2018-07-21, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
För mig är det i stort sett dött lopp mellan honom o t.ex KM o PU. Samtidigt är det svårt att helt släppa PR, trots bl.a GW's åsikt. I dagsläget gäller det nog att ha ett öppet sinne i frågan, outsider kan dyka upp.

BW påstås som sagt, till skillnad från bl.a KM o PU, ha ett "vattentätt" alibi i form av ett kvinnligt vittne. Har lite svårt att tänka mig att ett typ "one night stand" skulle gå med på att ljuga i ett sådant här fall. Falska alibi skulle möjligen tänkas från fru (sambo), syster, mamma. I det förstnämnda fallet torde förhållandet vara pågående o välfungerande. Prinzezzan verkar vara en av få (möjligen ende) i tråden som överhuvudtaget har hört något om detta alibi, finns det något mer att hämta där tro?

d var två personar i taxien ihop m UA o HA + schåføren, BW var vel inte en av dom . . ?
Citera
2018-07-21, 15:20
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
För mig är det i stort sett dött lopp mellan honom o t.ex KM o PU. Samtidigt är det svårt att helt släppa PR, trots bl.a GW's åsikt. I dagsläget gäller det nog att ha ett öppet sinne i frågan, outsider kan dyka upp.

BW påstås som sagt, till skillnad från bl.a KM o PU, ha ett "vattentätt" alibi i form av ett kvinnligt vittne. Har lite svårt att tänka mig att ett typ "one night stand" skulle gå med på att ljuga i ett sådant här fall. Falska alibi skulle möjligen tänkas från fru (sambo), syster, mamma. I det förstnämnda fallet torde förhållandet vara pågående o välfungerande. Prinzezzan verkar vara en av få (möjligen ende) i tråden som överhuvudtaget har hört något om detta alibi, finns det något mer att hämta där tro?

Ang. det jag fetmarkerat.

Jag har fått denna uppgift av ett par olika personer, som också skriver i tråden, så jag är inte "ursprunget" till detta. Har för mig att det även är andra som nämnt detta i tråden. Det skulle vara intressant att få reda på mer om detta ev. alibi (eller andra).
Citera
2018-07-21, 15:23
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
GW sa i Veckans Brott att man kom in på narkotikaspåret redan efter 3 veckor, dvs i ett väldigt tidigt skede och att man då valde att lägga alla resurser på det. Enligt GW förstörde detta felaktiga val hela utredningen och gjorde att man kom efter redan från början. Hade man gjort rätt hade man kunnat lösa detta på ett tidigt stadium.

Ja "dansken" var ju först misstänkt men avfördes. Kan det ha varit så att när narkotikaspåret dök upp i juli -92 så ledde det till att man hörde PR i slutet av sommaren -92?

Just det, så var det.

Jag vet inte om narkotikaspåret sattes i samband med PR. Jag har inga uppgifter på det, men det säger ju inte att det inte var så. Jag vet helt enkelt inte.
Citera
2018-07-21, 15:39
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Just det, så var det.

Jag vet inte om narkotikaspåret sattes i samband med PR. Jag har inga uppgifter på det, men det säger ju inte att det inte var så. Jag vet helt enkelt inte.

Ok, men det är iallafall ingen omöjlighet att PR hördes första gången med anledning av narkotikaspåret.

6 anonyma tips hade inkommit till polisen mellan 1993 och 1996 och samtliga pekade ut samme man (i Efterlyst kallad "X"). När avsnittet om Helena sändes satt ingen anhållen vilket betyder att programmet sändes före maj -96. Dom 6 anonyma tipsen vilka togs upp i programmet bör alltså ha varit en starkt bidragande orsak till att just PR anhölls kort därefter, i maj -96.
Citera
2018-07-21, 15:45
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

Jag har nyligen fått en del uppgifter om BWs påstådda "vattentäta alibi" men jag vet inte om dom uppgifterna redan har lagts upp i tråden? Tror dock inte det för jag hade aldig hört talas om detta tidigare.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-07-21 kl. 15:52.
Citera
2018-07-21, 15:49
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eeqaz
d var två personar i taxien ihop m UA o HA + schåføren, BW var vel inte en av dom . . ?

Nej, vad jag uppfattat finns inga uppgifter i dagsläget att BW skulle varit med i denna taxi, inte ens att han skulle varit med på PW's fest. Om detta stämmer utesluter det dock inte att BW skulle kunna vara GM. Däremot att han inte är speciellt trolig som den i radion intervjuade o misstänkte personen, även kallad "pilot".

BW kan dock teoretiskt vara en av de som setts "hänga" på/med HA inne på stad, och teoretiskt även vara den som kan ha setts med HA på bron, i så fall troligen iförd någon form av glasögon med visst pilotstuk. Detsamma gäller ju även övriga misstänkta manspersoner som varit på stadt den kvällen, t.ex PU. KM verkar dock även kunna stämma in på den intervjuade o förhörda pilot, men det kan stämma in på någon till.
Citera
2018-07-21, 15:54
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Jag har nyligen fått en del uppgifter om BWs påstådda "vattentäta alibi" men jag vet inte om dom uppgifterna redan har nämnts tidigare i tråden. Tror dock inte det för hag hade aldig hört talas om detta tidigare.

Ok, det kan väl inte skada att skriva det en gång till i så fall, o även övriga som eventuellt sitter på info i denna ack så viktiga fråga får gärna fylla i.
Citera
2018-07-21, 16:01
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ok, men det är iallafall ingen omöjlighet att PR hördes första gången med anledning av narkotikaspåret.

6 anonyma tips hade inkommit till polisen mellan 1993 och 1996 och samtliga pekade ut samme man (i Efterlyst kallad "X"). När avsnittet om Helena sändes satt ingen anhållen vilket betyder att programmet sändes före maj -96. Dom 6 anonyma tipsen vilka togs upp i programmet bör alltså ha varit en starkt bidragande orsak till att just PR anhölls kort därefter, i maj -96.

Jag har för mig att programmet sändes bara dagar före anhållandet. Om jag minns rätt fick PR gå den 17 maj (hämtades in måndag morgon den veckan).

Ja, anledningen till misstanken mot honom sades vara dessa anonyma tips, det inledningsvis uteblivna alibit samt att han, enligt polisen, passade in på GW:s och Åsgårds gärningsmannaprofil. Det fanns punkter där som inte stämde in på PR, och profilen hade kunnat stämma in på en hel del unga killar på den tiden. Men det var polisens och GW:s syn på den tiden. Det sa f ö ha varit GW:s första gärningsmannaprofil.
Citera
2018-07-21, 16:06
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eeqaz

Jag utesluter ingenting i den här soppan. BWs polare JE var ju t.ex. där så varför inte? Sen med tanke på hur nära han stod både HA och UA så borde han verkligen ha varit med på förfesten. Vem vet, han kanske var med på förfesten, åkte tillbaka till M-stad och tog en sväng förbi festen i Radbyn under kvällen, för att sedan avsluta tillsammans med kompisgänget från förfesten innan dom stängde på stadt?
Citera
2018-07-21, 16:14
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Ang. det jag fetmarkerat.

Jag har fått denna uppgift av ett par olika personer, som också skriver i tråden, så jag är inte "ursprunget" till detta. Har för mig att det även är andra som nämnt detta i tråden. Det skulle vara intressant att få reda på mer om detta ev. alibi (eller andra).

Undra om det här är samma uppgift som jag nyss fick av en person som skriver i tråden? Vet du på rak arm vad som tidigare har framkommit i tråden om BWs påstådda alibi?
Citera
2018-07-21, 16:38
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Undra om det här är samma uppgift som jag nyss fick av en person som skriver i tråden? Vet du på rak arm vad som tidigare har framkommit i tråden om BWs påstådda alibi?

Nej, det vet jag inte, bara att det nämnts att han ev. skulle ha ett kvinnligt alibi.
Citera
2018-07-21, 16:56
Medlem
Citat:
Ja, undrar om ni har samma uppgifter. Ska vi övriga också spekulera? För det går ju inte bara att jämföra era uppgifter, t.ex. via pm - eller varför inte öppet i tråden?
Eller nej, dum idé kanske, bättre hålla tyst om sånt man vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in