2018-07-21, 16:39
Medlem
1c9r5s avatar
Hej!
Går hos sjukgymnast osv så har övningar att göra men skulle också behöva byta ut min kontorsstol som har fem år på nacken och knappt sitter ihop.

Jag väger 115 kg och verkar ha "fel" på disken. Trots övningar så har det suttit i i närmare två månader nu. Vet att jag behöver gå ner i vikt osv, så vill ej ha kommentarer om det.

Jag sitter alltid skräddare. Min sjukgymnast verkar inte tro att det har något med det att göra och jag är en sån som sitter skräddare överallt, hela tiden. Bio, ibland flyg, soffa. Typ jämt. Och kommer så fortsätta att göra.

Det jag undrar är helt enkelt vad det finns för bra stolar för ryggen + övervikt. Många verkar ha maxvikt eller endast vara testade upp till 110 (konstig grej för övrigt).

La det i denna del av forumet för jag vill ha fokus på ryggontet, inte på "datorprylar"-delen. Utan gärna någon som vet något om disken, ryggont osv.

Så, tips?
Citera
2018-07-21, 16:50
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Har du läst dessa tips i denna tråd?

(FB) Den enda stora tråden om att köpa datorstol/gamingstol!
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Roten till det onda...

Ja du väger för mycket. Men det vet du redan om.
Dock är bara ryggen ett första symptom. Snart kommer diabetes och hjärtproblem och det vet du nog också redan om.

Så gör något åt saken. Ny stol är inte lösningen utan vettig kost och rimlig träning.

Troligen är du som många älskare av god mat och det finns massor av god mat som kroppen mår bra av.
Rimlig träning är för att du troligen inte gillar att springa en mil några gånger i veckan.

Promenader är ok. Sedan lite längre och gärna med en sväng genom typ skog och natur. Skitbra för själ och kropp.

Så sluta fixera dig vid stolen. Har du möjlighet så stå gärna upp framför datorn. (höj och sänkbart bord)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1c9r5
Hej!
Går hos sjukgymnast osv så har övningar att göra men skulle också behöva byta ut min kontorsstol som har fem år på nacken och knappt sitter ihop.

Jag väger 115 kg och verkar ha "fel" på disken. Trots övningar så har det suttit i i närmare två månader nu. Vet att jag behöver gå ner i vikt osv, så vill ej ha kommentarer om det.

Jag sitter alltid skräddare. Min sjukgymnast verkar inte tro att det har något med det att göra och jag är en sån som sitter skräddare överallt, hela tiden. Bio, ibland flyg, soffa. Typ jämt. Och kommer så fortsätta att göra.

Det jag undrar är helt enkelt vad det finns för bra stolar för ryggen + övervikt. Många verkar ha maxvikt eller endast vara testade upp till 110 (konstig grej för övrigt).

La det i denna del av forumet för jag vill ha fokus på ryggontet, inte på "datorprylar"-delen. Utan gärna någon som vet något om disken, ryggont osv.

Så, tips?

Skulle prova en sk. "gamingstol". De är ergonomiskt anpassade för stillasittande under längre tid och tål ofta tyngre vikter.
Citera
2018-07-21, 16:57
Medlem
Om du kunde få till en remiss från vårdcentralen till hjälpmedelcentralen att du behöver hjälpmedel i hemmet för att klara din tillvaro. Dom kommer då hem till dig och du beskriver din situation precis som den är, "visar" etc.
Jag fick hjälp därifrån, en s.k "arbetsstol", en skrivbordstol, den bästa jag nånsin haft! Blytung, höj o sänkbar , svankstödet också, likaså armstöden, eller ta bort dom helt om du nu vill sitta "skräddare", broms, hjul och till sist underbart skön att sitta på, man får inte ont i ändan.
Jag har köpt 3 dyra skrivbordstolar själv tidigare, men jag klarade inte att sitta i dom som med denna.
Du borde prova om du är berättigad till hjälp därifrån.
Citera
2018-07-21, 18:18
Medlem
1c9r5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Roten till det onda...

Ja du väger för mycket. Men det vet du redan om.
Dock är bara ryggen ett första symptom. Snart kommer diabetes och hjärtproblem och det vet du nog också redan om.

Så gör något åt saken. Ny stol är inte lösningen utan vettig kost och rimlig träning.

Troligen är du som många älskare av god mat och det finns massor av god mat som kroppen mår bra av.
Rimlig träning är för att du troligen inte gillar att springa en mil några gånger i veckan.

Promenader är ok. Sedan lite längre och gärna med en sväng genom typ skog och natur. Skitbra för själ och kropp.

Så sluta fixera dig vid stolen. Har du möjlighet så stå gärna upp framför datorn. (höj och sänkbart bord)

Hur vet du vad jag gör?
Citera
2018-07-21, 18:19
Medlem
1c9r5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Har du läst dessa tips i denna tråd?

(FB) Den enda stora tråden om att köpa datorstol/gamingstol!

Tänkte att det var annat om det handlade om att en har ont eller så, så det blev mer sjukvårds-grejs ;P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in