i utlandet som sagt.

Sen det här med "painted hard court". Det är ju både Plexi och Greenset, men finns även ett uttryck ang just painted att det finns en hel del färger som är vääääldigt billiga som klubbar osv köper för att måla sin bana med, då det blir klart billigare.
Men vad som menas just med painted hard court skulle jag tro är mer åt det hållet.
När företag anlägger banor med greenset samt plexi har jag aldrig hört uttrycket painted hard court.
Dock är det något jag kan kolla upp åt dig vad som menas med det och inte.

Tackar.
När jag frågade hotellet fick jag till svar "painted hard court" och utan att veta är ju känslan att de inte kostar på allt för mycket på ett 3 stjärnigt hotell men om har lust kan du kolla vad som menas mer exakt.
Vet att det är lurigt med bilder men om du vill försöka dig på en slutsats eller en uppskattad slutsats om vad du tror.
1. Underlag på banan?
2. Kan man utesluta asfalt?
3. Väta eller slitage vid baslinjen?

4. Förmodad billigare variant av painted hard court på hotellbanan i Algarve, ej Greenset eller Plexi?
Senast redigerad av 2big4you 2018-07-22 kl. 18:56.
Citera
2018-07-22, 20:19
Medlem
Citat:
Tackar.
När jag frågade hotellet fick jag till svar "painted hard court" och utan att veta är ju känslan att de inte kostar på allt för mycket på ett 3 stjärnigt hotell men om har lust kan du kolla vad som menas mer exakt.
Vet att det är lurigt med bilder men om du vill försöka dig på en slutsats eller en uppskattad slutsats om vad du tror.
1. Underlag på banan?
2. Kan man utesluta asfalt?
3. Väta eller slitage vid baslinjen?

4. Förmodad billigare variant av painted hard court på hotellbanan i Algarve, ej Greenset eller Plexi?

1. Skulle gissa på att det är asfalt som de antagligen har köpt en billigare färg och målat banan med. Alternativt så har de tagit in en firma som har någon färg som helt enkelt är just hard court. Men de två starkaste varumärken vi har i Sverige är Greenset och Plexi. Har tyvärr ingen koll alls på vad de heter utomlands om det finns ytterligare.
2. Nej, för i de flesta fall är det just asfalt som är underlaget. Det kan vara en sådan grej att det är "fel asfalt" dvs att asfalten inte är tät från början.
3. Jättesvårt att avgöra. Kan ju vara dåligt tagen bild, skiftningar i färgen, slitage, väta osv. Men eftersom att färgen precis vid baslinjen är ljusare än den längre upp i spelfältet så borde det ju snarare vara tvärtom om det vore väta. För om det vore väta dvs det mörka så är det ju en otroligt stor yta som är vätskadad så det tror jag ej på.

4. Ingen aning vad de heter isåfall. Det enda vi på företaget kan erbjuda är Acrylotex samt Plexi. Omöjligt att svara på om de har några ytterligare billigare saker utomlands.
Men just uttrycket "painted hard court" är troligtvis att de målat på asfalt med någon färg (ej plexi eller greenset) då dessa är ganska dyra.
Citera
2018-07-22, 21:26
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
1. Skulle gissa på att det är asfalt som de antagligen har köpt en billigare färg och målat banan med. Alternativt så har de tagit in en firma som har någon färg som helt enkelt är just hard court. Men de två starkaste varumärken vi har i Sverige är Greenset och Plexi. Har tyvärr ingen koll alls på vad de heter utomlands om det finns ytterligare.
2. Nej, för i de flesta fall är det just asfalt som är underlaget. Det kan vara en sådan grej att det är "fel asfalt" dvs att asfalten inte är tät från början.
3. Jättesvårt att avgöra. Kan ju vara dåligt tagen bild, skiftningar i färgen, slitage, väta osv. Men eftersom att färgen precis vid baslinjen är ljusare än den längre upp i spelfältet så borde det ju snarare vara tvärtom om det vore väta. För om det vore väta dvs det mörka så är det ju en otroligt stor yta som är vätskadad så det tror jag ej på.

4. Ingen aning vad de heter isåfall. Det enda vi på företaget kan erbjuda är Acrylotex samt Plexi. Omöjligt att svara på om de har några ytterligare billigare saker utomlands.
Men just uttrycket "painted hard court" är troligtvis att de målat på asfalt med någon färg (ej plexi eller greenset) då dessa är ganska dyra.

Tackar så jättemycket, en sista fråga som jag vet är svår att svara på men uppskattningsvis.
Tror du banan som jag postade bilderna på kan vara den samma som "painted hard court" hotellbanan som jag postade bilder på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in